Volksheld

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Volksheld

Bericht door FonsV » 13-07-2011 13:50

Uit de krant:

De tekst onder het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen in het centrum van zijn geboortestad Hoorn wordt voorzien van een kritische noot. Dat heeft de gemeenteraad dinsdagavond unaniem besloten. De nieuwe tekst moet belichten dat Coen zijn successen als gouverneur-generaal van Nederlands-Indië in dienst van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC) op zeer gewelddadige wijze boekte.


Mladic staat in Den Haag voor de rechter. :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 13-07-2011 20:26

Hi Fons,

Precies, dat had Coen in deze dagen ook gestaan. Coen was een volksheld, net zoals Mladic
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Eelco
Berichten: 147
Lid geworden op: 19-07-2010 14:00

Bericht door Eelco » 14-07-2011 20:51

Geheel met Carel eens.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 14-07-2011 21:59

Het is goed dat tegen dit soort volkshelden eens anders aangekeken wordt. Het laat ons in ieder geval veel beter begrijpen waarom mensen die wij terroristen noemen in eigen land/cultuur volkshelden zijn. Precies als Coen, Piet Hein, De Ruyter. Dat waren vechtersbazen die zich weinig aan een leventje meer of minder gelegen lieten liggen. Nederland heeft mondiaal een naam hoog te houden, denk aan de VOC. OK, dat was de eerste NV, maar die hebben heel wat 'werk' verricht dat nu ronduit crimineel zou worden genoemd.

Met het erkennen dat Coen geen frisse jongen was, dat er in ieder geval een andere kant van hem bestaat, is een belangrijke psychologische barriere genomen.

Zo kijk ik er tegenaan
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 15-07-2011 14:54

geheel met Carel eens

oh, dat was al eens gezegd 8)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-07-2011 16:25

Hi Eelco en Juda,

Ik zit nu met spanning op de reactie van Fons te wachten. Ik heb een vermoeden dat de discussie een andere kant uitgaat dan hij in gedachten had.

We zullen zien 8)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Volksheld

Bericht door FonsV » 15-07-2011 20:52

Dag Carel,
Je schreef:Ik zit nu met spanning op de reactie van Fons te wachten.
Toen ik het stukje plaatste dacht ik: 'Mij benieuwen wat voor reacties dit zal oproepen, áls het al reacties oproept, natuurlijk. Tot een volwaardige discussie zag ik het niet direct komen.

Mijn eigen reactie op het stukje is ongeveer de volgende:

* In Hoorn zijn de meningen verdeeld. Grof ingedeeld zijn er drie partijen.
= De ene partij zegt: “Hij mag een held zijn maar hij heeft wel op grote schaal gemoord”.
= De andere partij: “Hij mag dan veel moorden op zijn geweten hebben maar hij was wel een held”.
Mij is ooit verteld dat, als iemand – gescheiden door het woord 'maar' – twee tegenstrijdige oordelen geeft, het gedeelte ná die 'maar' zijn eigenlijke oordeel is. ;)
= De derde partij begint te relativeren met: 'Dat zijn lang vervlogen tijden en bij die tijden behorende opvattingen' of over: 'Geen oude koeien uit de sloot halen'.

* Er is nog steeds weinig nieuws onder de zon.
. De Joden in het Oude Testament versloegen, gesteund door Jahweh, hun vijanden, vermoordden de mannen en namen de vrouwen en kinderen als slaaf mee naar huis.
. Wat weten wij van de werkelijke feiten als we het over de Inquisitie hebben, over de slavenhandel, over de wereldwijde kolonisatie door Engelsen, Spanjaarden, Portugezen én Hollanders?
. Onder het Naziregime zijn 6.000.000 joden, zigeuners etc. vermoord en hoeveel burgerslachtoffers hebben de geallieerde bombardementen opgeleverd?
. Na de dood van Tito zijn de orthodoxe Serviërs, de katholieke Kroaten en de moslimse Bosniërs elkaar te lijf gegaan en bij elke partij heeft men helden en slachtoffers.
. Kijk naar de 'Arabische lente' in o.a. Libië en Syrië. Daar hebben ze over een poosje overal standbeelden van helden plus velden met oorlogsgraven.
. Wat is er in Oost-Indië precies gebeurd tijdens de z.g. 'politionele actie'?

Om slechts een paar zaken te noemen.
Je schreef:Met het erkennen dat Coen geen frisse jongen was, dat er in ieder geval een andere kant van hem bestaat, is een belangrijke psychologische barrière genomen.
Bij een aantal (hoe groot?) zal dat wel het geval zijn ja. Verder denk ik: De toekomst zal het leren. Een duizenden jaren oude 'traditie' verdwijnt niet binnen een mensenleeftijd.
Gezien de vorm van het toenemende wij-zij-denken in de huidige politiek voorzie ik bovendien voorlopig niet zoveel verandering. :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-07-2011 23:02

Hi Fons,
Toen ik het stukje plaatste dacht ik: 'Mij benieuwen wat dit voor reacties dit oproept, áls het al reacties oproept, natuurlijk. Tot een volwaardige discussie zag ik het niet direct komen.
Die discussie komt er nu wel Fons. Meestal zijn wij het behoorlijk met elkaar eens, hier beduidend minder. Omdat het een wezenlijk onderwerp is ga ik er wat dieper op in OK?
in Hoorn zijn de meningen verdeeld. Grof ingedeeld zijn er drie partijen. 
= De ene partij zegt: “Hij mag een held zijn maar hij heeft ook op grote schaal gemoord”. 
= De andere partij: “Hij mag dan veel moorden op zijn geweten hebben maar hij was ook een held”. 
Mij is ooit verteld dat, als iemand – gescheiden door het woord 'maar' – twee tegenstrijdige oordelen geeft, het gedeelte ná die 'maar' zijn eigenlijke oordeel is.  
= De derde partij begint te relativeren met: 'Dat zijn lang vervlogen tijden en bij die tijden behorende opvattingen' of over: 'Geen oude koeien uit de sloot halen'.
Alleen de eerste partij  heeft gelijk. Ik zeg dat stellig en wel hierom: Alle reacties die het over een held hebben moeten eigenlijk niet meer over terroristen praten, dat zijn gewoon voor die anderen ook helden. Ik vind dat mensen dit eigenlijk ten diepste zouden moeten beseffen. Heel veel ellende komt voort uit het niet van meerdere kanten kunnen bekijken van dit soort heldendom. Deze Coen had het ook uitstekend gedaan in een vliegtuig dat zich in de Towers boorde. Ik pak meteen dit voorbeeld, want daar gaat het in essentie om. Coen was een wreed mens, simpel. Had hij kunnen vliegen dan had hij dat gedaan.

De laatste reactie is er een van 'steek je kop maar diep in het zand, dan praat niemand er meer over' en ook die reactie is niet verkieslijk in mijn ogen. Dan leer je er namelijk helemaal niks van en wie zijn geschiedenis niet kent is hem verplicht over te doen. Ik zou die oude koeien juist wel uit de sloot halen. Kijk naar de oranjemarsen in Ierland, waarmee de protestanten iets van 400 jaar geleden, een overwinning op de katholieken of zo, vieren. Door pesterig de katholieke wijken in te trekken. Imbeciel gedrag en duidelijk gedaan door mensen die er geen ene zak van geleerd hebben.
Er is nog steeds weinig nieuws onder de zon. 
. De Joden in het Oude Testament versloegen, gesteund door Jahweh, hun vijanden, vermoordden de mannen en namen de vrouwen en kinderen als slaaf mee naar huis.
Weinig nieuws onder de zon? Nee, als men de kop in het zand steekt niet nee. Dat is ook meteen het gevaar van die oude teksten. Je moet er achter kunnen kijken en zelf nadenken, doordenken zoals ik het hier op dit forum noem. Het is totaal onbelangrijk hoe het precies in zijn werk is gegaan, het is altijd nodig om meerdere kanten te bekijken en ik ben ontzettend blij dat men dat in Hoorn heeft gedaan. Dat is de enige manier om dit soort oude larie een plaats te geven. Nederlanders denken nogal wat van zichzelf en dit soort idefixes maakt het er niet beter op. Voor mij is het duidelijk dat Coen een wreed mens was en Hein en al die andere 'helden' mogen ook kritisch bekeken worden. Of Willem van Oranje die ontzettend heeft huisgehouden in Nijmegen en omstreken. Ik heb daar vele geschriften van. Een held? Ammehoela!
Bij een aantal (hoe groot?) zal dat wel het geval zijn ja. Verder denk ik: De toekomst zal het leren. Een duizenden jaren oude 'traditie' verdwijnt niet binnen een mensenleeftijd. 
Gezien de vorm van het toenemende wij-zij-denken in de huidige politiek voorzie ik bovendien voorlopig niet zoveel verandering.  
Nee, de toekomst leert niks. Alleen als wij bereid zijn om de schaduwzijde te zien en de dingen daarmee een eerlijk perspectief geven leren we er wat van en pas dan leert het verleden ons iets waar we later ons voordeel (een beetje meer wijsheid) mee kunnen doen. Ik veeg een bepaald lichaamsdeel af met die duizenden jaren oude traditie, die heeft ons heel veel onheil gebracht. Het O.T.? Onheil, tot op de dag van vandaag brengt dat onheil, worden mensen opgevoed met 'waarheden' die we beter kwijt dan rijk kunnen zijn.

Toenemend wij-zij denken? Dat komt door dit soort eenzijdige kulverering van pseudo helden die het niet waard zijn om er een woord aan vuil te maken, net als Karadic en nu Mladic. 

Voor het geval je doelt op de mogelijke rol van het wij zij denken van de PVV? Ook dan zijn wij het niet eens. Ik kan voorbeelden noemen van partijen als de PvdA die heel veel wij zij denken hebben gebracht. Heel veel. Wilders roept hard, dat klopt, maar kijk maar eens naar mensen als Marcel van Dam, die, niet te geloven, een kollumpje in de Volkskrant heeft, een man waar ik nog steeds de koude rillingen van krijg.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 15-07-2011 23:06

Ik maak me ook schuldig aan wij-zij denken in mijn laatste kadertje. Zo gemakkelijk is het. Ik denk dat het wijs is als zowel links als rechts accuut stopt met elkaar van wij-zij denken te beschuldigen.

Het roept, ik merk het, enorme irritatie bij me op.

Laten we alsjeblief een beetje doordenken en de dingen van meerdere kanten bezien.

Het beste verder met Marcel van Dam, dat hij vredig oud moge worden !
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Volksheld

Bericht door FonsV » 16-07-2011 20:59

Dag Carel,
Je schreef:Die discussie komt er nu wel Fons.
Wie weet? :)
Je schreef:Meestal zijn wij het behoorlijk met elkaar eens, hier beduidend minder. Alleen de eerste partij heeft gelijk.
Ik had alleen de verschillende reacties op het gemeentebesluit in Hoorn gegeven, als voorbeeld van 'zoveel hoofden, zoveel zinnen' of: staaltjes van wij-tegen-zij-denken.
Omdat de eerste partij zegt: “Hij mag een held zijn maar hij heeft ook op grote schaal gemoord” klinkt het gedeelte ná de 'maar' als de diepste overtuiging van de spreker; ik denk die overtuiging te delen en zie dus Coen op de eerste plaats als moordenaar. Zijn lijfspreuk: 'Dispereert niet, ontziet uw vijanden niet, want God is met ons' zal ik alleen al om die reden niet graag in de mond nemen.
Je schreef:De laatste reactie ('Dat zijn lang vervlogen tijden en bij die tijden behorende opvattingen' of over: 'Geen oude koeien uit de sloot halen') is er een van 'steek je kop maar diep in het zand, dan praat niemand er meer over' en ook die reactie is niet verkieslijk in mijn ogen.
Alweer met je eens. Wie weet is het ook nog een verkapte toepassing van 'goed voorbeeld doet goed volgen'. :?
Je schreef:Weinig nieuws onder de zon? Nee, als men de kop in het zand steekt niet nee.
Als hetzelfde gedragspatroon duizenden jaren lang tot op de dag van vandaag voorkomt, wat is er dan nieuw onder de zon?
Je schreef:Nee, de toekomst leert niks.
Als we van de millennia oude geschiedenis niets lijken geleerd te hebben, waarop baseer je dan je verwachting dat we dat de komende eeuwen wel zullen doen?
Ik schreef:Gezien de vorm van het toenemende wij-zij-denken in de huidige politiek voorzie ik bovendien voorlopig niet zoveel verandering. :)
Je schreef:Voor het geval je doelt op de mogelijke rol van het wij-zij-denken van de PVV? Ook dan zijn wij het niet eens.
Ik had het over de politiek en daarmee bedoel ik alle partijen in de Tweede Kamer; uit het blote hoofd weet ik er negen. De PVV steekt er door zijn populisme bovenuit en de rest klaagt dat men niet zo'n 'volksmenner' heeft.

Misschien eens aardig om over na te denken:
* Is de mens een sociaal wezen of niet? Anders: ligt het in de natuur/aard van de mens dat hij pas in een samenleving volledig tot zijn recht kan komen?
* Aan welke eisen dient het tegelijkertijd in een gebied leven (samenleven) te voldoen om de situatie een 'menselijke samenleving' te kunnen noemen?
* welke bijdragen leveren economie, nog beter: groeiende economie, vrije concurrentie, techniek, wiskunde, fysica en nog zo wat heilige koeien als inspiratie tot sociaal gedrag, ziel van een menselijke samenleving?
* wat te denken van de twee pagina's grote bijdrage in de Volkskrant onder de kop:

DE VLIEGENDE AUTO
Hoe gaan de wetenschap en technologie ons leven veranderen? De Volkskrant gaat deze zomer op zoek naar de zonnige zijde van de vooruitgang – van vliegende auto's tot de onsterfelijke mens.
DEEL 1: Ruimtevaarttoerisme.


Het restaurant aan het eind van het universum.
Ibiza is passé. Waarom niet eens op vakantie tussen de sterren? George Whitesides, oud NASA-topman en sinds 2007 directeur van het ruimtevaarttoerismebedrijf Virgin Galactic, weet het zeker: de komende decennia wordt het mogelijk. 'We staan op het punt de ruimte te openen.
(In de krant nog veel lawaaieriger!!!)

Toen ik nog klein was hing bij opa en oma op het toilet (laat ik het hok zo maar noemen) aan een touwtje een stapeltje velletjes papier, gesneden uit de krant. Als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Plaats reactie