Hoe ontstaan mythes?

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Hoe ontstaan mythes?

Bericht door carel » 30-05-2011 11:23

Morgen geef ik antwoord op bovenstaande vraag: Hoe ontstaan mythes

In een aloude tekst, behorend bij de Dode Zeerollen, het niet in de Bijbel opgenomen 'evangelie van Judas' en het 'evangelie van Maria Magdalena' komt de volgende strofe voor:

הזמן יגיד

Een essentiële tekst als je deskundigen als Ben Stein Michael Behe en Karen Armstrong mag geloven. Deze zin vormt de aanzet tot de eerste groeperingen van vroeg-christenen rond de verschillende 'gospels' en andere overgedragen verhalen. Vertalingen, het is Hebreeuws, zijn niet gemakkelijk te vinden en als je ze al vindt, dan spreken ze - hoe kan het ook anders - elkaar tegen:

1) als je gelooft heb je de tijd (het tij) mee (Peter Scheele)
2) geloven doe je samen (Augustinus)
3) onderwerping is van alle tijden, bekeert u tijdig (Confucius)
4) uit Niets komt Niets voort (Parmenides, Aristoteles)
5) Ik Ben De Tijd (Paulus)
6) de tijd zal het leren (een wel erg modernistische vertaling, van Charelli dacht ik)
7) Christus, dat ben jezelf (Plato en Erasmus)
8 ) de aarde kan alleen maar 6000 jaar oud zijn (Michael Behe gebruikte de tekst bij zijn berekeningen)

Deze tekst vormt de essentie rond bewegingen als de Rozenkruisers en de Vrij Matselaars. Tevens de basis van/voor het Malthezer kruis, het ontstaan van het protestantisme (Tegenwicht is Tegendraads) en nog veel meer.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 30-05-2011 13:28

dit betekent: "De tijd zal het zeggen/leren"
in het Hebreeuws.
הזמן יגיד

http://www.howtosayin.com/say/hebrew/Ti ... +tell.html
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-05-2011 15:26

Ja, dat klopt Juda. Ik heb Google translator genomen en daarmee de tekst 'de tijd zal het leren' in het Hebreeuws vertaald. Vervolgens heb ik zo'n beetje alle larie bij elkaar verzonnen die ik maar verzinnen kon. Die Charelli, dat ben ik. Zo werd ik vaak genoemd door klanten als ik een of ander probleem tot behapbaarheid had teruggebracht.

Dit laat heel helder zien dat kennis geen macht meer is. Internet is macht, veel macht

Maar er is meer. Wat jij deed is precies waar het creationisme zo'n last van heeft. Je zoekt een bewering gewoon op met internet en dan heb je de zaak snel ontlariet. Op dit forum is dat ook precies zo gebeurd rond creastellingen. Vroeger kon men nog wel een gewichtige bewering doen, met vooral veel namen erbij, dat stond goed. En als toehoorder kon je weinig anders doen dan denken 'het zal wel'. Nu kun je meteen bij de bron.

Dit is nog op relatief kleine schaal, tussen jou en mij, maar dit is precies wat er op dit moment in het groot gebeurt. Despoten kunnen zeggen wat ze willen, maar de burger kan heel snel 'de andere kant' nazoeken en daarmee is de kennis=macht van de crimileider van tafel geveegd.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 30-05-2011 16:42

Leve het Internet :P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 30-05-2011 16:52

Juda schreef:Leve het Internet :P
Dat zullen crea's niet met je eens zijn. Die startten in 2009, het jaar van de onvolprezen Darwin, een offensief. Grootschalig. Zelfs de EO deed eraan mee maar moest later in schande afhaken. Ze speelden een wedstrijd waarin ze alleen maar konden verliezen.

Crea's hebben van alles geprobeerd, van halve aanhalingen via allerlei vormen van quotemining tot pure misleiding. Alles is mislukt. De tegenpartij bleek veel sterker en fileerde alle beweringen. Vaak per kerende post. Peter Borger is daar een goed voorbeeld van. Crea's trekken zich nu grootschalig terug. Is dat goed? Nee, dat is slecht, want in besloten omgevingen gaan ze door met hun kinderen te vergiftigen met hun rabiate gedachtenspinsels.

Ik voer liever het debat. Zodat die kinderen kunnen meelezen en hun eigen mind kunnen opmaken.
Ware Jezus er geweest, dan waren deze groepen het lijdend voorwerp geweest.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 02-06-2011 19:38

Carel schreef: Ware Jezus hier geweest, dan waren deze groepen het Lijdend voorwerp geweest...
dat denk ik ook, Carel...

Daarom ben ook ik hier, als discipel van de Heer.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 02-06-2011 20:48

Juda schreef:
Carel schreef: Ware Jezus hier geweest, dan waren deze groepen het Lijdend voorwerp geweest...
dat denk ik ook, Carel...

Daarom ben ook ik hier, als discipel van de Heer.
Helder! welkom! Maar dat wist je al.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie