creationisme in Europa

Nieuwe, cq interessante nieuwe publicaties. Plaats uw link en geef een korte typering cq mening over/van de publicatie
evocrea
Berichten: 17
Lid geworden op: 25-07-2011 06:56

Re: Creationisme in Europa

Bericht door evocrea » 15-08-2011 16:27

FonsV schreef:Dag heren, :)
evocrea schreef:Er is echter ook een andere kant aan religie en dat is de structurerende en bindende kant.
Zo kent ook voetballen meer dan één kant, o.a.: stimulans tot 'samen oranje-zijn' en tot 'samen hooligan-zijn'. Mogelijk kun je zélfs van de onlusten in Engeland iets dergelijks beweren.

Groeten.

Fons.
Nu heb ik alleen tijd om iets te corrigeren. Je citeert daar iets. Maar heb ik dat geschreven? Ik heb het zelf even nagegaan, en dat schreef “Carel” als ik me niet vergis. Het zou te gek zijn dat ik op mijn leeftijd al alzheimer zou krijgen. Zo oud ben ik nog niet. :D

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-08-2011 16:35

Hi Juda,
je schreef:Maar ff serieus: hoe moet ik bijvoorbeeld de verhalen van Mozes zien?
Is het echt gebeurd, is het larie of is er wat anders aan de hand en is het een mix van larie en waarheid?
Dit omdat Genesis duidelijk geschiedkundig gezien kul is.
Fons heeft er al een aantal behartenswaardige dingen over gezegd. Even mijn kijk hierop. Het belangrijkste is dat je die verhalen juist NIET ziet als geschiedenis of als waar. Dat is de misser die de religies gemaakt hebben en juist daarom roepen die verhalen zoveel strijdige effecten op. Er zijn grote groepen mensen die ze van a tot z als waar zien, waarmee ze zichzelf buiten de moderniteit plaatsen. Als je de verhalen ziet als leerzaam of 'uit overlevering tot ons gekomen', dan kun je er nog steeds veel aan hebben. Die verhalen op zich zijn dus geen onzin, bepaald niet, het letterlijk en 'heilig' verklaren ervan, dat is de onzin. Daarmee maakt men de verhalen kapot. Relies beseffen dat niet, maar zo is het wel. Zij zelf zijn de grootste bedreiging van de bijbel.
je schreef:Kortom ik zit met veel vragen..
Ik nodig iedereen uit om zijn visie te geven en het liefst ook met feiten en bronnen te komen.
Feiten of bronnen over de echtheid en de geschiedkundige waarde zijn er niet, simpelweg omdat het geen geschiedenis is. Het zijn verhalen, net als Harry Potter en In de ban van de Ring ook verhalen zijn. Wij mensen hangen van verhalen aan elkaar, dat is iets waar we heel goed in zijn, van Spelberg tot Marcus of Johannus, allemaal verhalenvertellers.

Als je die echtheid en juistheid dus loslaat gaat de deur open naar de werkelijke betekenis, de lessen dus die je eruit kunt trekken.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 15-08-2011 16:36

hahahaha Evocrea is grappig :P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-08-2011 16:37

Hi Evocrea,
je schreef:Nu heb ik alleen tijd om iets te corrigeren. Je citeert daar iets. Maar heb ik dat geschreven? Ik heb het zelf even nagegaan, en dat schreef “Carel” als ik me niet vergis. Het zou te gek zijn dat ik op mijn leeftijd al alzheimer zou krijgen. Zo oud ben ik nog niet.
Bij een goede discussie gebeurt dat wel meer, dat je niet precies meer weet wie wat schreef of zei. Is ook niet zo belangrijk. En alzheimer kun je op elke leeftijd krijgen hoor, pas maar op... :roll:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 15-08-2011 16:39

dan is het me volstrekt duidelijk Carel.
Het zijn verhalen met een kern van lessen, waar elk mens iets van kan leren.

Daar kan ik iets mee, bedankt.

Ik denk wel dat reli's dat te vuur en te zwaard willen bestrijden...
Maar dat doen ze al eeuwen...

Groet Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-08-2011 16:41

hetty schreef: Dat ben ik wel met je eens. Ik heb er ooit bij gehoord. Het was hartverwarmend, voor een tijd, maar ook beklemmend. je zit in een clubje, maar het is dan niet de bedoeling dat je denkpatroon de verkeerde kant uitgaat. Je kunt nergens heen met vragen.

Dus zolang je je conformeert gaat het heel erg lekker. Maar voor een individu met lastige vragen, met een afwijkende seksuele voorkeur of met vernieuwende inzichten, kunstzinnige uitingen, is het een soort ramp.
Het clubje tolereert geen afwijkende inzichten want het hechte verband is gebaseerd op traditionele opvattingen waaraan absoluut niet getornd mag worden. Dan schiet iedereen in de stress.

Je wordt er net zo makkelijk uitgeschopt. Want je bent een gevaar voor het zo hechte clubje...
Laatst was er een uitzending over de Amish, waar mensen die naar een andere religie overstappen alles verliezen, kerk en haard zeg maar, en ook hun eigen familie zelfs. Werd uitgezonden door ons eigen fundamentele omroepje, de EO. Men deed een beetje triomfantelijk in plaats dat ze dit soort waanzinnig slecht gedrag met de grond gelijk maakten. Zelf zijn ze net zo kwestieus, maar dat zullen ze niet erkennen.

Je kunt die uitzending op uitzendinggemist nog wel terugvinden.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 15-08-2011 16:55

Dat is de prijs van het weten hoe de zaken in elkaar steken, vrees is.

mijn mening is deze:
wie de waarheid niet liefheeft boven zijn eigen vrouw of familie, is de waarheid in mijn ogen ook niet waard.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Creationisme in Europa

Bericht door FonsV » 15-08-2011 17:01

Dag evocrea,
Je schreef:Ik heb het zelf even nagegaan, en dat schreef “Carel” als ik me niet vergis.
Inderdaad zeg. Wat je noemt 'een slip of the pen'. Of... er moet iets anders achter zitten. ;)
Je schreef:Het zou te gek zijn dat ik op mijn leeftijd al alzheimer zou krijgen.
Mogelijk ter geruststelling: De ziekte wordt meestal vastgesteld bij personen die ouder zijn dan 65 jaar. Minder vaak komt er ook een tweede variant voor, die vroege alzheimer wordt genoemd. Epidemiologische studies tonen aan dat ouderen met een hoger opleidingsniveau minder kans hebben op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer. Een hoger opleidingsniveau beschermt ouderen niet zozeer tegen neurodegeneratieve en vasculaire pathologie, wél lijkt het de klinische expressie van de ziekte af te dempen. Mogelijk heeft dit te maken met een grotere 'cognitieve reserve' of een groter hersengewicht bij mensen met een hoger opleidingsniveau. Hierdoor zouden de negatieve gevolgen van hersenafwijkingen voor het gedrag worden gecompenseerd of pas op zeer hoge leeftijd zichtbaar worden.

Hopelijk voelt ook Carel zich gerustgesteld. Als hij meeleest. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-08-2011 17:30

Of ik me gerust gesteld voel Fons?

Leuk!

Niet alleen bij alzheimer kom je het tegen dat mensen niet meer precies weten hoe het zat en wie wat te berde bracht. Ons geheugen werkt niet zo goed, wat we ons menen te herinneren is vaak toch anders dan hoe het werkelijk zat. Dick Swaab, onze neurowetenschapper, is vaak bij rechtszaken ingeschakeld om verhalen uit het geheugen van mensen te toetsen of er een waarheidspercentage (wat dat ook moge zijn) aan te hangen.

En dat kan zich dus bij elke leeftijd voordoen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Creationisme in Europa

Bericht door FonsV » 15-08-2011 20:30

Dag Carel,

Sinds geruime tijd kijk ik niet meer naar Uitgesproken als de eo aan de beurt is.
Je schreef:Je kunt die uitzending op uitzendinggemist nog wel terugvinden.
Bij bezoek aan mijn zus in Morden (Canada) ben ik in het naburige stadje Winkler geweest, bewoond door Mennonieten (ietwat liberale vorm van de Amish). Tóch heb ik de uitzending opgezocht en hem helemaal bekeken.

Ik heb er nog spijt van. Waarom? Laat maar zitten....... :oops:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie