privacy wetgeving: Gaat NL tever?

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

privacy wetgeving: Gaat NL tever?

Bericht door Juda » 16-05-2011 21:34

Hallo allemaal.
Graag wil ik iets aanhalen dat alleen thuis kan horen in de koffie hoek, omdat het helaas elders niet past.

Ik wil het graag hebben over privacy, veiligheid, overheid en zaken die daar direct mee in verbinding staan.

Ik doe een greep uit internetsites, die laten zien dat oook jouw privacy systematisch aangetast wordt.
het zijn er zoveel, dat ik een lied van de rapper Big D aanhaal als bron.
als je goed leest kun je de datum en de naam van veel artikelen lezen en googlen.
Dit lied vind ik erg agressief gezongen.

het komt het op mij erg duidelijk over.
ik heb wel het idee, dat het eerder uit frustratie dan uit liefde is geschreven.
en ik vind hem in dit lied dan ook erg tactloos overkomen..
het gaat mij dan ook alleen om de krantenknipsels die hij erbij haalt, zie link.

http://www.youtube.com/watch?v=P-7XomOeDV0

In het tweede lied vind ik hem eerlijker en duidelijker:
http://www.youtube.com/watch?v=zzsP2QVzNoQ

Wat ik mij afvraag is waarom onze privacy wordt weggepakt, welke belangen erin omgaan en wie erachter zitten.
het zal geen waanzinnig 1984-complot zijn, maar het valt wel op dat er een duidelijk systeem in zit.

wat vinden jullie van de privacy wetgevingen ?

moeten we er iets tegen doen?

hoe ga jij met je internet gegevens om?

wat vind je van de terrorisme politiek die gehanteerd wordt
om alles door te voeren?

heb je problemen met de vingerafdruk in het paspoort?

Merk jij ook, zoals sommigen, dat bijvoorbeeld je BSN nummer plots gebruikt wordt door iemand anders.
voor bijvoorbeeld telefoon abonnementen?

heb jij problemen met jouw internet gegevens die gegoogled worden door bijvoorbeeld je baas?

heb je bijvoorbeeld iets doms gedaan op Internet dat je nu nog achtervolgt?

Heb je vijanden die bijvoorbeeld je hyves-profiel lezen, of heb je te maken met een hoeveelheid mensen die jou tot verantwoording roepen over zaken die op het web
rondzwerven en waar ze niets mee te maken hebben?

Heeft iemand ervaring met deze dingen?

de kernvraag die ik wil stellen is deze:
heb jij het idee dat jouw vrijheid wordt bedreigd doordat je steeds meer privacy verliest en wat denk je van de filmpjes en is dat idee volgens jou reeel?

Graag meer hierover...

Groeten Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-05-2011 22:22

Hi Juda,

Uitstekend onderwerp voor de koffiehoek. Een heel belangrijk onderwerp ook.
heb jij het idee dat jouw vrijheid wordt bedreigd doordat je steeds meer privacy verliest en wat denk je van de filmpjes en is dat idee volgens jou reeel?
Internet wordt steeds meer een vergaarbak van dingen die we ooit gezegd hebben. Altijd zullen er mensen zijn die daar op de een of andere manier van proberen te profiteren. Soms vind ik dat beangstigend. Dat de overheid hier een flinke rol in speelt, wij zijn de natie waar de meeste telefoontabs worden gelegd/gezet en dat is niet goed. We hebben een overheid die zijn burgers niet vertrouwt

Is er wat tegen te doen is de vraag en daar moet ik nog eens heel goed over denken.

Ik kom hier zeker nog op terug. Misschien speelt hier ook iets als natuurlijke selectie en komt er een moment dat we proberen zo onzichtbaar mogelijk te zijn. Dat zal geen tijd zijn waarin ik lachend en pratend rondloop ben ik bang.

Maar ik ben niet zo bang aangelegd, anders begin je ook geen forum of druk bezochte website als ik doe.

Goed punt Juda, ben ook benieuwd wat anderen hiervan vinden
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 16-05-2011 22:28

is goed Carel.
Ik ben ook benieuwd wat de anderen hiervan vinden, welke gevolgen het voor hen heeft, en wat ze vinden van het Nederlandse beleid op dit gebied.
Ik zie je reactie graag tegemoet.

Groeten van Juda,..
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 16-05-2011 22:50

zelfs op het moment dat ik deze draad plaats word ik in de gaten gehouden door Google Analytics :shock:
heb namelijk ghostery op de firefox
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 16-05-2011 23:12

Hi Juda,

Ik moet opeens denken aan hoe het ooit geweest moet zijn. Kleine leefgemeenschappen, een verlicht despoot als leider, als je tenminste geluk had. Je kon in die gemeenschappen helemaal niks doen of iemand had je wel in het snotje. Geroddel, achterklap, je kent dat wel, Praat hier niet over uzelf, dat doen wij wel als u weg bent.

Dit is trouwens ook het succes van sites als Linkedin, Facebook, Youtube en ga zo maar verder. Mensen zijn verzot op praatjes, geroddel, elkaar de loef afsteken.

Het wordt anders als professionele organisaties zich daarmee gaan inlaten. Gerichte reclame is er zo een of die alles willennwetende overheid die steeds meer de grens opzoekt en veel meer van ons weet dan wij zouden willen dat de overheid van ons weet (erg complexe zin Carel).

Dat er spybots actief zijn is ongetwijfeld zo, maar daar stoor ik me niet aan.

Wat eraan te doen? Een eerste aftrap maar niet meer dan dat hoor:

- je er niet aan storen
- voorzichtig zijn met wat je van jezelf prijsgeeft
- tip: hoe dichter je bij jezelf blijft, deste minder kun je door reaties verrast worden
- niet denken dat je met een schuilnaam onontdekt blijft, je kunt in een zucht en een scheet achterhaald worden. Alleen mensen die alle trucs kennen en met anti-aliasing werken kunnen een tijdje buiten beeld blijven.
- gedraag je zoals je in een normale zakelijke of vriendenomgeving je zou gedragen. Onbesprokenheid is zo ongeveer het saaiste wat er maar is
- vooral nooit schelden en zo, dat lokt begrijpelijkerwijs nare reacties uit en die blijven niet onopgemerkt

Zo maar wat dingen Juda.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 16-05-2011 23:24

[carel schreef]Zo maar wat dingen Juda.

duidelijk...:P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 16-05-2011 23:29

Je zag dit privacy gebeuren als een proces van natuurlijke selectie:
Wat bedoelde je daar eigenlijk mee, Carel?
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-05-2011 00:22

Juda schreef:Je zag dit privacy gebeuren als een proces van natuurlijke selectie:
Wat bedoelde je daar eigenlijk mee, Carel?
Daar was ik wat te snel, ik gaf geen toelichting. Nu dan. Ik had het over die vroegere gemeenschappen waarin roddeltjes en op elkaar letten belangrijke elementen waren. Ik denk dat het ook de elementen zijn, je ziet het bij allerlei primaten ook, die 'de groep' sterk maken en daarmee in staat om onder lastige condities te overleven. Natuurlijke selectie heeft dus de mensensoort die het beste in staat was om gezamenlijk de slag met de elementen in te gaan bevoordeeld, en daarom zijn wij er. Maar diezelfde eigenschappen, roddels, op elkaar letten, achter geheimen proberen te komen, de dingen die jij noemde dus, hebben een keerzijde en dat zie je nu. De middelen die we tot onze beschikking hebben om mensen te volgen zijn te groot, hebben een te grote reikwijdte, waardoor dat op zich gezonde op elkaar letten een wrang gezicht krijgt.

Dus datgene dat ons evolutionair voordeel gebracht heeft laat nu zien dat we daar veel voorzichtiger mee om moeten gaan.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 17-05-2011 00:25

ah oke...:P dit snap ik.
Dank je voor de uitleg.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 17-05-2011 05:00

Hey Carel,
waar ik bang voor ben is dat mensen die dit probleem signaleren en er iets aan willen doen, straks in de gevangenis belanden.
we hebben wel een gedeeltelijk extreem rechts kabinet.
je krijgt in het ergste geval iets dat lijkt op dat het Internet een soort Stasi archief wordt, waar al je gegevens op te vinden zijn en alles verraadt je dan.
ook je mobiel id kaart en laptop zijn dan plots je vijanden geworden.

lijkt jou dit een reel gevaar?
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie