Vergelijking de zondvloed met Gilgamesh

Het Jonge-Aarde Creationisme is vandaag de dag de meest invloedrijke tak van het Creationisme.
Het Jonge Aarde Creationisme is prominent aanwezig in veel conservatieve protestantse geloofsgemeenschappen (uit: http://jongeaarde.hyves.nl/ )
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 05-05-2011 21:27

carel schreef:@Juda,

ik denk dat gewoon onwetendheid een verklaring is voor deze in geletterde ogen idiote standpunten is.

en deze: uit de Bhagavad Gita: de Ongeletterde en de ongeschoolde blijft door zijn onwetendheid verstrikt in de letter van de Heilige Boeken.
Onwetendheid. Terwijl ze net als ieder ander in deze maatschappij op alle mogelijke manieren aan informatie kunnen komen. Ik kan me voorstellen dat een bosjesman die nooit uit zijn bosje is gekropen een zekere onwetendheid over zich zal hebben. Velen komen mij behoorlijk 'geletterd' voor, dus wellicht is er een andere verklaring, misschien wil men de wetenschappelijke bevindingen gewoon niet accepteren.

De vraag is natuurlijk wat hier 'gewoon' is.
Hoi Carel,
Ik vind dat je ergens wel gelijk hebt, maar ik denk zelf dat het probleem iets ingewikkelder is:

misschien is die andere verklaring, dat men denkt geluk te vinden in het kapot lezen en letterlijk nemen van de Bijbel of een ander religieus boek.
dat was ook in mijn geval zo, totdat ik tot bezinning kwam.
het is in veel gevallen een mix van onwetendheid, kwaadwilligheid, pijn verwerking en misleiding.
bij mij ontbrak de tweede en ik ging terechte vragen stellen, wat mij de kans gaf om eruit te komen.

ik had het volgens mij achteraf foute idee opgevat dat de Bijbel Gods woord is.
daardoor gaf ik dat boek een enorm gezag, terwijl het gewoon een boek is.
het is een boek dat wel van Christus vertelt, maar wijst naar Christus en niet naar zichzelf.
wat erin staat is slechts een schaduw en soms zelfs een karikatuur van wie Christus echt is.

Dit ( Het gezag Onfeilbaar geven aan de Bijbel ) zijn volgens mij valse aannames, waardoor iemand zichzelf misleidt en anderen erin meetrekt.
Dat is de misvatting waar deze mensen denk ik, net als ik eens was, door verblind zijn.

Christus is Gods Woord, of duidelijker gezegd ookal is het vorige net zo ruim bedoeld:
Atman/Liefde is Gods Woord.
als de met de wetenschappelijke methode van Karl Popper bewezen kennis zegt: Het is bewezen dat dat en dat Bijbelvers niet letterlijk waar is, dan is dat Gods Waarheid.

Wat velen niet beseffen is:
de Bijbel is niet opgevaren naar de Hemel en de Bijbel is niet gekruisigd.
het enige dat ik vertrouw is Atman/intuïtie, kennis en bewijs.
Door het gezag Onfeilbaar te geven aan Genesis en de rest van de Bijbel, ontstaat een vijandigheid naar de wetenschap, ookal bedoel je het nog zo goed.

men is, zoals blijkt uit de vijandigheid naar kennis,
verkeerd onderwezen in de christelijke leer als men denkt dat de Bijbel onfeilbaar is.
Immers: het niet willen luisteren naar mensen die kennis hebben, vind ik geen Liefde en Christus is volgens mij wel Liefde.

bij mijzelf was dat valse onderricht gebaseerd op na-praterij, een gebrek aan diepgaande kennis van de evolutie theorie en het volgen van types die vol overtuiging spreken over zaken waarvan ze niet weten waar ze het over hebben, of die de boel opzettelijk manipuleren.
Ik begreep de theorie niet en dacht dat het gezwets was.
dit overkomt velen die Christen worden.
je wordt bedrogen door je eigen geest en door mensen die ook zijn bedrogen door de eigen geest.
ze hebben namelijk slimme argumenten en trucs om de onwetende te misleiden.
degene die kennis van zaken heeft, laat zich niet zo gemakkelijk foppen.

Maar pas op: veel zaken ( oa. het NT) uit de Bijbel zijn wel degelijk Joodse geschiedenis.
de Bijbel is dan ook een bundel van 66 boeken geschreven door 44 schrijvers.
elke schrijver bedoelde iets anders met zijn boek, maar alle dingen verwijzen in het oude testament, in verwachtende zin naar Christus.
en de rest is geschiedenis:
http://www.youtube.com/watch?v=rd-GXzReZuc[/list]
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 05-05-2011 23:52

Hi Juda,

Het kan zijn dat er soms een rare letter in de tekst staat, omdat ik mijn iPadje nog niet zo goed ken en er soms Apple bedenksels in plaats van mijn tekst verschijnen. Ach, dat leer ik wel

Je hebt er goed over nagedacht en je brengt het ook goed onder woorden ook. Het loslaten van de dingen die je beschrijft en toch de essentie overhouden is iets wat nogal wat overtuiging vergt. Je hebt eerder al beschreven hoe jij gevaren bent, de moeilijkheden die je daarbij hebt moeten overwinnen.

Ik zelf zeg wel eens: Godsdienstles prima, maar geef kinderen een open inkijk in een aantal religies, zodat ze zelf kunnen kiezen later. Hoe kijk jij tegen deze stelling aan?

De consequentie is namelijk dat jouw kinderen later een andere religie zouden kunnen volgen als jij doet. Of ervoor kiezen om geen religie te volgen. Kinderen die jouw geloof in Jezus dus niet hebben.

Hoe kijk jij daar tegenaan?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 10-05-2011 15:09

carel schreef:Hi Juda,
[heel veel tekst]
[hamvraag]Hoe kijk jij daar tegenaan?
Hoi Carel,

Ik ben ervan overtuigd dat God mensen roept zoals ze zijn, en dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen geloven.
Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen geloof, niet voor dat van mijn eventuele kinderen.
Wel zeg ik erbij, ik laat ze wel kennis maken met mijn eigen geloof en andere wijzen van geloof, zodat ze kunnen kiezen.
Ik ben het helemaal eens met je...
Ik laat ze begrijpen wat ik geloof, en dan laat ik ze daarna kiezen uit de dingen die de wereld te bieden heeft.

Ik zou ze opvoeden met mijn eigen normen en waarden, maar ik laat ze vrij in hun levensovertuiging.
Dat is niet mijn terrein.

Godsdienstles:
Daar heb ik wel een kanttekening over:
Ik ben van mening dat de godsdienstlessen die ik vroeger had, niet goed vertelden over de godsdiensten.
Zo kreeg je volgens mij vaak te weinig info om een eerlijke beslissing te maken.
Dit kwam vaak doordat de leraar helemaal niets wist van bijvoorbeeld mijn God.
Ik denk dat andere geloven de zelfde problemen ervaren met de Godsdienstles.
Het is allemaal heel erg basic. een beetje te basic.

Daarom ben ik er voorstander van om stukken van de godsdienstles te laten geven door mensen die echt geloven in de God waar het omgaat.
Boeddhisme door een wetenschappelijk onderlegde boeddhist, Christendom door een ( wetenschappelijk onderlegde ) Christen, Jodendom door een wetenschappelijk onderlegde Jood, Vedantha-leer door een vedantha leerling, Islam door een Imam enz...
Dat zou mijns inziens eerlijker zijn voor kinderen om een beslissing te nemen.
Neutraal bestaat niet, omdat iedereen een geloof heeft, daarom kun je het beste iemand hebben die het geloof heeft waar je wat van wil leren.
Alleen de uitvoering lijkt me erg lastig...

Groet Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 10-05-2011 15:58

Hi Juda,

Helemaal eens! Wat betreft dat godsdienstonderwijs lijkt me jouw suggestie een heel goede. Natuurlijk moet dat gebeuren door à) iemand die de religie van haver tot gort kent en natuurlijk is het goed als deze persoon ook gelovig is. Dat kan de overtuiging verder brengen. Wel is het goed dat men zich dan aan een paar ethische spelregels houdt, ik noem er een paar, zonder ook maar de suggestie te willen wekken dat ik compleet ben.

- de leraar geeft niet af op andere religies of het humanisme. Het moet echt om de religie zelf gaan
- de leraar laat zien hoe de religie op mensen inwerkt en schuwt daarbij kritische voorbeelden niet
- de leraar laat zien hoe de religie hemzelf heeft beïnvloedt en of nog steeds doet
- de leraar laat duidelijk zien wat 'geloven' is. Laat ook zien dat onderzoek geen eenduidige antwoorden zal laten zien en dat het heel wel mogelijk is dat iedereen een andere God kan ervaren.
- ook laat de leraar zien uit welke tijd de schriftuur rond die religie stamt en wat dit betekent voor de uitleg van de verhalen

Dit soort dingen denk ik dan aan Juda
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-05-2011 12:01

groot gelijk Carel.

ik heb het gevoel dat we op dit forum preken voor eigen parochie.
we zijn het steeds knallend eens:P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-05-2011 12:25

Juda schreef:groot gelijk Carel.

ik heb het gevoel dat we op dit forum preken voor eigen parochie.
we zijn het steeds knallend eens :P
Ongetwijfeld heb je gelijk. Ik zie dat niet zozeer als preken voor eigen parochie, omdat we allebei niet echt tot een parochie behoren. Wel zie je dat het uiteindelijk niet uitmaakt of je wel of niet gelovig bent, zolang je maar in staat bent om de dingen van meerdere kanten te bekijken. Pas dan is er basis voor wezenlijk wederzijds respect. Zolang mensen aan hun 'waarheid' blijven hangen is er van wederzijdsheid geen sprake, zoals je kunt zien bij partijen als SGP en CU en bij sommige ongemakkelijke momenten bij Knevel en Van den Brink. Zoals bijvoorbeeld gisteren toen Rouvoet zijn verhaaltje nog eens mocht komen vertellen.

Schandalig vond ik dat. De kerken hadden een manifest ondertekend, waarin geweld tegen homo's werd verworpen. Aan de overkant van de tafel twee homo's, die dit terecht als flauwekul zagen, een stap van niks. "Moest er nog bijkomen zeg: dat kerken geweld tegen homo's accepteerden". Rouvoet en ook de beide presentatoren lieten zien dat ze er nog geen flikker van begrepen hebben.

NB: sorry voor het wat stevige taalgebruik, maar zie dat maar als oprechte blijk van mijn grote irritatie.

Je ziet wel dat juist dat echte loslaten en accepteren van verscheidenheid een heel lastige klip is. Jij hebt er zelf ook het nodige voor moeten doen om los te komen van die beklemmende crea-sfeer. Niet iedereen kan dat of wil dat.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 27-05-2011 16:20

carel schreef:
Juda schreef:groot gelijk Carel.

ik heb het gevoel dat we op dit forum preken voor eigen parochie.
we zijn het steeds knallend eens :P
Ongetwijfeld heb je gelijk. Ik zie dat niet zozeer als preken voor eigen parochie, omdat we allebei niet echt tot een parochie behoren. Wel zie je dat het uiteindelijk niet uitmaakt of je wel of niet gelovig bent, zolang je maar in staat bent om de dingen van meerdere kanten te bekijken. Pas dan is er basis voor wezenlijk wederzijds respect. Zolang mensen aan hun 'waarheid' blijven hangen is er van wederzijdsheid geen sprake, zoals je kunt zien bij partijen als SGP en CU en bij sommige ongemakkelijke momenten bij Knevel en Van den Brink. Zoals bijvoorbeeld gisteren toen Rouvoet zijn verhaaltje nog eens mocht komen vertellen.

Schandalig vond ik dat. De kerken hadden een manifest ondertekend, waarin geweld tegen homo's werd verworpen. Aan de overkant van de tafel twee homo's, die dit terecht als flauwekul zagen, een stap van niks. "Moest er nog bijkomen zeg: dat kerken geweld tegen homo's accepteerden". Rouvoet en ook de beide presentatoren lieten zien dat ze er nog geen flikker van begrepen hebben.

NB: sorry voor het wat stevige taalgebruik, maar zie dat maar als oprechte blijk van mijn grote irritatie.

Je ziet wel dat juist dat echte loslaten en accepteren van verscheidenheid een heel lastige klip is. Jij hebt er zelf ook het nodige voor moeten doen om los te komen van die beklemmende crea-sfeer. Niet iedereen kan dat of wil dat.
Hoi Carel:

Ik vind je woede terecht:
Ik denk dat het sowieso tijd wordt om dit soort kerken eens wat harder aan te pakken.
ze beschadigen zichzelf en anderen met hun waan idee-en en ze zijn vaak tegen alles dat wetenschappelijk, goed of rechtvaardig is.
Ze denken dat ze alles kunnen maken en dat hun boze werken niet aan het licht komen, omdat ze de Bijbel kennen.
ze bezeiken hun schapen en dat is niet Goddelijk.
dat is duisternis en daar ben ik het niet mee eens.



Groet Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 27-05-2011 16:23

Waar ik dan aan denk;
ik denk dan aan getrainde mensen ( Ex creationisten )
die de Bijbel kennen en de wetenschap.
Deze mensen zouden dan kunnen infiltreren in deze kerken en van de waarheid getuigen.
Zo wordt het systeem ontmaskerd en dat zou ik graag zien.
Zo kunnen mensen eerlijk kiezen of ze de leugens van de kerk of de waarheden van vandaag willen geloven.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 27-05-2011 17:13

Juda schreef:Waar ik dan aan denk;
ik denk dan aan getrainde mensen ( Ex creationisten )
die de Bijbel kennen en de wetenschap.
Deze mensen zouden dan kunnen infiltreren in deze kerken en van de waarheid getuigen.
Zo wordt het systeem ontmaskerd en dat zou ik graag zien.
Zo kunnen mensen eerlijk kiezen of ze de leugens van de kerk of de waarheden van vandaag willen geloven.
Je denkt precies aan de goede dingen. Alleen.... die getrainde mensen die de Bijbel kennen worden meteen afgeschoten door de crea's. Ik heb dat gezien op het oude EO forum, waar dat schering en inslag was. Juist deze mensen zijn de grootste bedreiging en reken jezelf er ook maar toe. Jij gelooft stevig en toch werp je het creationisme als vals en misleidend van je af. Kijk, bij mij kan men nog zeggen: "Die Van Heugten kletst uit zijn nek, is een ongelovige". Bij jou kunnen ze dat niet zeggen en dat maakt je tot vijand die te vuur en te zwaard moet worden bestreden. Jij bent insider.

Blijf lekker van je afschoppen zou ik willen zeggen. Snieverkeerdnie. 8)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie