Vincent Kemme

De meeste deelnemers kennen elkaar, ze komen van een vroeger forum dat inmiddels niet meer actief is. Hier kan iedereen iets over zichzelf kwijt, dat maakt deelnemen aan dit forum wat gemakkelijker
Plaats reactie
Biofides
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-08-2010 15:14

Vincent Kemme

Bericht door Biofides » 02-09-2010 10:29

Hallo allemaal,

Ik ben oud-leraar biologie, maar niet zo oud (53), heb mij in 1980 bekeerd van agnost met een katholieke achtergrond tot geëngageerd en overtuigd katholiek christen. Dat gebeurde tijdens mijn studie biologie in Utrecht. Ik gaf biologieles in Tilburg, Brussel (Europese Scholen) en Vlaaanderen (diverse scholen) tot ik met een burn-out het middelbaar onderwijs de rug toe keerde. Ondertussen had ik ook wat theologie gestudeerd in Brussel, bij de Franstalige Jesuïeten. Nu werk ik aan mijn privé-apostolaat 'Biofides': de vrucht van wat denkwerk op het terrein van de raakpunten tussen biologie en geloof. Thema's: evolutie & schepping, geloof en wetenschap in het algemeen, seksualiteit en vructbaarheid (bij de mens in het bijzonder), begin en einde van het (menselijk) leven, natuur & milieu ('under construction'). Op 'Radio Maria' (AM 675 en via het internet) geef ik af en toe voordrachten: nu bereid ik er drie voor over het menselijk embryo, vanuit biologisch, filosofisch en theologisch gezichtspunt. Ik heb warme contacten met de 'evangelisch wereld' in Nederland én Vlaanderen (waar ik nu woon) en discussiëer ook graag over geloofsthema's die opduikden in de contacten tussen 'evangelicals' en katholieken. Mijn blogs: biofides.eu en vincentkemme.wordpress.com. Veel plezier en benieuwd naar jullie reacties!

Vincent Kemme

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 02-09-2010 10:42

Hi Vincent,

Allereerst: welkom hier!
Vincent Kemme schreef:Ik ben oud-leraar biologie, maar niet zo oud (53), heb mij in 1980 bekeerd van agnost met een katholieke achtergrond tot geëngageerd en overtuigd katholiek christen. Dat gebeurde tijdens mijn studie biologie in Utrecht.
Interessant. Op jouw blog kun je zeker zien dat je een geëngageerd en overtuigd katholiek christen bent. Vanuit jouw perspectief ben ik beslist benieuwd naar jouw opvattingen over de kernthema's van dit forum.
Vincent Kemme schreef:Nu werk ik aan mijn privé-apostolaat 'Biofides': de vrucht van wat denkwerk op het terrein van de raakpunten tussen biologie en geloof. Thema's: evolutie & schepping, geloof en wetenschap in het algemeen, seksualiteit en vructbaarheid (bij de mens in het bijzonder), begin en einde van het (menselijk) leven, natuur & milieu ('under construction')
Ik zie behoorlijk wat raakvlakken, vooral die op gebied van biologie en geloof, evolutie en schepping, geloof en wetenschap. Je komt deze thema's ook op dit forum tegen.

Tot nu toe is, als het om discussies gaat, vooral de opvatting van sommige protestantse 'preciezen' aan bod gekomen. Een 'Katholiek' geluid heb ik nog niet kunnen vernemen. Ik dacht dat de RKK geen probleem met de evolutietheorie had, maar misschien kun jij dat beeld wat aanscherpen (of omver werpen natuurlijk)

PS: ik zag dat jij een blog probeerde te openen op EO-forums. Ik kreeg als oud beheerder/moderator van dat forum (wat ik een korte tijd ben geweest) een automatische e-mail met het bericht dat jij daar een blog wilde openen. Welnu, dat forum gaat een dezer dagen uit de lucht. Dit forum 'Ontmoetingsplein voor doordenkers' is het vervolg op dat forum.

Als jij een specifiek forum hier wilt hebben, laat me dat dan weten, dan maak ik er een voor je klaar, graag heb ik dan de titel van dat forum, een korte omschrijving en dan kun je daar jouw specifieke dingen in onderbrengen. Lijkt me heel interessant. Een van de leden op dit forum is Tijs Huisman (tevens moderator), hij is ook evolutiebioloog en komt uit de bevindelijk gereformeerde kant van het christelijk spectrum. Wellicht kunnen jullie wat belevingen naast elkaar zetten. Tijs heeft alle posten van het EO-forum verzameld, een monnikenwerk, en zal hier samenvattingen publiceren. Maar ook daar tref je niet het 'katholieke geluid'. Misschien nu dan wel?

(Carel die even spreekt als beheerder van dit forum)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Locutus
Berichten: 207
Lid geworden op: 04-08-2010 09:23

Bericht door Locutus » 02-09-2010 11:05

Welkom Vinccent!

Hier de directe links naar je blogs:
- vincentkemme.wordpress.com
- biofides.eu
Taxation is theft

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 02-09-2010 12:01

Welkom !

Is het niet handig om in je topic titel ook je alias te zetten?

Nu is het lastig om zo in 1 oogopslag de link te maken tussen je topic en de alias waarmee we je herkennen (Biofides).

(eh, geldt trouwens ook voor Richard en Artitu welke dezelfde zijn).

Admin?

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 02-09-2010 12:31

Hi Determinist,
Determinst schreef:Admin?
Hoezo Admin? Die heeft hier niks mee te maken hoor. Het is aan mensen zelf om een naam te gebruiken en het is natuurlijk handig als dat consequent gebeurt.

Nie?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Biofides
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-08-2010 15:14

Bedankt

Bericht door Biofides » 02-09-2010 13:09

Bedankt voor julie reacties!
Vincent Kemme

Artitu
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-07-2010 14:23

Bericht door Artitu » 10-09-2010 13:03

welkom Vincent Kemme, we hopen snel meer van je te kunnen lezen ! :)
"Een wereld waarin wij leven dient als zo nodig begrepen te worden, een God waarmee wij leven dient als zo nodig erkend te worden"

Biofides
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-08-2010 15:14

Leesvoer evolutie

Bericht door Biofides » 10-09-2010 13:42

Artitu schreef: we hopen snel meer van je te kunnen lezen !
Ga naar http://biofides.eu/2010/01/04/1375/ voor mijn sverslag van het congres 'Biologische Evolutie' nav. het Darwinjaar, gehouden in en georganiseerd door het Vaticaan. De tekst is geschreven voor een de Belgische katholieke artsenvereniging. Veel leesplezier! Als je het al niet gelezen had.
Ben nu bezig met Radiouitzingen bij Radio Maria (live: AM 675 en www.radiomaria.nl; dinsdag 14 en 21 september, 11 en 21 uur) over het menselijk embryo, ook een 'leuk maar heikel' onderwerp.

Plaats reactie