Parallellen met Openbaring van Johannes met: vandaag!

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Parallellen met Openbaring van Johannes met: vandaag!

Bericht door Juda » 11-06-2011 01:37

Wanneer we Openbaring van Johannes lezen, zie ik het volgende staan: de groene teksten komen uit Openbaring van de Bijbel.

Voor sommigen geldt:
Het is Beter het niet te lezen in de Bijbel.

Pas op met het lezen van Openbaring:
je kan er niet veel van maken.
haal eruit wat je kan gebruiken.

deze nu geciteerde teksten zijn vandaag de dag letterlijk realiteit:
100 jaar geleden geloofde bijna niemand dat het zo ver zou kunnen komen met de mensheid.

De bankiers en de handelaren van de wereld hadden de uiteindelijke macht.

en deze:

Een maat tarwe voor een schelling, 2 maten gerst voor een schelling en brood zal een dagloon kosten.

Dit komt eraan.
in 70 % van de wereld is dit vandaag de dag realiteit.
alleen nog niet in het westen.
En een schelling: Dit is ontzettend duur naar Romeinse begrippen.

De kredietcrisis laat dit alles duidelijk blijken, zie ook de draad: de kredietcrisis uitgelegd.

meer tekst uit Openbaring:

De eilanden zullen alle in zee verdwijnen.

een andere:

een derde van de bossen zal verdwijnen, een derde van de schepen zal vergaan.
Een derde van de mensen zal omkomen van de Honger en het Zwaard.
een derde van de rivieren zal opdrogen.


denk hierbij aan de opwarming van de Aarde:
Denk ook aan de oorlogen in Afrika, de Tsunami's, en de houtkap.

Deze stond geloof ik in Mattheus 24 ergens.

er zullen zware aardbevingen zijn, vloedgolven, oorlogen en hongersnoden, maar dit is nog niet het Einde.
De Zoon des Mensen zal komen onder luid kabaal en Hij zal de goeden en de slechten hun loon geven.

verderop in Mattheus 24 ( zijpaadje over de kern van het Mens zijn):
Dan zal Christus hen sorteren als bokken en geiten en tegen de Rechtvaardigen zal Hij zeggen:
Gij hebt recht gehandeld: Jullie hebben Mij te eten gegeven toen Ik honger had.
Jullie hebben Mij bezocht toen Ik Gevangen zat, en Jullie hebben mij Gekleed toen Ik Naakt was.
Toen vroege Zij:
Wanneer hebben wij deze dingen gedaan?
En Hij antwoordde:
Toen jullie deze dingen deden aan je medemensen in nood, deden jullie ze aan mij.

tegen de verwerpelijke met het Merkteken zal Hij dan zeggen:
Ga weg van mij naar de eeuwige straf:
Jullie hebben geen recht gedaan aan Mij:
Jullie hebben mij niet gevoed toen ik Honger had, jullie hebben Mij niet gekleed toen ik Naakt was en jullie hebben Mij niet bezocht in de gevangenis.

en zij vroegen: wanneer deden wij deze dingen niet.
En Hij antwoordde;
Jullie hebben deze dingen niet gedaan aan je medemensen in nood.




Het frappante vind ik dan ook dat de tijd van nu ons steeds meer naar een wereldwijd systeem lijkt te drijven, en dat veel ( en steeds meer) van de groene teksten (Niet die uit Mattheus) vaak echt gewoon letterlijk kloppen.

Het snijdt in elk geval dik hout.

en deze?
dit is ( nog?) niet gebeurd:

En het beest maakte dat allen, vrijen, slaven, armen en rijken, groten en kleinen een teken van toewijding ontvingen in hun rechter arm of voorhoofd.
Het beest maakte dat niemand kon kopen of verkopen zonder het teken van toewijding aan het Beest.
Hier is de wijsheid, bereken het getal van de naam van het Beest.
Haar waarde is 666.


Het beest zal over de hele wereld de macht hebben:
Openbaring zegt dan ook:
Het beest werd macht gegeven over alle natie, taal en volk.
Wat deze teksten beteken(d)en weet ik niet, maar ik denk als aanhanger van Christus wel dat er straks ook een tijd komt, en nu al is, dat alle slechte mensen gemerkt gaan worden met een teken. ( dat kan een chip zijn, een symbool, een tatoeage, twee ervan, of alle drie...).

de rest ( Zo een derde van de hele wereld ) zal deze misleiding doorzien, de profetieën begrijpen en dit teken weigeren.

een waarschuwing:

Allen die het teken van toewijding van het Beest ontvingen, werden veroordeeld tot de poel van vuur, waar hun lijden eeuwig oprees voor het aangezicht van het Lam en omwille van de rechtvaardige genoegdoening van de Martelaren en de Heiligen.


Dit beest is een systeem, dat mensen tegen Atman
( en dus zichzelf ) op wil zetten, door hen te merken en hen te onderwerpen aan slavernij.

Denk aan het Duistere Teken in de Harry Potter serie.
dat is een directe link met Voldemort en je bent voor God gedoemd als je die aanneemt.

Wat ik ook frappant vind, is de hoeveelheid pasjes die we nu hebben, en de ontwikkelingen die er waarschijnlijk over een kleine 20 tot 40 jaar toe gaan leiden dat alles straks waarschijnlijk per persoon voor de hele wereld door 1 pasje gecontroleerd gaat worden.
Daarna wordt je waarschijnlijk gechipt.
Dit denk ik, omdat alles ertoe lijkt te wijzen dat dit gaat gebeuren, omdat de wereld steeds :

1) Onveiliger wordt. Denk aan computersystemen e.d.
alles maar dan ook alles wordt gekraakt.
op Youtube het woord "Hacken" intikken en rondkijken doet mij enigszins lachen maar ook huiveren...
2) Steeds electronischer en slechter beveiligbaar wordt:
OV chip kaart, bankpas, legitimatie met chip.
ze zijn over de houdbaarheidsdatum heen.
3) Ook wordt de wereld steeds meer geslagen door allerlei rampen, door de schuld van de Mensheid:
denk aan de Kredietcrisis, de olierampen, de oorlogen, de hongersnoden en de natuurrampen.
zij wordt hierdoor uiteindelijk steeds meer gecentreerd tot een wereldregering:
4) bekende regeringsleiders, waaronder Bush Junior, de Paus, Obama en anderen hebben zelfs in hun speeches het woord "Nieuwe Wereld Orde" laten vallen op TV.
Wat dat betekent weet ik niet, maar ik vrees dat de mens gechipt gaat worden.
Ook weet ik dat hierover op het Internet veel flauwekul rondgaat.
De realiteit is dat we niet weten hoe deze macht eruit gaat zien, of dat we weten wanneer de profetieën van toepassing zullen zijn.
Daarom is het belangrijk om te kijken naar wat gebeurt, en niet naar wat mensen roepen.
De Bijbel kan net zo goed een verhaal vertellen dat pas over 3000 jaar in vervulling kan gaan en misschien gaat een wereldregering ook wel goed.
dit weten we niet.

Delen jullie deze visie?
waarom of waarom niet.
Is deze visie reeel en wordt de mens over een jaar of 20, 40 gechipt?

zijn deze profetieën niet ietsje geldiger dan we dachten?
Wat denken jullie, los van de vraag of deze teksten bedoeld
zijn om de huidige ontwikkelingen te verklaren?

Dat weet ik niet.
ik vind de waarschuwing actueel, los van de vraag of de teksten uit Openbaring dit daadwerkelijk bedoelen.

Groeten Juda
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 11-06-2011 02:55

toevoeging tekst Openbaring:

De handelaren zullen wenen om de rijkdommen en het geld ligt zonder waarde op straat.

Is dit niet ook waar we naartoe gaan met de economie?
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 11-06-2011 07:59

Hi Juda,

Ik kan me goed voorstellen dat je deze teksten legt naast de huidige tijd. Toch denk ik dat je wel een paar gedachten daarbij zou kunnen meenemen.

- onheilsboodschappen zijn van alle tijden. Ook in het boeddhisme staat het vol ermee. Men gebruikt daar het begrop Kalpa, wat je kunt vertalen met era of periode. Je hebt korte en langdurige kalpas en de meesten beginnen met vuur en eindigen in vuur en destructie
- er zit een psychologisch element in, wijzelf kennen een begin en een eind en het is logisch dat dit denken ook op grotere schaal wordt toegepast
- mensen vroeger kenden de verschrikkingen van oorlogen natuurlijk ook. Het O.T. Staat er vol mee. Het kan heel goed geleken hebben dat de hele wereld in oorlog was in geval van strijd. Men kon nog niet weten wat er buiten de eigen regio gebeurde immers
- onheilsboodschappen hebben de neiging om lang te blijven hangen. Veel langer dan een goede tijding. Die zijn we zo weer vergeten. Daardoor zullen er ook meer onheilsverhalen uiteindelijk schriftelijk zijn opgetekend en dat Openbaringen is daar een goede samenvatting van. Dat daar God werd bijgehaald is niet verwonderlijk, in die tijd werd God overal bijgehaald

Voorts moet je altijd oppassen met het interpreteren van dit soort teksten. Denk ook aan Nostradamus, waarvan men ook zegt dat zijn voorspellingen klopten. Daar wordt er ook lustig op losgeinterpreteerd.

Jij haalt bij Openbaring de financiele krisis en het niks waard zijn van geld bij. Bedenk hier dat men in oude tijden ook financiele crisissen gekend heeft, oorlogen maakten het geld dat men toen gebruikte ook niks meer waard, ook weer van alle tijden dus. En slimmerikken kunnen doemdenken en doemverhalen uitstekend ten eigen voordele gebruiken, hou daar vooral rekening mee.

Hey Carel, blijft er niks 'waars' meer over? Natuurlijk wel. Het blijft een mooi verhaal en ja, natuurlijk komt er ooit wel een crisis, komt er een heerschappij aan zijn end, dat is met alle heerschappijen het geval geweest en niets wijst erop dat de huidige heerschappijen eeuwig zijn.

Maar het einde der tijden? Nee hoor, geloof ik niks van. Deze Kalpa wordt weer gevolgd door een nieuwe Kalpa. Dat hoeft Bush me niet te vertellen, dat leerde het boeddhisme me al tijden geleden.
Misschien komt het omdat ik geen doemdenker ben dat ik me nog niet zo'n zorgen maak.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 11-06-2011 09:05

Juda, ik deel deze mening niet.
Zoals Carel al aangaf, deze doembeelden zijn van alle tijden en zijn ook ontstaan in alle tijden. Wij mensen kunnen er een zooitje van maken, maar ik heb er geen profetieën voor nodig om dat in te zien en te begrijpen dat elk tijdsbeeld eigen problemen kent.

Zeker op het gebied van natuurrampen is mijn mening dat het toenemen daarvan ongegrond is. Vergeet niet, door de snelle communicatie over de gehele wereld zitten we tegenwoordig met onze neus er bovenop. Dus elke ramp komt zowat live je huiskamer in en kan je gruwelen van de destructie die voor je ogen zich afspeelt. In vroegere tijden was dit uiteraard niet zo, alleen rampen die je direct trof waren reëel. En omdat je toen een beperkte blik had en alleen je eigen regio kende leek het alsof de gehele wereld verging.
Daar komen dan ook de verhalen vandaan dat de wereld door een ramp werd overspoeld. De tsunami in Japan was voor ons aan deze kant van de wereld volledig onbekend gebleven. Maar de mensen daar hadden wellicht een ramp beschreven die de wereld (hun wereld) had vernietigd. En door de onwetendheid van de oorzaak daarvan was het een makkelijke stap om hier de oorzaak bij een hogere macht te leggen.

Het is wel zo dat elke tijd eigen problemen kent. We zitten nu in een tijd waar we in staat zijn op afstand grote problemen te veroorzaken. Denk aan onze wapens, maar ook aan onze energievoorziening die wanneer deze problemen krijgt een behoorlijke destructief effect heeft.

Andere problemen uit vroegere tijden kunnen ook minder worden. Bijvoorbeeld slavernij. Het is nog niet zo lang gelezen dat "wij" het normaal vonden om andere rassen als slaven te verkopen. Deze praktijken zijn in onze gebieden vrijwel uitgeband. Uiteraard zijn er nog veel plekken waar slavernij (welke vorm dan ook) nog steeds bestaat. Maar de "wereldwijde" notie dat dit normaal wordt gevonden is gelukkig voorbij.

Ik heb het niet zo op profetieën. Ik zou zeggen gebruik je eigen gezonde verstand en kijk kritisch om je heen. Vergeet niet dat deze teksten ook gebruikt worden om mensen bang te maken. En je weet, angst is een slechte raadgever. Zeker als je dit in de context plaatst van diep geworteld geloof in een profetie gekoppeld aan een eigen religie. De stap naar "die mensen zijn schuldig omdat ze ongelovig zijn" is dan snel gemaakt.
En het vinden van "tekens" in de wereld is dan niet zo moeilijk als je er naar zoekt. En uiteraard liggen die tekens niet in je eigen groep, maar daarbuiten. En dan voltrekt er een zelf geïnitieerde ramp. De self-fulfilling prophecy

En daar kan je zelf alert voor zijn.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 11-06-2011 10:58

Aansluitend op de post van Determinist herhaal ik het punt van eerder: doemverhalen doen het erg goed en blijven lang in het geheugen van de mens hangen, alwaar ze er een heleboel doem bijhalen. Slechte verhalen worden in onze geest in de loop der tijd alleen maar slechter, een misoogst wordt een volledige catastrofe, waarbij oogsten jaren achtereen mislukken en dieren uitsterven. Later blijken die dan toch weer te leven, zoals je bij verschillende bijbelverhalen ook ziet. Alleen al daaraan kun je zien dat het vertellingen zijn die lange tijd bij mensen hebben rondgezongen alvorens ze op schrift zijn gesteld

Ook goede tijden hebben de neiging om beter te worden, maar het effect is hier lang niet zo sterk als bij de doemverhalen. Luister maar naar je opa, vroeger was alles beter. Maar die opa zou niet meer willen leven in de tijd van toen, zonder tv, zonder cv, geen auto, slechte tochtige huizen, geen warm en koud stromend water. Nee, dat is die opa mooi vergeten.

Openbaringen? Mooie verhalen, leuk om erover te filosoferen. En om snel te vergeten.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 24-07-2011 14:46

carel schreef: Openbaringen? Mooie verhalen, leuk om erover te filosoferen. En om snel te vergeten.
eigenlijk heb je nog gelijk ook.
tis alleen maar doemdenkerij :P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Artitu
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-07-2010 14:23

Bericht door Artitu » 28-08-2011 11:45

Juda schreef:
carel schreef: Openbaringen? Mooie verhalen, leuk om erover te filosoferen. En om snel te vergeten.
eigenlijk heb je nog gelijk ook.
tis alleen maar doemdenkerij :P
Ja zeker niet goed, Openbaringen is een troostboek en hoopboek geen doemdenkerij :P
"Een wereld waarin wij leven dient als zo nodig begrepen te worden, een God waarmee wij leven dient als zo nodig erkend te worden"

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 28-08-2011 16:22

Artitu schreef:
Juda schreef:
carel schreef: Openbaringen? Mooie verhalen, leuk om erover te filosoferen. En om snel te vergeten.
eigenlijk heb je nog gelijk ook.
tis alleen maar doemdenkerij :P
Ja zeker niet goed, Openbaringen is een troostboek en hoopboek geen doemdenkerij :P
Openbaringen is zo'n beetje het meest onduidelijke boek dat ik me maar kan voorstellen, van alles is erbij gehaald, hele en halve verhalen, zonder echte structuur. En dan kun je erop wachten dat iedereen er uithaalt wat hij of zij wil. Juda heeft een punt met zijn doemdenken, want dat zit er zeker ook in en jij ook als je het over hoop hebt, alhoewel ik daar wel wat meer fantasie voor nodig heb. Ik zie alleen een chaos die me nauwelijks enig houvast biedt.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

hetty
Berichten: 72
Lid geworden op: 31-01-2011 19:16

Bericht door hetty » 30-08-2011 21:32

Ik neem aan dat Openbaringen geschreven is om de romeinse dreiging tegen het christendom gestalte te geven. De Romeinen hebben ooit het christendom serieus bedreigd en uit die tijd tijd stamt het boek. In de Openbaringen wordt het einde der tijden als zijnde het einde van de Romeinen. De arme martelaren zitten onder een altaar te wachten tot Jezus terugkomt.

Op. 6

9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.


Die zitten daar al 2000 jaar... een korte tijd. "Spoedig". volgens toen geldende begrippen.


Romeinse christenen werden vervolgd. het einde ervan en de straf van God werd als zeer spoedig gezien.

Artitu
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-07-2010 14:23

Bericht door Artitu » 31-08-2011 12:30

Dat ben ik niet met je eens hetty.

Openbaring 6 begint met de komst van Jezus, Hierna worden rampen, vervolgingen uitgebeeld die daarop volgen.
Wanneer de eerste zegel word geopend word deze altijd gevolgd door de 2e, dan de 3e ect.
Het laat zien dat de verspreiding van Jezus zijn evangelie door de wereld altijd gevolgd worden door de zegels die daarna komen, namelijk door middel van vervolging en rampen, dit herhaald zich door de geschiedenis heen elke keer weer.
De zesde zegel geeft een heel erg duidelijk beeld van het laatste oordeel weer, daarna gevolgd door de zevende zegel die verteld dat de zegels altijd gevolgd worden door Gods oordelen die in de bazuinen beschreven staan.

Het boek Openbaringen verteld ons het verhaal van de gemeente door heel de geschiedenis heen van het begin tot de wederkomst van Jezus..en elke keer word Jezus als overwinnaar uitgebeeld.
openbaring is een symbolisch boek en moet symbolisch gelezen worden, evenals de vele getallen in het boek openbaringen, zoals het 1000 jarig rijk.
Openbaringen is zo'n beetje het meest onduidelijke boek dat ik me maar kan voorstellen, van alles is erbij gehaald, hele en halve verhalen, zonder echte structuur. En dan kun je erop wachten dat iedereen er uithaalt wat hij of zij wil. Juda heeft een punt met zijn doemdenken, want dat zit er zeker ook in en jij ook als je het over hoop hebt, alhoewel ik daar wel wat meer fantasie voor nodig heb. Ik zie alleen een chaos die me nauwelijks enig houvast biedt.
Openbaring zit zeer duidelijk structuur in.
"Een wereld waarin wij leven dient als zo nodig begrepen te worden, een God waarmee wij leven dient als zo nodig erkend te worden"

Plaats reactie