omgaan met kritiek.

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Plaats reactie
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

omgaan met kritiek.

Bericht door Juda » 27-09-2011 10:26

Ik merk dat omgaan met kritiek erg moeilijk kan zijn voor sommige mensen.
het zijn meestal creationisten die er niet mee kunnen omgaan, maar dat is niet erg... ;)

wat ik hier post is beslist niet bedoeld als belediging, maar als hulpmiddel om dingen scherper te zien en jezelf te helpen juist om te gaan met kritiek.

ik verwijt niemand iets, want ikzelf ben ook creationist geweest.
ik begrijp heel goed dat kritiek als een aanval op jezelf kan overkomen en dat het moeilijk kan zijn er goed mee om te gaan.
Ik wil slechts helpen.

de stoomcursus bestaat uit 2 delen.

hoe geef je kritiek?
1) Bedenk waar je kritiek op hebt.
2) Zeg: Ik wil met je praten.
3) Zeg wat je niet goed vindt.
4) Luister naar de ander en vraag: Wat ga je eraan doen?

Hoe krijg je kritiek?
1) Luister naar wat de ander zegt.
2) blijf rustig. de ander valt je niet aan, maar wil je verder helpen.
3) vraag aan de ander wat hij precies bedoelt, zodat je hem begrijpt.
dit levert ook tijdwinst op om goed te kunnen reageren.
4) Denk na, en zeg wat je ervan vindt.
lukt dit om emotionele reden niet, zeg dan dat je er later op terug komt.
5) Zeg uiteindelijk wat je eraan gaat doen.

Je kan het beste elke situatie waarin je kritiek krijgt en die je moeilijk vindt, opschrijven.
dan kun je checken wat je goed of fout doet, door deze lijst ernaast te leggen.

Gods zegen en
Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 27-09-2011 11:13

Hi Juda,

Je schrijft over het omgaan met kritiek. Nooit verkeerd natuurlijk. Paar kleine dingetjes van mijn kant
Ik merk dat omgaan met kritiek erg moeilijk kan zijn voor sommige mensen.
het zijn meestal creationisten die er niet mee kunnen omgaan, maar dat is niet erg... :?
Ik weet niet of het niet goed met kritiek kunnen omgaan een typische eigenschap is van creationisten. Ik vermoed dat de meesten volkomen normaal door het leven gaan, soms goed met kritiek en tegenslag kunnen omgaan en dan weer wat minder. Hier speelt een grote rol dat ze zich in hun overtuiging voelen aangevallen en dat maakt de tenen wat langer.

Wellicht is het volgende een aanvulling. Wezenlijk is dat je een grotere tolerantie ontwikkelt naar wat anderen vinden, andere overtuigingen, andere zekerheden. Het accepteren van kritiek maakt het leven er een stuk eenvoudiger op. Ook het niet absoluut maken van de eigen overtuiging helpt enorm, dat maakt het mogelijk zonder het gevoel van gezichtsverlies te kijken naar wat de ander vindt. Artitu postte daar laatst over, hij beschouwt meningen van anderen op dit gebied niet langer als aanval. En dat maakt een wereld van verschil.

Tenslotte speelt hier ook een rol hoe de bekende crea's (in dit specifieke geval) met kritiek omgaan. Als ze dat op een aanvallende manier doen leidt dat snel tot een vergelijkbaar gedrag van de 'volgeling'.

Precies hetzelfde geldt overigens voor mensen die Dawkins kritiekloos volgen, ook daar kom je aanvallend gedrag tegen tegenover iedereen die maar een zweem religie belijdt. Ook daar is het omgaan met kritiek geen eenvoudige zaak.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 27-09-2011 18:04

correct Carel.

het valt mij op dat inderdaad veel crea's moeite hebben met het verschil te zien tussen kritiek en een aanval.


Voor deze doelgroep is dit ook voornamelijk bedoeld, maar als je er wat kan halen, dan is dat van harte gegund.
Dit omdat kritiek een universeel punt van aandacht is bij veel mensen, ook mijzelf.

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 27-09-2011 20:55

Juda schreef:correct Carel.

het valt mij op dat inderdaad veel crea's moeite hebben met het verschil te zien tussen kritiek en een aanval.


Voor deze doelgroep is dit ook voornamelijk bedoeld, maar als je er wat kan halen, dan is dat van harte gegund.
Dit omdat kritiek een universeel punt van aandacht is bij veel mensen, ook mijzelf.

Groeten Juda.
Geldt zeker ook voor mij. Sluit ik me dus direct bij aan. ik denk wel eens dat ik die strijdbare houding en de trucs die crea's te pas en te onpas gebruiken echt niet begrijp. Geloven begrijp ik wel, dat is, of we willen of niet iets dat behoorlijk diep ingebakken zit, maar dat creationisme? Ik heb het proberen te begrijpen en telkens ontglipt het me. Ik zie het ook op dit forum, bijvoorbeeld Richard. Hij heeft ooit wat stevige beginposten geplaatst die heel kritisch waren naar mensen die de evolutietheorie 'aanhingen'. Nu heeft hij de - voor mij veel beter te begrijpen - positie van theistisch evolutionist en je ziet dat zijn argwaan heeft plaatsgemaakt voor de dialoog.

Richard begrijp ik nu dus veel beter, het creationisme echter steeds minder.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie