The Teaching Company: The Great Courses series

Nieuwe, cq interessante nieuwe publicaties. Plaats uw link en geef een korte typering cq mening over/van de publicatie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

The Teaching Company

Bericht door FonsV » 31-10-2010 20:07

Dag Carel,

Bedankt voor de tips.

Ik ben maar een fysicus van de diepgevroren koude grond. Dat het licht niet kan ontsnappen uit een zwart gat omdat de zwaartekracht daar te groot is (zeg ik dat goed?) vind ik een mooie gedachte. Niet omdat ik het doorzie, maar omdat ik het mooi vind. Klinkt logisch of zo. :)

Maar ik ga eens kijken op de opgegeven adressen dus je hebt je moeite niet voor niets gedaan.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 31-10-2010 20:56

Hi Fons,
Fons schreef:Ik ben maar een fysicus van de diepgevroren koude grond. Dat het licht niet kan ontsnappen uit een zwart gat omdat de zwaartekracht daar te groot is (zeg ik dat goed?) vind ik een mooie gedachte. Niet omdat ik het doorzie, maar omdat ik het mooi vind. Klinkt logisch of zo.
Klopt helemaal. En het is zeker een mooie gedachte, natuurkunde laat de schoonheid zien en geeft daar ook nog een enigszins begrijpelijke uitleg bij, vooral als je de wiskunde erachter kunt doorgronden. Wat wil je nog meer.

Het inspireert mensen om hele mooie images te maken, want een echte back hole heeft nog niemand gezien. Zelfs als het een gigantisch zwaar ding is is het nog maar relatief klein - een black hole met de massa van de aarde zou de grootte van een sinaasappel hebben - en ja, het zwarte gat zendt ook nog eens geen licht uit en dan schiet het ook niet op natuurlijk. Maar zwarte gaten toeteren er toch duchtig op los, want ze laten onmiskenbaar zien dat ze er zijn.

kijk maar naar deze platen:

Afbeelding

en deze:

Afbeelding
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

The Teaching Company

Bericht door FonsV » 31-10-2010 22:30

Dag Carel,

Dank voor je stukje.
Je schreef:Het inspireert mensen om hele mooie images te maken, want een echte back hole heeft nog niemand gezien.
Weet je? Ik ben erg wantrouwing ten aan zien van prachtige illustraties. De plaatjes vind ik wel mooi tot bijzonder mooi, maar... wat is er weer gefotoshopped?

Laatst kreeg ik van iemand de URL van een site die ik wel interessant zou vinden want dat vond ik 'The power of ten' ook. Ik dus kijken.

Samen met de piloot verliet ik in een raket de aarde en dat met de snelheid van het licht. Ik dacht dat dat niet kon maar ja.
We passeerden de maan, Venus, Mars en nog een paar planeten waarbij volgens mij de volgorde niet klopte. Onder in het scherm liep een teller mee die het snel groeiende aantal kilometers, even later lichtjaren aangaf dat we van de aarde verwijderd waren.

Toen keek de piloot om en wees me op de snel kleiner wordende aarde. En toen heb ik de 'animatie' maar gestopt want … Nou ja. Lichtsnelheid! :?

En als het 's avonds echt donker is en er is geen wolkje aan de lucht kan ik tijden lang naar de hemel kijken en mezelf verwonderd afvragen: 'Hoe is het mogelijk? En niks gefotoschopped'. :-)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.


carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 01-11-2010 00:55

Hi Fons,
je schreef:Weet je? Ik ben erg wantrouwing ten aan zien van prachtige illustraties. De plaatjes vind ik wel mooi tot bijzonder mooi, maar... wat is er weer gefotoshopped?
Klopt, deze plaatjes zijn gemaakt, geen foto of zo. Maar het leidt weinig twijfel dat het er zo ongeveer uit zal zien, een artist impression dus.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 01-11-2010 00:59

Hi Determinist,
je schreef:AUW, voor je hersencellen.
Ja, daar zul je maar pijn aan hebben zeg. Pijnlijker lijkt het me ze (die hersencellen) niet te gebruiken en in de larie van een ander te (moeten) geloven
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 23-01-2011 21:43

The Big Bang, Life on Earth, and the Rise of Humanity
48 lectures, 30 minutes/lecture

Taught By Professor David Christian, D. Phil., Oxford University,
Macquarie University

http://www.teach12.com/tgc/courses/cour ... x?cid=8050

Zo in de tussentijd weer wat lectures gedaan en zo ook deze.
Een andere manier van "geschiedenis" waar hier geen details naar voren komen (jaartallen, historische figuren etc) maar alleen de grote lijnen uiteen worden gezet. De geschiedenis vanaf het begin tot nu en iets verder. Uitleg over "complexiteit" in lagen.

Zeer leuke lectures. Door deze andere aanpak krijg je de trends over grote perioden in zicht en tevens dat alles aan elkaar hangt, dat door het groots te houden je ook de details kan begrijpen.
Zeer de moeite waard.

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 23-01-2011 21:53

Biology: The Science of Life
72 lectures, 30 minutes/lecture

Taught By Professor Stephen Nowicki, Ph.D., Cornell University,
Duke University

http://www.teach12.com/tgc/courses/cour ... x?cid=1500

DIT IS EEN MUST VOOR IEDEREEN HIER !
Voor zowel evolutionisten als creationisten.

DE manier om kennis te krijgen wat leven is, hoe het opgebouwd is. Van RNA, DNA tot ecosystemen !

In deze lectures wordt duidelijk uit de doeken gedaan welke chemie er nodig is om "informatie" van het leven vorm te geven en hoe organismen hun energie verkrijgen. Hoe werkt DNA? Hoe werken synapsen, hoe werkt celdeling en wat zijn de verschillen tussen celdeling bij bepaalde typen organismen.

Wat zijn de wetten van Mendel en hoe is dit ingepast in een nieuwe vorm van evolutietheorie.

Parasieten, wat zijn dat? Hoe werken hormonen en wat zijn de nieuwe technieken binnen de genetica?

Wat zijn de verschillende wetten van populaties? Hoe werken ecosystemen en wat is de biosphere.

Het is een hele zit 72 * 30 minuten. Maar dit geeft zoveel inzicht in de werking van leven en geeft zoveel aha erlebnissen dat iedereen die zich met het onderwerp van evolutie bezig houdt, van welk kamp dan ook, dit must-have kennis is om echt te begrijpen waar het leven over gaat.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 24-01-2011 14:23

Hi Determinist,

Ik was deze site al eerder tegengekomen. Enige probleem is dat je de spullen moet aanschaffen en als je kijkt naar de toename van kennis over evolutie op YouTube dan lijkt het slechts een kwestie van tijd totdat je ook daar heel diep kunt gaan. Op gebied van de algemene en speciale relativiteitstheorie kan dat al heel behoorlijk. Met dank aan Stanford, MIT en al die andere grote universiteiten.

Enige probleem is dat crea's voortdurend actief zijn en er alles aan proberen te doen om een goede uitleg te frustreren en dat heb je natuurlijk niet bij the teaching company.

Determinst, kun je misschien aangeven wat de meest kenmerkende leermomenten voor jou waren?

Om zelf maar te beginnen, ik heb deze cursus niet gevolgd maar wel wat andere:

- de evolutietheorie is de krachtigste theorie die we kennen, het begrip 'evolutie' wordt door zowat alle andere betawetenschappen ook gebruikt, zoals bijvoorbeeld de evolutie van het heelal

- Alle, ik herhaal, alle betawetenschappen zijn schatplichtig aan de evolutietheorie. En dat is geweldig. Zonder evolutietheorie waren we op al die terreinen een heel stuk minder ver geweest, weet ik zeker

- de evolutietheorie is door Darwin in grote lijnen in zijn volledigheid beschreven. OK, sommige dingen, zoals de genetica niet, maar in essentie had Darwin het toch wel erg bij het goede eind. Enigszins vergelijkbaar - alhoewel ook weer heel verschillend - met die andere kanjer, Einstein

- de evolutietheorie schetst een ongemeen indrukwekkend en fraai proces. Als ik dat vergelijk met de verhalen uit religieuze kring dan, zelfs geheel los van de inhoud, kan ik niet anders concluderen dat ik heel, heel blij ben NA 1859 te ijn geboren. Anders had ik misschien ook wel in creatie geloofd. Je kunt je niet voorstellen hoe blij ik daarmee ben

- Gaandeweg ben ik wel steeds kritischer gaan kijken naar de plaats en rol van de mens hierin en de rol die de mens zichzelf toedicht. Daar bespeur ik toch nog steeds een invloed vanuit religies en daar zouden we subiet vanaf moeten

- Gelukkig is het de mens gelukt om zijn eigen oorsprong te achterhalen en dat is dan wel weer bemoedigend.

- Wat ik zeker zo bemoedigend vind is dat er tot op heden (en dat gaat ook niet lukken) geen 'formule' is ontwikkeld waarmee je iets kunt zeggen over de evolutionaire toekomst. Dat ligt in het proces van natuurlijke selectie zelf besloten en daar speelt non determinisme een allesbepalende rol in. Bij Einstein kun je daar wel iets over zeggen, want die theorieen zijn uitgewerkt tot - fraaie - wiskundige formules.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 10-02-2011 22:54

@Carel,

Over je laatste post moet ik even nadenken, ik kom erop terug...


Nu weer enkele updates op deze serie. De volgende twee heb ik gevolgd:

Book of Genesis
24 lectures, 30 minutes/lecture

Taught By Professor Gary A. Rendsburg, Ph.D., New York University,
Rutgers University

http://www.teach12.com/tgc/courses/cour ... x?cid=6234

Naast de onderwerpen die ik eerder gepost heb ligt mijn interesse ook bij religie. Ik als niet-gelovige en "oude aarde evolutionist" vind het belangrijk om ook op de hoogte te zijn over één van de meest belangrijke onderwerpen van de mensheid en geschiedenis: religie.

Ik heb zelf de bijbel vaker gelezen, maar vond het goed om eens wat dieper op dit boek in te gaan en heb deze keer gekozen voor deze lectures.

Mijn conclusie na het volgen is dat ik meer waardering heb gekregen voor de Bijbel, hier specifiek Genesis.

Als lezer, zonder kennis over de periode waarin dit gedeelte van het boek ontstaan is, is het lastig om bepaalde zaken goed te plaatsen. Het wereldbeeld van pakweg 3000 jaar geleden is zodanig anders dat vele epische verhalen zo onnatuurlijk lijken dat de boodschap vertroebeld wordt.

In deze lectures wordt van je gevraagd je te verplaatsen in het midden oosten van zo rond 1000 bc. Wetten, gewoonten, familiebanden en mores hebben van die tijd zijn terug te vinden in de verhalen.

Wat ik te weten gekomen ben is het beste samen te vatten in deze zinnen:

* The reasons the Book of Genesis has not one but two creation stories, and the very different messages they contain
* The many contradictions (real or apparent) that appear in the book's pages, and the hints they offer about the book's authorship
* The repeated appearances of barren women and younger sons in its stories and what these motifs stand for
* The remarkably ordered large-scale narrative structure devised by the author (or authors) of the Book of Genesis to embody and convey its theological meaning.

Plaats reactie