Deeltjes sneller dan het licht

Naast evolutie en creatie komen de natuurwetenschappen ook regelmatig aan bod. In deze rubriek is daar ruimte voor
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Deeltjes sneller dan het licht

Bericht door carel » 23-09-2011 00:49

Dit las ik op nu.nl

GENÈVE - Wetenschappers staan voor een groot raadsel, nu ze hebben gemeten dat een minuscuul deeltje, een zogenoemde neutrino, sneller is gegaan dan de lichtsnelheid.

Als hun ontdekking klopt, ondermijnt dat de relativiteitstheorie van Albert Einstein. Die ging ervan uit dat niets sneller kan reizen dan het licht.

Een internationaal team van wetenschappers maakte de onwaarschijnlijke vondst donderdag bekend. De ontdekking is gedaan bij de Europese Organisatie voor Kernonderzoek (CERN) bij Genève.

Daar wordt met een deeltjesversneller onderzoek gedaan naar de kleinste bouwstenen van het heelal. Het zou een aardverschuiving in de natuurkunde betekenen.

"Het gevoel dat de meeste mensen hebben is dat dit niet kan kloppen, dat dit niet waar kan zijn", zei James Gillies, woordvoerder van het CERN.

-----------—

Als dit waar is dan is dat een serieuze 'aanval' op de beide relativiteitstheorieen. Ik ben heel benieuwd of dit echt zo is. Ze hebben dit aan alle kanten gecheckt.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 23-09-2011 08:26

Maar dat is fantastisch nieuws. Dan is er kans op het naar voren schuiven van mijn eigen theorie.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 23-09-2011 09:32

Determinist schreef:Maar dat is fantastisch nieuws. Dan is er kans op het naar voren schuiven van mijn eigen theorie.
En wat is jouw theorie?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 23-09-2011 10:30

Wat je leest op diverse fora is de vraag hoe nauwkeurig de afstand is gemeten die door die neutrino's werd afgelegd.
Hier heb je zo'n post. http://science.slashdot.org/story/11/09 ... -neutrinos
According to the ABC article, the particles are showing up 60ns too early. If the particles were in fact traveling at light speed, that would simply mean the detector was about 18 meters closer to CERN than they originally thought. Considering differences in altitude, oblateness of the Earth, the detector is underground, and so on, it isn't hard to imagine an 18m position error over approximately 732,000 m distance measured or calculated.
Natuurlijk heeft men bij CERN het experiment talloze malen herhaald. Wat je nog wel eens ziet is dat er dan een soort kokervisie ontstaat, waardoor men niet echt meer naar de totaliteit kijkt. Ik sluit zeker niet uit dat dit hier het geval is. Een verschil van 18 meter, daar gaat het om, even los van meetfouten, abberaties in de proefopstelling en zo meer.

Ik denk dat het heel goed is dat hier van alle mogelijke kanten naar gekeken wordt. Als die neutrino's echt sneller dan de lichtsnelheid gaan, dan valt zo ongeveer de belangrijkste hoeksteen onder de moderne fysica weg. Het kan ook zijn dat de AR een verfijning vraagt, wellicht de verfijning waar men al zo lang naar zoekt, de samensmelting met de kwantumtheorie.

En ook als men die verfijning niet vindt, dan nog moet een eventuele nieuwe theorie wel alle dingen verklaren die de AR en SR van Einstein uitstekend verklaren. Onze navigatiesystemen blijven het keurig doen en die dingen maken echt gebruik van de relativiteitstheorie.

Mijn 'best guess'? De CERN natuurkundigen hebben iets heel knulligs over het hoofd gezien
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 23-09-2011 12:17

carel schreef:
Determinist schreef:Maar dat is fantastisch nieuws. Dan is er kans op het naar voren schuiven van mijn eigen theorie.
En wat is jouw theorie?
Die moet ik nog verzinnen ;)

Flight
Berichten: 150
Lid geworden op: 08-07-2010 13:24

Bericht door Flight » 23-09-2011 12:39

Eitje!!! Doppler-effect. 8)
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”
- Homer Simpson

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 23-09-2011 12:49

Flight schreef:Eitje!!! Doppler-effect. 8)
Sjonge, dan houd ik het voorlopig maar op Einstein, Of bedoel je het Eierdopp effect Flight?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Flight
Berichten: 150
Lid geworden op: 08-07-2010 13:24

Bericht door Flight » 23-09-2011 12:59

Carel schreef:Sjonge, dan houd ik het voorlopig maar op Einstein
Ik was al bang dat mijn 'oplossing' niet veel medestanders zou krijgen...lol

Wel interessant en ben benieuwd wat eruit komt!
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”
- Homer Simpson

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 23-09-2011 13:39

Flight schreef:
Carel schreef:Sjonge, dan houd ik het voorlopig maar op Einstein
Ik was al bang dat mijn 'oplossing' niet veel medestanders zou krijgen...lol

Wel interessant en ben benieuwd wat eruit komt!
Zeker interessant. Als Einstein niet meer geldt, en dat is het geval als die neutrinos, die enige massa hebben, sneller dan het licht gaan, dan kan de hele theoretische fysica op de schop, dan moeten we ons zelfs afvragen hoe het kan dat de relativiteitstheorie toch een groot aantal fenomenen perfect in kaart heeft gebracht. Het kan ook zijn dat we niets begrijpen van wat massa eigenlijk is, of er spelen kwantumeffecten, ik noem maar wat.

Heel interessant allemaal, toch sluit ik het Eierdopp effect, voor het eerst genoemd door, ik meen, drs. Flightus, niet geheel en al uit.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 23-09-2011 18:12

ik denk dat massa sneller kan dan het licht.
Waarom?
Massa is een andere substantie dan licht, en misschien is de relativiteitstheorie gewoon nog niet compleet.
Misschien is E=MC2 niet de hele formule...
lijkt me wel iets waar wetenschappers hun hoofd nog ff over zullen breken:P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie