Hi Fons,
Mijn post was ervoor bedoeld om de zaak in een wat breder perspectief te zetten. Iets toeval noemen is al te vaak een teken van ignorantie en dat is bij jou niet het geval. Je weet er veel van en je bent ook sterk van mening dat Bach zelf al die getallen in zijn stukken heeft verwerkt.
Ik heb er behoorlijk wat moeite mee, maar dat komt, besef ik, ook door het volgende: Enkele jaren geleden was er een prachtige Matthaus uitvoering in Musis Sacrum in Arnhem. Naast mij een toehoorder met allerlei boeken en complete partituren. Natuurlijk had die man snel in de gaten dat ik een muziekliefhebber was. In de pauze begon hij over de Bach-getallen. So far so good dacht ik. Maar dat was nog maar het begin, hij bleef erover doorgaan TIJDENS de 'tweede helft'. Met een zekere moeite heb ik hem gevraagd zich te beperken tot de muziek zelve. Dus ja, Fons, ik relateer Bach-getallen aan een zekere gedrevenheid op dat vlak 8)
je schreef:Om je wat in mijn ziel te laten kijken, ik dacht dat je me uitdaagde te reageren op Rob van de Berg. Een discussie dus tussen hem en mij i.p.v. tussen jou en mij. Als ik het goed heb is hij een musicus.
In het verleden heb ik eens in de clinch gelegen met een beroepsmusicus, violist in een of ander (Belgisch?) orkest en leraar aan het conservatorium, die de getalsmystiek bij Bach ook de reinste onzin vond. En dat werd me, laat ik zeggen 'overduidelijk' gemaakt. Met geweld en zo.
Een jaar later bleek dat hij toch maar eens met andere ogen naar de muziek was gaan kijken en... hij had een paar opzienbarende ontdekkingen gedaan. Uitgerekend in Sinfonie 14. Hij bleek 'bekeerd', als ik het zo mag noemen.
a) nee, ik daagde je niet uit. Ik probeer altijd maar vrij scherp te zijn in mijn stellingname, dat maakt het makkelijker om erop te reageren. Als ik een 'grijs' antwoord geef kun je er niet zoveel mee op een discussieforum denk ik. En die tekst van Van den Berg gaf me de mogelijkheid om me wat scherp uit te drukken, vandaar.
b) Een musicus? Ah, dat verklaart misschien waarom ik er ook wat kritisch op reageer
c) Ik ben een volstrekt geweldloze musicus. Dat is het enige dat ik direct van het libertarisme overneem: het
niet-gewelds principe. De rest van het libertarisme: nou neu dank je. Dan liever het (enigszins afgezwakte) socialisme 8) 8)
d) "Hij bleek 'bekeerd', als ik het zo mag noemen. Dat zijn vaak de meest fanatieke. Kijk maar naar niet-rokers, plukken je cigaartje zo uit je mond zeg. Of mensen die de drank hebben afgezworen, komen met hun knoflookadem boven je glaasje scotch hangen en preken hel en verdoemenis. Dat is nog tot daaraan toe, maar dat gaat al te vaak gepaard met enige consumptie...
e) Maak je dus geen zorgen Fons, ik ben niet bekeerd 8)
je schreef:Dat vermoedde ik al. Je allereerste reactie was 'Dat van die getalsmystiek vind ik flauwekul. Achteraf gezochte en bedachte prut die niks niemandal toevoegt aan de muziek. Echt flauwekul. Sorry voor deze uithaal naar de getalsmystici, maar ik kan niet anders'. (16 dec. In Veranderd standpunt) Op dat moment dacht ik: 'Die moet ook weer van wel hééél ver komen'.
dat bedoel ik met 'een discussie stevig inzetten'. En inderdaad, ik kom van hééééél ver. Soms denk ik wel eens: sjonge jonge Carel, wat kom jij van ver zeg
je schreef:Daarmee ben ik het volledig eens. Ik heb de stelling geponeerd: Bach was bekend met de Rosencreutzers en dat is uit zijn composities op te maken. Naar mijn idee heb ik voor die stelling een ronduit verpletterend bewijs geleverd en tot in de finesses uitgetikt.
Even een 'Den Uyltje'. Twee dingen Fons:
a) Dat Bach een connectie had met de Rosencreutzers heb ik nergens bestreden, ik kon me dat zelfs goed voorstellen bij een creatief mens als Bach, een geheimvol genootschap, natuurlijk trekt dat en natuurlijk inspireert dat.
b) Helaas, helaas, je kunt geen 'verpletterend bewijs' leveren. Nergens van. Ik kan zelfs niet bewijzen dat ik besta. Snieleuk maar snieandersnie.
je schreef:Ik dacht die kans met beide handen te hebben gegrepen. Maar... het is blijkbaar niet overgekomen.
Goed, nog maar een 'Den Uyltje' dan:
a) Je hebt die kans wel degelijk met beide handen aangegrepen. Daarover geen enkele twijfel.
b) ... Het is zelfs helder overgekomen. Maar je hebt me niet overtuigd, jij en ik denken hier toch wat anders over. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je dit soort getalsexercities ook met een van de andere grote componisten kunt doen. Je moet heel veel muziekstukken hebben, eindeloos veel maten en veel creativiteit als teller. Dan kom je wellicht ook daar een heel eind.
je schreef:Daar is dan ook helemaal niets op tegen. Botweg ontkennen wat ik heb geschreven vind ik echter geen antithese.
Ik ontken niks botweg, mocht dat ergens zo overgekomen zijn, dan is dat sneuiig en wat bezijden mijn intenties. Ik probeer van mijn kant een goede discussie te voeren en, omdat ik er toch wat anders tegenaan kijk, kan dat nog wel eens leiden tot antwoorden die je wat minder graag hebt. Het omgekeerde zou wellicht het geval kunnen zijn als we het over iets als ruimtevaart zouden hebben.... 8)
je schreef:Het voorbeeld dat ik gaf gaat - in alle eerlijkheid - mijn begripsvermogen te boven. "Hoe heeft Bach het weer voor elkaar gekregen"?!!! Mag ik in een volgende geval reageren met: dit gaat mijn begrip té ver te boven? Is mijn begrip soms het criterium?
Je raakt een belangrijke kern denk ik. Er zijn talloze zaken die mijn begrip te boven gaan, het creationisme bijvoorbeeld om het bij een van de forumonderwerpen te houden, of het ontdekken van iets als natuurlijke selectie, terwijl de paleontologie, het fossielenonderzoek, en de genetica, nog maar in de kinderschoenen stonden. Dat gaat mijn begrip echt compleet te boven. Of de ongelooflijke schoonheid van de muziek van Bach. Als je zelf componeert dan voel je dat misschien nog sterker.
je schreef:Dan komt RvdB en zegt: “Ik zie niks”. Dan denk ik óf hij heeft zelfs nooit gekeken óf hij is blind óf... hij wil/mag het om een of andere reden niet zien.
De tweede 'tot de kern' opmerking Fons. De meeste dingen onderzoeken we niet zelf, dat kunnen we niet of het kost teveel tijd en voorbereiding. Het is dus altijd een kwestie van vertrouwen dat iets 'op de goede wijze' is aangepakt. En ja, daar heb je het al: wat is 'op de goede wijze'? Wie of wat bepaalt dat. RvdB staat er wat anders in dan ik. Ik ben zeker milder na jouw posten dan hij is, zo bezien heb je dus wel iets bereikt, namelijk dat Bachs composities, naast onsterfelijk muzikaal, nog wat andere zaken herbergen. En dat vind ik best wel geinig eigenlijk.
je schreef:Eén bewijs voor een paar 'Bachgetallen' heb ik gegeven. Blijkbaar maakt dat niet de minste indruk. Waarom eigenlijk niet? Als ik nog eens een honderd voorbeelden geef, wordt mijn stelling dan steeds meer bevestigd of steeds verder ontkracht?
Natuurlijk niet. Alleen ga ik me dan afvragen waarom je zoveel bewijzen wilt geven. Is dat om mij te overtuigen of om jezelf te overtuigen. Zoals een psycholoog het ooit zei: de meeste dingen die we zeggen zij voor onszelf bedoeld. Je ziet dat ook bij die zelfbenoemde management goeroes (ja, echt, zo heten die mensen die de ene algemeenheid na de andere open deur debiteren a raison van € 1000 per dag), die sommen ook allerlei dingen op om hun modelletje te 'bewijzen'. Welnu, ik ken eigenlijk maar een 'management goeroe' die spijkers met koppen sloeg, C.K. Prahalad. De rest: fleun!
je schreef:Dan ga ik braaf wachten op dat ene bewijs dat mijn stelling (zie boven) ontkracht. Loze kreten gaan mijn ene oor in en het andere oor uit.
a) nee, braaf wachten hoeft niet
b) was geen loze kreet, zo kijk ik tegen onderzoek en het trekken van conclusies aan. Ik wacht ALTIJD op peer-rated resultaten. pas dan krijgt iets betekenis.
je schreef:Kijk, Carel, ik vraag je niet om het met me eens te zijn alleen omdat ik het beweer. Ik daag je alleen uit om zelf eens naar de zaak te kijken. Of je op die uitdaging ingaat is geheel aan jou. En als je redelijke argumenten hebt tegen wat ik beweerde, dan hoor ik dat graag want ik houd er niet van foutieve overtuigingen te hebben.
Ik heb je al gezegd dat ik een heel slechte teller ben, dus dan kun je elke uitkomst verwachten en dat werkt dus niet. En ik herhaal maar: als ik zie dat een stuk 30 maten heeft, dan kan ik moeilijk verder, want zo'n korte stukken heeft Bach nimmer nooit geschreven. En ach, Fons, je zult het nimmer presteren om zoveel foute overtuigingen te hebben als ik heb. En laat ik je eens wat vertellen: dat voelt als een enorme opluchting