stromingen humanisme

De meeste deelnemers kennen elkaar, ze komen van een vroeger forum dat inmiddels niet meer actief is. Hier kan iedereen iets over zichzelf kwijt, dat maakt deelnemen aan dit forum wat gemakkelijker
Plaats reactie
nielsbosman
Berichten: 266
Lid geworden op: 20-07-2010 12:13

stromingen humanisme

Bericht door nielsbosman » 30-10-2010 15:14

Ik ben wel benieuwd tot welke stromingen bepaalde forumleden zich aangetrokken voelen of juist niet.

Zelf heb ik denk het meeste met het humanisme. Op de site van humanistische verbond staat wel een interessante checklist.

Checklist
Hoewel humanisten over allerlei onderwerpen verschillend kunnen denken, is er wel een globale lijn in hun gedachtegoed te ontdekken.

Ze wijzen elke vorm van fundamentalisme of meningsvorming onder dwang af
Ze beschouwen democratie als optimale bestuursvorm en waarborg tegen machtsmisbruik
Ze zijn principieel voorstander van de scheiding tussen kerk en staat
Ze wijzen discriminatie op grond van sekse, ras, afkomst, geaardheid, leeftijd en levensovertuiging af
Ze staan een tolerante samenleving voor die gebaseerd is op gedeelde waarden, maar die ook ruimte geeft om eigen verantwoordelijkheden in te vullen
Ze dragen hun humanisme niet alleen in woord uit, maar proberen daar ook naar te handelen
Ze komen op voor gelijke behandeling van humanisten waar die zijn achtergesteld ten opzichte van andere levensbeschouwelijke oriëntaties
Ze gunnen ieder individu een menswaardig bestaan
Ze komen openlijk uit voor hun humanistische levensovertuiging en zijn tot discussie daarover bereid
Ze doen al het mogelijke om scholing en vorming zo toegankelijk mogelijk te maken

http://www.humanistischverbond.nl/humanisme/ben_ik

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-10-2010 17:48

Hi Niels,

Leuke lijst, laat ik die eens op mijzelve toepassen, mijn positie in rood.:

Ze (Humanisme) wijzen elke vorm van fundamentalisme of meningsvorming onder dwang af Volledig mee eens
Ze beschouwen democratie als optimale bestuursvorm en waarborg tegen machtsmisbruik Voorlopig hebben we niks beters, wat mij betreft mag nog wel eens gekeken worden naar de partijdemocratie zoals wij die kennen. De actualiteit laat zien dat dit toch enige revisie nodig heeft, een niet-partij als de PVV kan natuurlijk niet, dan zet je de deur open voor nog veel ergere eenlingen-met-achterban
Ze zijn principieel voorstander van de scheiding tussen kerk en staat Volledig mee eens
Ze wijzen discriminatie op grond van sekse, ras, afkomst, geaardheid, leeftijd en levensovertuiging af Volledig mee eens
Ze staan een tolerante samenleving voor die gebaseerd is op gedeelde waarden, maar die ook ruimte geeft om eigen verantwoordelijkheden in te vullen Probleem is die 'gedeelde waarden'. Ik wil juist dat we beschaafd met elkaar omgaan ook als we waarden niet met elkaar delen. Wel wil ik er dan over kunnen praten, aan de regels waar ik Volledig mee eens zeg wil ik overigens nooit tornen, die wil ik ten hoogste aan de ander uitleggen
Ze dragen hun humanisme niet alleen in woord uit, maar proberen daar ook naar te handelen Volledig mee eens
Ze komen op voor gelijke behandeling van humanisten waar die zijn achtergesteld ten opzichte van andere levensbeschouwelijke oriëntaties Nog sterker mee eens. Als ik soms hoor wat reli's over humanisten zeggen, dan rijzen mij de haren ten berge. En daar komen ze nog mee weg ook... En ja, dat moet maar eens afgelopen zijn
Ze gunnen ieder individu een menswaardig bestaan Volledig mee eens
Ze komen openlijk uit voor hun humanistische levensovertuiging en zijn tot discussie daarover bereid Nee, niet over de volledig mee eens-kernwaarden, wel over hoe je dat ethisch kunt hanteren als je zelf er anders over denkt. Geen discussie, sorry
Ze doen al het mogelijke om scholing en vorming zo toegankelijk mogelijk te maken Volledig mee eens

Ik ben toch wel een erg voorspelbaar manneke als ik dit zo zie :cry: Snieleuknie
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 17-05-2011 19:32

dit zijn dingen waar ik ook achter sta...
Alleen het verschil tussen Christus en Humanisme is dat Christus mij extra hoop geeft.
hoop op een leven na de dood, hoop dat mijn ziel blijft bestaan.
Hoop op verlossing, ookal zou het gebeuren dat de hele wereld tegen je was.
het Humanisme heeft zeker zeer goede leefregels, maar voor mij is het zonder Christus niet compleet.
ik mis zonder God snel de spirituele diepgang die geloof mij geeft.
dus ik ben het eens met de regelgeving, maar ik maak de koek voor mijzelf nog iets groter:P

( lees mijn Onderschrift voor meer info over Goddelijke diepgang die mij raakte...)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie