Over tijd gesproken 5

Naast evolutie en creatie komen de natuurwetenschappen ook regelmatig aan bod. In deze rubriek is daar ruimte voor
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Over tijd gesproken 5

Bericht door FonsV » 09-09-2010 16:54

5. Egypte

De Egyptenaren waren op hun manier even wetenschappelijk als praktisch als religieus. Die hadden nog geen problemen met de verhouding tussen geloof en wetenschap. Ze hebben kans gezien de lengte van het zonnejaar op een andere manier te bepalen en van die bepaling een zinnig, religieus en vooral praktisch gebruik te maken.

Egyptenaren zijn niet zo beroemd om hun astrologie. Die was iets anders van aard en in die zin wat minder ontwikkeld dan die van de Grieken en andere volkeren rond de Middellandse Zee. De Egyptische astrologie had meer een religieus karakter. Maar… ze waren rond 2500 v.C. blijkbaar tóch al vrij nauwkeurig in staat te voorspellen wanneer de opkomende of ondergaande zon de top van hun obelisken zou ‘vergulden’.

De Egyptenaren vonden een jaarkalender uit die voorzag in de dagelijkse en praktische behoeften van het hele land. In 3200 v.C. vormden de Nijl-vallei en de Nijl-delta één keizerrijk, dat 3000 jaar zou bestaan tot aan het tijdperk van Cleopatra. En deze eenheid was mede door de Nijl tot stand gekomen. Hún oplossing was…. De Nijl! (En niet de maan!) *)

In een onverstoorbaar ritme legt de langste rivier van Afrika zijn 4000 kilometer lange weg af, onderweg de regen en smeltende sneeuw verzamelend uit het Ethiopisch hooggebergte en van heel Noord-Oost-Afrika. Hij eindigt tenslotte in één groot kanaal en bereikt zo de Middellandse Zee.

Pharao’s rijk heette dan ook heel treffend ‘keizerrijk van de Nijl’. Herodotus noemde Egypte ‘Gave van de Nijl’. En de degenen die met een soort doodsverachting op zoek gaan naar de bronnen van de Nijl hebben iets van de mystieke glans van de zoekers naar de Heilige Graal. En dat tot op de dag van vandaag. Er is niet zó veel nieuws onder de zon. :)

Het jaarlijkse wassen van het water markeerde het moment op de kalender voor zaaien en oogsten in drie seizoenen: overstroming, groei en oogst. De vloed, die duurde van eind juni tot laat in oktober, bracht vruchtbare, rode klei, waarin de gewassen werden geplant. Hun groei duurde tot laat in februari en de oogst duurde van laat in februari tot eind juni. Drie perioden van 4 maanden dus!

Het wassen van de Nijl was het begin van het Egyptische jaar. De primitieve Egyptische kalender was een ‘Nijlmeter’, een eenvoudige verticale schaal, waarop de hoogte van de vloed jaarlijks werd genoteerd.
Het was al spoedig duidelijk dat de Nijl op geen enkele manier te doen had met de maan. Maar al vrij spoedig bedachten ze dat een jaar met 3x4 maanden van 30 dagen plus 5 extra dagen een ‘mooi’ jaar vormden. En zo kenden ze vanaf 4241 v.C. een ‘burgerjaar’ of ‘Nijljaar’.

Ten slotte werd Sirius, de helderste ster uit het zonnebeeld Grote Hond erbij betrokken. Als die (één keer per jaar) tegelijk met de zon boven de horizon kwam – de vloed was dan ongeveer op zijn hoogtepunt – begon het nieuwe jaar met een vijf dagen durend feest. Nieuwjaar in de zomer dus! :-) En de Egyptenaren zouden de Egyptenaren niet zijn als dat geen godsdienstig feest was.

Op de eerste drie dagen werden achtereenvolgens herdacht en vereerd: Osiris, wellicht de grootste god, want: ‘god van de Nijl’, de levensader die aan de basis stond van het bestaan van Egypte en het leven van de Egyptenaren.
De tweede dag was gewijd aan zijn zoon Horus, die wonderbaarlijk was geboren. Die ook al.
De derde dag was van zijn zuster Isis, die tevens zijn vrouw was. Van deze laatste twee zijn beeldjes gevonden: Isis met de kleine Horus op haar schoot. Als christen moet je uitkijken anders denk je Maria met het kindeke Jezus te zien en steek je een kaarsje op. :)
Op de laatste twee dagen stonden negatieve krachten (goden dus) in het middelpunt van de belangstelling en ceremonieën. Die werden 'bezworen'. :evil:

Er was natuurlijk nog steeds een verschil met het werkelijke jaar dat ietsje langer dan precies 365 dagen duurt. Dat hebben onze astronomen berekend m.b.v. allerhande telescopen en computers. Maar het verschil was zó gering dat het het niet storend was.
Julius Caesar nam de Egyptische kalender over en noemde hem de Juliaanse kalender. En deze kalender overleefde de Middeleeuwen en werd nog in de 16de eeuw gebruikt door Copernicus.

De Egyptenaren waren niet helemaal onafhankelijk van de maan. Vele volkeren – waaronder de Egyptenaren – hadden in de maancyclus een gids voor bepaalde religieuze feesten en mystieke vieringen. Zelfs heden ten dage zijn er nog, die beheerst worden door hun door de maan gestuurde religie. Het dagelijks ondervonden ongemak van moeten leven bij een maancyclus is voor hen zelfs een bewijs van geloofstrouw geworden. Wanneer precíes begint de Ramadan? Voel je ‘m? Daarover wordt jaarlijks verwoed gediscussieerd. :-)

Volgende keer zijn de Joden aan de beurt.

Groeten.

Fons.

*) Luna fallax: ‘Crescens decrescit, Decrescens crescit’ = letterlijk: ‘Bedrieglijke maan: groter wordend wordt zij kleiner, kleiner wordend wordt ze groter’. Dat is dus een ‘ludiek’ grapje. Als de maan de vorm van een D heeft (Decrescens) wordt ze groter, als ze de vorm van een C heeft (Crescens) wordt ze kleiner.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 10-09-2010 16:15

Hi Fons,

Je hebt het in je post over tijdsbepaling, dus hoe men de lengte van de dag of het jaar bepaalde. Tijdsrekening dus. Maar er is nog wel wat meer over 'tijd' te zeggen en dan bedoel ik dit keer niet de speciale relativiteitstheorie, waarin het specifiek over tijd en waarneming gaat.

Hoe 'verklaarden' de Egyptenaren het ouder worden, de cyclus van geboorte, groei, aftakeling en dood? Of de tijd die iemand nodig heeft om tot inzicht te komen of juist te verharden in 'oude' standpunten?

hebben ze het daar ook wel eens over gehad? Of hadden ze daar de tijd niet voor? :wink: :roll:

oh ja, jij had een reactie op deze post en toen je keek was deze weer weg. Dat komt door mij. Ik moest, samen met Tijs Huisman even iets uitproberen en daar vond ik een plekje voor achter deze post. Ik heb er even een spulletje op gezet en dat netjes weer verwijderd.

Sorry als ik je uit je middagslaapje heb gehaald :D
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Over tijd gesproken 5

Bericht door FonsV » 10-09-2010 17:20

Dag Carel,
Je schreef:Hoe 'verklaarden' de Egyptenaren het ouder worden, de cyclus van geboorte, groei, aftakeling en dood? Of de tijd die iemand nodig heeft om tot inzicht te komen of juist te verharden in 'oude' standpunten?
Je vraag begrijp ik niet helemaal, vrees ik. De Egyptenaren namen de cyclus van geboorte, groei etc. waar. Wat natuurlijk de normaalste zaak van de wereld is.
Zij hadden een zingeving aan dat gebeuren. Maar... het kost nogal wat moeite om thuis te raken in de gedachtewereld van de Egyptenaren. Ik ben bij De Bijbel van kaft tot kaft waar? aan een hele serie begonnen die ik denk nodig te hebben voor een fatsoenlijk antwoord.

Ik hoop dat je het geduld kunt opbrengen om dat te lezen. Eigenlijk vertrouw ik daar op. :wink:

En dan zitten we, vrees ik, nog met het antwoord op de vraag: 'Wat IS tijd eigenlijk'? In hoeverre 'bestaat' tijd? Maar dat antwoord bespreken kan, als we tijd van leven krijgen, daarna nog wel. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: Over tijd gesproken 5

Bericht door carel » 10-09-2010 17:33

Hi Fons,

Ik geef toe, geen gemakkelijke vraag. Maar ik denk dan als die Egyptenaren zo bezig waren met het meten/duiden van tijd, dat ze dan ook geoccupeerd moeten zijn geweest met het proces van tijd, de voortschrijdende tijd dus. Het was dus een filosofische vraag van mijn kant en die kun je soms wel eens verwachten natuurlijk 8)
FonsV schreef:Dag Carel,
Je schreef:Hoe 'verklaarden' de Egyptenaren het ouder worden, de cyclus van geboorte, groei, aftakeling en dood? Of de tijd die iemand nodig heeft om tot inzicht te komen of juist te verharden in 'oude' standpunten?
Je vraag begrijp ik niet helemaal, vrees ik. De Egyptenaren namen de cyclus van geboorte, groei etc. waar. Wat natuurlijk de normaalste zaak van de wereld is.
Zij hadden een zingeving aan dat gebeuren. Maar... het kost nogal wat moeite om thuis te raken in de gedachtewereld van de Egyptenaren. Ik ben bij De Bijbel van kaft tot kaft waar? aan een hele serie begonnen die ik denk nodig te hebben voor een fatsoenlijk antwoord.

Ik hoop dat je het geduld kunt opbrengen om dat te lezen. Eigenlijk vertrouw ik daar op. :wink: [Carel: Zeker!]

En dan zitten we, vrees ik, nog met het antwoord op de vraag: 'Wat IS tijd eigenlijk'? In hoeverre 'bestaat' tijd? Maar dat antwoord bespreken kan, als we tijd van leven krijgen, daarna nog wel. :)

Groeten.

Fons.
Wat IS tijd, daarvoor kom ik niet om de algemene en speciale relativiteitstheorie heen. Tijd en ruimte zijn de twee bestanddelen waaruit de ruimtetijd is opgebouwd, dus zeg maar: dat is het het weefsel van de tijd en ruimte waarbinnen we leven. Met het ontstaan van de ruimte ontstond tegelijkertijd ook de tijd, die horen bij elkaar als Suske en Wiske Of als Cohen en de PvdA. Dit is een goed begin: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimte-tijd. Tijd verloopt 'voorwaarts', dat is wat we weten. Er is tot op heden geen terugloop in de tijd geconstateerd, dus een negatieve tijd. Als dat er wel zou zijn zou je terug in de tijd kunnen gaan en tot op heden is dat niet meer dan SF of een oefening 'formule bashen' door een tweedejaars wiskundestudent.

Ten opzichte van de waarnemer kan de tijd ergens wel stilstaan. Welnu, jij vraagt je natuurlijk af: waar???

Op twee plaatsen Fons, a) binnen de event horizon van een zwart gat (waar je echt niet moet zijn) en b) als je een heel mooie meid diep in de ogen kijkt. (waar je op dat moment juist wel moet zijn)

:roll: 8)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Over tijd gesproken 5

Bericht door FonsV » 10-09-2010 18:20

Dag Carel,
Je schreef:Het was dus een filosofische vraag van mijn kant en die kun je soms wel eens verwachten natuurlijk.

Ja, dat kan ik. En als het zo ver is krijg je van mij het filosofische antwoord. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie