Opstanding van Christus bewezen?

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Plaats reactie
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Opstanding van Christus bewezen?

Bericht door Juda » 19-05-2011 20:43

Hallo...

Ik merk dat er veel mensen zijn die weg hebben van wetenschappers.
ik vraag me af: kunnen jullie bewijzen of ontkrachten dat Christus is Opgestaan uit de Dood?

Ik lees veel kerkelijk "bewijs" maar het rammelt aan alle kanten.
Ook zie ik niemand het tegendeel bewijzen..:
Ik geloof dat Christus wel is Opgestaan, maar ik kan er geen fysiek bewijs voor meebrengen.
Ik geloof alleen de natuurkrachten in mij (Atman).

iemand ?
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 19-05-2011 22:13

Hi Juda,

Bedenk dat het verhaal van Jezus nogal wat gelijkenis heeft met andere verhalen, waarin ook van opstanding sprake is.

Ik heb deze links eerder geplaatst. Het gaat over de overeenkomsten tussen de valk-god Horus (Egypte) en Jezus:

lijst 1:
http://www.religioustolerance.org/chr_jcpa5b.htm
lijst 2:
http://www.religioustolerance.org/chr_jcpa5d.htm

Dit komt van de site "Religious Tolerance", hier is hun 'Statement of belief" http://www.religioustolerance.org/
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 20-05-2011 15:23

Hey Carel....
Zeer interessant artikel.
Zou het kunnen dat Christus deze mythologie heeft overgenomen om Zichzelf als Godheid te profileren, of is de Bijbel volgens jou vervalst?

En waarom denk je dat?
Heb je daar bewijzen voor?

Ikzelf denk dat Christus de vervulling is van de Goddelijke beloftes van alle culturen hun mythen en verwachtingen.
maar daar heb ik geen bewijs voor.
wel ondersteunen dit soort artikelen mijn visie.
(of lijken ze dit iig te ondersteunen)

de Bhagavad Gita en de Upanishaden bevatten ook allerlei opmerkingen die ook in de Bijbel voorkomen.
De Upanishaden kan ik helaas niet volledig Online vinden, anders had ik ernaar gelinkt:(
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-05-2011 15:39

Hi Juda,

De bijbel vervalst? Ik zou het zo niet willen noemen. Wel zijn de teksten a) van beduidend later dan het moment dat Jezus hier frank en vrij rondliep. Dat is bias no 1. Voorts hadden de 'kerkvaders' die de uiteindelijke keuze maakten een duidelijke bedoeling, namelijk de toen sterk in opmars zijnde stroming 'God zit in onszelf', onder meer Plato, te dwarsbomen. Dat is ze niet gelukt, getuige bijvoorbeeld jouzelf. Jij hebt het ook over de God die jij kent en een ander wellicht niet of anders. Ik denk dat er zowel bij het samenstellen van de definitieve teksten behoorlijk geshopt is in andere culturen en bedenk ook dat op dat beroemde concilie van Nicea, 400 na Chr, a) Jezus tot God is verklaard en b) de heilige drieeenheid uit de hoge hoed werd getoverd.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 20-05-2011 16:25

Carel, de Heilige 3 eenheid geloof ik wel.
die staat ook in de Bhagavad Gita en God is God van alle volken.

Maar ik denk wel dat de kerk dit niet begrepen heeft.
men heeft er in mijn ogen een dogmatisch en verwarrend systeem van gemaakt.

Ik ben er van overtuigd dat God de Vader [Brahman} en God de Geest {Atman} wel degelijk bestaan.
Plaats Christus in dit beeld en je hebt God de Vader, God de Zoon en God de Geest.
Alleen Atman, dat is God in jezelf.
En daarop falen veel kerken.
dat zien ze niet.
Maak het nog mooier en zet jezelf op de plek van Gods Zoon.
Immers we zijn broers en zussen van Christus.
Dus alle mensen zijn Zonen Gods.
Alleen Christus is volgens de Bijbel de Eerste der Broederen.
Hij is volgens mij degene die Koning is over de Mensen die naar Hem
( Atman) luisteren.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-05-2011 16:31

Hi Juda,
Ik ben er van overtuigd dat God de Vader [Brahman} en God de Geest {Atman} wel degelijk bestaan.
Plaats Christus in dit beeld en je hebt God de Vader, God de Zoon en God de Geest.
Dat mag, geen enkel probleem mee. Let we op wat je schrijft: "IK ben ervan overtuigd dat...". Precies daar gaat het mijns inziens om en dat hadden die oude filosofen goed begrepen. De kerk begrijpt niet zo heel veel. Wel begrijpt men haarfijn hoe je aan de macht komt en hoe je aan de macht blijft. Dat hoef je ze niet te leren.. :evil:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 20-05-2011 16:40

helemaal met je eens:P
Ik ben helaas soms weleens geneigd om te enthousiast te schrijven en te gooien met termen als het is zo ipv ik vind dat of ik ben ervan overtuigd dat...

dat was dit keer niet, maar bij voorbaat al
Mijn excuses als ik mij hier soms aan schuldig maak.
ik ben dan gewoon iets te enthousiast.

als je je eraan stoort, gewoon zeggen:P

Groeten Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie