kredietcrisis 2:

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Plaats reactie
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

kredietcrisis 2:

Bericht door Juda » 18-06-2011 23:41

ik schreef dit op Internet. voordat ik het online [buiten mijn Hyves] wil publiceren wil ik graag weten of het wetenschappelijk en sociaal verantwoorde gegevens zijn.
ik ben geen wetenschapper, en ook geen econoom.
wel merk ik dat Willem Middelkoop zeer duidelijk praat:

Hier begint mijn blog:
Lees: Als de Dollar valt.
Schrijver Willem Middelkoop.

Willem Middelkoop vrijzinnig geciteerd:
Ik weet dat het gek klinkt, maar ik zal niet zeggen dat je je geld van de bank moet halen.
ookal zou ik dat wel moeten zeggen.
er is een grappige situatie ontstaan. waarin ik als criticus van dit systeem, alles zal doen om het systeem te steunen.

Bron: de Fictional Truth serie op Youtube.
zie deze link:
http://www.youtube.com/watch?v=XRVPUIBdE5E

tussen haakjes: we worden bestolen en op zeggen dat je je geld van de bank moet halen, daar staat nu zelfs gevangenisstraf op.
en met goede reden.
als iedereen dat doet, vallen de banken nog sneller.
doe je het niet, heb je straks geen geld om de crisis door te komen.
en zo zitten we met een probleem.
de wet verbiedt de kleine man te zeggen wat juist is, omwille van de economie.



2008:
http://www.youtube.com/watch?v=Z7t1k44Ms2E

http://www.youtube.com/watch?v=9a5qga0WIPI

2009:

http://www.youtube.com/watch?v=7_5yKO6jNHs

een wake up call:
http://www.youtube.com/watch?v=ypM-V-56CK0


dit door VPRO's Tegenlicht in scene gezette scenario is ongeveer wat ons over onbekende tijd te wachten staat,hoewel het qua inhoud en qua vorm ets anders kan verlopen:

zie deel 1 tot en met 5 van deze serie op Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=4PIrrcRkbVY

Waarschuwing: Over een onbekende tijd gaan in Amerika en in Griekenland de banken dicht.
dit zal binnen 3 maanden kunnen zijn, maar ook binnen 10 jaar.
men kan nu nog ( hoop ik ) tijd trekken.
Daarna zullen al snel Spanje en Portugal vallen.
Uiteindelijk ook België.
uiteindelijk zal iedereen duidelijk worden wat ons door de bankiers is geflikt:
men heeft de hele wereld opgekocht met zelf gedrukt geld.
door middel van staatsobligaties.

de gevolgen op termijn:
de banken zullen waarschijnlijk dicht gaan, je kan niet meer pinnen en de supermarkt heeft al snel geen eten meer op voorraad. mensen zullen plunderen en er zullen rellen uitbreken, net als nu in Griekenland.
een aantal maanden lang zal dit aanhouden.
wees voorbereid en denk daarbij niet alleen aan jezelf.



En daarna?
dan komt er hopelijk een nieuw geld-systeem.
lees ook dit nog:
Ik vertrouw de site niet helemaal ( Complottheorieën), maar dit artikel vind ik wel grotendeels geloofwaardig
.

http://xandernieuws.punt.nl/?id=633671&r=1&tbl_archief=&


en hier eindigt mijn blog.

graag wil ik weten of jullie deze blog geloofwaardig vinden.
Ik wil graag een wetenschappelijk waterdichte blog hebben.

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 19-06-2011 22:02

Hi Juda,
graag wil ik weten of jullie deze blog geloofwaardig vinden. 
zouden jullie je wetenschappelijke kennis los willen laten erop? 
Ik wil graag een wetenschappelijk waterdichte blog hebben. 

Groeten Juda.
Even los van wat 'wetenschappelijk waterdicht' is, dat weet ik namelijk niet. 

Probleem hier is niet wat er over de crisis en hoe verder allemaal geschreven wordt, het gaat om een onderliggend probleem dat ik in het kort hier probeer te beschrijven. Een groot probleem.

Probleem: we erkennen en accepteren geen autoriteiten meer en er zijn geen zekerheden meer. En veel mensen kunnen daar niet mee overweg.

Ooit was de wereld duidelijk, je had machthebbers, die waren te herkennen aan hun geaffecteerde taalgebruik, de driedelige pakken en dito buiken. Grote cigaren, Balmoral en voor na het diner Monte Cristo. Voorts had je een zakelijke middengroep die zich voornamelijk met heel hard werken bezig hield en tenslotte had je de werkers zelf. Matig opgeleid, vooral op maatschappelijk gebied. Konden niet of nauwelijks aan info komen en kenden de taal ook matig, moeilijke woorden werden niet begrepen.

Deze groepen vertrouwden elkaar. Ze mixten nauwelijks, maar het was over en weer helder wat je van elkaar kon verwachten. Natuurlijk werd er ook gefraudeerd, maar dat kon men veel gemakkeljker onder het tapijt schuiven. De ene groep wist eigenlijk maar weinig van de ander. En, hoe vreemd dat moge lijken, verschafte rust en zekerheid.

In dit veld speelden religie en politiek een erg grote rol. Religie zorgde voor antwoorden op zingevingsvraagstukken en de politiek richtte de wereld in. Een overzichtelijke wereld dus en vaak restte weinig anders dan naar de mooie buurmeid staren en wat over elkaar roddelen. Want dat hebben we altijd al goed gekund.

In deze wereld was er eigenlijk geen plaats voor doemdenken op een schaal zoals uit jouw post naar voren komt. Had je sombere gedachten dan wist de geestelijke je op te beuren, dat God het goed met je voor had en dat je later je beloning tegemoet kon zien in het hiernamaals. Als je maatschappelijk in de knel zat dan wist je politieke partij, waar je je leven lang lid van was, van vader op zoon, je wel een economische heilstaat voor te spiegelen. Als zij maar ooit eens de grootsten waren, nou, dan waren alle problemen opgelost.

Tegenwoordig is echt alles anders. Ook als 'gewone man' kun je aan alle informatie komen die de bovenlaag ook heeft. Geheimen zijn er niet meer of ze bestaan maar heel kort. Topmannen kunnen hun status in no time kwijt zijn, er is geen old boys vangnet meer die alles onder de pet houdt. Het Strauss Kahn effect noem ik het maar.

Wel alle informatie, maar vaak niet het inzicht dat nodig is om de dingen te duiden. Inzicht, waardoor je weet dat overtuiging en vertrouwen essentieel zijn om een volk bij elkaar te houden en relativering als de dingen niet gaan zoals je hoopt en ooit verwachtte. Zoals nu in Europa.

De toonzetting in de door jouw gegeven links is er een van 'het is allemaal doem en kommer en kwel en we worden besodemieterd'. E ja, dat gaat erin als Gods Woord in een ouderling. Nogmaals, veel mensen kunnen niet overweg met onzekerheid en 'alle informatie'. Die praatprogramma's zitten niet voor niets stampvol met 'uitleggers'. 

Kortom: bekijk het met wat milde ironie, zeg tegen jezelf en je vrienden:Grieken zijn niet te vertrouwen en drink vervolgens een glas met hen en dans de sirtaki. Relativering lijkt me hier nogal gewenst. En ja, ik ben vaak ook heel kritisch op de politiek, maar 2 seconden later relativeer ik het al weer. Laat je niet gek maken, nergens voor nodig.

Misschien een tip Juda?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 20-06-2011 16:09

goede tip...:P d
hoewel deze dingen volgens mij een bittere realiteit zijn.
ik zal me er wel minder mee bezig gaan houden.
maar ik hou het wel af en toe in de gaten... :p
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-06-2011 17:02

Juda schreef:goede tip...:P d
hoewel deze dingen volgens mij een bittere realiteit zijn.
ik zal me er wel minder mee bezig gaan houden.
maar ik hou het wel af en toe in de gaten... :p
Beste Juda, er bestaan net zoveel realiteiten als er mensen zijn. Misschien nog een paar meer, want er lopen ook nog een paar schizofrenen rond 8)

Doem leidt tot meer doem, op een gegeven moment zie je alleen nog maar doem om je heen. En de ene 'doemer' trekt de ander aan. Geloof me, ik kan erover meepraten. Ik heb er dik afscheid van genomen en dan kun je de dingen ook weer van verschillende kanten bekijken.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 20-06-2011 18:20

dat klopt Carel.
Doem trekt doem aan.
Maar te positief zijn (en je zelfs als een blinde opstellen) in duistere tijden, is dat wel wijs?
ik denk dat de waarheid wat dat betreft ergens ertussen in ligt, tenzij het systeem echt instort.

groet Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-06-2011 20:56

Juda schreef:dat klopt Carel.
Doem trekt doem aan.
Maar te positief zijn (en je zelfs als een blinde opstellen) in duistere tijden, is dat wel wijs?
ik denk dat de waarheid wat dat betreft ergens ertussen in ligt, tenzij het systeem echt instort.

groet Juda.
Je kunt alles van me zeggen. Meestal zal het wel kloppen of tenminste een kern van waarheid bevatten. Maar me als een blinde opstellen? Nee, zelfs met de gecombineerde fantasie van Steven Spielberg en Job Cohen lukt dat niet.

Duistere tijden? Sorry hoor. Het zijn de meest verlichte tijden die we sinds mensenheugenis kennen. We zijn welgesteld, religie (de extremiteiten helaas niet) is flink op zijn retour, wat wil je nog meer. Het systeem instorten? Nee hoor. Niet door Griekenland, niet door Ierland en zelfs niet door Spanje.

Er is wel een gevaar, de ontwikkelingen in de oceanen, daar gaat het wat betreft de biodiversiteit helemaal mis. Als je het over doem hebt dan moet je daar maar eens naar kijken.

Oh nee, dat heb ik niet geschreven Juda, ik wilde een positieve post schrijven ... :cry: Niet naar kijken dus...
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 21-06-2011 11:17

dat klopt wel carel.

we leven in de meest verlichte tijden in de geschiedenis.
Helaas gaat inderdaad de natuur naar de knoppen.
Ik wilde jou ook geen blinde noemen.

ik bedoelde slechts dat de kredietcrisis zo helder, maar ook complex is, dat duidelijk is, dat de hele wereld straks failliet is.
dit is een groot gevaar, en de insiders en experts van de bankwereld zeggen dat de val van de Dollar op de lange termijn onvermijdelijk is.
dat betekent maandenlang gesloten banken, rellen, honger enzovoorts.

Wel moet ik je gelijk geven dat ik meer mensen moet vertrouwen en minder doem moet denken.
toch heeft dit bijna niets met doemdenken te maken.
Dit is een economische en zelfs een met wiskundige precisie te begrijpen realiteit waar we voor staan.
maar dat kan alleen als je je inleest.

check wikipedia en 123video ( Willem middelkoop )

lees ook het boek "als de dollar valt".

bedenk dat geld vroeger op goud en zilver was gebaseerd.
nu is er heel veel meer geld als goud en zilver.
roept dat geen vragen op?
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie