Dag des oordeels

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Dag des oordeels

Bericht door FonsV » 18-05-2011 13:34

Hieronder ga ik iets doen dat bar en boos tegen juridische schenen schopt: een loopje nemen met copyright.
Ik kan dus voor het gerecht worden gedaagd. Maar... dan neem ik Bram Moszcowicz als advocaat en die vindt wel een reden om de rechtbank te wraken. B.v. omdat op dit forum evo's en crea's full time met elkaar bezig zijn en die interesseren zich nergens anders voor dan voor het optreden van hun discussiepartner.
Overigens... de moderator heeft alle bevoegdheid om onderstaande tekst te verwijderen, Safety first!

De tekst is van Sylvia Witteman. Of zij familie is van Paul Witteman (van Pauw en Witteman, momenteel drie maanden helaas vervangen door Knevel en vd Brink) weet ik niet. Maar de columns die ze schrijft zijn doorgaans geestig. Beter gezegd: ík vind haar columns doorgaans geestig. Deze column dus ook. Vandaar... ;)

Groeten.

Fons.

Dag des oordeels

Op station Lelylaan stond de trein een paar minuten stil. Pal voor mijn raampje bevond zich een billboard met de tekst 'DAG DES OORDEELS 21 MEI... roept sterk tot God'! Het geheel was voorzien van een grote, vrolijk scheef geplakte sticker van het soort dat men ook op afgeprijsde vleeswaren aantreft, alleen stond er niet '35% korting' maar 'De Bijbel garandeert het'!

Een en ander riep nogal wat vragen op. Dat 'Roep sterk tot God' bijvoorbeeld. Als we maar hard genoeg roepen, gaat die dag des oordeels dan niet door? Dat leek me stug, want iets dat de bijbel garandeert wordt toch niet zomaar afgelast omdat er toevallig op station Lelylaan een willekeurige, nota bene ongelovige, treinpassagier aanroept? Nee, dat zou wel érg gemakkelijk zijn.

En dan dat precieze '21 mei'. Voorspellingen betreffende het einde der tijden zijn altijd een stuk overtuigender als de omstandigheden wat ongewisser worden gelaten: 'Zodra de zon zeventien keer over het rode zegel is gezakt en vier grote branden over de aarde zijn gereisd vaart de veerpont naar de zwarte maan' spreekt toch méér tot de verbeelding dan '21 mei'. Bovendien houd je als cryptische voorspeller een slag om de arm: mochten gedupeerden daags na de uitgebleven apocalyps komen reclameren omdat ze nog steeds bestaan, dan zeg je gewoon: 'Nee, joh, ik bedoel de vólgende veerpont naar de zwarte maan'.

Ik probeerde me een voorstelling te maken van de grote dag zelf. Het was in vele opzichten wel een oplossing. Tobberijtjes over achterstallige bibliotheekboeken is men bijvoorbeeld geneigd opzij te zetten als de wereld vergaat. Zou ik naar de hemel mogen? Echt slechte dingen heb ik nooit gedaan, maar Onze Lieve Heer schijnt behoorlijk moeilijk te doen over kleinigheden als onkuisheid, gramschap en gulzigheid. Als ik naar de hel ging, hoe moest het dan met mijn kinderen? Hadden die wel voldoende doodzonden gedaan om met me mee te mogen? Of kwamen die op een aparte jeugdafdeling met ballenbak? De meeste zorgen maakte ik me nog om mijn kat Lola. Over vervoer van huisdieren zwijgt de bijbel, dus waarschijnlijk moest ik haar alleen thuis laten. Ik hoopte maar dat de stakker door alle consternatie heen zou slapen en nam me voor een paar zakken kattenbrokjes geopend klaar te zetten, want weet dat opperwezen veel, dat ze te stom is om muizen te vangen?

Schuin tegenover me zat een jong stel óók naar die poster te kijken. De jongen droeg een T-shirt met WARRIOR erop. Hij zag er niet uit als een warrior. Meer als een sudoku-invuller. '21 mei, dat is al gauw...' zei het meisje. Ze had puistjes en dun, steil haar dat bij de scheiding een beetje vettig was. Ze klonk nauwelijks gealarmeerd: meer alsof ze zichzelf eraan wou herinneren op tijd de was binnen te halen. 'Ja', antwoordde de jongen. Hij zette zijn iPod aan en begon lusteloos in een exemplaar van de Metro te bladeren. De trein reed verder zonder dat ook maar iemand in de coupé tot God had geroepen.

Toch jammer, want je weet maar nooit.

Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-05-2011 15:30

Hi Fons,

Je had er nog bij kunnen vertellen waar je het stuk vandaan hebt. Ik denk De Volkskrant, omdat Sylvia Witteman daar columniste is. Voorts lijkt me dit geen groot probleem, want je vertelt erbij wie het geschreven heeft. Het stuk is in ieder geval nog niet aan de openbaarheid prijsgegeven, want ik kan het zo snel niet op internet vinden.

Afbeelding

Je ziet mijn aarzeling Fons...

Ik denk, al met al, dat dit op het randje is of er net overheen. Waarom? Omdat je de hele column geplaatst hebt en er geen commentaar bij gegeven hebt, anders dan in je aanhef. Eelco, die in dit soort dingen goed ingevoerd is zou dat kunnen zeggen, het is geen quote maar een heel stuk. Een stuk dat niet vrijelijk beschikbaar is en waar dus copyright op kan rusten.

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee, leuke column. Maar omdat je er zelf over begint maak ik graag wat kanttekeningen qua plaatsing. Het past wel in de context van dit forum, beperkte lezerskring, redelijk heldere doelstelling en dan geldt dat wel eens als verzachtende omstandigheid.

Die 21e echter roept om een wat ironische benadering. Ik gebruik mijn eigen teksten, zoals altijd en link naar een pagina, vrijelijk toegankelijk, waar wat aardige feiten rond die 21e verzameld zijn.

Misschien kunnen we wat afspreken. Als de 21e echt de dag des oordeels is, zie bijvoorbeeld http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/623 ... 1_mei.html voor wat aardige getalsretoriek rond die datum die jou als getal-zoeker (denk aan Bach) zeker zal aanspreken. Als 21 mei dus echt de dag des oordeels is dan zal ik brandend en fakkelend erkennen dat ik er danig naast zat. Als het een gewone dag is, gewoon met een ochtend, middag en avond, dan spreken we af dat we dit soort religieuze aberraties voortaan meteen als quatsch gaan afdoen, inclusief het creationisme. Want dat werkt op dezelfde basis. Ook gegoochel met getallen en interpretaties uit het ongerijmde.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Dag des oordeels

Bericht door FonsV » 18-05-2011 16:10

Dag Carel,
Je schreef:Ik denk, al met al, dat dit op het randje is of er net overheen. Waarom? Omdat je de hele column geplaatst hebt en er geen commentaar bij gegeven hebt, anders dan in je aanhef.

Je hebt gelijk, ik vond het zelf op het randje, maar ik dacht (had me wijs gemaakt) a) dat de inleiding voldoende commentaar zou zijn, b) dat stukjes-uit-de-column het werkstuk geweld aan zou doen, c) dat slechts de enkeling het hier zou lezen en... d) dat, als ik voor het gerecht moet verschijnen, ik Moszcovicz (moeilijk te spellen naam) als advocaat kan vragen. Ik zal dan wel beroep moeten doen op een stichting om zijn salaris te kunnen ophoesten.
De column is inderdaad afkomstig uit de Volkskrant van deze ochtend, een van mijn dagbladen. En... als het tóch niet door de beugel kan, haal ik alles wel weg. Het kwaad is dan - helaas - al geschied. :?
Je schreef:...voor wat aardige getalsretoriek rond die datum die jou als getal-zoeker (denk aan Bach) zeker zal aanspreken.

Juist als (enigermate) kenner van Bach's getalsmystiek spreekt de getalsretoriek van Harold Camping me t·o·t·a·a·l n·i·e·t aan. ;)
Gristenenzielen wat een geOH! :twisted: Sorry!

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-05-2011 16:33

Fons schreef:De column is inderdaad afkomstig uit de Volkskrant van deze ochtend, een van mijn dagbladen. En... als het tóch niet door de beugel kan, haal ik alles wel weg. Het kwaad is dan - helaas - al geschied.
Lekker laten staan. Heeft niemand last van. Ik stelde me alleen even als scherpslijper op. Heb ik soms (altijd?) wel eens behoefte aan. Gewoon een leuke column.
je schreef:Juist als (enigermate) kenner van Bach's getalsmystiek spreekt de getalsretoriek van Harold Camping me t·o·t·a·a·l n·i·e·t aan.
Gristenenzielen wat een geOH! Sorry!
Wacht nou even Fons... Ik heb helemaal geen probleem met de Bach getalsmystiek, vind ik wel leuk. Maar bedenk wel dat de larie die in mijn link is beschreven onder andere heeft geleid tot die opvattingen over een 6000 jaar oude aarde. Dit soort getalsgerommel kan (en dat doet het ook) heel veel kwaad aanrichten. Niet bij Bach, daar wordt voldoende over nagedacht, en dat heb je duidelijk laten zien in een aantal posten, maar wel als je boeken als de Bijbel op deze manier gaat gebruiken. Levensgevaarlijk.

Daarom pleit ik hierbij nogmaals voor de studierichting cq schoolvak Ontlariseren.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Dag des oordeels

Bericht door FonsV » 18-05-2011 19:44

Dag Carel,
Je schreef:Wacht nou even Fons... Ik heb helemaal geen probleem met de Bach getalsmystiek, vind ik wel leuk.
Nou zie je maar weer eens. Jij was de enige die reageerde en ik had de indruk dat je het heel diep in je hart (voornamelijk) flauwe kul vond: hineininterpretiert en zo.
Dat is toch weer eens een bevestiging van: dat er een risico kleeft aan het communiceren-zonder-lichaamstaal. Cést le ton qui fait la musique. En dan spelen bij Bach nog getallen mee. ;)
Je schreef:Maar bedenk wel dat de larie die in mijn link is beschreven onder andere heeft geleid tot die opvattingen over een 6000 jaar oude aarde.
Vertel mij wat. :twisted: We zijn vele decennia lang overladen met wereldvreemde, zogenaamde 'bovennatuurlijke' nonsens. En op veel te veel plaatsen gaat die 'service' nog ongestoord door. Niet alléén in de USA!!! Er zijn autochtonen die er ook wat van kunnen! :?

Er is hier laatst een artikel gedropt (gedropped?) dat ik bijna zin voor zin zou kunnen fileren. Ongelooflijk zoveel nonsens daarin in werd verkondigd en doodordinaire denkfouten werden gemaakt. Roept u maar!!! Hemeltergend en bijna beledigend zo te worden benaderd. Ik heb me weer beheerst en een paar vragen gesteld. Resultaat (voor de zoveelste keer): geen sjoege.

Nou, dan niet. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-05-2011 21:00

Hi Fons,
Fons schreef:Nou zie je maar weer eens. Jij was de enige die reageerde en ik had de indruk dat je het heel diep in je hart (voornamelijk) flauwe kul vond: hineininterpretiert en zo.
Dat is toch weer eens een bevestiging van: dat er een risico kleeft aan het communiceren-zonder-lichaamstaal. Cést le ton qui fait la musique. En dan spelen bij Bach nog getallen mee. :?
Kijk, jij wist er gewoon heel veel van en dan moet ik toch oppassen om geen larie te verkopen. Bach is een van mijn grote favorieten, met Pasen (Goede Vrijdag) stond de tv hard aan, met de B&O geluidsinstallatie erbij geschakeld, goede EO vertolking in het NL. Die Bach-getallen waren nieuw voor me dus als je nog wat hebt, dan is dat prima. Ik probeer het te begrijpen, dat deed ik toen ook.
Fons schreef:Er is hier laatst een artikel gedropt (gedropped?) dat ik bijna zin voor zin zou kunnen fileren. Ongelooflijk zoveel nonsens daarin in werd verkondigd en doodordinaire denkfouten werden gemaakt. Roept u maar!!! Hemeltergend en bijna beledigend zo te worden benaderd. Ik heb me weer beheerst en een paar vragen gesteld. Resultaat (voor de zoveelste keer): geen sjoege.
Wil je een keer wat raad van een oude man? (ik dus)?

Ingeval je 'nee' zegt, stop dan met lezen en pak een goed glas. Zo ja, dan dit:

Maak je niet zo dik. De problemen zitten niet bij jou. Jij hebt geen behoefte aan het plaatsen van een rammelende tekst, anderen wellicht wel. Alleen is dan het punt dat er mensen op dit forum actief zijn, bijvoorbeeld Dirk, die heel snel de eindjes aan elkaar knopen, sneller dan ik zou kunnen. Gewoon lezen, verwonder je over de aard van het leven en doe de goede dingen (kan van alles zijn, bijvoorbeeld een keer De Telegraaf kopen :) :) :) :lol: )
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-05-2011 21:06

by the way:
welk artikel was het eigenlijk?
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-05-2011 21:10

Juda schreef:by the way:
welk artikel was het eigenlijk?
Het stuk in blauw dat Fons bij het openen van dit item heeft weergegeven. Van Sylvia Witteman (De Volkskrant van vandaag)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-05-2011 21:21

carel schreef:
Juda schreef:by the way:
welk artikel was het eigenlijk?
Het stuk in blauw dat Fons bij het openen van dit item heeft weergegeven. Van Sylvia Witteman (De Volkskrant van vandaag)
Aha. dat wilde Fons dus fileren:P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-05-2011 21:22

Fons schreef:
Er is hier laatst een artikel gedropt (gedropped?) dat ik bijna zin voor zin zou kunnen fileren. Ongelooflijk zoveel nonsens daarin in werd verkondigd en doodordinaire denkfouten werden gemaakt. Roept u maar!!! Hemeltergend en bijna beledigend zo te worden benaderd. Ik heb me weer beheerst en een paar vragen gesteld. Resultaat (voor de zoveelste keer): geen sjoege.

ik doel hierop:p
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie