Stephen hawking, God en de wetenschap

Naast evolutie en creatie komen de natuurwetenschappen ook regelmatig aan bod. In deze rubriek is daar ruimte voor
Plaats reactie
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Stephen hawking, God en de wetenschap

Bericht door Juda » 04-02-2012 19:02

Om 17.00 uur vandaag was er een documentaire op Discovery Channel over de visie van Stephen Hawking op God.
De visie hield in dat God volgens Stephen niet bestaat.
zie link:
http://www.youtube.com/watch?v=P-jQUHUF1MU

De reden is omdat bestaan, zoals wij dat kennen ;) , alleen in de tijd kan.

Zwarte gaten, zo betoogt hij, zijn plaatsen waarin geen tijd bestaat.
Het Heelal begon als een soort Zwart Gat, zo stelt hij.
Daarom zou het volgens hem dwaasheid zijn om te concluderen dat God bestaat.
Immers: bestaan bestond volgens hem niet, net zo min als ruimte en tijd.

Maar wie de schriften van de Indiers bestudeert, komt tot een andere conclusie:
God "bestaat" namelijk buiten Ruimte en Tijd.

Dit betekent een vernieuwend besef over de vraag: Wat betekent bestaan, buiten het Heelal?
Aangezien het Heelal bestaat, moet het uit iets eeuwigs voortkomen, dat ook bestaat.

Maar dat niet alleen.
Bestaan is iets heel anders in de wereld buiten het Heelal, dan in het Heelal.
Daarnaast kunnen we niets van voor de oerknal meten, omdat tijd, afstand, materie en ruimte simpelweg niet bestonden.

In het heelal betekent het woord bestaan volgens mij:
aanwezig zijn, gebonden aan de natuurwetten.

Maar buiten het heelal kennen we de natuurwetten niet en kunnen we ( denk ik ) alleen tijdelijk veilig zeggen:
Bestaan betekent:
Aanwezig zijn, mogelijk onder voorwaarden die we helemaal niet kennen.

Dit betekent simpelweg dat volgens mij alle menselijke binnen het heelal bekende begrippen over bestaan, buiten het Heelal komen te vervallen, incluis die van Stephen Hawking.

Ik kan namelijk niets zinnigs zeggen over de vraag: bestaat God, omdat ik niet eens weet en nog niet kan weten wat bestaan buiten het Heelal inhoudt.

Ik kan niets zeggen, omdat ons besef van bestaan waarschijnlijk iets anders is dan wat dat besef betekent buiten de grenzen van ons heelal.

Daarom zie ik mij bevestigd in mijn geloof dat God een enorm energieveld is, dat zowel het Heelal, de intelligentie en alles buiten het besef heeft "Geschapen".

Zelfs het woord scheppen krijgt een nieuwe betekenis, omdat wij denken in termen van "iets uit het niets maken" terwijl dat Iets afhankelijk is van de natuurwetten.
Die zijn volgens Hawking zelfs niet aanwezig in de wereld buiten het Heelal.

Dit stelt denk ik ernstige vragen over hoe we God zouden moeten benaderen en hoe menselijk en bevooroordeeld wij geneigd zijn, in onze eigen opvattingen.

Zowel ikzelf als geleerden als Stephen Hawking zijn dan ook niet vrij van deze bevooroordeeldheid.

Maar bevooroordeeld als we beiden zijn, ik ervaar het Zelf, Gods Geest, en de Natuur elke dag steeds meer.
Mijn vertrouwen op het Zelf wordt elke dag sterker.
Ik kan vrijuit zeggen:
Atheisme is volgens mij Godsloochening, volgens mij gebaseerd op een gebrek aan de goddelijke innerlijke ervaring.

Daarmee haal ik volgens mij ook het atheisme onderuit.
je kan zeggen dat scheepsmotoren niet bestaan, maar tegen iemand die er dagelijks gebruik van maakt, komt dat denk ik nogal dom over..
Hoewel er velen zijn die een auto voor een schip aanzien..
( Creationisten bijvoorbeeld.
omdat ze volgens mijn besef niet begrijpen wat God en het Zelf eigenlijk inhouden, rommelen ze dan ook aan met in mijn ogen eeuwen-oude opvattingen)

Tot zover mijn topic.

Vragen:
Wat denken jullie van dit onderzoek en hoe beleven jullie het onderwerp God?
Geloof je er wel in, of geloof je niet.
Maak je, of je nu gelooft in een Almachtige God of niet,
gebruik van de natuurkrachten van het Zelf, geloof je in jezelf en in een intelligent Heelal?
Want volgens mij geloof je dan op jouw manier ook in een onbekende God.
Namelijk een God die er voor mij is.
en Hij is voor mij Bewustzijn.

Sorry Stephen.
Volgens mij ga je de grens tussen wetenschap en geloof voorbij...

Groeten Juda...;)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 05-02-2012 02:23

Hi Juda,

Stephen Hawking. Een onvoorstelbare man met zijn ALS ziekte. Normaal leef je daar maar een paar jaar mee maar hij tart die wetenschap en leeft al een flinke tijd. 

Hij zou dat thema, zichzelf en zijn ziekte, eens bij de kop moeten pakken. Hij laat in levende lijve zien dat wetmatigheden niet altijd voor iedereen dezelfde zijn. Hij is door wat voor reden dan ook een geval apart en plaatst zich, wat ruim geformuleerd, buiten de 'normaliteit'.  Hij is dus een universumpje op zich. Is ook meerdere malen getrouwd. Hoe krijgt hij dat toch voor elkaar??

Stel dat er iemand zou komen, die precies weet hoe lang ALS patienten leven en die het geval Stephen Hawking zou onderzoeken. Dan zou die kunnen zeggen: 'nee, dat kan niet, ALS patienten leven nooit zo lang'. Maar hoe zit het dan zegt Stephen Hawking, ik ben er toch? Ja, zegt die onderzoeker: maar jij bent anders, jij hebt je door je doorzettingsvermogen en motivatie buiten de normale orde geplaatst, voor jou moeten we andere regels bedenken. Jij past niet binnen de structuur die we bij ALS kennen.

Zo zou je Hawkings zoektocht kunnen typeren. Hij wil alles binnen zijn eigen orde, de natuurkunde, plaatsen en daar is hij zo verbeten in dat hij het zuivere pad van vooral de wiskunde verlaat en zin en onzin op soms verfrissende en dan weer op kinderlijke wijze weet te mengen tot een pseudo wetenschappelijke cocktail. Ja, met het heelal begon ruimte en tijd. Ervoor was er niets en er buiten ook niet. Hoe komt hij erbij? Ik heb geen flauw idee. Stel je maar eens voor dat er echt meerdere dimensies zijn. Ze zouden er al moeten zijn volgens de M theory (string theory), maar die dimensies zijn opgerold en erg klein. Misschien geldt dat alleen maar voor alles wat zich binnen dit heelal bevindt en niet erbuiten. Misschien zijn we wel ingebed in een meerdimensionaal universum - waar alle 11 dimensies volledig gestrekt zijn - waar wij maar een klein deeltje van vormen en waar misschien wel entiteiten leven die op ons een nogal goddelijke indruk maken. De string theorie sluit dat helemaal niet uit. 

ik begin me steeds meer af te vragen waarom Hawking God perse buiten wil sluiten. Hij doet dat heel regelmatig en daar moet hij een bedoeling mee hebben. Wat hij eigenlijk doet is van de wetenschap zelf god maken. Hij streeft ook naar een theorie die alles omvat. Alleen al te denken dat er ooit een theorie komt waarmee je alles omvat. Echte zuivere kletsikul vind ik dat. ik geloof niet dat die Unificatie Theorie er ooit komt. Hawking moet toch onderhand maar eens in de spiegel kijken en beseffen dat de natuurkunde in een flinke crisis zit.

Ga maar na

- is er wel een big bang geweest? We kunnen dat op geen enkele manier bepalen
- de twee belangrijkste theorieen, relativiteit en kwantumleer, zijn onderling strijdig (niets kan sneller dan het licht, maar de deeltjes entanglement vertoont een verschijnsel dat wel sneller gaat)
- van alle deeltjes is het topdeeltje nog altijd niet gevonden, het Higgs boson. 
- wat we kunnen waarnemen is slechts 4% van het universum, de rest, de donkere materie en energie maken 96% uit en we hebben geen flauw idee wat dat is

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Laat Hawking zich daar mee bezig houden, daar heeft hij meer dan een grote kluif aan.

Misschien zit God op zijn wolkje en beziet de strapatsen van Stephen en denkt: "Knaapje zoekt en gij zult verliezen". Gevolgd door een minzaam: "aanvaardt en gij zult inzicht verwerven, maar stop met Mij buiten te sluiten. Daarvoor heb ik je niet zo lang laten leven..." Potverdorie!
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 05-02-2012 12:46

in 1 woord: Eens! :wink:
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 05-02-2012 17:26

carel schreef:Alleen al te denken dat er ooit een theorie komt waarmee je alles omvat. Echte zuivere kletsikul vind ik dat. ik geloof niet dat die Unificatie Theorie er ooit komt.
Want?

De afgelopen eeuwen heeft de wetenschap juist zogenaamde ongeunificeerbare theorieen geünificeerd.
En het lijkt mij in die lijn ook niet ondenkbaar dat er boven Relativiteit en Quantum een unificerende wetmatigheid zit.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 06-02-2012 01:44

Determinist schreef:
carel schreef:Alleen al te denken dat er ooit een theorie komt waarmee je alles omvat. Echte zuivere kletsikul vind ik dat. ik geloof niet dat die Unificatie Theorie er ooit komt.
Want?

De afgelopen eeuwen heeft de wetenschap juist zogenaamde ongeunificeerbare theorieen geünificeerd.
En het lijkt mij in die lijn ook niet ondenkbaar dat er boven Relativiteit en Quantum een unificerende wetmatigheid zit.
Het 'want' ligt hier in het gegeven dat de werkelijkheid telkens ingewikkelder is dan we denken. Natuurlijk zijn er veel dingen in universele theorieen vervat en dat zal best doorgaan. Maar een grote 'unificatie van alles' zoals Hawking dat stelt lijkt me niet haalbaar. Alleen al omdat je dat 'alles' nooit echt kunt definieren. Einstein ging bijvoorbeeld voort op het werk van Faraday en vooral Maxwell, die de electriciteit en magnetisme unificeerde. Einstein bracht daar het licht bij in en op grond van de bijzondere eigenschappen daarvan stelde hij de unificatie van massa, energie en later ruimte en tijd op. Dat waren heel gerichte stappen. Wat Hawking doet is schieten met hagel, vooral in zijn buitenwetenschappelijke beschouwingen. Ik vind hem te weinig specifiek in zijn zoektocht. OK alles rond zwarte gaten heeft hij goed opgelost, maar dat redeneren rond of er wel of geen god bestaat vind ik nogal zinloos. Net zo zinloos als wat creationisten doen als ze hun boek letterlijk nemen.

Ik zie Hawkings zoektocht naar die grote GUT toch een beetje als het zoeken naar zijn eigen godheid.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie