De voet van Australopithecus afarensis

Evolutie in ruime zin. Nieuws, nieuwe feiten, theorievorming, onderzoeken, discussies conclusies
Plaats reactie
Terrence
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-08-2010 19:35

De voet van Australopithecus afarensis

Bericht door Terrence » 11-02-2011 19:52

Vandaag kwam er een nieuw artikel uit in Science over de voeten van Australopithecus afarensis. Aan de hand van een nieuwe vondst in Hadar (Ethiopië) ontdekten ze dat A. afarensis voeten had die veel gemeen hadden met die van mensen. Nog een bewijs dat deze soort rechtop liep.

http://www.sciencemag.org/content/331/6018/750.abstract
ABSTRACT

The transition to full-time terrestrial bipedality is a hallmark of human evolution. A key correlate of human bipedalism is the development of longitudinal and transverse arches of the foot that provide a rigid propulsive lever and critical shock absorption during striding bipedal gait. Evidence for arches in the earliest well-known Australopithecus species, A. afarensis, has long been debated. A complete fourth metatarsal of A. afarensis was recently discovered at Hadar, Ethiopia. It exhibits torsion of the head relative to the base, a direct correlate of a transverse arch in humans. The orientation of the proximal and distal ends of the bone reflects a longitudinal arch. Further, the deep, flat base and tarsal facets imply that its midfoot had no ape-like midtarsal break. These features show that the A. afarensis foot was functionally like that of modern humans and support the hypothesis that this species was a committed terrestrial biped.
Voor het artikel zelf moet natuurlijk weer betaald worden. Het online ondersteundende materiaal is echter gratis:
http://www.sciencemag.org/content/suppl ... rd.SOM.pdf

Het is deze keer helaas maar 2 pagina's lang en bevat 2 tabellen over de eigenschappen van het onderdeel van de voet dat ze gevonden hebben. Niet heel veel gratis informatie dus...

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 11-02-2011 20:58

Hi Terrence,

De Australopithecus afarensis leefde, zie ik op Wiki 2,9-3,7 miljoen jaar geleden. Ardipithecus Ramidus, de - dacht ik - oudste vondst tot nu toe - rond 4 miljoen jaar geleden in Ethiopie - liep rechtop op de grond en was vierbenig in bomen lees ik hier: http://news.nationalgeographic.com/news ... midus.html

Dank je de koekoek, als wij in bomen klimmen doen we dat ook 'vierbenig', anders lig je al heel snel op je snuit.

Maar goed, dat rechtop lopen blijft een heel belangrijk gegeven te zijn, pas toen onze voorouders dat konden kon de evolutie van de hersens pas goed plaatsvinden. Als verklaring hiervoor las ik, ben even kwijt waar, dat dit rechtoplopen een aantal dingen mogelijk maakte:

- Ardi kon dingen in zijn handen houden, voedsel en zo
- kon dat naar zijn vrouwtje brengen
- zijn vrouwtje kon voor hun kroost zorgen, hoefde het nest niet uit. Een hele vroege taakverdeling in het gezin dus

De nadelen van rechtop lopen, je bent minder snel dan een viervoeter bijvoorbeeld, bleken minder zwaar te wegen. Oh ja, nog een kenmerk was dat de hoektanden van Ardi een stuk kleiner waren dan die van aapachtigen. Vechten moet hij niet erg goed hebben gekund zou je zeggen en dus moest hij het, om te kunnen overleven, het van andere dingen hebben. Gisheid, dus net even slimmer zijn dan de beesten die op je jagen moest dan ook wel heel erg gewenst zijn geweest.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Bericht door Dirk » 11-02-2011 21:11

Dit is een in deze context niet onaardig filmpje. Het is natuurlijk maar anekdotisch, maar het toont ons een zeer belangrijk aspect van evolutie: ook al is het skelet van een gorilla aangepast aan viervoetigheid, dat betekent niet dat hij niet rechtop kan lopen. En zodra dat eenmaal zijn dominante voortbeweging is, komen de aanpassingen in het skelet vanzelf.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 11-02-2011 21:38

Dirk schreef:Dit is een in deze context niet onaardig filmpje. Het is natuurlijk maar anekdotisch, maar het toont ons een zeer belangrijk aspect van evolutie: ook al is het skelet van een gorilla aangepast aan viervoetigheid, dat betekent niet dat hij niet rechtop kan lopen. En zodra dat eenmaal zijn dominante voortbeweging is, komen de aanpassingen in het skelet vanzelf.
Jawel, die aanpassingen komen vanzelf als de aap eenmaal rechtop loopt. Ik kan niet helemaal inschatten of dit filmpje echt is of dat ze Joran van der Sloot in een pak hebben gehesen. Die aanpassingen zijn in hun geleidelijkheid ook wel gevonden dacht ik.

Het gaat mij om dat 'als hij eenmaal rechtop loopt'. Dat heeft een of ander evolutionair voordeel gebracht, en al heel snel. Ik somde boven op welke voordelen de onderzoekers van het Ardi-fossiel (fossielen) wisten te bedenken. Wellicht zijn er tussenvormen geweest waarbij de voorouder korte stukjes op twee benen kon lopen. Inderdaad, om bijvoorbeeld voedsel over korte trajecten mee te kunnen nemen of om beter te kunnen zien waar de vijand zich bevond.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Early hominin/d evolution

Bericht door Dirk » 17-02-2011 16:05

Ik kaap dit topic maar even voor artikelen over human evolution in het algemeen.

Een uiterst interessant review-artikel over early hominin/d evolution in Nature.

Kort gezegd waarschuwen de auteurs ervoor om bij het analyseren van early hominin/ds teveel te vertrouwen op morfologische kenmerken terwijl genetische analyse van andere vertebraten heeft uitgewezen dat homoplasie een grote rol speelt. Volgens de auteurs is er geen reden om aan te nemen waarom dat in de evolutie van mensapen anders zou zijn. Met andere woorden, ipv te proberen alle fossielen in een lineaire stamboom te plaatsen moeten we er veel meer rekening mee houden dat sommige tot takken behoren die uitgestorven zijn. Dit probleem speelt vooral op en rondom het moment waarop verschillende takken zich van elkaar afsplitsen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-02-2011 16:47

Heldere aanvulling Dirk. Voor je het weet ben je aan het interpreteren en dingen aan het bedenken die er uiteindelijk toch niet zijn. Handig zou het zijn als wetenschappers die dit doen hun bevindingen helder als hypothese neerzetten. Dan kan verder onderzoek wellicht wel uitsluitsel geven.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie