Aktueel, mijn stelling: Jezus is inderdaad de Messias!

Heeft de figuur Jezus ooit bestaan? Of is er sprake van vertellingen die later tot een 'echte' figuur zijn verklaard?
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 12-05-2011 22:21

Peter schreef:Als er géén ultieme waarheid is, en er is ook geen objectieve waarheid, bij wie telt wat jij denkt en vindt dan wel?

Hooguit bij jezelf?
Ja. Hooguit bij mezelf. En dat geldt voor alle waarheden. Sommige waarheden zijn waarschijnlijker dan andere maar dat doet er eigenlijk in essentie niet toe.

Alleen de wetenschap heeft iets als 'toetsbare waarheid' geïntroduceerd. Feitelijk is dat de enige waarheid die uitstijgt boven het individu. En waarom? Omdat je hem kunt toetsen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 13-05-2011 22:44

carel schreef:
Peter schreef:Als er géén ultieme waarheid is, en er is ook geen objectieve waarheid, bij wie telt wat jij denkt en vindt dan wel?

Hooguit bij jezelf?
Ja. Hooguit bij mezelf. En dat geldt voor alle waarheden. Sommige waarheden zijn waarschijnlijker dan andere maar dat doet er eigenlijk in essentie niet toe.

Alleen de wetenschap heeft iets als 'toetsbare waarheid' geïntroduceerd. Feitelijk is dat de enige waarheid die uitstijgt boven het individu. En waarom? Omdat je hem kunt toetsen.
Carel, denk eens na, wat is er te toetsen aan de moderne natuurkunde? NIETS toch???

Greene rolt van de ene fantasie / theorie in de andere, vindt je dat toetsbaar???

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 13-05-2011 22:53

Peter schreef:Carel, denk eens na, wat is er te toetsen aan de moderne natuurkunde? NIETS toch???

Greene rolt van de ene fantasie / theorie in de andere, vindt je dat toetsbaar???
Geef dan aan welke fantasieën je bedoelt, zo kan ik er natuurlijk niet inhoudelijk op reageren.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 13-05-2011 22:56

carel schreef:
Peter schreef:Carel, denk eens na, wat is er te toetsen aan de moderne natuurkunde? NIETS toch???

Greene rolt van de ene fantasie / theorie in de andere, vindt je dat toetsbaar???
Geef dan aan welke fantasieën je bedoelt, zo kan ik er natuurlijk niet inhoudelijk op reageren.
Dimensies, donkere materie, snaren etc.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 13-05-2011 23:06

Peter schreef:Dimensies, donkere materie, snaren etc.
Zo kan ik natuurlijk nog niet reageren. Ik vind het, om een deurtje open te zetten, dat het geen theorieën zijn. Het zijn en dat zeggen de bedenkers zelf ook, hypothesen. Voornamelijk in uiterst complexe wiskunde geformuleerd. Het zijn modellen die oplossingen bieden voor problemen die we met de bestaande theorieën hebben, De relativiteitstheorie is strijdig met de kwantum mechanica en toch zijn ze los van elkaar heel bruikbaar. Maar ze sluiten elkaar uit en dat is precies zo'n probleemveld waar hypothesevorming de enige weg is om dat probleem op te lossen.

Ik beschouw dat zeker niet als fantasieën. De wiskunde is heel overtuigend, alleen... hoe moet je dat meetbaar maken?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Bericht door Peter T. » 14-05-2011 08:55

carel schreef:
Peter schreef:Dimensies, donkere materie, snaren etc.
Zo kan ik natuurlijk nog niet reageren. Ik vind het, om een deurtje open te zetten, dat het geen theorieën zijn. Het zijn en dat zeggen de bedenkers zelf ook, hypothesen. Voornamelijk in uiterst complexe wiskunde geformuleerd. Het zijn modellen die oplossingen bieden voor problemen die we met de bestaande theorieën hebben, De relativiteitstheorie is strijdig met de kwantum mechanica en toch zijn ze los van elkaar heel bruikbaar. Maar ze sluiten elkaar uit en dat is precies zo'n probleemveld waar hypothesevorming de enige weg is om dat probleem op te lossen.

Ik beschouw dat zeker niet als fantasieën. De wiskunde is heel overtuigend, alleen... hoe moet je dat meetbaar maken?
Het doet er niet zoveel toe of het een theorie of een hypothese is Carel. Het is niet toetsbaar en daar ging het om, ik citeer jou: Alleen de wetenschap heeft iets als 'toetsbare waarheid' geïntroduceerd. Feitelijk is dat de enige waarheid die uitstijgt boven het individu. En waarom? Omdat je hem kunt toetsen.""

Ik vind het onzin, voornamelijk omdat er zeer veel niet toetsbaar is. In de natuurkunde zoals ik aangaf, in het evolutiedogma bv. de ontwikkeling van ééncellige naar mens.

De enige waarheid die uitstijgt boven het individu? Is dat niet de waarheid die 2000 jaar geleden de wereld op zijn kop zette? Is dat niet de waarheid die springlevend is? Is dat niet Diegene die claimde de waarheid te zijn. Of moet ik zeggen de Waarheid te Zijn?[/list]

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 14-05-2011 10:43

Peter schreef:Het doet er niet zoveel toe of het een theorie of een hypothese is Carel. Het is niet toetsbaar en daar ging het om, ik citeer jou: Alleen de wetenschap heeft iets als 'toetsbare waarheid' geïntroduceerd. Feitelijk is dat de enige waarheid die uitstijgt boven het individu. En waarom? Omdat je hem kunt toetsen.""
Die hypothesen zijn niet te toetsen, dat klopt. Verder bewegen ze zich volledig binnen het wetenschappelijke domein. Er zijn aannames gemaakt die in beginsel toetsbaar zijn en dat is een essentieel punt hier. Jij mag het fantasieën
noemen, ik kan ze niet bewijzen dus blijven onze meningen naast elkaar staan. In wetenschap is dat heel normaal. gebeurt zo vaak
je schreef:Ik vind het onzin, voornamelijk omdat er zeer veel niet toetsbaar is. In de natuurkunde zoals ik aangaf, in het evolutiedogma bv. de ontwikkeling van ééncellige naar mens.


In de natuurkunde zeker, dat hebben we de afgelopen 10-15 jaar wel kunnen zien, er is veel onzeker en onbekend. Die ontwikkeling van ééncellige naar mens is behoorlijk getoetst en gedocumenteerd. Het ontstaan van die eencellige niet, dat is ook een hypothese. Maar in beginsel is ook dat toetsbaar.
Peter schreef:De enige waarheid die uitstijgt boven het individu? Is dat niet de waarheid die 2000 jaar geleden de wereld op zijn kop zette? Is dat niet de waarheid die springlevend is? Is dat niet Diegene die claimde de waarheid te zijn. Of moet ik zeggen de Waarheid te Zijn?[/list]
Afbeelding

Dan moet ik daar ook iets van kunnen merken. Dan moet tenminste toetsbaar zijn dat deze waarheid nog steeds waarheid is en - bijvoorbeeld - mensen verheft in hun zijn, in hun doen en laten, in hun taalgebruik en in de manier waarop ze met anderen omgaan.

En daar heb ik nog niet zoveel van gemerkt. Daarmee zeg ik inderdaad niets over de waarheid maar wel over het effect dat die schriftuur van 2000 jaar geleden nog steeds sorteert. Moet ik daar blij mee zijn?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Zijn stelling: Jezus is inderdaad de Messias

Bericht door FonsV » 14-05-2011 13:55

Dag Peter T.,
Carel schreef:Alleen de wetenschap heeft iets als 'toetsbare waarheid' geïntroduceerd.
Jij schreef:Carel, denk eens na, wat is er te toetsen aan de moderne natuurkunde? NIETS toch??? Het doet er niet zoveel toe of het een theorie of een hypothese is.

Noem jij nu eens één voorbeeld uit de moderne natuurkunde, het mag een hypothese zijn of een theorie, en geef dan eens aan waarom er niet getoetst kan worden. Het mag dus iets moderner zijn dan 'Water zet uit bij bevriezing'. ;)
Het zal inderdaad zo zijn dat (nog) niet alles toetsbaar is maar 'niet-alles' is niet hetzelfde als 'niets'. Toch?
Je schreef:Ik vind het onzin, voornamelijk omdat er zeer veel niet toetsbaar is. In de natuurkunde zoals ik aangaf, in het evolutiedogma bv. de ontwikkeling van ééncellige naar mens.
Dat is inderdaad een theorie die naar mijn idee alleen maar veel acceptabeler is dan de bewering dat alles 6000 jaar geleden kant en klaar is geschapen. En dan mag je ook nog eens elke dag van elk jaar 'uitleggen' als 1000 jaar (is dat geen hypothese?), dat maakt me niet uit. ;)
Je schreef:De enige waarheid die uitstijgt boven het individu? Is dat niet de waarheid die 2000 jaar geleden de wereld op zijn kop zette? Is dat niet de waarheid die springlevend is? Is dat niet Diegene die claimde de waarheid te zijn. Of moet ik zeggen de Waarheid te Zijn?
Dit is – althans voor mij – geen wetenschap maar predikatie of verkondiging van een theorie, die gebaseerd is op een aanname of geloof. Over geloof ga ik niet redetwisten want dat is zinloos. Wat geen zin heeft dient geen zijn te hebben.

Ik neem maar aan dat je met die 'Waarheid' een historische persoon, genaamd Jezus (van Nazareth) bedoelt. Wat doe je dan met de historische gegevens die die persoon-in-de-tot-voor-kort-bekende-concrete-vormgeving op losse schroeven zetten'? Dat Hij op unieke manier een voor alle mensen ultieme kernwaarheid heeft verkondigd neem ik met alle dankbaarheid en genoegen aan. Die waarheid lijkt alleen onder de 'versieringen' en dergelijke bedolven en verstikt geraakt.
Wellicht verklaart dat de springlevende pogingen bij rationeel nadenkenden om die waarheid als zodanig in het volle licht te brengen.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Peter T.
ID debat
Berichten: 528
Lid geworden op: 20-07-2010 18:22

Re: Zijn stelling: Jezus is inderdaad de Messias

Bericht door Peter T. » 17-05-2011 19:53

FonsV schreef:Dag Peter T.,
Carel schreef:Alleen de wetenschap heeft iets als 'toetsbare waarheid' geïntroduceerd.
Jij schreef:Carel, denk eens na, wat is er te toetsen aan de moderne natuurkunde? NIETS toch??? Het doet er niet zoveel toe of het een theorie of een hypothese is.

Noem jij nu eens één voorbeeld uit de moderne natuurkunde, het mag een hypothese zijn of een theorie, en geef dan eens aan waarom er niet getoetst kan worden. Het mag dus iets moderner zijn dan 'Water zet uit bij bevriezing'. ;)
Het zal inderdaad zo zijn dat (nog) niet alles toetsbaar is maar 'niet-alles' is niet hetzelfde als 'niets'. Toch?
Je schreef:Ik vind het onzin, voornamelijk omdat er zeer veel niet toetsbaar is. In de natuurkunde zoals ik aangaf, in het evolutiedogma bv. de ontwikkeling van ééncellige naar mens.
Dat is inderdaad een theorie die naar mijn idee alleen maar veel acceptabeler is dan de bewering dat alles 6000 jaar geleden kant en klaar is geschapen. En dan mag je ook nog eens elke dag van elk jaar 'uitleggen' als 1000 jaar (is dat geen hypothese?), dat maakt me niet uit. ;)
Je schreef:De enige waarheid die uitstijgt boven het individu? Is dat niet de waarheid die 2000 jaar geleden de wereld op zijn kop zette? Is dat niet de waarheid die springlevend is? Is dat niet Diegene die claimde de waarheid te zijn. Of moet ik zeggen de Waarheid te Zijn?
Dit is – althans voor mij – geen wetenschap maar predikatie of verkondiging van een theorie, die gebaseerd is op een aanname of geloof. Over geloof ga ik niet redetwisten want dat is zinloos. Wat geen zin heeft dient geen zijn te hebben.

Ik neem maar aan dat je met die 'Waarheid' een historische persoon, genaamd Jezus (van Nazareth) bedoelt. Wat doe je dan met de historische gegevens die die persoon-in-de-tot-voor-kort-bekende-concrete-vormgeving op losse schroeven zetten'? Dat Hij op unieke manier een voor alle mensen ultieme kernwaarheid heeft verkondigd neem ik met alle dankbaarheid en genoegen aan. Die waarheid lijkt alleen onder de 'versieringen' en dergelijke bedolven en verstikt geraakt.
Wellicht verklaart dat de springlevende pogingen bij rationeel nadenkenden om die waarheid als zodanig in het volle licht te brengen.

Groeten.

Fons.
Ook wetesnchap is gebaseerd op aannames Fons.

Ik ben benieuwd wie Jezus op losse schroeven zet. Na Zijn dood is dat al geprobeerd, en dat zal wel doorgaan tot op de dag van vandaag. Ik weet wél wie daar een belang bij heeft, maar dat ben jij niet.

Dus ik ben benieuwd, wat of wie zet Jezus op losse schroeven?

Laat ik nu mensen kennen die Hem gezien hebben, is dát niet eigenaardig?

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Zijn stelling: Jezus is inderdaad de Messias

Bericht door FonsV » 17-05-2011 20:37

Dag Peter T.,

Dank voor je reactie.

Weet je wat een stuk handiger zou zijn? Dit: niet de hele posting herplaatsen maar alleen de zin(nen) waarop je reageert.
Je schreef:Ook wetenschap is gebaseerd op aannames Fons.
Ik weet hoe groot de diameter van de aarde op evenaarshoogte is. Die wetenschap is niet gebaseerd op een aanname maar op waarneming en inzicht.
Je schreef:Ik ben benieuwd wie Jezus op losse schroeven zet.
Ik beweerde dat de Jezus, zoals Hij wordt beschreven in de evangeliën en de brieven van Paulus (die overigens niet allemaal van Paulus zijn) op losse schroeven staat. Anders, of nog wat explicieter gezegd: de persoon van Jezus zoals daar beschreven is volgens mij niet historisch. En voor die bewering heb ik mijn historische gegevens. Gegevens zijn geen aannames!!!
Je schreef:Dus ik ben benieuwd, wat of wie zet Jezus op losse schroeven?
Als je écht benieuwd bent zou je kunnen beginnen met het lezen van: Alvar Ellegård: Jezus 100 jaar vóór Christus.
Je schreef:Laat ik nu mensen kennen die Hem gezien hebben, is dát niet eigenaardig?
Ik had inderdaad niet het flauwste vermoeden dat je al zó oud was. :lol:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie