Kan religie en wetenschap samengaan?

Veel wetenschappers zijn gelovig. op gebieden als evolutie en het ontstaan van het heelal. De vraag is of deze twee 'belevingswerelden' elkaar al of niet uitsluiten of juist aanvullen
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-08-2010 15:22

Hi Fons,
Fons schreef:Voor mij vallen én het wetenschapsforum.nl én Rotate onder de religies waarmee ik liever niet in contact kom.
Dat gevoel kreeg ik ook. Daarnaast is 'wetenschapsforum' een beetje al te ruim, want een aantal wetenschappen kom ik er niet tegen. Bijvoorbeeld de evolutiebiologie, toch wel erg belangrijk eigenlijk en natuurlijk de niet lineaire wetenschappen. Alle wiskunde die ik op dat forum tegenkom kun je typeren als de lineaire wiskunde, terwijl veel wetenschappelijke verschijnselen daar niet mee te beschrijven zijn. Daarvoor moet je een wiskunde beschrijven waarmee een zekere dynamiek kan worden beschreven en niet alleen de verbanden tussen de grootheden. Beetje vreemd dus.

Interessante dingen schrijf je over Rotate. Ook weer een naam die de lading niet dekt. Rotate betekent onder meer: Rond een as of centrum heendraaien (die klopt wel heel goed natuurlijk en2. Het maken van draaien of kiezen van een alternatieve richting en dat klopt dan weer niet. De derde betekenis: het vervangen van een gedeelte van het personeel voor andere mensen is in jouw geval wel weer precies wat er gebeurt.
Het forum (rotare) is bedoeld als een plek waar op respectvolle en open wijze meningen kunnen worden uitgewisseld
Dat soort zinnen zie je altijd. Zouden ze hun eigen schrijfsels wel eens lezen?
Ongetwijfeld zullen in iedere religie individuen zijn te vinden die de 'mooie kanten' van een religie in praktijk brengen. De 'ziel' van een religie is – om te beginnen – geen leerstuk, maar een levenswijze. Niet alle moslims prediken de jihad en brengen die al helemaal niet in praktijk. Maar de authentiek religieuze moslims hebben het niet voor het zeggen. Net zo min als vrouwen in vele/de meeste religies.


Zeker. Jouw laatste opmerking is inderdaad een opvallend iets, vrouwen hebben in veel religies nauwelijks een rol en zo ja, dan is het een dienende. Volgens mij komt dat omdat de meeste religies zijn 'gekaapt' door mannen. Ik moet nu opeens aan de Vestaalse maagden - priesteressen van de Romeinse godin Vesta - denken, vrouwen die het vuur brandend moesten houden http://nl.wikipedia.org/wiki/Vestaalse_maagden. Maar heel groot was hun invloed ook weer niet. Ze dienden onder de Pontifex Maximus.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie