Einstein's Big Idea - E = mc2 [1/8]

Naast evolutie en creatie komen de natuurwetenschappen ook regelmatig aan bod. In deze rubriek is daar ruimte voor
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Einstein's Big Idea - E = mc2 [1/8]

Bericht door carel » 08-10-2010 23:10

Op YouTube zag ik vandaag een serie van 8 films, elk rond de 13 minuten, waarin de ontdekking van de beroemdste formule van alle centraal staat, E=MC2. In deze serie komt echter veel meer aan bod, Michael Faraday, de briljante ontdekker van magnetische velden (onder andere) en zijn strijd tegen de pafferige Humphry Davy, die (natuurlijk) de eer voor zichzelf wilde, de wat stille exact formulerende Antoine Lavoisier en nog veel meer.

Michael Faraday was zeer gelovig en de essentie van dat geloof, Sandemanian heette dat geloof, een kleine groepering binnen de christelijke kerk, waar men van opvatting was dat alles diep onder de oppervlakte met elkaar verbonden was. Vanuit deze optiek kwam Faraday tot zijn inzichten die toen revolutionair waren en leidden tot het inzicht in krachtvelden en de mogelijkheid dat de ene energievorm (electriciteit) over kon gaan in een andere (rotatie, de electromotor). Een mooi voorbeeld vind ik van een geloofsopvatting die diepgaand onderzoek en inzicht stimuleerde.

Ik heb 2 films bekeken, ga zo snel mogelijk weer verder, want dit is echt heel goed. Geen droge shit, maar toneelspelers die soms wel heel erg op hun karakter lijken, bijvoorbeeld de jonge Einstein is prachtig getroffen.

Een dikke aanrader voor wie kennis wil maken met een stukje essentiele ontwikkeling in de natuurkunde en iets van de leefwereld waarin de onderzoekers, nu grootheden, opereerden

Te beginnen: http://www.youtube.com/watch?v=ROC8zSiw1x4
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 09-10-2010 08:43

Inderdaad erg goed.

Een beetje in dezelfde stijl als Darwin's Dangerous Idea.

http://www.guba.com/watch/3000128176

Plaats reactie