Similarities Found in Genomes Across Multiple Species

Evolutie in ruime zin. Nieuws, nieuwe feiten, theorievorming, onderzoeken, discussies conclusies
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Similarities Found in Genomes Across Multiple Species

Bericht door FonsV » 18-08-2011 21:54

Dag Carel,
Je schreef:Je zou misschien kunnen spreken van tijdruimte, een entiteit dus, want tijd en ruimte zijn met elkaar verweven in wat we sinds Einstein tijdruimte noemen.
Ieder zijn definitie natuurlijk. Voor mij zijn tijd en ruimte geen entiteiten zoals b.v. bomen en dieren dat zijn. Ik ben het eens met Aristoteles die zowel tijd als ruimte denkcategorieën noemt. Voor degenen die in een God-schepper geloven geldt ook dat God geen ruimte an sich en geen tijd an sich kan scheppen.

Het feit dat Einstein een onderlinge samenhang heeft ontdekt tussen onze 'ruimtewaarneming' en onze 'tijdwaarneming' maakt van die grootheden geen 'entiteiten'. Voor mij is tijdruimte een denkcategorie en niet meer en geen entiteit in de filosofische zin van het woord.
Hawking heeft toch ook een en ander 'ontdekt', dat er moet zijn om onverklaarbare verschijnselen te verklaren. En van die door niemand ooit waargenomen verklaringen zijn nog prachtige afbeeldingen ook. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Similarities Found in Genomes Across Multiple Species

Bericht door FonsV » 18-08-2011 21:59

foutje. sorry!
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: S

Bericht door carel » 18-08-2011 22:17

FonsV schreef:Dag Carel,
Je schreef:Kinderen zoeken overal doelen achter, ook achter gebeurtenissen waar geen mensen bij betrokken zijn.
Dan moet je eens turven hoe vaak een kind naar de oorzaak vraagt: “Hoe komt dat”? 
Je schreef:Een kind zegt: de regen is kwaad op ons als het met bakken uit de lucht valt.
Dit is toch geen uitspraak over een doel? 
Je schreef:De koeien proberen zich te verstoppen als er een mistveld over de wei trekt.
Is dat niet een oorzaak/verklaring voor dat koeiengedrag  aangeven? 

Groeten.

Fons.
Klopt, ik formuleerde wat onzorgvuldig. Dat van die regen is het personaliseren van dode of redeloze (in menselijke zin) dingen of dieren. Zo zijn Wodan en Donar ongetwijfeld ontstaan: het rommelt, dat zal wel door een onzichtbaar iemand gedaan zijn. Daarmee maak je de dingen 'kloppend' en die eigenschap hebben kinderen heel sterk. Ik had iets moeten schrijven als: die eenden zwemmen achter elkaar aan omdat ze allemaal naar de overkant willen, daar willen ze een nest gaan bouwen. Of zoiets. Dieren denken net als zij zelf denken en hebben dus doelen. Water en rotsen hebben doelen, het water wil de rots waarschuwen voor de storm, de rots kijkt ijzerenheinig voor zich uit en bromt: "dat maak ik altijd nog zelf uit", voor een kind is dit 'gefundenes fressen'.

Dat kinderen vaak naar de oorzaak van iets vragen ligt ook in dit verlengde, ze verwachten dat de dieren iets van plan zijn en ze willen, nieuwsgierig als ze zijn, weten wat dan wel. De antwoorden die wij volwassenen geven zijn veel te praktisch, te weinig fantasievol. Wij snappen er eigenlijk niks van. Wij zeggen dan 'die koe weet niet waarom hij achter dat schuurtje gaat staan, dat doet ze gewoon'. Kinderen zijn meteen met hun verbeelding aan de slag: 'snap je dat dan niet, die koe weet dat daar het lekkerste gras groeit en daarom loopt ze er ook zo stil naar toe. Zag je haar niet knipogen dan?'

Kinderen geven dus wel een verklaring, maar die past wel binnen de fantasievolle ratio die een kind eigen is. Onze ratio is vreemd voor ze en dat heeft te maken met een andere manier waarop kinderhersenen werken. Die frontale kwab die voor ons zo belangrijk is speelt op jonge leeftijd een veel minder grote rol. Daarom is het ook zo moeilijk voor religies om oudere mensen, vanaf de puberleeftijd, voor zich te winnen. Die vinden het fantasieverhaaltjes en zijn daar niet warm voor te krijgen. Kinderen wel, religie past prima binnen hun belevingswereld.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Similarities Found in Genomes Across Multiple Species

Bericht door FonsV » 19-08-2011 18:00

...
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

CreationRules
Berichten: 12
Lid geworden op: 15-07-2011 13:54

Re: Similarities Found in Genomes Across Multiple Species

Bericht door CreationRules » 19-08-2011 18:03

FonsV schreef:reclame
Enige link met dit topic?

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Similarities Found in Genomes Across Multiple Species

Bericht door FonsV » 19-08-2011 19:31

Dag CreationRules,

Zie in onderforum Boek/DVD/Film/Docu recensies: Sahara.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

TV serie

Bericht door Dirk » 19-08-2011 19:45

Ik ben het hier eigenlijk wel met CreationRules eens; deze post leidt af terwijl het toch al zo moeilijk is om on-topic te blijven. Er is een onderforum voor TVseries e.d.; misschien dat 1 van de moderatoren Fons' post en de reacties daarop kan verplaatsen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: TV serie

Bericht door carel » 19-08-2011 20:25

Dirk schreef:Ik ben het hier eigenlijk wel met CreationRules eens; deze post leidt af terwijl het toch al zo moeilijk is om on-topic te blijven. Er is een onderforum voor TVseries e.d.; misschien dat 1 van de moderatoren Fons' post en de reacties daarop kan verplaatsen?
Dat kan niet de taak van een beheerder of moderator zijn vind ik. Het is het beste als Fons zijn post in een andere rubriek plaatst, dat is wel eens meer gebeurd.

Dus Fons, mag ik je vriendelijk vragen....
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie