Theistische evolutionisten

Veel wetenschappers zijn gelovig. op gebieden als evolutie en het ontstaan van het heelal. De vraag is of deze twee 'belevingswerelden' elkaar al of niet uitsluiten of juist aanvullen
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 23-09-2011 21:11

Jammer voor hem bestaat de mogelijkheid dat men in Zwitserland vreest iets ontdekt te hebben dat 60 miljardste maal sneller gaat dan het licht (mogelijk door mij verkeerd geformuleerd maar in ieder geval sneller). Weg e=mc^2!
Er zijn nu wereldschokkende verwachtingen: o.a. aankomen voor je vertrokken bent. Meteen is de TGV een boemeltje.
Ik heb hier elders op dit forum flink over gepost. Het geeft aan dat de natuurkunde heel spannende tijden beleeft. De implicaties van het falsificeren van Einstein zijn bij benadering nog niet in te schatten. En je stille hoop dat e=mc^2 van tafel gaat is nog niet zo zeker, die formule is talloze malen getoetst en tot onze schade en schande gebruikt om atoomdingen te maken en Hirosjima en Nagasaki ermee te verwoesten.

Als er een nieuw paradigma moet komen, dan zullen al die overtuigende bewijzen van de 'juistheid' van Einstein ook meegenomen moeten worden. In dat CERN versnelt men deeltjes en de massatoename is echt exact gelijk aan de berekeningen die Einstein ons heeft nagelaten.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Theïstische Evolutionisten

Bericht door FonsV » 23-09-2011 22:02

Dag Carel,
Je schreef:En je stille hoop dat e=mc^2 van tafel gaat is nog niet zo zeker.
Wie zegt je dat ik dat in stilte hoop? Om de Media Markt te citeren: 'Ik ben toch niet...'. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: Theïstische Evolutionisten

Bericht door carel » 23-09-2011 22:07

FonsV schreef:Dag Carel,
Je schreef:En je stille hoop dat e=mc^2 van tafel gaat is nog niet zo zeker.
Wie zegt je dat ik dat in stilte hoop? Om de Media Markt te citeren: 'Ik ben toch niet...'. ;)

Groeten.

Fons.
Dit was een beetje ironisch bedoeld. Ok?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Theïstische Evolutionisten

Bericht door FonsV » 24-09-2011 00:00

Dag Carel,
Je schreef:Dit was een beetje ironisch bedoeld. Ok?
Ok! Dan was het Putsch wieder Putsch. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 24-09-2011 00:37

de falsificatie van de relativiteitstheorie verbaast me eigenlijk niet zo.

Ik heb weleens iets gezien voordat het gebeurde.
Kan het dat het brein in de tijd kan reizen?
of is dit het Hogere Zelf?

ik zal het uitleggen:
er gebeurde mij namelijk een aantal keer iets raars:
een voorbeeld:
ik liep een keer over een voor mij bekende straat in Brunssum, Limburg.
Daar zag ik in een flits dat de straat inzakte.
3 dagen later was die straat echt ingezakt.
Het verbaast me eigenlijk niet meer...want dit soort dingen heb ik vaker...
Zo heb ik vaker van deze flash forwards gehad, en ze lijken allemaal op deze: ze laten iets zien dat in de toekomst gebeurt en een tijd later gebeurt het ook.

Vreemd :?:
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 24-09-2011 11:25

Hi Juda,
ik zal het uitleggen: 
er gebeurde mij namelijk een aantal keer iets raars: 
een voorbeeld: 
ik liep een keer over een voor mij bekende straat in Brunssum, Limburg. 
Daar zag ik in een flits dat de straat inzakte. 
3 dagen later was die straat echt ingezakt. 
Het verbaast me eigenlijk niet meer...want dit soort dingen heb ik vaker... 
Zo heb ik vaker van deze flash forwards gehad, en ze lijken allemaal op deze: ze laten iets zien dat in de toekomst gebeurt en een tijd later gebeurt het ook.
Ik begrijp wat je bedoelt en sterker nog, ik heb dat soort rare dingen ook meegemaakt, meer dan me lief is trouwens. Zelfs over een heel lange periode, zo van 'ik zag in mijn jeugd hoe het me nu vergaat'. Ik praat er op de een of andere manier niet graag over, dat zou me tot een zweverig type maken en dat ben ik niet. Maar toch...

Die verschijnselen zouden een mogelijke menselijke eigenschap onthullen, de voorschouw. Het kan zijn dat we enigszins in de toekomst kunnen kijken, maar hoe het kan is mij een volstrekt raadsel. Met Einstein heeft het niet veel te maken, maar waar dan wel mee? 

Ik heb geen flauw idee eerlijk gezegd
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Theïstische Evolutionisten

Bericht door FonsV » 24-09-2011 15:08

Dag Juda,
Je schreef:Ik heb weleens iets gezien voordat het gebeurde.
Dat was dan een staaltje van 'Ik zie, ik zie wat jij niet ziet'. Hoe vaak komt het niet voor dat mensen dingen zien die er niet zijn en ook nooit zover komen dat ze er zijn? Verschijnen die dingen later wél dan hebben ze het voorzien en dan hebben ze een z.g. profetische blik. Ik voorzie ook wel eens iets dat later uitkomt. Eigenlijk doe ik dat ook op dit moment al. ;)
Je schreef:Kan het dat het brein in de tijd kan reizen?
Als ik op reis ben, al dan niet met de trein, reis ik altijd in de tijd en mijn brein reist met me mee. Er zijn er die het reizen-met-de-trein 'treinen' noemen. “Ik trein wat af” zei de vertegenwoordiger die geen rijbewijs had.
Je schreef:Of is dit het Hogere Zelf?
Ik zou het echt niet weten. Ik vermoed alleen dat het Hogere Zelf – wie of wat Dat ook is – Zich volledig ervan bewust is dat het altijd NU is. Scheelt in ieder geval een massa zorgen over verleden en toekomst.

Einstein zei: “De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren”. Dat vind ik nu weer een ludieke, bijna geestige opmerking van hem. :)
Ik heb hier al meer beweerd dat tijd geen zelfstandigheid is maar een denkcategorie. Het verleden bestaat alleen in onze herinnering en de toekomst bestaat alleen in onze verwachting. Het IS altijd NU! “Ik ben Die ben” zei het Hogere Zelf in het braambos.
Aristoteles definieerde tijd als: 'Het tellen van de veranderingen in voor en na'. Volgens mij doet alleen de mens aan dat tellen. Hij is de enige op deze aarde die een horloge en een kalender heeft.

Maar het blijft spannend met die neutrino's. Een aardige jonge vrouw voorspelde op de TV, nota bene glimlachend, dat de hele wetenschap in de prullenbak gaat verdwijnen. De strijd tussen crea's en evo's kan dan weer een nieuwe start maken. Ik zie het al voor me. ;)

Straks moet in e=mc^2 de c^2 geduid worden als neutrino-snelheid in het kwadraat. Dan wordt e een stuk groter. Tóch? Maar... ik ben een leek op dit gebied. Ik zie het tegen die tijd wel. Of niet, natuurlijk. Ofwel omdat er niets te zien is, ofwel omdat ik niet kan kijken.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie