![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik had al een tijdje gegrasduind in de wereld van Bhagwan Shree Rajneesh toen het volgende gebeurde: ik ontmoette iemand, die een paar weken bij Bhagwan was geweest en die – al of niet daardoor - behoorlijk in de knoop zat. De verhalen die ik te horen kreeg nam ik als verhalen: kunnen waar, kunnen niet waar zijn. Niet dat een ander per definitie staat te liegen maar... ieder zijn indruk of: het is maar nét hoe je ertegen aankijkt. En dus besloot ik zelf óók maar eens op onderzoek uit te gaan. Een encyclopedie is dan vaak goed begin.
Tegenwoordig kijk je even op google: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bhagwan_Sri_Rajneesh
Uit de encyclopedie: Chandra Mohab Rajneesh, ook bekend als Bhagwan Shri-Rajneesh (Kuchera, bij Jabalpur, Madhya Pradesh, 11 dec. 1931), Indiaas goeroe, kreeg in de jaren zeventig bekendheid door zijn ashram in Poona, waar duizenden hem opzochten om al of niet zijn leerling = ‘sannyasin’ te worden.
Rajneesh studeerde filosofie aan de universiteit van Saugar, welk vak hij van 1959 tot 1966 doceerde. Daarna wijdde hij zich aan de verspreiding van zijn leer, waarmee hij de mens door middel van meditatietechnieken tot de ‘bron van bewustwording’ en daarmee tot volledige vrijheid beoogde te voeren.
In zijn toespraken stonden onderwerpen als ‘geestelijke yoga’, ‘innerlijke verlichting’, ‘relatie leraar–leerling’, ‘inwijding’, ‘liefde en overgave’ centraal. Zijn opvattingen over seksualiteit en godsdienst werden door velen, ook in India, omstreden en als onorthodox beschouwd.
Wat ik op dat moment zelf al dacht te weten over die Bhagwan en zijn ashram en wat ik later te weten kwam staat in die stukkies op zo'n cd te lezen en die ga ik nu plaatsen.
++++++++++++++++++++++++++++++
Een ‘ashram’ of ‘ashram’ is een religieuze gemeenschap in India, meestal onder leiding van een ‘goeroe’ = ‘geestelijke meester’. De ashram van Bhagwan lag in het plaatsje Poona. Je kunt je het beste een groot park voorstellen met daarin het huis, waar Bhagwan woonde met zijn helpers en helpsters; verder: een heel grote ruimte (serie palen met daarop een dak van riet en bladeren, vóórin een soort podium); keuken met eetzaal, verschillende slaapzalen voor de gasten; gebouwen, waarin z.g. ‘trainingen’ konden worden gevolgd o.l.v. behoorlijk psychologisch/psychiatrisch tekeer gaande leiders. En dan waren er nog ‘werkplaatsen’ zoals b.v. een drukkerij, bakkerij etc.
Als iemand zich tot Bhagwan en zijn leer aangetrokken voelde kon hij/zij zich laten ‘inwijden’ als sannyasin = leerling. Je kreeg dan een nieuwe naam en de z.g. ‘mala’ omgehangen. Een mala was een rits bonen aan een snoer geregen (elke boon stelt een meditatie-techniek voor), in het midden een medaillon met een fotootje van Bhagwan. De meeste sannyasins hulden zich daarbij ook nog in een lang oranje gewaad, zoals Boeddhistische monniken doen.
Een volgende keer ga ik wat verder in op ’s mans handel, wandel en ideeën. Onder hetzelfde kopje uiteraard. Als je je voor een onderwerp als dit totaal niet interesseert kun je het ongelezen overslaan.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Groetjes.
Fons.