Harry Kuitert

Nieuwe, cq interessante nieuwe publicaties. Plaats uw link en geef een korte typering cq mening over/van de publicatie
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Harry Kuitert

Bericht door FonsV » 17-10-2011 16:36

Harry Kuitert heeft op zijn oude dag weer een boek geschreven: 'Alles behalve kennis' en – zo ging het tot nu toe – het zal wel weer stof doen opwaaien. Vooral bij de orthodoxen, bedoeld als 'aanhangers van een ander leergezag'. :)

Waar het boek over gaat? Ziehier de toelichting op bol.com alwaar het te bekomen is voor € 19,95:

Theologie is alles behalve kennis van God. Om dat te laten zien herschrijft Harry Kuitert de geschiedenis van de theologie, die met Plato begint en via de scholastiek in de leer van Karl Barth culmineert. Velen beschouwen Barth als de grote bevrijder van de scholastieke theologie, die ervan uitging dat haar kennis van God " van zijn wezen en eigenschappen " aan alle eisen van wetenschappelijkheid voldeed. Wat God van zichzelf bekend maakte werd bevestigd door natuur en geschiedenis. Barth neemt de scholastieke erfenis in zijn geheel over, behalve dan dat hij niet van een weg van beneden naar Boven wil weten. Kennis van God is een kwestie van genade. Alleen kennis die je vanuit Gods genadige toewending ontvangt, is ware kennis van God of kennis van de ware God. Volgens Kuitert heeft Barth daarmee zijn theologie onkwetsbaar gemaakt voor kritiek en zijn vak daarmee geen dienst bewezen.

In Alles behalve kennis laat Kuitert de lezer niet alleen afkicken van de theologie als godskennis. Hij houdt ook een vurig pleidooi voor zijn vak als geesteswetenschap. Centrale vragen zijn daarin: hoe legden onze voorvaderen, als ze de wereld uitlegden, zichzelf uit? Hoe doen wij dat vandaag? En is de overlevering daarbij een hulpmiddel? Die geesteswetenschap bevrijdt de gelovige van een dogmatisch keurslijf en biedt hem de mogelijkheid zelf op zoek te gaan naar betekenis.


Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-10-2011 20:33

Het is bij het lezen van een korte inhoudsopgave van een boek goed om ook naar de schrijver zelve te kijken. Vanuit welke optiek kijkt hij naar het vraagstuk, in dit geval religie en godsbeleving. Wat zit er van hemzelf in?

Uit het onvolprezen Wiki haal ik: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Kuitert
Harminus Martinus (Harry) Kuitert (Drachten, 11 november 1924) is een Nederlands theoloog en ethicus. Van oorsprong is hij gereformeerd. Kuitert was predikant na de oorlog te Scharendijke (Schouwen-Duiveland) en later studentenpredikant te Amsterdam. De watersnoodramp van 1953 was belangrijk voor de ontwikkeling van zijn religieuze denken. Veel van zijn kerkleden zijn bij de ramp namelijk om het leven gekomen die hij vervolgens moest begraven. De ramp leidde voor Kuitert tot een breuk met de gereformeerde dogmatiek, namelijk dat voor hem de goddelijke voorzienigheid niet opgaat.
Kortom, hij ontdekte de larie achter de religie. En een heel harde les, je vrienden moeten begraven. Dit moet in zijn leven een rode draad zijn gebleven, kan niet anders. Precies dit kwam ik tegen bij een oom van mij, ooit een rabiate katholiek, totdat alles en iedereen om hem heen die verschrikkelijke ziekte kreeg. Toen was het over, de geestelijken konden alleen maar teksten prevelen, teksten die geen enkele troost (meer) boden.

Dit is ook een prima tekst, kan ik me veel bij voorstellen, ook weer uit Wiki. NB: wat zouden wij zijn zonder Wiki?
Kuitert is een vertegenwoordiger van de moderne theologie (zie ook: modernisme). In zijn werk gaat hij uit van de stelling dat alles wat over Boven gezegd wordt van beneden komt: eerst waren er mensen en toen religie en toen goden en God. Hiermee huldigt hij als theologisch beginsel, dat religie - ook het christelijke geloof - een menselijke constructie is, een erfenis afkomstig van verre voorouders, die met behulp van hun verbeelding betekenis verleenden aan een wereld die uit zichzelf geen betekenis meebrengt. Ook het christendom is voor hem een traditie waarvan de waarde is gelegen in de zin die het aan het leven verleent. Geloofsvoorstellingen voor waar houden ziet hij als een misverstand, mensen (voorouders) legden zichzelf en hun wereld ermee uit. Theologie is, met andere woorden, een vorm van hermeneutiek. Deze antropologische benadering beschouwt dan ook de verschillende godsdiensten aan elkaar, wat status betreft, gelijkwaardig.
ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie