Nieuw ribozym ontdekt

Evolutie in ruime zin. Nieuws, nieuwe feiten, theorievorming, onderzoeken, discussies conclusies
Plaats reactie
Kees
Berichten: 32
Lid geworden op: 19-07-2010 21:27

Nieuw ribozym ontdekt

Bericht door Kees » 23-08-2010 20:42

De RNA-wereld die volgens sommige hypothesen vooraf ging aan het eerste leven, veronderstelt dat ribozymen, RNA-moleculen met een katalytische activiteit, bestaan hebben. Hier een artikel over een recent gevonden ribozym:

http://www.sciencemag.org/cgi/content/a ... 9/5993/845
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 151630.htm

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 23-08-2010 20:53

Interessante materie.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 151630.htm
"A lot of sophisticated RNA gadgetry has gone extinct but this study shows that RNA has more of the power needed to carry out complex biochemistry," Breaker said. "It makes the spontaneous emergence of life on earth much more palatable."
Afbeelding

Dus:

"Veel van de verfijnde 'snufjes' van het RNA zijn uitgestorven, maar dit onderzoek toont aan dat RNA zelf ook de kracht bezit die nodig is voor de uitvoering van complexe biochemie," stelt Breaker. "Het maakt het spontane ontstaan van leven op aarde veel beter 'verteerbaar'/ te accepteren/begrijpen."

Een stap in de richting van het oplossen van het raadsel van de abiogenese dus.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Kees
Berichten: 32
Lid geworden op: 19-07-2010 21:27

Bericht door Kees » 23-08-2010 21:37

Een stap in de richting van het oplossen van het raadsel van de abiogenese dus.
Ja, zo zie ik het ook.

Er ontstaat trouwens wel een heel interessant beeld van de RNA-wereld. Een tijdje terug hebben onderzoekers het ribosoom, een complex bestaande uit RNA en eiwitten, "gereduceerd in complexiteit". De uitkomst was een "proto-ribosoom" in de vorm van een streng RNA van ongeveer 220 nucleotiden, die de capaciteit zou hebben om de vorming van random peptide-ketens te katalyseren. RNA dat random eiwitten vormt. Ook zo'n mooi stapje in de oplossing van het abiogenetische raadsel. Ik zal het artikel eens opsnorren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 23-08-2010 23:06

Ik ben benieuwd. Op gebied van het in elkaar zetten van delen van een dna string, waarmee bepaalde functies kunnen worden vervuld, maakt men grote stappen op dit moment. Daarmee zou je bacterien moeten kunnen 'programmeren' om bijvoorbeeld olievervuiling op te ruimen. Of de weerstand tegen bepaalde ziekten vergroten.

En dat zijn geen grote bedrijven, zelfs zolderkamerbedrijven houden zich daarmee bezig. Met (heel) veel kennis en apparatuur van rond de 20.000 euro ben je al 'in business'.

Ik hou me aanbevolen voor kennis op dit interessante vakgebied.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Kees
Berichten: 32
Lid geworden op: 19-07-2010 21:27

Bericht door Kees » 28-08-2010 13:23

Hoi Carel,

De techniek gaat inderdaad razendsnel op dit gebied. Een tijdje terug zag ik een overzicht van de prijsontwikkeling van full genome sequencing. Nog even en je krijgt je eigen genoom op een cd cadeau bij een pakje paracetamol 8)

Dit zijn trouwens de artikelen waar ik op doelde in mijn vorige post. Over het ontstaan en de werking van een protoribosoom:
Abstract: A symmetric pocket-like entity, composed of two L-shaped RNA units, encircles the peptide synthesis site within the contemporary ribosome. This entity was suggested to be the vestige of a dimeric proto-ribosome, which could have formed spontaneously in the prebiotic world, catalyzing non-coded peptide bond formation and elongation. This structural element, beyond offering the initial step in the evolution of translation, is hypothesized here to be linked to the origin of life. By catalyzing the production of random peptide chains, the proto-ribosome could have enabled the formation of primary enzymes, launching a process of co-evolution of the translation apparatus and the proteins, thus presenting an alternative to the RNA world hypothesis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2738903/

En in dit Nature-paper wordt betoogd hoe uit dit protoribosoom in relatief korte tijd de huidige 23S rRNA subunit van het E. Coli ribosoom kon ontstaan.
The emergence of the ribosome constituted a pivotal step in the evolution of life. This event happened nearly four billion years ago, and any traces of early stages of ribosome evolution are generally thought to have completely eroded away. Surprisingly, a detailed analysis of the structure of the modern ribosome reveals a concerted and modular scheme of its early evolution.
http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 07749.html

De pdf's kan ik toesturen voor wie dat wil.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 28-08-2010 13:40

Hi Kees,

Ik hou me zeker aanbevolen. Wat ik uit deze citaten begrijp is dat men inderdaad behoorlijk 'dicht op' het proces van abiogenese zit.

Toch denk ik dat abiogenese een afzonderlijk vakgebied blijft, het proces is een complete sequence van niet-leven' naar 'leven'. Vervolgens krijg je dan een verbindend vakgebied, waarin de stappen worden blootgelegd die noodzakelijk zijn/waren om dat beginleven tot evolutie te laten komen. Want ik zie de vraag al gesteld: 'hoe kan dat primitieve leven ooit aan het evolueren zijn geslagen'.

En nee, ik maak me geen illusies over de reaties uit creationistische hoek als abiogenese wetenschappelijk wordt verklaard.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie