NASA kondigt bevindingen over buitenaards leven aan

Naast evolutie en creatie komen de natuurwetenschappen ook regelmatig aan bod. In deze rubriek is daar ruimte voor
Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

NASA kondigt bevindingen over buitenaards leven aan

Bericht door Determinist » 30-11-2010 16:38

AMSTERDAM – De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA beweert een bevinding te hebben gedaan die van belang is voor de zoektocht naar buitenaards leven. Waarschijnlijk gaat het echter niet om de ontdekking van een levensvorm op een andere planeet.

http://www.nu.nl/algemeen/2390989/nasa- ... leven.html

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/no ... ology.html


Donderdag 20:00 persconferentie, hier zien:
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-11-2010 17:25

Hi Determinist,

In deze lijn zag ik laatst een docu (weet helaas niet meer waar en precies wanneer) over het gegeven dat organismen onder sterk toxische omstandigheden, hier ging het om arcenicum, konden blijven leven. We kennen de zwavelspuiters in de diepzee al, waar zich ook leven ontwikkelt, zeer hoge druk en ook weer toxisch voor de meeste organismen die wij kennen.

Ik kom hier wat tegen: http://welingelichtekringen.nl/seti-s-n ... aarde.html

Met deze tekst:
welingelichtekringen schreef:'We moeten af van het idee dat ET ons vage signalen uit de ruimte zou sturen en op zoek naar een nieuwe aanpak.' Paul Davies, een natuurkundige van de universiteit van Arizona, betoogt dat de sterkste aanwijzing voor het bestaan van buitenaards leven is om aan te tonen dat leven hier op aarde niet een keer, maar meerdere keren is ontstaan.
Volgens Davies moet er op aarde sprake zijn van een zogenaamde 'schaduw biosfeer', waarin op de meest vijandige plaatsen - in vulkanen, zoutmeren, woesijnzand - vreemde microben leven die een totaal andere levensvorm hebben dat zoals wij dat momenteel kennen. Davies' team onderzoekt momenteel de mogelijkheid dat er op plaatsen die hevig verontreinigd zijn met het gif arcenicum, beestjes zijn ontstaan die arcenicum op dezelfde manier gebruiken als gewone levensvormen fosfor gebuiken.
Ik ben heel benieuwd donderdag of het dingen zijn die hier een beetje mee te maken hebben.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Bericht door Terrence » 03-12-2010 17:27

Het gaat om een bacterie (naam van de stam: GFAJ-1) die redelijk dicht verwant is aan de bekendste darmbacterie (E.coli). Hier kwamen ze achter op basis van ribosomaal RNA (zie pagina 7 van deze pdf). Deze bacterie staat tussen bacteriën van het geslacht Halomonas. Deze groep bacteriën leven gewoonlijk in zoutconcentaties van 5 tot 25%. De bacterie kan zonder fosfor leven, maar gebruikt fosfor als daar genoeg van is. De bacterie groeit bijna net zo snel in een voedingsbron met arsenicum en nauwelijks/geen fosfor als in een gewone voedingsbron zonder arsenicum en met fosfor. Aangezien de bacterie dicht verwant is aan deze bacteriën is het onwaarschijnlijk dat dit een primitief kenmerk is en is het dus geen indicatie hoe de eerste bacteriën waren. Ik vraag me ook af of arsenicum zomaar verwisseld kan worden met fosfor. Misschien gebruikt de bacterie daar wel hele ingewikkelde mechanismen voor. Anyway, het is een grote ontdekking en kan in de toekomst (als we er meer van weten) wel behulpzaam zijn in de moleculaire biologie (en astrobiologie).

Ik vind dit nieuws belangrijker voor de moleculaire biologie dan de astrobiologie, maar NASA benadrukt de invloed op de laatste natuurlijk zodat ze hun geld kunnen blijven ontvangen.

Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Bericht door Terrence » 03-12-2010 17:28

dubbelpost :s

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-12-2010 00:46

Hi Terrence,

Het is een hele grote ontdekking. Stel je maar voor, alle leven bestaat/bevat zes basisstoffen, koolstof, waterstof, zuurstof, stikstof, zwavel en fosfaat en dan blijkt nu dat een van die elementen - fosfor - onder bepaalde condities, en daar zullen ongetwijfeld complexe processen bij om de hoek komen kijken, vervangen kan worden door een ander, arceen.

De grootte van de ontdekking zit hem wat mij betreft in dat woordje alle. Waar men ook zocht, wat voor leven het ook was, altijd die zes elementen. En dan nu dit. OK, het zijn geen swingende wezens, zo van "fosfor hebben we geen, wij doen het met arceen" of iets dergelijks, maar dit opent de deur naar een andere kijk op leven, op hoe het zich aanpast aan voor ons bizarre omstandigheden. Dit is wellicht een wat kleine aanpassing, maar wel zo fundamenteel dat misschien ook wel stoffen als koolstof of zuurstof ergens onder onvoorstelbaar andere omstandigheden door het leven gebruikt kunnen worden. Ver gezocht, dat wel, maar die deur staat wel open hiermee.

Hier heeft natuurlijke selectie tot de zes genoemde elementen geleid, waar zou het elders toe kunnen leiden?

Interessant!
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

NASA kondigt bevindingen over buitenaards leven aan

Bericht door FonsV » 04-12-2010 13:56

Mijne heren,

Voor u zich gelovige zorgen gaat maken wil ik u wijzen op een artikel in het Nederlands Dagblad. Niet dat dit mijn lijfblad is, maar ik kijk er elke dag even in. ;)

Het hele artikel kopiëren lijkt me plagiaat dus laat ik het maar bij een paar citaten:

De Leidse sterrenkundige prof. dr. Vincent Icke weet het zeker: "Voor zo'n anderhalf miljard christelijke aardbewoners zal het enorm ingrijpend zijn als er op andere planeten leven wordt gevonden. Christenen bestempelen de aarde als 'uniek' en de mens als 'kroon op de schepping'. Eén bacterie op Mars betekent het einde van dat idee, zegt Icke 'Al verwacht ik niet dat ze dan hun wereldbeeld zullen bijstellen."

Maar mocht er ooit buitenaards leven gevonden worden: het geloof van de christelijke sterrenkundige Marco de Vos zal er niet door omvallen. "De Bijbel heeft - wat de natuurkunde betreft - de aarde als horizon, maar er is geen enkele theologische reden om bij voorbaat uit te sluiten dat er elders leven is. En als er leven gevonden wordt? Dat zou een nieuwe dimensie geven. Je komt dan op het interessante theologische vraagstuk of Christus ook voor die wezens gestorven is."


En de NASA hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken over het opdrogen van de fondsen. (Fons mét een 'd' erin. Stom toevallig!!!) :lol:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-12-2010 21:03

Hi Fons,
je schreef:De Leidse sterrenkundige prof. dr. Vincent Icke weet het zeker: "Voor zo'n anderhalf miljard christelijke aardbewoners zal het enorm ingrijpend zijn als er op andere planeten leven wordt gevonden. Christenen bestempelen de aarde als 'uniek' en de mens als 'kroon op de schepping'. Eén bacterie op Mars betekent het einde van dat idee, zegt Icke 'Al verwacht ik niet dat ze dan hun wereldbeeld zullen bijstellen."
Als zo'n bacterie ooit gevonden wordt dan zal dat zeker niet leiden tot een ander wereldbeeld. Simpel omdat niets zal leiden tot een ander wereldbeeld van de letterlijken en preciezen. Wat ik overigens wel leuk zou vinden is als die bacterie een beetje de vorm van een kruis heeft, moet je dan eens kijken wat er gebeurt.
je schreef:En de NASA hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken over het opdrogen van de fondsen. (Fons mét een 'd' erin. Stom toevallig!!!)
Nee, toeval is het niet. Het opdrogen van de fonsen zou hier betekenen dat er geen onderwerpen ter exegese meer worden besproken, Tijs is in geen velden of wegen meer te bekennen, dus dat opdrogen beperkt zich niet tot fondsen, reken de fonsen er ook maar bij :lol:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Bericht door Terrence » 04-12-2010 21:22

carel schreef:Wat ik overigens wel leuk zou vinden is als die bacterie een beetje de vorm van een kruis heeft, moet je dan eens kijken wat er gebeurt.
Moet je dit filmpje zien:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 0-NPPIeeRk#!
Hij bouwt een beetje op en de climax is rond 3:30 ;)

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

NASA kondigt bevindingen over buitenaards leven aan

Bericht door FonsV » 04-12-2010 22:03

Dag Carel,

In alle eerlijkheid moet ik je vertellen dat ik erg allergisch ben voor filmpjes op Youtube afkomstig uit de US. En vooral bij de exemplaren die op de Amerikaanse religieuze toer gaan word ik zonder meer ziek. Wees zo goed en verwijs me voortaan niet meer naar dat spul. Dank je.

Overigens: aardig, de moeite die je nam. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-12-2010 23:05

Hi Terrence,
Terrence schreef:
carel schreef:Wat ik overigens wel leuk zou vinden is als die bacterie een beetje de vorm van een kruis heeft, moet je dan eens kijken wat er gebeurt.
Moet je dit filmpje zien:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 0-NPPIeeRk#!
Hij bouwt een beetje op en de climax is rond 3:30 ;)
Hoe krijgt zo'n man een volle zaal om zijn kul aan te verkopen?

Gelukkig is op deze flauwekul ook weer een aardige parodie verschenen: http://www.youtube.com/watch?v=C5Sm4Aqu85s
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie