1. (Voorlopig) om te beginnen

Ik realiseer me dat er een filosofische stroming bestaat die alles vanuit de natuurwetenschappen verklaren wil.
Ik accepteer alles wat de natuurwetenschappen mij te bieden hebben.
Maar is dit alles wat er over de werkelijheid gezegd kan worden?
Dat ik in de menselijke vrijheid geloof en in God geloof, zijn dat rare gevolgen van chemische processen in bepaalde delen van mijn hersenen?
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

1. (Voorlopig) om te beginnen

Bericht door FonsV » 25-11-2011 14:52

Dag Juda,

Dank voor je reactie. ;)
Ik schreef:Ik ben ervan afgestapt omdat het letterlijk verstane scheppingsverhaal onzin is.
Jij schreef:Ik ben door de leer in de Gita tot dat inzicht gekomen.
Zo zie je maar 'er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden'. ;)
Je schreef:Hoe kon men 4.000 jaar geleden dingen weten waar psychologen nu pas achter komen?
Ik schreef:Geef eens een of meer voorbeelden.
Jij schreef:Non Dualiteit. De eenheid van alles en iedereen. De verbondenheid van alles en iedereen.
Het is mij onduidelijk wat je hiermee beweert. In ± 6000 v.C. was het begin van de Sumerische cultuur die ± 4000 v.C. op raadselachtige wijze tot een abrupt einde kwam. Op de gevonden kleitabletten van dat volk blijkt dat men toen al (± 7000 jaar geleden) een verbazingwekkende kennis van en bewondering voor het heelal had. Zij zagen het heelal al als één groot organisme waarvan de mens een klein-klein-klein onderdeeltje uitmaakt. Pythagoras noemde eeuwen later het heelal 'een harmonie'. En zo dacht en zei iedereen wat hij bedacht had en dacht te zeggen te hebben.

Wat bedoel je met 'dat psychologen daar nu pas achter komen'? Duik eens in boeken die vertellen over de Egyptische mythologie, ook al 4000 jaar v.C. begonnen. Ik zie niet in dat je psycholoog moet zijn om tot de ontdekking te komen dat het heelal een eenheid is die ons verstand te boven gaat en dus niet onder woorden is te brengen. Als jij vindt dat je slechts een klein deeltje van dat geheel bent, breng dan maar eens onder woorden hoe klein je dat klein bedoelt! Dat wordt een errug lang verhaal! Vrees ik. :)
Je schreef:Het onderzoek naar de natuurkrachten die men nu wetenschappelijk kan onderzoeken met bijvoorbeeld vragen stellende boeken als What the bleep do we know.
De wetenschap is in het verleden al steeds verder gegaan, gaat momenteel verder (hier en daar in hoog tempo) en zal dat blijven doen. Dát er natuurkrachten werkzaam zijn is al millennia bekend, tegenwoordig weet men ietwat meer over hóe ze te werk gaan en nog steeds is lang niet alles bekend. Gelukkig maar!
Je schreef:Men geeft een gezicht aan dat wat door de hoofden speelde van alleen staande groep denkers van toen. Sterker nog, alles dat men nu op wetenschappelijk gebied nog ontdekt, bevestigt mij alleen maar in het gedachtegoed dat ik uit bijvoorbeeld de Gita gehaald heb. En het vult mij aan op plekken waar nog gaten zitten in de filosofie.
In het ene geval toont de moderne wetenschap aan dat die vroege wetenschappers in hun 'verklaringen' er nog even naast zaten; in het andere geval kunnen we hun alleen gelijk geven. So what?! En... er zijn vele filosofieën, allemaal pogingen van de mens om de werkelijkheid steeds dieper te begrijpen en onder woorden te brengen. 'De' filosofie is een abstractie en die bestaat als zodanig niet op zichzelf.
Je schreef:Misschien dat het "weten van de denkers van vroeger" te verklaren is door het feit dat we als mensen in alle tijden heel veel ervaren, maar weinig woorden ervoor hebben.
Dat lijkt me ad rem. Niet alles wat je ervaart kun je onder woorden brengen. En als je dat toch doet is het onder jóuw woorden, en die zijn tijd-, cultuur- en taalgebonden. De kans is groot dat een ander het onder andere woorden brengt dan jij. Het gaat zelfs zo ver dat jij een paard een paard noemt terwijl anderen spreken van 'un cheval', 'ein Pferd' of 'a horse' etc. Wie heeft er nu 'gelijk'? ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 25-11-2011 16:04

Het is mij onduidelijk wat je hiermee beweert. In ± 6000 v.C. was het begin van de Sumerische cultuur die ± 4000 v.C. op raadselachtige wijze tot een abrupt einde kwam. Op de gevonden kleitabletten van dat volk blijkt dat men toen al (± 7000 jaar geleden) een verbazingwekkende kennis van en bewondering voor het heelal had. Zij zagen het heelal al als één groot organisme waarvan de mens een klein-klein-klein onderdeeltje uitmaakt. Pythagoras noemde eeuwen later het heelal 'een harmonie'. En zo dacht en zei iedereen wat hij bedacht had en dacht te zeggen te hebben.
Wijsheid is van alle tijden

... Domheid ook ;)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

1. (Voorlopig) om te beginnen

Bericht door FonsV » 25-11-2011 18:52

Dag Carel,
Je schreef:Wijsheid is van alle tijden. ... Domheid ook :wink:

Les extrèmes se touchent. Sagt man. Nothing new under the sun. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 27-11-2011 17:46

hoi Fons.

Dit verklaart mij veel.
verkeerde aannames enzo, die ik deed in de vorige post.

Dat van die Sumeriers wist ik niet.
Wie zijn dat eigenlijk, wat wisten ze en wat was hun geschiedenis?
kun je me daar wat meer over vertellen?
of over linken via het Web?

dan weet ik waar we over praten.
Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Bericht door FonsV » 28-11-2011 14:48

Dag Juda,
Je schreef:Wie zijn dat eigenlijk, wat wisten ze en wat was hun geschiedenis?
kun je me daar wat meer over vertellen? Of over linken via het Web?
Ik zou zeggen: google eens met 'sumeriërs'. Je vindt dan adressen genoeg, met daar weer verwijzingen naar andere adressen, om voorlopig bezig te zijn.

Een aardig adres is:

http://www.seriewoordenaar.nl/seriewoor ... dingKey=30

Je wordt daar geconfronteerd met een groot aantal feiten (in ieder geval beweringen die de indruk maken op feiten te slaan) waarvan je je afvraagt: 'Hoe is dat nou weer mogelijk? Zou dat waar zijn'? Je krijgt ook 'verklaringen van/onderbouwingen voor' die beweringen waarvan je denkt: 'Als die beweringen waar zijn dan... dan... 'weet' ik het niet meer'! :?

Een interessant maar wel wat duur boek (ook tweedehands bij bol.com) is Alan Alfond Goden uit de kosmos. Maar wel bereninteressant en goed voor een flink aantal uren boeiend leesgenot. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 28-11-2011 15:49

dank je wel Fons.
Helaas zit ik wat krap bij kas.
Anders had ik het zeker gekocht.
Maar misschien van mijn vakantiegeld in Mei.

Maar de link zal ik zeker nakijken.
Thnx.

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 28-11-2011 16:08

Hoi Fons...
Ik heb de link gelezen, maar ik vind het eerlijk gezegd erg vergezocht.

Ik ben een beetje allergisch geworden voor complottheorieën na mijn tijd in een Protestantse kerk.

Ik kan deze dingen niet weerleggen, maar dat is de aard van een goed onzin verhaal.
Ik voel aan mijn intuïtie dat het ergens niet klopt.

Je kan het niet bewijzen of weerleggen, maar er worden de heftigste beweringen gedaan.
Het is het zelfde met die NWO fabeltjes op het Internet.
Voor je het weet denk je dat marsmannetjes je voorouders zijn, Dat de Paus samenspant met de Smurfen en dat de Joden de wereld willen veroveren.

Het spijt me Fons, maar deze dingen zijn in mijn ogen kul en ik geloof het niet.
Vergezocht.

en die Sitchin?
Volgens mij gewoon een mislukte Erich von Daniken.
en die laatste onderbouwde zijn aannames al erg slecht.


bijvoorbeeld die plaatjes met die slangen.
Dat had alles kunnen zijn en hij trekt de DNA conclusie eruit.
hij projecteert zijn eigen kennis op de gevonden items.

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 28-11-2011 16:16

Juda schreef:Hoi Fons...
Ik heb de link gelezen, maar ik vind het eerlijk gezegd erg vergezocht.

Ik ben een beetje allergisch geworden voor complottheorieen na mijn tijd in een Protestantse kerk.

Ik kan deze dingen niet weerleggen, maar dat is de aard van een goed onzin verhaal.
Ik voel aan mijn intuïtie dat het ergens niet klopt.

Je kan het niet bewijzen of weerleggen, maar er worden de heftigste beweringen gedaan.
Het is het zelfde met die NWO fabeltjes op het Internet.
Voor je het weet denk je dat marsmannetjes je voorouders zijn, Dat de Paus samenspant met de Smurfen en dat de Joden de wereld willen veroveren.

Het spijt me Fons, maar deze dingen zijn in mijn ogen kul en ik geloof het niet.
Vergezocht, en die Sitchin?
Volgens mij gewoon een mislukte Erich von Daniken.

Groeten Juda.
Sluit ik me bij aan, luchtfietserij dat artikel.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 28-11-2011 16:19

Hoi Carel,

sorry, onze posten kruisten elkaar net.
wat je citeerde is niet meer wat ik zei.
Maar scherp gezien.
ik vind het artikel echt kul.
Valt me meteen op na die kerk indoctrinatie en de hersen-ontspoeling erna..
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 28-11-2011 17:23

Juda schreef:Hoi Carel,

sorry, onze posten kruisten elkaar net.
wat je citeerde is niet meer wat ik zei.
Maar scherp gezien.
ik vind het artikel echt kul.
Valt me meteen op na die kerk indoctrinatie en de hersen-ontspoeling erna..
... ben het nog steeds met je post eens hoor 8)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie