Gebrek aan controle maakt God aantrekkelijker dan Darwin

Evolutie in ruime zin. Nieuws, nieuwe feiten, theorievorming, onderzoeken, discussies conclusies
Plaats reactie
Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Gebrek aan controle maakt God aantrekkelijker dan Darwin

Bericht door Dirk » 02-10-2010 00:49

http://www.uva.nl/actueel/nieuws/nieuws ... CBFB346A7D
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 02-10-2010 11:04

Hi Dirk,

Jammer dat je er je eigen kijk niet bijzet. Nu is het gewoon reageren of kennis nemen van een artikel en dat is het dan.

Paar dingen:
Uit het onderzoek van de UvA-wetenschappers blijkt dat één van de redenen voor het afwijzen van de evolutietheorie gelegen is in het feit dat de theorie een grote rol aan willekeur toekent. Een belangrijke psychologische behoefte is de handhaving van orde en voorspelbaarheid, een behoefte waarin de theorie minder goed kan voorzien dan bijvoorbeeld religie.
Kanttekening: een belangrijke psychologische behoefte van een deel van de mensheid is de handhaving van orde en ....

Klopt verder, religie biedt (schijn)zekerheid en als je je daar prettig bij voelt lijkt me dat een voor de hand liggende keuze. Probleem is hier mijn woordje schijn, want hoe zeker is men daarvan. Gekke keuze eigenlijk, zekerheid boven alles, ook al is het maar schijn.
Een aangepaste versie van de evolutietheorie, waarin beargumenteerd wordt dat evolutie een ordelijk proces is, deed de toegenomen voorkeur voor intelligent design geheel verdwijnen. Deze ordelijke kijk op evolutie bestrijdt gevoelens van willekeur dus even goed als het geloof in een universum dat door een hogere macht is gecreëerd.
Verbaast me niks. Voor mij betekent dit des te meer dat mensen in het onderwijs vroeg moeten leren omgaan met onzekerheid en veranderlijkheid, want dat is eigenlijk de enige zekerheid die we hebben. Je ziet het overigens niet alleen op dit gebied, maar als je kijkt naar bedrijven, instellingen, overheden, en hun onveranderlijkheid tot je laat doordringen, dan is het niet accepteren van de evolutietheorie misschien wel het topje van de onvermogen-ijsberg om de dingen in hun ware aard te (willen) zien.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Bericht door Dirk » 03-10-2010 03:39

Hoi Carel,
carel schreef:Jammer dat je er je eigen kijk niet bijzet. Nu is het gewoon reageren of kennis nemen van een artikel en dat is het dan.
Sorry, je hebt natuurlijk gelijk. Wat ik in dit artikel mis is wat de invloed is van opleidingsniveau, kennis van de evolutietheorie en van hoe wetenschap in het algemeen werkt. Hoe bedreigend een situatie ook is, die zal voor mij nooit van invloed zijn op mijn acceptatie van de evolutietheorie omdat ik weet wat de theorie behelst, hoe wetenschap werkt en omdat ik besef dat het wel of niet correct zijn van de evolutietheorie geen invloed heeft op mijn persoonlijke leven. Om die reden ben ik niet bijster onder de indruk van dit onderzoek.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 03-10-2010 11:34

Hi Dirk,

Kijk, daar heb je wat aan :) Alleen een artikel is eigenlijk niks, want dan weet ik nog niet hoe je er zelf over denkt. Nu wel.
Dirk schreef:Wat ik in dit artikel mis is wat de invloed is van opleidingsniveau, kennis van de evolutietheorie en van hoe wetenschap in het algemeen werkt. Hoe bedreigend een situatie ook is, die zal voor mij nooit van invloed zijn op mijn acceptatie van de evolutietheorie omdat ik weet wat de theorie behelst, hoe wetenschap werkt en omdat ik besef dat het wel of niet correct zijn van de evolutietheorie geen invloed heeft op mijn persoonlijke leven.
Dit is precies de kern denk ik. Problemen met de acceptatie van de evolutietheorie doen zich vooral voor in situaties waarin onvoldoende kennis van zake beschikbaar is. Je hoeft het zelf vaak niet eens te weten, als je een vriend hebt die het wel weet kun je ook verder komen.

En wat wetenschap of evolutie betreft: er is erg veel onwetendheid op dit vlak, dus dat onderzoek had beter wat meer kunnen laten zien van de achterliggende oorzaken en kunnen laten zien onder welke omstandigheden cq welke factoren angst voor onzekerheid cq het onbekende bevorderd wordt.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie