Over tijd gesproken 6

Naast evolutie en creatie komen de natuurwetenschappen ook regelmatig aan bod. In deze rubriek is daar ruimte voor
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Over tijd gesproken 6

Bericht door FonsV » 11-09-2010 16:32

6. Joden en christenen

De Joden hielden het bij de maandkalender en elke maand begon met de nieuwe maan. Het Joodse jaar bestond uit 12 maanden, ieder van 29 of 30 dagen is 354 dagen. Maar... dat is 11 dagen te kort. Om de kalender ‘in de pas’ te houden met het ritme van de seizoenen voegden ze elk schrikkeljaar (telkens na 3 jaren dus) een extra maand toe.
De kalender was verder vooral voor de rabbi’s een bron van esoterische (bestemd voor ‘ingewijden’) lessen of beschouwingen. En uiteraard voor veel eindeloze discussies om de discussie. Rabbi’s zijn échte Joden! :)

Maar er waren voortdurend aanpassingen nodig b.v. om de feesten in het juiste seizoen te laten vallen. En dat was vooral van het grootste belang met Pesach (Paasfeest), dat diende te beginnen tijdens de eerste volle maan na de ‘equinox’ (dag en nacht even lang) van de lente.
In de bijbel hebben de meeste maanden nog hun Babylonische naam behouden. Er was van de ballingschap het tóch een en ander blijven hangen. :)

Het christendom nam de binding van de kalender aan de maancyclus van de Joden over. ‘Verplaatsbare feesten’ bewogen zich dus door de jaarkalender, wat een herinnering wekt aan de bij primitieve volkeren algemene bewondering voor het zo veranderlijke hemellichaam van de nacht.

Het meest belangrijke feest was natuurlijk Pasen. Paasdag, zegt het Engels boek ‘Book of Common Prayer’, is altijd: ‘de zondag ná volle maan, die valt op of na de 21ste maart. Is het volle maan op zondag, dan is het de zondag daarop Pasen. (zondag 21ste volle maan? 28ste: Pasen; zondag 22ste volle maan? 28ste: Pasen.)

Tenminste een dozijn feesten werden gedateerd afhankelijk van Paaszondag, óf ze vielen een bepaald aantal weken ervóór óf erna. Het bepalen van de Paasdatum was dus een zaak van belang en tevens een symbool van ‘anders zijn dan de Joden’. Het NT leerde dat Jezus was gekruisigd de vrijdag vóór Pesach, het Joodse Pasen. Maar de berekening werd door vele christenen te ingewikkeld gevonden en was destijds dus een onderwerp van heftige discussies. Er is niet zó veel veranderd! :wink:

De christenen immers wisten uit de evangeliën dat Jezus op vrijdag was gestorven en ‘de derde dag’ was verrezen en daarmee was de zondag bedoeld. De Joodse Pasen viel niet altijd op zondag. De ruzie over dit onderwerp leidde tot een van de eerste schisma’s nl. dat tussen de Oosters Orthodoxe Kerk en de Rooms Katholieke Kerk. Op het eerste oecumenische wereldconcilie van Nicea (325) was één van de onderwerpen: vaststellen wanneer Pasen moet worden gevierd. En men kwam inderdaad tot een oplossing: de maandkalender handhaven, maar dan zó dat Pasen altijd op een zondag viel.

Maar als je denkt dat daarmee het probleem was opgelost, vergeet het maar! De maanfasen moesten voorspeld worden voor de toekomst. Besturen is vooruitzien! De bisschop van Alexandrië kreeg die taak toegewezen omdat in Alexandrië een beroemd astrologisch centrum was gevestigd. Maar… er was weer geen overeenstemming te krijgen over de manier van voorspellen en dat leidde weer tot verdeeldheid, zodat in verschillende delen van de wereld Pasen op een verschillende dag werd gevierd.
(Moet je nu niet om lachen, want er is in feite nauwelijks iets veranderd! De Imitatio Christi is altijd weer een heel probleem gebleken!) :)

Gregorius XIII, paus van 1572 tot 1585 verwierp het Juliaanse jaar omdat het niet nauwkeurig genoeg was. Het werkelijke jaar (toen berekend op 365 dagen, 5 uren, 48 minuten en 46 seconden) was immers 11 minuten en 14 seconden korter dan het Juliaanse jaar (365 dagen en 6 uren). De equinox in de lente was door het eerste concilie van Nicea (325) vastgepend op 21 maart. Maar in 1582 viel de Juliaanse equinox op 11 maart, tien dagen te vroeg dus… dat kón niet! En Gregorius hakte rigoureus de knoop door.

Ik sla maar wat historische gegeven over. Maar het is geinig om te horen wat het voor gevolgen had dat Gregorius zomaar 10 dagen op de kalender wegmoffelde. :lol:

* Werknemers eisten hun volle maandsalaris voor de kortere maand en de werkgevers weigerden. Stakingen en Tweede Kamervragen!!!
* Gelovigen mopperden omdat hun leven door een pauselijk besluit 10 dagen was bekort.
* Protestant Engeland en dito Amerika namen de Gegorius-kalender niet over omdat die ‘uit Rome’ kwam. Maar toen ze eindelijk overstag gingen reikte bijna twee eeuwen later in 1768 Benjamin Franklin (64 jaar), geestig als altijd, het volgende aan: ‘Weest niet verstomd, kijkt niet, dierbare burgers, verachtend naar zo’n diefstal van dagen, treurt niet om het verlies van zoveel tijd, maar troost uzelf dat u minder uitgaven hebt en minder zorgen. En wat een genoegdoening zal het zijn voor hen, die graag hun hoofd op het kussen te rusten leggen, dat zij op de 2de gaan slapen en pas de 14de wakker hoeven worden’.

Er is nog meer te vertellen over de totstandkoming van ‘ons’ jaar, waarmee we zo vanzelfsprekend vertrouwd zijn. Maar het heeft wel mooi op zijn allerminst ruim 7500 jaar geduurd voor het zover was gekomen. :?

En tot nu toe is er nóóit een moment geweest dat het hele mensdom dezelfde kalender accepteerde. De Islam b.v. vereist nog steeds gehoorzaamheid naar de letter aan het woord van de profeet en de tekst van de Koran. In het kader van wereldhandel e.d. wordt daar wél de Gregoriaanse kalender gebruikt, want ook dáár ‘gaet de cost voor den baet uyt’. :)
En dan hebben we het nog niet gehad over die ‘rare’ Chinezen, die pas in 1911 de westerse kalender overnamen, niet over de Russen, die bij de revolutie een vijfdaagse week invoerden (vier dag werken, één dag vrij) en zes weken in één maand en ook hebben we het niet gehad over ver afgelegen culturen, die allemaal weer hun eigen ‘oplossingen’ hadden.

De volgende keer maken we de geweldige stap naar… het uur.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 12-09-2010 16:33

Hi Fons,

Leerzaam. Ik zit even met iets anders. Pasen is als feestdag 'gestolen' van de toenmalige volkeren die te dien tijde toen het lentefeest/vruchtbaarheidsfeest vierden.

Interessant is dat je dat feest, dat dus veel dieper in ons nederlanders zit dan dat Pasen, dat ons door de RKK is opgedrongen, steeds meer ziet terugkeren, inclusief de symbolen die daarbij horen. De meiboom, de paashaas, eieren, allemaal tekenen van vruchtbaarheid, de kleur geel als symbool voor de ontluikende natuur, lente dus.

Niemand heeft het daarover, maar je ziet dat oeroude culturele dingen zich niet gemakkelijk laten wegdrukken.

Ik begin me overigens, in dit licht, ook steeds meer te interesseren voor die oeroude cultuur waar we eigenlijk veel dichter bijstaan dan bij dat joodse geloof. Ik vind de invloed daarvan inmiddels wel een beetje over de houdbaarheidsdatum heen eerlijk gezegd.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Over tijd gesproken 6

Bericht door FonsV » 12-09-2010 18:01

Dag Carel,

Bedankt voor je reactie.
Je schreef:Interessant is dat je dat feest, dat dus veel dieper in ons nederlanders zit dan dat Pasen, dat ons door de RKK is opgedrongen,<...>
En niet alleen in ons Nederlanders, Carel. Dat wat met dat feest wordt aangeduid of beter: moet worden aangeduid, zit al tienduizenden jaren in de mens ingebakken. Vanaf dat de mens 'talig' werd.
Maar het wordt een wel bijzonder lang college om dat tegen een logge traditie van eeuwen in uit de doeken te doen.
Je schreef:Ik begin me overigens, in dit licht, ook steeds meer te interesseren voor die oeroude cultuur waar we eigenlijk veel dichter bijstaan dan bij dat joodse geloof.
Schuif de oude Joodse cultuur anders niet te ver opzij. Het NT is een slecht commentaar of aanvulling op het OT. Ook dát is niet zo gemakkelijk aan de man gebracht. :cry:

Maar wie weet krijg ik tijd van leven om het 'n keer te proberen. In de serie onder Mythe komt een en ander al ter sprake.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 12-09-2010 18:25

Hi Fons,
En niet alleen in ons Nederlanders, Carel. Dat wat met dat feest wordt aangeduid of beter: moet worden aangeduid, zit al tienduizenden jaren in de mens ingebakken. Vanaf dat de mens 'talig' werd.
Maar het wordt een wel bijzonder lang college om dat tegen een logge traditie van eeuwen in uit de doeken te doen.


Wat ik vooral bedoel is dat de mensen, ook zonder dat ze dit weten, toch teruggrijpen naar dit soort dingen. Het paasfeest zoals wij dat uit onze jeugd kennen en dat eigenlijk nog maar nauwelijks op christelijke wijze wordt gevierd, is gewoon een overname door de kerk van die aloude vruchtbaarheidsfeesten en het is mooi om te zien dat 'het oude' ook zonder dat mensen dat bewust weten toch weer komt bovendrijven.
Schuif de oude Joodse cultuur anders niet te ver opzij. Het NT is een slecht commentaar of aanvulling op het OT. Ook dát is niet zo gemakkelijk aan de man gebracht :cry:
Die oude joodse cultuur is er ook later bijgekomen. En zeker heeft die veel gebracht, want de joden waren veel verder in hun ontwikkeling. Maar het is tot ons gekomen door het christendom. Niet door het jodendom. Daar zijn er nog steeds ongeveer 15 miljoen van, dus daar zit geen sterke expansiedrift. In het christendom zit dat, net als in de islam, wel degelijk.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Over tijd gesproken 6

Bericht door FonsV » 12-09-2010 19:52

Dag Carel,
Je schreef:Wat ik vooral bedoel is dat de mensen, ook zonder dat ze dit weten, toch teruggrijpen naar dit soort dingen. Het paasfeest zoals wij dat uit onze jeugd kennen en dat eigenlijk nog maar nauwelijks op christelijke wijze wordt gevierd, is gewoon een overname door de kerk van die aloude vruchtbaarheidsfeesten en het is mooi om te zien dat 'het oude' ook zonder dat mensen dat bewust weten toch weer komt bovendrijven.
Dit kan ik nagenoeg volledig onderschrijven. Waarschijnlijk zou ik het iets anders formuleren. So what? :)
Je schreef:Die oude joodse cultuur is er ook later bijgekomen. En zeker heeft die veel gebracht, want de joden waren veel verder in hun ontwikkeling.
De Joodse cultuur is een fase in de evolutie van het Godsbegrip en de daarbij horende godsdienstigheid, zeg maar: zij zijn de grondleggers van het monotheïsme.
Je schreef:Maar het is tot ons gekomen door het christendom. Niet door het jodendom.
Ik weet niet zeker wat je met 'het' bedoelt maar ik ben geneigd te nuanceren met: het is tot ons gekomen door de voor-joodse culturen, door het jodendom, door het vroege christendom (in meerderheid Joden) en... (en daar begint de ellende) door het 'roomse' christendom.
Je schreef:Daar zijn er nog steeds ongeveer 15 miljoen van, dus daar zit geen sterke expansiedrift. In het christendom zit dat, net als in de islam, wel degelijk.
De portee van deze bewering ontgaat me dus kan ik er niet inhoudelijk op reageren. Sorry! :?

Dank voor je reactie.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 12-09-2010 22:20

Hi Fons,

Carel schreef:
Daar (de joden) zijn er nog steeds ongeveer 15 miljoen van, dus daar zit geen sterke expansiedrift. In het christendom zit dat, net als in de islam, wel degelijk.
De portee van deze bewering ontgaat me dus kan ik er niet inhoudelijk op reageren. Sorry!


Zoek het niet te ver. Er zijn ongeveer 15 miljoen joden en bijna 2 miljard christenen, daaraan alleen al kun je zien dat de expansiedrift (het anderen willen bekeren) bij de joden beduidend minder is dan bij christenen. Die bekeringsdrift is een grote aanjager van 'de verkeerde dingen'.

Dat bedoelde ik.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Over tijd gesproken 6

Bericht door FonsV » 13-09-2010 13:24

Dag Carel,
Je schreef:Zoek het niet te ver.
Zeg dat wel. Ik zat zeker wat te slapen. Sorry!

Dat de bekeringsdrift van de Joden opvallend minder is dan die van de andere twee monotheïsmen valt moeilijk te ontkennen. Het Joodse makke is echter dat zij beweren a) dat alleen zíj het door God uitverkoren volk zijn en de rest van de mensheid behoort tot de goi én b) dat het land Israël/Palestina door God aan hen gegeven is en niet aan anderen. Dat zijn nog primitieve restanten uit de voorafgaande millennia van de spirituele evolutie.

De na-Tridentijnse monotheïsmen zijn wat verder ontaard. Het heeft tot in de 18de eeuw moeten duren voor de eerste schuchtere pogingen konden worden ondernomen om de mensenrechten op de menselijke natuur te baseren en niet op een z.g. 'openbaring'. Pas in 1948(!) verscheen de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, nog niet eens door alle naties ondertekend. Sindsdien hebben we de z.g. 'scheiding van kerk en staat'.

De concretere uitwerking van die rechten heeft langzamerhand een grondige update of renovatie nodig. Het moet o.a. steeds duidelijker worden dat het individuele rechten zijn en geen partij- of groepsrechten.

Een modern filosoof heeft gezegd: "We hebben een nieuw en globaal aansprekend verhaal nodig, gebaseerd op de natuur van de mens en daardoor voor alle mensen te verstaan, om weer een fundament te vinden voor de moderne/globale samenleving".

Ik denk... over dit onderwerp is nog lang niet het laatste woord gezegd. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 13-09-2010 17:29

Hi Fons,
Fons schreef:De concretere uitwerking van die rechten heeft langzamerhand een grondige update of renovatie nodig. Het moet o.a. steeds duidelijker worden dat het individuele rechten zijn en geen partij- of groepsrechten.

Een modern filosoof heeft gezegd: "We hebben een nieuw en globaal aansprekend verhaal nodig, gebaseerd op de natuur van de mens en daardoor voor alle mensen te verstaan, om weer een fundament te vinden voor de moderne/globale samenleving".

Ik denk... over dit onderwerp is nog lang niet het laatste woord gezegd.


Sterker, ik denk dat we die discussie nu eens echt moeten gaan voeren. Laat ik het niet eens over partijen hebben, dat zijn de ondemocratische residuen van een tijd die echt voorbij is. Laat ik het bijvoorbeeld eens hebben over het grootste taboe van deze tijd, de overbevolking.

Nu staat de teller op 6,8 miljard mensen. En dat is veel te veel. De aarde wordt leeggeroofd, een grote onbalans ontstaat er in de dierenwereld, waardoor de biodiversiteit sterk aan het afnemen is. Vervuiling, CO2 is niet eens de grootste boosdoener, ontbossing. En nog veel meer. Nu neemt de zee nog CO2 op, maar dat kan zomaar omslaan naar het afstoten van CO2, maak dan je borst maar nat.

Bij die rechten van de mens is het nog maar de vraag of ze het recht zouden moeten hebben om zoveel kinderen op de wereld te zetten als ze willen.

De vraag stellen is hem beantwoorden. Ik denk het niet dus.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 14-09-2010 00:37

Vervolg

Over grondrechten en overbevolking gaat het bijvoorbeeld op deze site:

http://www.overpopulationawareness.org/ ... /home.html

Een stichting die zich 'de club van 10 miljoen' noemt, duidend op het te drukken NL, 17 miljoen nu, zij richten zich op 10 miljoen inwoners.

Dit is een enorm taboe, maar de huidige 6,8 miljard maakt dat de biodiversiteit enorm afneemt en er is nog geen rem aan de bevolkingsgroei.
Fons schreef:Een modern filosoof heeft gezegd: "We hebben een nieuw en globaal aansprekend verhaal nodig, gebaseerd op de natuur van de mens en daardoor voor alle mensen te verstaan, om weer een fundament te vinden voor de moderne/globale samenleving".
Jawel en dat aansprekende verhaal lijkt me een enorme klus. De stichting waar ik het hierboven over heb, bestaat al sinds 1994 en krijgt nergens echt gehoor. Ze zoeken sponsoren en geldgevers bijvoorbeeld, getuige hun site.

De meeste geloven zullen zich met hand en tand tegen geboortebeperking keren, daar kun je van op aan.

De nuchtere constatering dat het fout loopt, in de laatste aflevering van de Beagle, in het kielog van Darwin laat men een alarmerend plaatje zien, maar ook dat brengt niks teweeg.

Afbeelding

Betekenis plaatje:
- de cirkelsegmenten, biodiversiteit, CO2, ozonlaag en zo verder zijn de belangrijke ingredienten om leven op aarde mogelijk te maken
- de groene cirkel geeft aan wat de grenzen zijn die niet gepasseerd mogen worden, anders loopt het leven risico
- de CO2 kennen we inmiddels wel, maar kijk naar biodiversiteit en kunstmest, waardoor het land verzilt. Die zitten ver over de grens heen.

Het veranderen cq inperken van de rechten van de mens? Ik zie het niet gebeuren.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Over tijd gesproken 6

Bericht door FonsV » 14-09-2010 15:18

Dag Carel,
Je schreef:De nuchtere constatering dat het fout loopt, in de laatste aflevering van de Beagle, in het kielog van Darwin laat men een alarmerend plaatje zien, maar ook dat brengt niks teweeg.
Ja, dat plaatje kan ik me nog al te goed herinneren. Dat soort ervaringen brengt me altijd in een wat sombere stemming waarin ik denk: 'Er zal wel een mondiale ramp nodig zijn om de mensheid hardhandig tot eerlijk nadenken te dwingen. En het groteske is dat er dit maal geen God is om Hem de schuld te geven want die ramp veroorzaakten wij mensen zelf. Misschien is juist dat laatste nodig om ons eindelijk tot zelfkennis en inkeer te brengen'.

Gnoothi seauton! :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie