Hunting the hidden dimension

Nieuwe, cq interessante nieuwe publicaties. Plaats uw link en geef een korte typering cq mening over/van de publicatie
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Hunting the hidden dimension

Bericht door carel » 07-11-2010 13:39

Ik zag vandaag een interessante serie, over een onderwerp dat mij dierbaar is, fractals 6 delen elk 10 minuten.

Over de ontdekkers, wat de wiskundige betekenis is, de opmerkelijke overeenkomst tussen fratals en wat we in de natuur en biologie zien, over de toepassingemogelijkheden in CO2 reductie, medische wetenschap, filmindustrie, gaming en nog veel meer.

Prima serie! Wel moet me van het hart dat mij in deze serie het gevoel bekruipt dat er tot op heden eerlijk gezegd nog niet zoveel mee gedaan is, men had een heel stuk verder kunnen zijn.

Complexiteit op basis van een simpel mechanisme dat eindeloos vaak herhaald wordt. Dat is de essentie van elke fractal en de relatie met biologische organismen is meer dan frappant.

http://www.youtube.com/watch?v=eAAGR_Vr ... re=related
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 31-05-2011 19:43

interessante materie...
Ik kende die tekeningen maar begreep niet wat erachter zat.
Ze zijn dus wiskundig gezien oneindig.

heb ik weer wat geleerd

Groeten Juda
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 31-05-2011 20:19

Hi Juda,

Ja die zijn oneindig wiskundig en ook oneindig complex. Je kunt ze zien als universa in het klein (alhoewel ze net zo uitgestrekt zijn). Maar ze zijn ook ongemeen fraai. Deze kost heel veel rekentijd, ik heb dit soort fractalen ook wel eens gemaakt

Afbeelding

Allemaal wiskunde (simpele vergelijkingen in het complexe vlak, oneindig maal doorberekend). Hier is de rand oneindig, hetzelfde geldt voor de figuren middenin, die hebben een eindeloze gelaagdheid. Er is een interessante parallel met evolutie, dat is ook een oneindig aantal iteraties (generaties), met dus oneindige complexiteit, wij dus.

Afbeelding
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 31-05-2011 20:46

lol... 8)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie