volksverlakkerij:

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Plaats reactie
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

volksverlakkerij:

Bericht door Juda » 21-05-2011 03:58

Een paar wijzigingen ivm correctie door Carel in de volgende post:
vet gedrukt is gewijzigd, behalve in de citaten van het woordenboek.
[strike] tekst [/strike] kun je lezen als doorgestreept.



Jonge Aarde Creationisme: schijn wetenschappelijke kul die beweert dat de wereld 6000 jaar oud is en dat de Bijbel geen fouten bevat.

Schijn-geloof:
Gebaseerd op angst ipv Liefde.

Fascisme:
[strike]schijn-geloof[/strike]
politiek systeem gebaseerd op haat en onverdraagzaamheid.

Racisme,
het haten, omdat iemand een andere kleur heeft.
En je superieur voelen aan andere rassen.


in elk geval 99,9 % van alle gebedsgenezers.
Die kunnen niet waar maken wat ze beloven:
Instant genezing
die 0.1 % kan theoretisch gezien wel bestaan, maar die ben ik nooit tegengekomen...

Anti-privacy wetgeving,
het invoeren van [strike] maatregelen [/strike]speelruimte ( Wetten ) waarmee alle [strike] onschuldige [/strike] mensen in de gaten kunnen worden gehouden in hun dagelijks leven.

terrorisme-retoriek.
De retoriek van de onzichtbare vijand.
onweerlegbaar, maar niet waar.
zie het boek "1984" van George Orwell voor meer informatie.
het gaat weliswaar over het privacy vraagstuk, maar de big brother/goldstein retoriek is vergelijkbaar met de terrorisme retoriek van de Westerse wereld.
het zijn volgens mij sterk uitvergrote (Wel bestaande) spoken.



Slechte Doomsday-voorspellingen:
Voorzeggingen die nooit uitkomen zoals vandaag weer is bewezen.
zie plaatje in post:
Het begin hebben we gemist, maar het einde blijkbaar niet.


in mijn ogen allemaal vormen van:
bedrog!


ik geef er dan ook de betekenis "volksverlakkerij" aan.

Woordenboek:
volksverlakkerij(ww) bedrog.

mijn online woordenboek beschreef "Verlakken" zo:

verlakken (WW):Bedotten, Bedriegen, Beduvelen, Belazeren, Oplichten Beetnemen.

deze woorden zijn synoniem aan verlakken.


Beetnemen (ww) : Afzetten, Bedotten, Bedriegen, Beduvelen, Belazeren, Ertussen nemen, Foppen, In de luren leggen, In de maling nemen, In de nek zien, Misleiden, Mystificeren, Pieren, Te slim af zijn, Tuk hebben, Vastpakken, Tillen, Verlakken, Vernachelen, Verschalken, Voor de gek houden.

Bedotten (ww) : Afzetten, Bedonderen, Bedriegen, Beduvelen, Beetnemen, Een rad voor de ogen draaien, Foppen, Iets wijsmaken, In de luren leggen, Misleiden, Mystificeren, Overbluffen, Verlakken, Vernachelen, Verschalken, Voor de gek houden, Voor het lapje houden.

Belazeren (ww): Bedonderen, Bedotten, Bedriegen, Beduvelen, Beetnemen, Belazeren, Besjoemelen, Besodemieteren, Bezwendelen, Neppen, Ontrouw zijn, Oplichten, Verlakken, Verneuken.

Bedonderen (ww): Bedotten, Bedriegen, Beduvelen, Belazeren, Beliegen, Besodemieteren, Misleiden, Verlakken

de rest had ook nog gekund, maar ik heb mijn interpretatie van het woord Volksverlakkerij denk ik wel gemaakt.

( Bron woordenboek: http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=verlakken)


WAARSCHUWING! Laat je niet verlakken!
zo dat moest gezegd...

@Carel, ik hoop dat dit binnen de quote regels valt:P
anders kort ik hem iets in.


Groeten Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-05-2011 11:45

je schreef:@Carel, ik hoop dat dit binnen de quote regels valt :P
anders kort ik hem iets in.
Geen probleem. Je wilt hier definities laten zien en dan lijkt me dit een prima manier om dat te doen. Oh ja, als je iets als:P gebruikt, zorg er dan voor dat dit symbool los staat van de tekst, dus :P

Inhoudelijk heb ik wel wat opmerkingen over je eerste gedeelte van je post, laten we even kijken:
je schreef:Creationisme: schijn wetenschappelijke kul die beweert dat de wereld 6000 jaar oud is en dat de Bijbel geen fouten bevat.


Er zijn binnen het creationisme verschillende stromingen, als je ID erbij rekent (en dat hoort er wel degelijk bij) dan zijn er zelfs stromingen die uitgaan van een aarde van rond de 4,6 miljard jaar. Binnen die groeperingen bestaan dus enorme verschillen in opvatting. Zo loopt ook de opvatting rond de teksten uiteen, de een neemt ze (inderdaad) letterlijk en poetst de missers in de teksten weg met 'zo moet je dat niet zien' en de ander neemt ze voor verhalen die wel degelijk vertellen over een levende God. Als je het over de letterlijken wilt hebben dan kun je het beste praten over 'jonge aarde creationisten', dan heb je een redelijk coherente groep te pakken.
je schreef:Fascisme:
Schijn-geloof.
Nee, dat is niet waar die term voor staat, kijk op http://www.encyclo.nl/begrip/fascisme Daar tref je allerlei definities die ongeveer hetzelfde zeggen:

Het fascisme is een politiek systeem dat berust op het beginsel van ultra-nationalisme en onverdraagzaamheid. Het is met name ook anti- communistisch. Alleen het eigen land deugt en alles dat anders is moet verdreven en vernietigd worden. Thans noemen we het ook wel extreem rechts.

Je ziet dat er geen geloof aan te pas komt
je schreef:Racisme,
het haten omdat iemand een andere kleur heeft.


Ook hier niet de essentie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme

De term racisme wordt in meerdere betekenissen gebruikt. In de meest algemene zin betekent racisme dat leden van een bepaald ras zich inherent superieur achten aan leden van een ander ras.

Haat kan het gevolg ervan zijn maar het gaat hier om dat 'zich superieur achten'. Op de link zie je ook dat er neutralere definities zijn die alleen gericht zijn op de kenmerken van bepaalde mensenrassen.
je schreef:99,9 % van alle gebedsgenezers.
Die kunnen niet waar maken wat ze beloven:
Instant genezing
Hey Juda, ik ben benieuwd naar die 0,1 % Volgens mij kunnen ze dat geen van allen.
je schreef:Anti-privacy wetgeving,
het invoeren van maatregelen waarmee onschuldige mensen in de gaten worden gehouden in hun dagelijks leven.
Zo zullen de wetgevers het zelf wel niet noemen 8) Ook hier: het is niet het invoeren van maatregelen maar het stellen van grenzen cq het bieden van speelruimte (wetten) erop gericht de niet-publieke leefwereld van landgenoten/burgers te betreden. En niet alleen onschuldige mensen, nee, gewoon iedereen.
Juda schreef:terrorisme-retoriek.
De retoriek van de onzichtbare vijand.
onweerlegbaar maar niet waar.
zie het boek "1984" van George Orwell voor meer informatie.
Ja, ik kan een enorme zeikerd zijn: wat je aanduid met terrorisme-retoriek wordt door de andere partij helden-sages en heldenverering genoemd. Onze Piet Hein was in de ogen van de vijand een piraat, Van Speijk een terrorist. Hier gaat het dus om de perceptie en dit is een van de grootste problemen die we mondiaal hebben. Perceptie kun je heel gemakkelijk beïnvloeden. George Orwell was geniaal, dat ging echter niet over terrorisme maar over jouw eerdere punt, de anti-privacy. Bij Orwell was de privacy zoals je weet 0,0 en daarvoor werd een 'vriendelijke' retoriek gebruikt, Minivre, het ministerie van Vrede, een levensgevaarlijk instituut. En natuurlijk Big Brother, een 'vriendelijke grote broer die het beste met je voor heeft en voor je zorgt'. Dit boek is en blijft een klassieker, het is nog steeds actueel.
je schreef:allemaal vormen van:
bedrog!


Bedrog komt er wellicht wel bij kijken, maar het is veel meer het bespelen van de manier waarop mensen naar dingen kijken, dus het beïnvloeden van de perceptie. natuurlijk in combinatie met straf/angst, dan heb je de stok achter de deur om afvalligen terug in hun hok te krijgen
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 21-05-2011 11:52

interessant, Carel...

Je hebt gewoon gelijk...
Ik ben erg laconiek met definities omgegaan.,..Maar daar leer je van...

Mijn excuses.

Maar 1 vraag: Hoe weet je wetenschappelijk zeker dat genezing onmogelijk is?
Ik sluit niet uit dat het bestaat, hoewel zelfs ik zeer sceptisch ben.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-05-2011 12:03

je schreef:Maar 1 vraag: Hoe weet je wetenschappelijk zeker dat genezing onmogelijk is?
Ik sluit niet uit dat het bestaat, hoewel zelfs ik zeer sceptisch ben.
Zo denk ik er ook over. Je wéét het niet. En kwantumtheoretisch zou het zomaar kunnen, als afzonderlijke deeltjes 'raar' kunnen doen, waarom kunnen verzamelingen deeltjes ook niet eens uit de band springen? Laat ik zeggen: ik gun ze het :)

Wetenschappelijk is er tot op heden niet één genezing door dit soort tovenaars bewezen verklaard. Niet een. De meeste frappante zaken kunnen uiteindelijk gewoon worden verklaard uit wat we wetenschappelijk weten en iets als spontane genezing schijnt ook voor te komen. Laat ik het zo zeggen Juda: ik zet er mijn geld niet op in :D :shock:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 21-05-2011 12:15

ik ook niet :P
In de Bijbel komt het wel voor, maar ja, met boeken is het probleem: Papier is geduldig en we zijn er niet bij..
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie