De Nazarener

Veel wetenschappers zijn gelovig. op gebieden als evolutie en het ontstaan van het heelal. De vraag is of deze twee 'belevingswerelden' elkaar al of niet uitsluiten of juist aanvullen
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 07-11-2010 15:21

01. In den beginne

Een kleine 2000 jaar hebben we aangenomen dat de geschiedenis van het christendom, zoals die in de evangeliën en de Handelingen der Apostelen wordt beschreven, althans in hoofdlijnen historisch betrouwbaar is. Weliswaar worden én door de ‘geleerden’ én door het ‘gewone volk’ de legendarische en miraculeuze aspecten met een korreltje zout genomen of helemaal genegeerd, maar het grondverhaal over Jezus, Die in het begin van onze jaartelling in Palestina leefde, Die onder het bewind van Pontius Pilatus werd gekruisigd, verrees en ten hemel voer is door de wetenschappelijke theologie tot voor kort nooit in twijfel getrokken.

Een grondige studie van al het bronnenmateriaal (en dat is heden ten dage beduidend meer dan 50 jaar geleden) maakt evenwel duidelijk dat de Jezus in de evangeliën en de Handelingen radicaal anders is dan de Jezusfiguur in letterlijk(!) alle christelijke geschriften die in de eerste helft van de eerste eeuw gedateerd dienen te worden.

* Onder de vroegste christenen mogen we Paulus rekenen en zijn ‘mede-apostelen’: Kefas, Johannes en Jacobus. Paulus wekt de niet te ontkennen indruk dat hij geen enkele weet heeft van een ‘aardse’ Jezus, van een Jezus ‘in het vlees’. Hij heeft de mens Jezus duidelijk nooit ontmoet, gezien of gehoord en daarover doet niemand moeilijk. Toch was Paulus, toen nog Saulus, een tijd- en stadgenoot van Jezus wiens naam en faam over de hele bekende wereld van toen gingen.

* Tweemaal heeft hij een ontmoeting met de ‘apostelen’ in Jeruzalem en ook die hebben hem blijkbaar niets over Jezus’ aardse leven verteld. Hij laat daarvan in ieder geval nooit iets merken. Hij noemt Petrus en de anderen dan ook altijd ‘apostelen’, nooit ‘leerlingen’, ‘getuigen’ of ‘metgezellen’ van Jezus. Zij hadden alleen net als hij (en eerder dan hij) een visioen of visoenen gehad en dat maakte hemzelf en hen tot ‘apostelen’, tot ‘gezondenen’, tot ' verkondigers' aan het volk van hetgeen zij uit hun visoenen 'wisten'. Blijkbaar hadden zij Jezus alleen als een ‘geestelijk’ wezen 'ontmoet' en niet als de Jezus, die als mens in Bethlehem uit de maagd Maria was geboren etc.

Ook een zestal andere christelijke geschriften die in de eerste 70 jaren van eerste eeuw gedateerd moeten worden vertonen hetzelfde verschijnsel. Vier van die geschriften zijn niet in de canon opgenomen:
1. de brief van Clemens Romanus aan de gemeente in Korinthe;
2. het geschrift ‘De Herder’ van Hermas;
3. de Didachè (voorschriften voor de heidenen) en
4. het geschrift van Barnabas (hellenistisch-joods theologisch traktaat).
Twee geschriften werden, overigens na een lange en heftige discussie, wel in de canon opgenomen:
1. de brief aan de Hebreeën en
2. de Openbaring van Johannes.
Ook deze zes geschriften geven nergens blijk van ook maar enige kennis van de feiten uit Jezus’ aardse leven, feiten die ons vanuit de evangeliën en de Handelingen zo bekend zijn.

Was Jezus de eerste christenen dan helemaal niet bekend? Zeker was Hij dat wél! Zij kenden Jezus als de ‘Grote Profeet’, 'de Leraar der gerechtigheid', 'de Weg', de 'Messias', stichter van een binnen-joodse godsdienstige hervormingsbeweging, die in het begin van de tweede eeuw vóór Chr. in Judea was ontstaan. De Nazoraioi of Essenen heetten zij.

Wat te denken van deze tekst in Hand, 24:1-9: Vijf dagen later arriveerde Ananias, de hogepriester, samen met enkele oudsten en met Tertullus, een advocaat. Ze dienden hun klacht tegen Paulus in bij de procurator. Toen deze voor het gerecht geroepen was, begon Tertullus zijn requisitoir als volgt: ‘Excellentie, dat wij dankzij u in duurzame vrede leven en dat door uw vooruitziend beleid hervormingen ten gunste van het Joodse volk tot stand komen, erkennen we van ganser harte, en we zijn u daarvoor veel dank verschuldigd. Ik wil u echter niet langer ophouden dan nodig is, en daarom doe ik een beroep op uw welwillendheid om een ogenblik naar ons te luisteren. Het is ons gebleken dat deze man een ware pest is en dat hij overal ter wereld onlusten onder de Joden veroorzaakt. Als een van de voornaamste leiders van de sekte van de Nazoreeërs heeft hij zelfs een poging ondernomen om de tempel te ontwijden, waarna we hem hebben overmeesterd. (Dit gaat allemaal over het proces van Paulus.)

De resterende hoofdstukken zijn ook de moeite van het lezen waard want Lucas is echt een boeiende verhalenverteller. :)

Wordt voorlopig vervolgd. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 07-11-2010 20:47

Kom ik op terug, weing tijd nu
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 17-11-2010 18:19

02. Jeshu/Jeshua ben Pandera

Ik heb – net als vele anderen – vanaf mijn prille jeugd niet anders geweten dan dat de vier canonieke evangeliën een waarheidsgetrouwe geschiedenis vertellen en ik nam zonder twijfel of weerstand aan – zoals zeer velen deden en nu nog doen – dat die geschiedenis ‘zichzelf bewijst‘.

Toen ik in de Talmoed las dat Jeshua (of Jeshu/Yeshua) ben Pandera ook bij de Joden een historische figuur is, dacht ik dat er dus in ieder geval een historische ‘Jezus' heeft bestaan. Jezus was trouwens een veelvoorkomende naam en dus hebben er vele historische Jezussen bestaan. Maar er was iemand die zo heette én bovendien belangrijk genoeg was om in de Talmoed vermeld te worden. Dus...

Een tekst uit de Talmoed luidt: ‘Jeshua ben Pandera was een leerling van Jehoshua Ben Perachiah‘. Jehoshua was de vijfde voorzitter van het Sanhedrin als we Ezra als de eerste nemen. Hij was dus één van degenen die mondeling de Wet van de Sinaï doorgaven en hij was actief tijdens de regering van koning Alexander Jannaeus (Grieks voor Jonathan) die regeerde van 103-76 v.C.
Jehoshua had Egypte bezocht met name Alexandrië en Jeshua was met hem meegegaan. In Alexandrië was Jehoshua een mysterie-school begonnen en Jeshua was van die school verwijderd omdat hij voortdurend vragen stelde die niet waren te beantwoorden. Na een aantal jaren keerden hij daarom naar zijn eigen land terug.

Als we de leeftijd schatten, waarop Jeshua leerling werd, dan kunnen we uitgaan van ± 15 jaar schatten. Dat was toen de normale leeftijd voor een beginnend leerling en dan is hij geboren iets na 120 v.C. Overigens... in studies als deze mag altijd een marge van een paar jaar worden genomen.

Rond 84 v.C. liet Alexander het leger keihard optreden tegen de farizeeën omdat hij hun onderlinge ruzies en gewelddadigheden beu was en grote aantallen van hen zochten hun heil elders.

In de Babylonische Gemara en in de verhandeling ‘Shabbath‘ staat: ‘Deze Jeshua, zoon van Pandera en diens vrouw Stada, werd ter dood gestenigd in de stad Lud (of Lod of Lydda) en daarna ‘aan het hout‘ gehangen op de avond voor de grote Paassabbat van de Essenen‘.
De Gemara zegt verder: ‘Er is een overlevering die vertelt dat op de rustdag vóór Pasen Jeshua aan het hout werd gehangen‘.

In welke jaar het is gebeurd is niet precies vast te stellen, maar nóóit later dan 76 v.C. toen koning Alexander Jannaeus is overleden. Hij werd opgevolgd door zijn weduwe Salomé (door de Grieken Alexandra genoemd) die 8 jaar heeft geregeerd. De Toledoth Yeshu vertelt: ‘De koningin (Salomé), moeder van Hyrcanus koesterde sympathie voor Jeshua en zijn leer. Zij was onder de indruk van zijn wonderbaarlijke werken en genezende kracht en probeerde hem te beschermen tegen zijn vijanden uit de priesterklasse', waarmee (mogelijk) haar echtgenoot sympathiseerde. De verhalen in de Toledoth worden niet allemaal gezien als objectief historisch in de zin die wij aan dat woord geven. Dus... mogelijk korreltje(s) zout. ;)

Wat moet je nu weer van deze gegevens denken?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-11-2010 21:08

Hi Fons,

Klopt, deze stond ook nog open :oops: Komt ook nog derhalve
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-11-2010 10:50

Hi Fons,

Interessante post. Het is goed dat er veel (bron)onderzoek naar de hoedanigheden en feiten rond Jezus worden gedaan, een boek dat zo'n 2 miljard mensen min of meer als basis en leidraad voor hun leven gebruiken kan nooit te veel onderzocht worden vind ik.
je schreef:* Onder de vroegste christenen mogen we Paulus rekenen en zijn ‘mede-apostelen’: Kefas, Johannes en Jacobus. Paulus wekt de niet te ontkennen indruk dat hij geen enkele weet heeft van een ‘aardse’ Jezus, van een Jezus ‘in het vlees’. Hij heeft de mens Jezus duidelijk nooit ontmoet, gezien of gehoord en daarover doet niemand moeilijk. Toch was Paulus, toen nog Saulus, een tijd- en stadgenoot van Jezus wiens naam en faam over de hele bekende wereld van toen gingen.
Dit zie je ook pas als je de teksten onbevangen leest. Ik denk dat de teksten van Paulus, die niet altijd even duidelijk zijn, aan de aandacht van de (her)schrijvers ontsnapt zijn. Het moet een hele klus zijn geweest om tot een enigszins consistent verhaal te komen, de christelijke wens om O.T. en N.T. met elkaar te verbinden (hetgeen niet echt gelukt is vind ik). Voorts staan er talloze missers in, grote en kleine, die het de letterlijken lastig zullen maken om overal letterlijk te blijven. Dan moet je bijvoorbeeld ook geloven in een sprekende slang bijvoorbeeld.

Jezus was toen een bekend figuur, maar op een aantal punten toch anders dan de bijbelteksten laten zien. Ook hier moet dus heel veel aan de oorspronkelijke teksten zijn veranderd.
je schreef:* Tweemaal heeft hij een ontmoeting met de ‘apostelen’ in Jeruzalem en ook die hebben hem blijkbaar niets over Jezus’ aardse leven verteld. Hij laat daarvan in ieder geval nooit iets merken. Hij noemt Petrus en de anderen dan ook altijd ‘apostelen’, nooit ‘leerlingen’, ‘getuigen’ of ‘metgezellen’ van Jezus. Zij hadden alleen net als hij (en eerder dan hij) een visioen of visoenen gehad en dat maakte hemzelf en hen tot ‘apostelen’, tot ‘gezondenen’, tot ' verkondigers' aan het volk van hetgeen zij uit hun visoenen 'wisten'. Blijkbaar hadden zij Jezus alleen als een ‘geestelijk’ wezen 'ontmoet' en niet als de Jezus, die als mens in Bethlehem uit de maagd Maria was geboren etc.
Visioenen. Ik las laatst dat het krijgen van indringende religieuze visioenen voorkomt bij een bepaalde vorm van schizofrenie, denk bijvoorbeeld aan Bernardette Soubirous. ik kon op internet hierover zo snel niks vinden, maar wel kon ik een aardige lezing vinden over religieuze beleving en psychose (en meer) http://www.home.zonnet.nl/berhen/psychose.htm
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-11-2010 11:05

Hi Fons,
je schreef:02. Jeshu/Jeshua ben Pandera

Ik heb – net als vele anderen – vanaf mijn prille jeugd niet anders geweten dan dat de vier canonieke evangeliën een waarheidsgetrouwe geschiedenis vertellen en ik nam zonder twijfel of weerstand aan – zoals zeer velen deden en nu nog doen – dat die geschiedenis ‘zichzelf bewijst‘.

Toen ik in de Talmoed las dat Jeshua (of Jeshu/Yeshua) ben Pandera ook bij de Joden een historische figuur is, dacht ik dat er dus in ieder geval een historische ‘Jezus' heeft bestaan. Jezus was trouwens een veelvoorkomende naam en dus hebben er vele historische Jezussen bestaan. Maar er was iemand die zo heette én bovendien belangrijk genoeg was om in de Talmoed vermeld te worden. Dus...
Als je kijkt naar de beschikbaarheid van informatie toen en nu, dan is er een enorm verschil natuurlijk. Tevens is de bereikbaarheid miljoenvoudig vergroot, en dat zie je dan ook in debatten met crea's (als voorbeeld). Tot nu toe heb ik elke bewering van die zijde per direct ontkracht zien worden, is elk citaat teruggevonden en is vergelijkend materiaal doorzocht op achter en onderliggende bronnen, waarbij niet zelden een 'verschrijving' of het veranderen van een woord aan het licht gebracht werd. Voor crea's is er daarom geen eer meer te behalen, reden denk ik om fora als dit te mijden.

Toch zie je dat de betekenis van de Bijbel, Koran of Thora/Talmoed geenszins verdwenen is. Ook zie je dat er ondanks al die informatie nog steeds mensen te vuur en te zwaard onverdedigbare stellingen als 6000 jaar in 6 dagen betrekken. Krijgt men dan weerstand dan is men meteen weer weg. We hebben dit een flink aantal keren op dit forum mogen meemaken. Kijk maar naar de korte bijdrage van Ruben, hij was direct in een discussie met Dirk verwikkeld en je kon meteen zien dat dit een ongelijke strijd zou worden. Het proberen een strakke set van regels te introduceren was overigens ook niet succesvol geweest, want daarvoor was de kennis aan de zijde van de niet-crea's simpelweg te groot.

Het meest verbazingwekkende vond ik dat trouwens op dat EO forum. Als je weet dat meer dan 60% van de EO-ers als creationist mogen worden gezien, dan is het opvallend hoe weinig van hen aan het debat hebben meegedaan. Het was altijd een enkeling die ook heel snel weer vertrok. Beschikbaarheid van informatie is dus niet genoeg. Op welke manier deze ook wordt gebracht, via teksten, beelden, noem maar op.

Voor mij blijven de teksten overigens ook van waarde. Ik vind het interessant waarmee jij hier op het forum komt, het laat me steeds duudelijker zien dat er ontzettend veel aan de teksten moet zijn aangepast om ze voor een bepaald doel geschikt te maken. Ook de wonderen en opstandingen zijn er bij gehaald om den volke te laten geloven dat er godheden in het spel zijn. Maar als je die humbug, want zo zie ik het nu, weglaat blijft er veel goeds over.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 18-11-2010 13:31

Dag Carel,
Je schreef:Jezus was toen een bekend figuur, maar op een aantal punten toch anders dan de bijbelteksten laten zien. Ook hier moet dus heel veel aan de oorspronkelijke teksten zijn veranderd.
Als je de theorie van Ellegård aanhangt dan leefde Paulus ± 150 jaar na Jezus of Jeshu en zal wel verhalen over hem gekend hebben. Beiden kwamen uit de groep der farizeeën die - zoals dat altijd gaat - niet op alle punten met elkaar eens waren. (Om het wat zachtzinnig aan te duiden.) Jezus moet in de ogen van Paulus behoorlijk liberaal zijn geweest. Hij had, als we Lucas mogen geloven, grondig de pest aan de Jezusvolgelingen en heeft dat op zijn manier laten merken. Tót dat visioen op weg naar Damascus.

Ga eens bij jezelf na wat je weet over wie wat allemaal heeft gedaan nu 150 jaar geleden. Degenen die toen voor onze samenleving zéér belangrijk waren zijn dat nog steeds tót iemand in een historische (bronnen)studie tot de ontdekking komt dat een van die beroemdheden een regelrechte boef was. Wat nu te doen met de jaarlijkse herdenking, inclusief kranslegging bij het moment van van die grootheid? Felle discussies tussen voor- en tegenstanders tot en met Kamervragen toe. Is het ooit duidelijk geworden wat de werkelijke rol van de hooggeroemde VOC was in de slavenhandel of blijven de kopstukken uit dat bedrijf de helden uit onze vaderlandse geschiedenis?
Je schreef:Ik las laatst dat het krijgen van indringende religieuze visioenen voorkomt bij een bepaalde vorm van schizofrenie.
Ja, dat is een gewoon klinisch gegeven, belachelijk om dat te ontkennen. Waarom dan moeilijk erover doen? Paulus heeft dan nog behoorlijk positief en vredelievend op zijn waanidee gereageerd. Had ook heel anders gekund. Het onderscheid tussen psychose en verlichting is een zinnig onderscheid. Paulus werd door de 'aanval' in ieder geval van een aantal waandenkbeelden bevrijd en dat tot geruststelling van de velen die eerst zijn slachtoffers waren. Alles op basis van Lucas' verhaal. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 18-11-2010 14:30

Dag Carel,
Je schreef:Ook zie je dat er ondanks al die informatie nog steeds mensen te vuur en te zwaard onverdedigbare stellingen als 6000 jaar in 6 dagen betrekken.

Voor de aardigheid moet je het volgende eens proberen: als ik me niet vergis ben jij bij je geboorte in een rooms milieu beland en daarin groot geworden. Mogelijk ben je nog met Kerst samen met je ouders naar de 'echte' nachtmis geweest, de weg er naar toe besneeuwd, natte gangpaden in een volle kerk en o zo gezellig! En dan werd er gezongen 'De herdertjes lagen bij nachte, zij lagen bij nacht in het veld' en als je dat lied nú hoort komen ongewild de gevoelens van toen terug. Het is zelfs mogelijk dat je vindt dat er toch wel iets moois is verloren gegaan. Is dat achterlijk of beschamend? Waarom dan?

Heb je wat veel gelezen over allerhande religies dan vraag je je - toch nog wel wat schuchter - in een kritisch moment af: waren dat dezelfde herders als bij de geboorte van de Egyptische god Horus, dik 2000 jaar v.Chr.? Verbleven de joodse herders met hun kudde wérkelijk in de winter 's nachts op het open veld? 'Midden in de winternacht ging de hemel open'. Wat wordt daarmee bedoeld?

Zo is Exodus een pracht verhaal. Dan Brown kan er een puntje aan zuigen. En dan lees je Marcel Hulspas En de zee spleet in tweeën en dan blijkt een groot deel helemaal niet waar te zijn gebeurd. De reis duurde 40 jaar omdat dergelijke grote gebeurtenissen nu eenmaal 40 en geen ander aantal dagen of jaren mogen duren. Zo wil dat de Kabbala. Joden versloegen verder onderweg een tegenstander die pas vele jaren later leefde, lieten de muren van een stad in elkaar storten terwijl die muren al meer dan een eeuw er zo bij lagen en de rest lees je zelf maar. ;)
Je schreef:Voor mij blijven de teksten overigens ook van waarde.
En wat denk je dat die teksten voor de Joden betekenen? Wíj onze VOC zíj hun Exodus :!: Als daaraan door buitenstaanders wordt gemorreld zijn de rapen gaar, diepste, heiligste gevoelens worden gekwetst en je mag wel oppassen voor represailles. :evil:
Je schreef:Ook de wonderen en opstandingen zijn er bij gehaald om den volke te laten geloven dat er godheden in het spel zijn.
Ik denk dat voor den volke het volgende speelt: men ziet van alles dat men, er dieper op ingaand onmogelijk kan begrijpen. Dat schept een probleem want iedereen wil altijd antwoord op de vraag: “Hoe kán dat nou"? Niets mis mee, als je maar bereid blijft te accepteren dat je nooit alles kunt begrijpen. Dat is de waarschuwing in het genesis verhaal: niet eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Wordt ook altijd verkeerd uitgelegd.
En dan vlucht je maar in de 'verklaring': dat heeft een God zo gedaan omdat dat een meer bevredigend antwoord is dan: 'Allemaal louter toeval'. Stom toeval is niet 'iemand'. Helaas wordt het woord 'God' dan verder ingevuld en de invulling van de een is niet die van de ander en dus... ruzie en desnoods oorlog en andere gewelddadigheden. :(

Groeten. :)

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 22-11-2010 14:14

03. Yeshua ben Pandera (vervolg)

Joodse exegeten en rabbi‘s ontkennen tot op de dag van vandaag dat Yeshua uit de Talmud en Jezus uit de evangeliën dezelfde persoon zijn. Het bestaan hebben van de laatste wordt zonder meer ontkend.

Rabbi Jechiels: "Wat over Jehoshua ben Periachah en zijn leerling wordt verteld heeft geen enkel verband met degene die de christenen hun God noemen". Rabbi Salma Zevi haalt tien bewijzen aan waarom Yeshua van de Talmud niet dezelfde is als die naderhand Jezus van Nazareth werd genoemd.

Mijn vraag is: Hoe verklaar je ‘historisch‘ de volgende ‘feiten‘ (en… elk feit IS waar; niet ware feiten bestaan niet):

* Jezus van Nazareth lijkt onbekend aan Justus, die zo ongeveer van alles uit de begintijd van onze jaartelling blijkt te weten, maar niets van de ‘wereldwijde faam‘ van de wonderdoener Jezus van Nazareth en niets van een zonsverduistering, die in de verre van onbekende Romeinse provincie Palestina zou hebben plaats gevonden.

* Celsus blijkt wel bekend met Yeshua ben Pandera. Celsus is de schrijver van ‘De ware Logos‘, waarin hij stelt dat Yeshua niet de zuivere Logos was, maar een man, een mens, die de kunst van de magie had geleerd in Egypte. Ook Celsus lijkt niets te weten van de zonsverduistering.

* Josephus Flavius, de Joods geschiedschrijver wekt ook de indruk onbekend te zijn met bovengenoemde ‘feiten‘. Er staat bij hem wel een verwijzing naar de Jezus uit de evangeliën in die zin dat hij naar de evangelie‘verhalen‘ verwijst. De algemene opvatting onder de huidige exegeten en tekstcritici is echter dat deze verwijzing later is toegevoegd want de toevoeging verstoort de normale voortgang van het geschrevene.

* Paulus (vlg de Handelingen tijd- en stadgenoot van Jezus) en nog zes christelijke geschriften uit dezelfde tijd (dus vóór de evangeliën) vermelden géén concrete en gedateerde feiten uit het leven van Jezus van Nazareth. Zelfs nadat Paulus tweemaal de ‘apostelen‘ in Jeruzalem heeft ontmoet, vertelt hij nooit iets over de wonderbaarlijke geboorte, de onvoorstelbare wonderen en andere ‘feitelijkheden‘ uit Jezus‘ leven.

* Wat te denken van teksten als: 'En zij antwoordden hem, dat Jezus de Nazoreeër voorbij ging' (Lc, 18:37). En: 'Het is ons gebleken dat deze man een ware pest is en dat hij overal ter wereld onlusten onder de Joden veroorzaakt. Als een van de voornaamste leiders van de sekte der Nazoreeërs heeft hij zelfs een poging ondernomen om de tempel te ontwijden'. (Hand, 24:6)

Een tot de bodem uitgespitte behandeling van het probleem is te vinden in het boek van Doherty en nog meer relevante passages zijn te vinden in het boek van Alvin B. Kuhn: 'Wie is de Koning der heerlijkheid‘?

Een buitengewoon nuchter commentaar op de ongewone stilte over de historische betrouwbaarheid van de evangeliën in de eerste periode van het christendom komt van Edward Gibbon in: ‘Neergang en val van het Romeinse Rijk‘:

"Hoe zullen we óóit een redelijke verklaring kunnen geven voor de ronduit lakse onachtzaamheid van de heidense wetenschappelijke wereld voor al die gebeurtenissen, die geschiedden door het ingrijpen van een Almachtige en... niet in een ver verleden maar in de tijd waarin zij leefden?

In de tijd van Jezus en zijn apostelen zagen blinden plotseling weer, genazen ongeneeslijk zieken in een handomdraai, kwamen doden weer tot leven, werden duivels alléén of en groupe uitgedreven en de natuurwetten werden opgeheven om een boodschap kracht bij te zetten.

Maar... - geloof het of niet - de Griekse en Romeinse wijzen draaiden hun hoofden af van de wonderbaarlijke gebeurtenissen en bleven bij hun gewone dagelijkse bezigheden en studie en maakten de indruk geen enkele weet te hebben van de onwaarschijnlijke veranderingen in het morele en fysieke reilen en zeilen van hun eigen wereld”.


Wat nu weer van dit alles te denken?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

De Nazarener

Bericht door FonsV » 25-11-2010 13:20

04. Nazoraioi of Essenen

In goed honderd jaar (sic!), kort na het begin van onze jaartelling, hadden de Essenen zich al onder de Joden van de diaspora verspreid, vooral in de gehelleniseerde (Grieks sprekende) delen, dat wil zeggen: over het hele oostelijke Middellandse Zee bekken: van Alexandrië in Egypte, via Jeruzalem, Damascus, Antiochië, Korinthe tot in Rome toe en verder tot in Voor-Indië.

De beweging kende verschillende richtingen die het onderling niet op alle punten eens waren (er is niets nieuws onder zon)!!! Eén van die richtingen kennen we uit de Handelingen: de gemeente, die in Jeruzalem door Paulus werd vervolgd. Een andere gemeente is die van Qumran aan de noord-west-kant van de Dode Zee. In Alexandrië was een grote gemeente die Therapeuten werden genoemd.

* Allen noemden hun stichter ‘Leraar der gerechtigheid’ en zij beschouwden hem als een door God gezonden profeet en als martelaar. Zij wisten immers (of meenden te weten) dat hij door de joodse priesterlijke hiërarchie was vervolgd, mishandeld en gedood.

* Voor Paulus, de vroegste ‘apostelen’ en hun tijdgenoten bleef Jezus (zoals zij hem noemden), Die al meer dan honderd jaar dood was, de 'grote duider van de geheimenissen in de bijbel’.

* In hun visioenen hadden zij Hem leren kennen als een mens die was opgevaren ten hemel en die gezeten was naast God. En daaruit ‘concludeerden’ zij dat Hij uit de dood was opgewekt. En deze opwekking ‘bewees’ dat waar was wat zij altijd al hadden geloofd: dat voor iedere mens de onsterfelijkheid in het verschiet ligt.

* Tenslotte zag men in de naast God gezeten Jezus een teken dat het Laatste Oordeel nabij was en dat Jezus als Messias allen zou verlossen die behoorden tot ‘De Kerk van God’, tot ‘De Heiligen’, tot ‘De volgelingen van de Weg’, zoals zij zichzelf noemden.

Alle (alle dus) christelijke geschriften uit de prille begintijd van het christendom geven dit ‘geestelijke’ beeld van Jezus. De ‘aardse’ Jezus was én voor de apostelen én voor hun toehoorders van weinig of geen belang.

Pas in de tweede helft van de eerste eeuw n.C. komt daarin vrij plotseling een dramatische verandering. De christenen houden dan nog wel vast aan de ‘godheid’ van Jezus (= aan Zijn ‘goddelijke’ zending) maar hun aandacht richt zich ineens nadrukkelijk op het ‘aardse’ leven van die Jezus: waar en hoe Hij werd geboren, wat deed Hij, waar en hoe had Hij geleden en was Hij gestorven. Het ‘aardse’ leven van Jezus speelt nu de hoofdrol.

De ‘wetenschap’ gaat maar verder en blijft onrust zaaien. Dat krijg je als niet alleen theologen zich met de materie gaan bemoeien, maar ook taalwetenschappers, menswetenschappers, cultuurwetenschappers. En onder hen gelovige christenen die gelovig christen zijn gebleven. Dat soort volk ziet zaken die tevoren niet werden gezien. Ieder zijn specialiteit. Toch?

Maar ja... rustig afwachten hoe de ontwikkelingen verder zullen gaan lijkt nog het meest verstandige. Wel proberen een en ander bij te houden en dus: veel lezen! Mogelijk zijn Jezus en de beweging die Hij in gang heeft gezet toch een beetje, misschien wel héél anders dan we lang hebben gedacht. Zou dat erg zijn? Waarom eigenlijk? De waarheid kan toch nooit kwaad?

Wie weet: wachten we nog steeds op het moment dat de Geest ons de waarheid zal openbaren... Dat ‘weet’ je maar nooit!

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie