Er is WEL kritiek!

Bijvoorbeeld het met een veeg van de pen als onwetenschappelijk typeren van creationistische ideeen of het direct schrappen van alles wat maar naar creatie neigt
Flight
Berichten: 150
Lid geworden op: 08-07-2010 13:24

Bericht door Flight » 22-10-2010 15:54

Ruben:
Dit soort reacties op mijn volledig legitieme en terechte opmerking dat de 'meer-tegen-één' situatie oneerlijk is, is precies de reden dat ik moeite heb evolutionisten serieus te nemen. Als ze zelfs op een punt waar ik duidelijk gelijk heb niet willen toegeven, is er geen hoop meer. De rest van de discussie is dan ook zinloos.
Ruben, je hebt volkomen gelijk...jij zit, getalsmatig, in een minderheidssituatie hier. Kan mij heel goed voorstellen dat dat vervelend kan zijn. Het is niet anders, je bent hier uit vrije wil gekomen en dat is best dapper. Over die minderheidspositie klagen vind ik nogal melodramatisch...dat is wat ik probeer aan te geven.
Beter zou zijn dat je over die vervelende gevoelens heenstapt een gewoon doorgaat met te zeggen wat je te zeggen hebt.
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”
- Homer Simpson

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 22-10-2010 16:01

Hi Flight,

Misschien is het handig om de opmerking van Ruben elders op dit forum serieus te nemen: discussieren met twee of meer opposanten, is niet leuk, kost veel energie en je wordt in de verdediging gedrukt en dan stop je er dus mee. Ik kan me dat dus wel voorstellen, heel logisch.

Suggestie: Geef in dit geval Niels en Ruben de kans om hun argumenten tegenover elkaar te zetten. Loopt die discussie af dan kun je altijd nog reageren.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

Bericht door nielsbosman » 22-10-2010 16:04

@ carel

Je kunt het natuurlijk ook als uitdaging zien om tegen de stroom in te zwemmen. En iedereen versteld doen staan met overtuigende tegenargumenten.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 22-10-2010 16:39

Hi Niels,
je schreef:Je (Ruben) kunt het natuurlijk ook als uitdaging zien om tegen de stroom in te zwemmen. En iedereen versteld doen staan met overtuigende tegenargumenten.
Ja, dat kan, maar stel je maar eens voor dat er twee of meer op jouw argumenten zitten te schieten, dan kan ik me zo voorstellen dat je op een gegeven moment zegt: "zoek het even lekker uit zeg".

Ik heb het zelf ook een paar keer meegemaakt en zag er al vrij snel geen heil meer in. Nee, heel erg goed te begrijpen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Flight
Berichten: 150
Lid geworden op: 08-07-2010 13:24

Bericht door Flight » 22-10-2010 16:53

Carel:
Misschien is het handig om de opmerking van Ruben elders op dit forum serieus te nemen: discussieren met twee of meer opposanten, is niet leuk, kost veel energie en je wordt in de verdediging gedrukt en dan stop je er dus mee. Ik kan me dat dus wel voorstellen, heel logisch.

Suggestie: Geef in dit geval Niels en Ruben de kans om hun argumenten tegenover elkaar te zetten. Loopt die discussie af dan kun je altijd nog reageren.
Prima Carel...it takes 2 to tango and three is a crowd.

Flight ---> Hibernate MODE = ON De vloer is voor jullie heren...voorlopig dan.
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”
- Homer Simpson

Ruben
Berichten: 51
Lid geworden op: 21-10-2010 16:28

Bericht door Ruben » 22-10-2010 17:13

Dankjewel voor jullie begrip, Carel en Flight.
Ruben schreef:Je kritiek is begrijpelijk, maar vloeit voort uit een verkeerd begrip van de hypotheses binnen het scheppingsmodel waar ik het over had. Die zijn wel degelijk toetsbaar, op een soortgelijke manier als hypotheses binnen het evolutieparadigma. Zie hier voor een beperkt lijstje met theorieën die binnen het scheppingsmodel zijn gepostuleerd.
nielsbosman schreef:Niet echt een overtuigend lijstje als ik naar de status kijk.
Haha, maar dat maakt niet uit. Dat er veel verschil van mening is over de theorieën in dat lijstje, en dat sommige theorieën zelfs verworpen zijn, illustreert juist dat het scheppingsmodel wel degelijk ruimte biedt voor het postuleren, toetsen en eventueel verwerpen van subtheorieën.

Dit werkt hetzelfde als theorievorming binnen het evolutieparadigma.
nielsbosman schreef:Wel goed dat crea's het eens hebben over de eigen theorievorming.
Er is veel interne discussie over dat soort zaken.
nielsbosman schreef:Laat ik dan kijken naar het zondvloedmodel. Wordt daar een zondvloed mee bedoelt over de gehele wereld? Of een lokale overstroming.
Daar wordt een wereldwijde overstroming mee bedoeld.
nielsbosman schreef:Daarnaast vind ik degeneratietheorie van Peter Scheele te beperkt. Hij laat bewust het mutatieverhaal weg, omdat dat niet past in het scheppingsverhaal. Ik noem dat dataselectie, niet dat dat erg is, maar wel als je bewust ergens naar toe wil redeneren en het verkoopt onder het mom van wetenschap.
Ten eerste, heb je het boek van Peter Scheele helemaal gelezen? (Is een makkelijke ja/nee-vraag.) Ten tweede, het verbaast me dat je zegt dat Peter Scheele "het mutatieverhaal" weglaat. Hij hangt júist een heel mutatieverhaal op. (-: Ik krijg de neiging m'n vraag of je z'n boek gelezen hebt te herhalen.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 05-05-2011 23:55

@ ruben:
Falsificatie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Falsificatie

De test:


1) De bewering:
de wereld en het Heelal zijn 6000 jaar oud.

2) het Gebeurende Feit dat we allemaal kunnen zien:
Lichtsnelheid verandert niet ( Einstein e=mc2 ...)
als lichtsnelheid zou veranderen konden we niet rekenen in de formule energie (e) is (M)massa maal (c)lichtsnelheid kwadraat (2).
wat zie ik? Mensen kunnen met deze formule werken en wat ze doen met die berekeningen, lukt ook nog.

3) Licht laat ons dingen zien die bijvoorbeeld 1 miljoen lichtjaar verderop staan.
we zien dus dat er bijvoorbeeld een afstand van 1 miljoen lichtjaar in het Heelal zit.

Conclusie:

we zien nu dat onze theorie niet klopt.
we zijn misleid:
waarom?
Omdat dit licht dat bij ons binnenkomt, 1 miljoen jaar heeft gedaan over de reis naar onze Aarde.
het Heelal is dus minstens 1 miljoen jaar oud.

wat heb ik gedaan?

Dit heet Falsificatie ( zie link):http://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid
het kijken naar fouten in je theorie, door te kijken naar wat er werkelijk gebeurt.
grof gezegd:
komen deze 2 dingen niet overeen, dan moet je gaan zoeken naar een denkfout in je theorie.
of zoeken naar een andere theorie, en moet je deze aanpassen of verwerpen, en een nieuwe zoeken, die overeenkomt met de werkelijkheid.

Hoe creationisme het ook draait, dit zijn de feiten.
je bent helaas misleid vriend.

je kan ook alleen maar DNA begrijpen als je in Evolutie gelooft.
DNA bevat namelijk codes die Evolutie bewijzen en onderstrepen.
Daarnaast is de Genenwetenschap een ondersteuning van de evolutie.
wanneer Evolutie niet heeft plaatsgevonden, waarom vinden we dan dezelfde retrovirussen ( Zie link:
http://www.youtube.com/watch?v=qh7OclPDN_s in Apen en mensen.
Dit betekent dat we de zelfde voorouders hadden als de Apen.



of evolutie bewezen is, zou ik als ik jou was dan ook uitzoeken.
wat als die waar is, wat zeg je dan tegen de Levende God?
als die niet waar is, hoef je er niet bang voor te zijn en kun je die rustig onderzoeken, want dan verlies je je geloof beslist niet.
het helpt je dan alleen maar verder.
weet je hoe de evolutionist denkt, dan kun je hem weerleggen...
toch?

ik weet ( kennis, geen geloof) dat evolutie waar is.
Het komt 1 op 1 overeen met de werkelijkheid zoals we die zien.
de scheppingstheorie is niet de werkelijkheid zoals die is....

God bestaat voor mij toch, want Zijn Geest ( Atman) woont in mij.
Hij kan jou [en ieder ander die dit toevallig leest] laten zien dat Hij bestaat.
Daar heb je geen Bijbel voor nodig.
Lees het boekje achter de link in mijn onderschrift1 keer aandachtig door, klik het weg en laat het een paar maanden op je inwerken.
neem de tijd om het te laten bezinken.


Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie