Zwaluwen kennen compassie

Evolutie in ruime zin. Nieuws, nieuwe feiten, theorievorming, onderzoeken, discussies conclusies
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Zwaluwen kennen compassie

Bericht door carel » 15-06-2011 17:26

Deze kwam ik tegen op http://www.armsmart.com/includes/emails/swallows.html

Here a female mate is injured and the condition is soon fatal. She was hit by a car as she swooped low across the road.
Afbeelding

Here he brought her food and attended to her with love and compassion
Afbeelding

He brought her food again but was shocked to find her dead.
Afbeelding

He tried to move her ... a rarely-seen effort for swallows!
Afbeelding

Aware that his sweetheart is dead and will never come back to him again, he cries with adoring love.
Afbeelding

He stood beside her, saddened of her death.
Finally aware she would never return to him, he stood beside her body with sadness and sorrow.
Afbeelding

Millions of people cried after seeing these photos in America, Europe, Australia, and even India. The photographer sold these pictures for a nominal fee to the most famous newspaper in France. All copies of that edition were sold out on the day these pictures were published.

Het eindigt, in mijn ogen, helaas met dit:

And many people think animals don't have brains or feelings? You have just witnessed Love and Sorrow felt by God's creatures.

The Bible says God knows when a sparrow falls. How much more he cares for us.

Live simply, love generously, care deeply and speak kindly. Grace is God reaching down. Faith is man doing what God wants us to do, without questioning it.


Jammer dat dit soort teksten deze schitterende serie foto's begeleidt. Waarom ben ik hier kritisch over? Omdat het juist de relies zijn die stelselmatig de eigenheid en emotionaliteit van dieren ontkennen. Dáárom!
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Bericht door Eelco » 20-06-2011 13:54

Prachtige foto's inderdaad !

Vergeet de tekst ...

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-06-2011 14:54

Eelco schreef:Prachtige foto's inderdaad !

Vergeet de tekst ...
Je hebt gelijk.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Zwaluwen kennen compassie

Bericht door FonsV » 20-06-2011 19:45

Inderdaad: ontroerende foto's. Oprecht bedankt :!:

Ik heb ooit een filmpje gezien waarin duizenden gnoe's op hun jaarlijkse trektocht een rivier moesten doorwaden. Daar werden zij door krokodillen opgewacht. Als je naar overeenkomsten/verschillen tussen dieren en mensen zoekt zul je ze altijd wel ergens vinden.

Er was geen 'belerende' tekst bij dat filmpje. Tenzij ik die ben vergeten. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

felix
Berichten: 7
Lid geworden op: 20-07-2010 07:42

Re: Zwaluwen kennen compassie

Bericht door felix » 21-06-2011 00:35

Een schijnbaar ontroerende reeks foto’s, maar ik ben bang dat het bij de interpretatie van wat we hier zien gaat om een zogenaamd antropomorfisme. Bij een antropomorfisme worden menselijke eigenschappen toebedeeld aan dieren of planten die er helemaal niet zijn

In de bovenstaande foto’ s in de eerste post is duidelijk baltsgedrag en paargedrag te zien van de boerenzwaluw.

Bij de balts (het versieren van de partner) van de boerenzwaluw is het normaal dat ze naar elkaar “schreeuwen”. Ik heb hieronder even een plaatje van dit baltsgedrag. Dit is ook duidelijk te zien in het tweede plaatje van de eerste post (ook al is dat wel aan het einde van de balts).

Afbeelding
de balts begint

voor ik verder ga wil ik ook even zeggen dat de eerste twee foto’s andere individuen zijn dan de overige 4 foto’s. De levende vogel op de grond (plaatje 1 +2) is inderdaad een vrouwtje met de iets minder felle verenvacht + kortere staart en op de tweede foto zien we dat een mannetjes boerenzwaluw aan het einde van de balts het vrouwtje bespringt zoals dat altijd gaat ( bijvoorbeeld zoals ook te zien in de onderstaande actie foto)

Afbeelding
einde van de balts
Afbeelding
het paren met twee levende exemplaren

foto 3 t/m 6 van de eerste post zijn andere individuen dan foto 1 en 2. En foto 3 t/m 6 zijn ook nog eens in een (opzettelijk?) verkeerde volgorde gezet.

Het dode individu in de foto’ s is al iets langer dood , gezien het al heel klein beetje aangetaste lichaam en de vervaging van de veerkleuren.

De volgorde van de foto’s zou niet zoals in de eerste post 3-4-5-6 zijn, maar 3-6-5-4:
De levende vogel komt aan bij het vogellijkje (foto 3), begint baltsgedrag te vertonen(foto 6), laatste fase van het baltsgedrag met het bespringen ( foto 5) en uiteindelijk het paren (foto 4)


Afbeelding ->Afbeelding ->Afbeelding->Afbeelding


Necrofilie is geen onbekend verschijnsel bij vogels, zoals bijvoorbeeld beschreven door Bagemihl (1999) bij eenden of door Samuel(1971) bij zwaluwen . Het is wel heel zeldzaam.
Wat ik wel opvallend vind is het volgende:
Het zijn volgens mij beide mannetjes in foto 3-6 (beiden hebben de wat fellere blauwglanzende bovenveren). Ik kan hierbij fout zitten maar het lijkt er volgens mij wel erg sterk op. Homosexuele necrofilie is ook al eerder waargenomen bij eenden (Moeliker, 2001) maar is verder nog niet beschreven voor zover ik snel even heb rondgezocht.


Bagemihl, B., 1999 - Biological Exuberance, Animal Homosexuality and Natural Diversity - Profile Books, London

Moeliker, C W. 2001. The first case of homosexual necrophilia in the mallard Anas platyrhynchos (Aves: Anatidae). Deinsea 8:243-247.

Samuel, D E. 1971. Field methods for determining the sex of barn swallows (Hirundo rustica). Ohio Journal of Science 71(2):125-128

edit: opmaak wat veranderd

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-06-2011 00:45

Hi Felix,

Tijdje niet gehoord. Leuk.
Felix schreef:De volgorde van de foto’s zou niet zoals in de eerste post 3-4-5-6 zijn, maar 3-6-5-4.
De levende vogel komt aan bij het vogellijkje (foto 3), begint baltsgedrag te vertonen(foto 6), laatste fase van het baltsgedrag met het bespringen ( foto 5) en uiteindelijk het paren (foto 4)
Je zou helemaal gelijk kunnen hebben. Necrofiel gedrag. Ik wist dat dit bestond, maar liet me door de begeleidende teksten de kant van het treurende mannetje trekken. (Omdat ik altijd partij kies voor 'treurende mannetjes' (en treurende vrouwtjes 8) )) Jouw volgorde laat het inderdaad zien als wat het waarschijnlijk is: necrofiel gedrag.

Zo ie je maar weer hoe scherp dat je moet opletten.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Bericht door Eelco » 21-06-2011 08:42

Felix, ik ben dan toch wel benieuwd waarom je de compassie interpretatie van deze fotoreeks als antropomorfisme ziet ... ik zie dat niet zo.
Ten eerste zijn mensen ook dieren, dus is het helemaal niet vreemd bij andere diersoorten ook eigenschappen aan te treffen die we bij mensen het beste kennen (zie ook het boek "Good natured" van Frans de Waal !).
Ik ben wel beniewd waarom je in deze fotoserie necrofilie ziet (komt ook bij de mens voor, uiteraard), daar de 'liggende' zwaluw nog niet gelijk dood is (als we de fotograaf mogen geloven).

felix
Berichten: 7
Lid geworden op: 20-07-2010 07:42

Bericht door felix » 21-06-2011 13:09

Eelco schreef:Felix, ik ben dan toch wel benieuwd waarom je de compassie interpretatie van deze fotoreeks als antropomorfisme ziet ... ik zie dat niet zo.
Ten eerste zijn mensen ook dieren, dus is het helemaal niet vreemd bij andere diersoorten ook eigenschappen aan te treffen die we bij mensen het beste kennen (zie ook het boek "Good natured" van Frans de Waal !).
.
Mensen zijn dieren, maar dat betekend nog niet dat alle dieren precies hetzelfde zijn. Sociaal gedrag ontwikkeld zich bijvoorbeeld meer bij zoogdieren die in vaste groepen leven dan (zoog)dieren die solitair leven.

Van de waal beschrijft hoofdzakelijk bepaalde sociale verhoudingen van apen (bonobo’s chimpansees, etc) en sociale zoogdieren zoals wolven. Veel apengroepen hebben en sociale cultuur die het dichts komt bij mensen wat betreft sociale verhoudingen: de groep is veelal gebaseerd op coöperatie.

Van der waal bepleit zover ik het begrijp ook niet dat er dieren zijn met een moraal bewustzijn zoals wij dat hebben met een beredeneerd goed en slecht, of een bewuste keuze door moraal besef, maar dat wij in veel sociale zoogdieren de voorlopers/subonderdelen van moraal terugvinden (oa vormen van reciprociteit, neiging naar coöperatie en groepsharmonie). Deze subonderdelen zijn bij zoogdiergroepen een heel pragmatisch onderdeel dat fitness (reproductiviteit) verhoogt van het individu door inclusieve fitness (directe +indirecte fitness), zie bijvoorbeeld de regel van Hammilton http://nl.wikipedia.org/wiki/Fitness_%2 ... tons_regel.

Bekoff & Pierce bepleiten in hun boek “Wild Justice” ongeveer eenzelfde soort stelling waarbij ze nog iets meer ingaan op de neurologische achtergrond zoals bijvoorbeeld dat we bij zoogdieren de neurologische basis in de hersenen aantreffen die ook bij mensen voor een groot deel verbonden wordt aan moraliteitshandelen .

Bij vogels reptielen en amfibieën zien we dit zover ik weet eigenlijk amper terug
Eelco schreef: Ik ben wel beniewd waarom je in deze fotoserie necrofilie ziet (komt ook bij de mens voor, uiteraard), daar de 'liggende' zwaluw nog niet gelijk dood is (als we de fotograaf mogen geloven)
Ik zie in de fotoserie tekstboek balts en paargedrag van de boerenzwaluw zoals ik ook beschrijf in mijn bovenstaande post. Foto 1 en 2 zijn gewoon puur balts: het vrouwtje staat gewoon klaar aan het einde van de balts om te beginnen met paren, het uitnodigen als het ware. Zij kijkt hierbij om naar het aankomende mannetje. Bij foto 2 zien we hoe het mannetje het vrouwtje bestijgt.

Zoals ik al probeerde uit te leggen in mijn bovenstaande post ben ik mij er vrij zeker van dat de individuen op foto 1 en 2 gewoon zijn verder gevlogen na de paring en dat de twee in foto 3 t/m 6 ander individuen zijn.
De houding van de vogel op de grond in 3 t/m 6 is heel erg typisch voor een dode vogel. Dit samen met de al wat verbleekte kleur van veren en de beetje aantastte veren geven voor mij aan dat het hier gaat om een dode vogel die er ook al iets langer ligt.

De vogel in plaatje 4 t/m 6 laat wederom voor zwaluwen duidelijk balts gedrag zien. Het beginnen met het “schreeuwen”, het al “ schreeuwend” in de goede positie gaan zitten en paren met de gespreide vleugels terwijl vastklampend aan de andere vogel. (zie ook de foto voorbeelden in mijn voorgaande post)


Voor de zekerheid: pas op als je het woord necrofilie ziet staan; Necrofilie is een al snel beladen term. bij mensen is dit een bewuste keuze en iets wat wij niet goedkeuren als sociale groep. Het wordt gecategoriseerd als een bepaald lustgedrag/ sexuele voorkeur van sommige mensen. Bij deze vogels is het gewoon paargedrag dat op dat moment getriggerd wordt. Wat de trigger precies is weet ik niet, misschien een vorm van overspronggedrag? http://nl.wikipedia.org/wiki/Overspronggedrag

Plaats reactie