Op zoek naar 'de bron waar goden ontstaan'

Heeft de figuur Jezus ooit bestaan? Of is er sprake van vertellingen die later tot een 'echte' figuur zijn verklaard?
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Op zoek naar 'de bron waar goden ontstaan'

Bericht door carel » 20-11-2010 23:16

Zo formuleer ik het maar. Op YouTube een interessant setje films, te beginnen bij deze: http://www.youtube.com/watch?v=BNf-P_5u ... grec_index, waarin veel van de symbolen die je bij Jezus tegenkomt maar ook bij vele andere goden als Osiris, Krishna, Horus en vele, vele anderen.

Wat te denken van deze 'goddelijke feiten'

- geboren uit een maagd
- geboren op 25 december
- een ster uit het oosten wees de weg
- versierd/bezocht door drie koningen bij de geboorte
- leraar op zijn 12e
- op zijn dertigste gedoopt of actief in functie (of zo)
- 12 discipelen
- na drie dagen uit de dood opgestaan

wie was dat ook weer.... nee, die dit keer niet. Dit is het verhaal van Horus.

De filmmakers leggen een relatie met de sterrekunde uit de oudheid en 'verklaren' veel gebruikte thema's uit wat de sterrenhemel ons laat zien. Daarin ligt de reden dat al die verhalen zoveel overeenkomsten hebben.

Komt knap overtuigend over moet ik zeggen.

Interessante films
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Bericht door FonsV » 21-11-2010 15:43

Dag Carel,

Nou is het voor mij helemaal de vraag wat de filmpjes willen aantonen. In mijn verhaal over de opwekking van Lazarus heb ik een soortgelijk verschijnsel uit de doeken gedaan. En voor de liefhebbers zijn er nog veel meer van dat soort.

Ik ben overtuigd van de theorie van de werkelijke kenners van mythologieën: Higgins (1771-1834), Massey (1828-1907) en Kung (1880-1963) met zijn 'Lost Light, an interpretation of ancient scriptures'. Een fraaie samenvatting van hun vele publicaties kun je vinden in Tom Harpur: 'The Pagan Christ, recovering the lost light. (Bij bol.com tweedehands, maar als nieuw, te bekomen voor € 12,50.)

Heeft Lazarus echt bestaan? Ik zou het niet weten. Maakt dat iets uit? In ieder geval een mooi verhaal. Heeft Jezus (al dan niet van Nazareth) echt bestaan? Volgens Alvar Ellegård: 'Jezus honderd jaar na Christus' wel en volgens mij heeft hij overtuigend gelijk. Ja, dus.

Het wordt dus de opdracht e·i·n·d·e·l·ij·k eens rationeel werkelijk volledig los te komen van de idioterie uit het begin van onze jaartelling toen een gezagbelust koppeltje macho's de simpele massa aan hun zegekar wilde binden. Hun verhalen mogen als geschiedenisboeken eventueel in de versnipperaar. Ze als belachelijke historische verschijnselen bewaren is echter leerzaam en behulpzaam bij een rationele evolutie, die in dit opzicht nog een hele weg heeft te gaan. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-11-2010 17:44

Hi Fons,
je schreef:Het wordt dus de opdracht e·i·n·d·e·l·ij·k eens rationeel werkelijk volledig los te komen van de idioterie uit het begin van onze jaartelling toen een gezagbelust koppeltje macho's de simpele massa aan hun zegekar wilde binden. Hun verhalen mogen als geschiedenisboeken eventueel in de versnipperaar. Ze als belachelijke historische verschijnselen bewaren is echter leerzaam en behulpzaam bij een rationele evolutie, die in dit opzicht nog een hele weg heeft te gaan.
Vind ik ook. Wat mij betreft maken wij hier een begin op dat punt. Ik ben er voor in om die idioterie tot op de bodem af te breken.

Of ik het een rationele revolutie zou noemen? Ik zou het liever aanduiden als menselijke revolutie.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Op zoek naar 'de bron waar goden ontstaan'

Bericht door FonsV » 21-11-2010 19:22

Dag Carel,

Voor dit tijdstip heel eventjes. :)
Je schreef:Of ik het een rationele revolutie zou noemen? Ik zou het liever aanduiden als menselijke revolutie.
Laat Aristoteles de mens nu naar zijn (van de mens) natuur hebben gedefinieerd als: animal rationale. En wat velen niet weten is dat zij onbewust en dus ongewild, want nu eenmaal in die cultuur geboren en getogen, nog steeds redeneren volgens de wetten van de Aristotelische zijnsleer en logica. ;)

De échte mens IS dus écht rationeel. Dat het feitelijke gedrag van de mens vaak 'menselijk' wordt genoemd is niet filosofisch maar eerder ironisch tot sarcatisch bedoeld. Denk aan de Duitse uitdrukking 'Menschlich al zu menschlich'. Je bent mens of niet. Nooit té mens. ;)

In feite gedraagt het mensdom zich regelmatig onmenselijk, ook al worden massa's 'rationele' argumenten voor dat gedrag aangedragen.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-11-2010 20:42

Hi Fons,

Ja, menselijk en de mens als rationeel wezen. Welnu, ik ben de eerste die zal toegeven dat de mens tot grote rationele prestaties in staat is. Ik zou wel gek zijn als ik dat zou ontkennen en nee, helaas, ik ben niet gek.

Valt weer tegen he?? :lol:
je schreef:De échte mens IS dus écht rationeel.
Is dat zo? Is dat werkelijk zo? Ik ben bang dat er heel veel menselijke kanten zijn die deze zogenoemde rationaliteit sterk in de schaduw stellen,

ik noem maar wat

- de waanzinnige uitgaven voor defensie, dat ridicule defensieschild in de ruimte :twisted:. Dan komen ze het toch gewoon brengen via de grond, een oude vrachtwagen voldoet al heel aardig 8)

- de onzinnige politieke verhoudingen, zowel in het land als in de rest van de wereld

- de invloed van denksels als religie, dat houd je als rationeel mens toch niet voor mogelijk?

- ... en dat betreft geen enkeling, 4 miljard mensen zijn gelovig, geven betekenis aan bedenksels

- het onvermogen om de overbevolking goed te reguleren

- het onvermogen om met de natuur om te gaan

Ik hoef niet verder te gaan. Wij KUNNEN rationeel best wel wat. Maar rationeel?

Sorry voor Arie maar...

Sneen!
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Artitu
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-07-2010 14:23

Bericht door Artitu » 28-11-2010 17:25

@ carel,

Nu je dat filmpje hebt gezien, zou je misschien dat ook deze film willen zien die het tegendeel bewijst, vervolgens zul je zelf moeten oordelen:

http://video.google.com/videoplay?docid ... 528394775#
"Een wereld waarin wij leven dient als zo nodig begrepen te worden, een God waarmee wij leven dient als zo nodig erkend te worden"

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 28-03-2012 15:29

Zeg Fons...en Carel...
Weet je wanneer de documenten over de valk god horus dateren?
Is dat voor of na Christus?

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Op zoek naar 'de brond waar goden ontstaan

Bericht door FonsV » 28-03-2012 18:00

'Dag Juda,
Je schreef:Weet je wanneer de documenten over de valk god horus dateren? Is dat voor of na Christus?
Precies kan ik het me niet meer herinneren, maar in ieder geval ± 4000 jaar geleden. De documenten zijn hiëroglyfen. Mooi is ook het beeldje van Isis met de kleine Horus op schoot; je zou er zomaar Maria met Jezus in kunnen zien. Dus... vóór Christus.

Tik in Google maar eens 'Horus' in en met wat zoeken kun een en ander vinden.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Bericht door FonsV » 29-03-2012 14:39

Dag Juda,

Hier een erg oud beeldje van Isis met Horus op schoot. Er moet nog een veel jonger beeldje zijn maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Afbeelding

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Op zoek naar 'de bron waar goden ontstaan'

Bericht door FonsV » 29-03-2012 16:07

Dag Artitu,

Hier nog eens een ander filmpje. Er wordt niets in 'bewezen', er wordt getoond en blijmoedig bezongen wat is waargenomen. En dat waargenomene vind ik wel zo indrukwekkend als wonderbaarlijk.

http://dingo.care2.com/cards/flash/5409/galaxy.swf

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie