Stenen voorwerp gebruik rond 3.4 miljoen jaar geleden.

Evolutie in ruime zin. Nieuws, nieuwe feiten, theorievorming, onderzoeken, discussies conclusies
Plaats reactie
Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Stenen voorwerp gebruik rond 3.4 miljoen jaar geleden.

Bericht door Terrence » 12-08-2010 23:36

Gisteravond kreeg ik een mailtje met wat er deze week in Nature stond en een van de artikelen gaat over Australopithecus afarensis. Er is bewijs gevonden dat 3.4 miljoen jaar geleden A. afarensis stenen voorwerpen gebruikte om vlees te schrapen van dieren. Eerder werd al gevonden dat gebruik van gereedschap niet exclusief voor het geslacht Homo was, maar dat Australopithecus garhi het geslacht Homo voor was...

Nature artikel:
http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 09248.html

Science news:
http://www.sciencenews.org/view/generic ... er_animals

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 13-08-2010 11:04

Hi Terrence,

Interessante artikelen. Ik vraag me nu af of het gebruiken van gereedschappen bij het strippen van prooidieren inmiddels ook bij apen voorkomt. Het gebruik van 'gereedschappen' is iets wat je bij verschillende diersoorten ziet, takken bij vogels bijvoorbeeld, om dingetjes uit gaten in bomen te pulken. En die tak wordt dan eerst ook nog keurig gebogen om hem effectiever te maken, dus vindt er ook bewerking van gereedschappen plaats.

Dus doen apen dat ook of is het toch iets dat specifiek bij de hominiden hoort
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

Bericht door Terrence » 13-08-2010 12:32

carel schreef:Hi Terrence,

Interessante artikelen. Ik vraag me nu af of het gebruiken van gereedschappen bij het strippen van prooidieren inmiddels ook bij apen voorkomt. Het gebruik van 'gereedschappen' is iets wat je bij verschillende diersoorten ziet, takken bij vogels bijvoorbeeld, om dingetjes uit gaten in bomen te pulken. En die tak wordt dan eerst ook nog keurig gebogen om hem effectiever te maken, dus vindt er ook bewerking van gereedschappen plaats.

Dus doen apen dat ook of is het toch iets dat specifiek bij de hominiden hoort
Gereedschap bij dieren komt nog best vaak voor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:T ... ng_species
En:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tool_use_by_animals
(voor een overzicht).

Chimpansees maken bijvoorbeeld wel speertjes om te jagen op andere apen, maar het vlees afschrapen met scherpe stenen is (nog) niet gezien bij ze (wel dat vrouwtjes zichzelf 'aanbieden' voor een stuk vlees, dat dan weer wel :P).

Lijkt me ook dat als een soort dit lang genoeg doet dat de kaken minder sterk worden over de generaties (zoals bij ons gebeurde) en dat is ook niet gebeurd bij de Chimp.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 13-08-2010 12:54

Hi Terrence,
je schreef:Lijkt me ook dat als een soort dit lang genoeg doet dat de kaken minder sterk worden over de generaties (zoals bij ons gebeurde) en dat is ook niet gebeurd bij de Chimp.
Dat viel me op aan de mooie reportage op NatGeo over Ardipithecus Ramadus (Ardi), 4 miljoen jaar oud, waarbij men zag dat de hoektanden veel kleiner waren dan van andere primaten. Ook liepen ze rechtop in een bosachtige omgeving en dat had men niet verwacht, men had verwacht dat Ardi op steppe of toendra achtig terrein zou leven. Daar heb je wat aan het feit dat je rechtop loopt, je ziet predatoren eerder, want rechtoplopen deed Ardi al. Maar nu dus blijkbaar ook in de bossen.

Hoe kon deze hominide zich in leven houden? Tussen al die wilde dieren, met grote hoektanden, die dus flink konden bijten? En die konden ongetwijfled ook harder rennen. En waarom heeft juist deze soort uiteindelijk het zo goed gedaan, met ons als resultaat tot nu toe?

Men zei daar in die NatGeo reportage het volgende over:

- als je rechtop loopt kun je voedsel meenemen
- een van de partners (het vrouwtje denkt men) bleef 'thuis' om voor het kroost te zorgen
- en dat kan ook als je voedsel kunt brengen
- je kon ook als rechtoploper wapens, stokken en zo, gebruiken om de ander op de kop te kloppen
- dus was het waarschijnlijk dat Ardi wapens kende
- rechtoplopen was 'sexy', ze deden het goed bij de seksuele selectie

Wat betreft de gereedschappen van dieren: ik krijg steeds meer het gevoel dat de verschillen tusssen mens en de andere dieren vooral gradueel is. Dieren denken ook na, hebben een sociaal verband, kennen partners, velen hebben een eigen taal, walvissen schijnen een heel complexe taal te hebben, complexer (denken sommigen) als die van de mens, (veel) dieren verzorgen hun kroost.
je schreef:Chimpansees maken bijvoorbeeld wel speertjes om te jagen op andere apen, maar het vlees afschrapen met scherpe stenen is (nog) niet gezien bij ze (wel dat vrouwtjes zichzelf 'aanbieden' voor een stuk vlees, dat dan weer wel ).
Als je speertjes maakt om te jagen dan zit je ook dicht bij het gebruiken van gereedschappen om die prooi te ontleden, te verdelen en zo. Dat aanbieden van vrouwtjes zie je trouwens bij meer diersoorten. Seks is goede handelswaar, dat blijkt maar weer.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie