Vrije wil, wetenschap en religie

Ik realiseer me dat er een filosofische stroming bestaat die alles vanuit de natuurwetenschappen verklaren wil.
Ik accepteer alles wat de natuurwetenschappen mij te bieden hebben.
Maar is dit alles wat er over de werkelijheid gezegd kan worden?
Dat ik in de menselijke vrijheid geloof en in God geloof, zijn dat rare gevolgen van chemische processen in bepaalde delen van mijn hersenen?
Locutus
Berichten: 207
Lid geworden op: 04-08-2010 09:23

Bericht door Locutus » 19-08-2010 09:22

Beste Carel,
Met vrije wil is het ook een beetje zo. We kijken er alleen maar naar vanuit ons eigen perspectief, we hebben geen 'outside agency' die ons perspectief kan helpen veranderen. Misschien kunnen we die vraag dus wel nooit beantwoorden.
Maar dan zou kennis uberhaupt niet kunnen bestaan, want dit geldt voor elk fenomeen. Of mis ik iets?
Taxation is theft

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 19-08-2010 11:00

Hi Locutus,

Waarom zou kennis niet kunnen bestaan? Ook zonder 'outside agency' kan kennis zeker wel bestaan, maar wat we niet kunnen is deze kennis toetsen aan iets dat buiten onszelf is, domweg omdat we niet buiten onszelf kunnen treden. In alles wat je doet is 'de mens' aanwezig.

Ik denk bijvoorbeeld aan het volgende. Stel dat er ergens leven wordt gevonden, heel simpel leven, een bosje een- en meercelligen of zo. Ik ben ervan overtuigd dat dit feit (een outside agency eigenlijk) ons denken over wie we zijn behoorlijk op zijn kop zal zetten. Als dat leven dan ook nog eens intelligent blijkt te zijn wordt dat effect alleen maar groter.

Maar ook zonder buitenaards leven is er zeker kennis, beslist.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Alpha-Stone
Berichten: 2
Lid geworden op: 01-07-2016 11:31

Bericht door Alpha-Stone » 01-07-2016 11:48

steph schreef:Beste Tijs,
Als een mens niets meer zou zijn dan een machine, dan kun je een mens niet bestraffen
Wat jij waarschijnlijk bedoelt met "straf" zie ik meer als en gevolg van iets dan men doet. En dan hebben handelingen die tegen algemeene afspraken in gaan soms negatieve gevolgen. Net zo als ik soms buikpijn krijg als ik te veel ijsjes eet (het is warm hier...) - dat zijn dan niet mijn maagzuren die me straffen, maar een gevolg van de handeling. En nuttig ook: want veel ijsjes eten is niet gezond voor mij, en vele mensen die zich niet aan algemeene afspraken houden zijn niet goed voor een maatschappij.

Ik zou mensen trouwens niet als machines zien, want die voelen niets. Maar het maakt me niets uit dat/indien de basis voor het gevoelde alleen materieel is. Jij ziet daar denk ik nog ergens een imaterieel invloed?

Omdat er geen aanwijzigingen blijken te zijn die op een vrije wil duiden ga ik maar ervan uit dat die niet bestaat. En ik heb er verder ook geen moeitje mee.[


/quote]De diepte zit in de gedachteloosheid..
Hoe meer we naar de waarheid gissen,..
om zo dichter naderen we de onwaarheid.
VdB

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-08-2016 16:47

Als een mens niets meer zou zijn dan een machine, dan kun je een mens niet bestraffen

Wat jij waarschijnlijk bedoelt met "straf" zie ik meer als en gevolg van iets dan men doet. En dan hebben handelingen die tegen algemeene afspraken in gaan soms negatieve gevolgen. Net zo als ik soms buikpijn krijg als ik te veel ijsjes eet (het is warm hier...) - dat zijn dan niet mijn maagzuren die me straffen, maar een gevolg van de handeling. En nuttig ook: want veel ijsjes eten is niet gezond voor mij, en vele mensen die zich niet aan algemeene afspraken houden zijn niet goed voor een maatschappij.

Ik zou mensen trouwens niet als machines zien, want die voelen niets. Maar het maakt me niets uit dat/indien de basis voor het gevoelde alleen materieel is. Jij ziet daar denk ik nog ergens een imaterieel invloed?

Omdat er geen aanwijzigingen blijken te zijn die op een vrije wil duiden ga ik maar ervan uit dat die niet bestaat. En ik heb er verder ook geen moeitje mee.


De diepte zit in de gedachteloosheid..
Probleem is hier dat een aantal mensen die hierboven hebben gereageerd al een hele tijd niet meer hebben gepost. Dus wat men precies bedoeld heeft zal wel altijd in nevelen gehuld blijven.

Maar je weet het maar nooit met internet, soms kan een lang verloren gewaand forumlid opeens reageren
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie