Veranderend standpunt?

Veel wetenschappers zijn gelovig. op gebieden als evolutie en het ontstaan van het heelal. De vraag is of deze twee 'belevingswerelden' elkaar al of niet uitsluiten of juist aanvullen
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Veranderend standpunt?

Bericht door FonsV » 04-01-2011 14:38

Dag Carel,

Bedankt voor je reactie. :)
Ik schreef:Niet langer meer waren het de apostelen, profeten en leraren (mannen én vrouwen!) degenen die in de gemeente de toon aangaven, maar het hiërarchisch gezag van paus, bisschoppen en diakenen.
Je schreef:Hoe ontstaan dit soort dingen, daar zit ik mee.
Hoe zou het komen dat niet de 'werkers' in de gezondheidszorg bepalen wat en hoe er gewerkt moet worden maar een aantal door van hogerhand aangestelde beroepsmanagers, die verstand hebben van winst maken en concurreren?
Je schreef:Precies om de redenen die jij geeft: de basis van de religie bood een gelijkwaardige verhouding. Men neemt die teksten zo serieus, dan hadden ze dat toch ook serieus kunnen nemen?
Jodendom, christendom en islam zijn alle drie religies van een boek en iedere keer is hún boek hét enige juiste boek. Helaas zijn die boeken geschreven door verschillende personen en staan er dus verschillende meningen in. De rest is nu wel duidelijk: ieder kiest teksten naar zijn gading en de sterksten hebben gelijk.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-01-2011 17:54

Hi Fons,
je schreef:Hoe zou het komen dat niet de 'werkers' in de gezondheidszorg bepalen wat en hoe er gewerkt moet worden maar een aantal door van hogerhand aangestelde beroepsmanagers, die verstand hebben van winst maken en concurreren?
Goede typering, vertaald naar de huidige tijd. Hoe komt dat? Waarom komen telkens weer mensen aan de macht die a) eigenbelang hoog in het vaandel hebben, b) structuren willen maken die onnodig zijn en het essentiele proces naar de (daar heb je ze weer) Filistijnen helpen, c) waarom denken we toch telkens weer dat ze (in dit geval) verstand hebben van winst maken en concurreren, want dat hebben ze niet.

Ik ben toch lang organisatie en bestuursadviseur geweest en eerlijk gezegd, ik weet het niet. Echt niet.
je schreef:Jodendom, christendom en islam zijn alle drie religies van een boek en iedere keer is hún boek hét enige juiste boek. Helaas zijn die boeken geschreven door verschillende personen en staan er dus verschillende meningen in. De rest is nu wel duidelijk: ieder kiest teksten naar zijn gading en de sterksten hebben gelijk.


Wat je dus moet bestrijden is a) het kiezen van teksten naar zijn/haar gading en vooral b) de sterksten hebben gelijk, a leidt tot intolerantie en b leidt tot elke denkbare maatschappelijke deconfiture.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie