Poep gooien teken van intelligentie chimpansees

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Poep gooien teken van intelligentie chimpansees

Bericht door carel » 05-12-2011 10:23

Dit las ik op www.nu.nl, wetenschap
AMSTERDAM - Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat het gooien met poep, of wat voor objecten dan ook, een teken is van geordend gedrag.

Biologen onder leiding van Bill Hopkins van de Emory University onderzochten het hele proces rond dingen gooien bij chimpansees en de invloed die het heeft op de ontwikkeling van het brein van de apen.

De resultaten zijn woensdag online gepubliceerd in het tijdschrift Royal Society B.

De reden om juist chimpansees te onderzoeken, is dat ze, naast de mens, de enige diersoort zijn die regelmatig met dingen gooit met een echt doel voor ogen.

Men onderzocht of er een relatie was tussen de chimpansees die veel gooiden en zij die dat slechts weinig deden. Opvallend was dat de veel-gooiers vaker raak konden gooien en een beter ontwikkeld motorisch gedeelte in de hersenen hadden.

Linker hersenhelft

Ook hadden ze meer verbindingen tussen de motorische cortex en het gebied van Broca in de linker hersenhelft, wat een belangrijk deel voor spraak is in menselijke hersenen.

Met andere woorden: hoe beter de gooier, hoe beter de linker hersenhelft ontwikkeld was.

Nadat de onderzoekers wisten welk deel van de hersenen te maken had met beter gooien bij chimpansees, testte het team de apen op communicatievaardigheden. Wat bleek, de apen die beter gooiden, communiceerden beter in de groep.
Fons heeft het vaak over het zogeheten unieke van de menselijke taal. Welnu, de Amerikanen gooien dan wel niet met 'fysieke poep', maar wel met de verbale versie 'shit'.

Zou dit ook betekenen dat iemand die heel vaak het woord shit gebruikt daarmee een teken van intelligentie afgeeft?

Ik hoop het niet.

Hey Carel, dubbelzinnig die laatste regel :)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie