Carel van Heugten

De meeste deelnemers kennen elkaar, ze komen van een vroeger forum dat inmiddels niet meer actief is. Hier kan iedereen iets over zichzelf kwijt, dat maakt deelnemen aan dit forum wat gemakkelijker
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Carel van Heugten

Bericht door carel » 20-07-2010 14:11

Carel van Heugten

61, wetenschappelijk geschoold, bedrijfskunde en wiskunde, brede interesse, muziekbeoefenaar
CV: http://www.vhcbv.com/cv.htm, wat verouderd, maar klopt nog heel aardig

Evolutie en Creationisme hebben allebei mijn belangstelling, zij het om nogal verschillende redenen. Evolutie beschouw ik als het ultieme kengebied waarin de mens in staat bleek zijn eigen herkomst te achterhalen. Wat we in die 150 jaar na Darwin bereikt hebben is eigenlijk fenomenaal. Creatie beschouw ik als interessant onderzoeksgebied, alleen al omdat ik wel eens wil weten waar men hun standpunten op baseert, in het licht van de huidige wetenschappelijke kennis. ik kon het me nog voorstellen in de tijd van Darwin, Wallace bijvoorbeeld herriep zijn standpunten op gebied van natuurlijke selectie later. Toen was het een jong vakgebied, met de nodige vraagtekens. Nu is het een massief vakgebied, volledig ondersteund door de genetica.

Creationisme is weinig succesvol waar het gaat om het bereiken van universitaire status. Veel beter is men in staat om kinderen in steng gelovige kringen van hun gedachtegoed te overtuigen. Kinderen hebben geen keus en daar stel ik vragen bij. Dit laat onverlet dat het behandelen van het creationisme in de godsdienstlessen natuurlijk geen punt is.

Ik zoek een discussie op argumenten:
- toon aan waarom de aarde 6000 jaar oud is
- laat zien waar de invloed van de schepper zichtbaar is
- laat zien op welke manier men onderzoek doet
- geef inhoudelijk aan waarom de evolutietheorie het altijd moet ontgelden

Tot nu toe is die inhoudelijke discussie niet zo van de grond gekomen, geef ik toe. Hopelijk op dit forum wel.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie