Het Boek der Boeken

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Re: Het Boek der Boeken

Bericht door Juda » 17-05-2011 18:43

het gaat mij in dat geval niet om mijn gelijk, maar om dat wat waar is
en zo denkt iedereen die anderen wil overtuigen.
dat is juist het hele probleem.
ik twijfel niet aan jouw waarheidsvinding, maar de vraag die elk mens volgens mij eens in zijn leven eerlijk moet durven stellen is:
is wat ik denk dat waar is, wel de waarheid?
en de vraag "waarom denk ik dat?" is ook heel belangrijk.
waarheid is een groot begrip.
en mensen zien het op verschillende manieren...en sommige van die manieren, zoals creationisme, zijn volgens mij niet de beste manieren.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Het Boek der Boeken

Bericht door FonsV » 17-05-2011 20:17

Dag Juda,
Ik schreef:Het gaat mij in dat geval niet om mijn gelijk, maar om dat wat waar is.
Jij schreef:En zo denkt iedereen die anderen wil overtuigen.
* Gesteld dat de omtrek van de wereld rond de evenaar 40.000 KM is. Dan is de doorsnee van de aarde op die hoogte iets meer dan 1/3 dus 13,... KM. Of ik dat nu denk/vind of niet.
* Een vierkante cirkel is onmogelijk, niet omdat ik zoiets nog nooit heb gezien, maar omdat ik dat spontaan inzie.
* Als de ouderdom van een fossiel wetenschappelijk bepaald is op x miljoen jaar, dan is de aarde niet 6000 jaar geleden geschapen. Hoe precies alles wél is ontstaan? Ik weet het niet.
* Op tal van zaken kan ik een visie hebben. Of die visie juist is kan (soms tot vaak) worden bewezen. Overmatig verzadigde vetzuren eten leidt tot arteriosclerose.

Ik moet er, al 'redenerend', wel voor zorgen dat ik geen redeneerfouten maak zoals b.v. in het quasi-syllogisme:
- iets wat zeldzaam is is duur;
- een Rolls Royce voor één euro is zeldzaam;
- een Rolls Royce voor één euro is dus duur.
Zie je de overtreding van de logica?
Je schreef:De vraag die elk mens volgens mij eens in zijn leven eerlijk moet durven stellen is: is wat ik denk dat waar is, wel de waarheid?

Het lijkt mij dat je die vraag niet eenmaal maar regelmatig moet stellen. Dat zul je ook wel bedoelen. Wat ik denk is namelijk niet altijd vanzelfsprekend conform de werkelijkheid.
Je schreef:De vraag "waarom denk ik dat?" is ook heel belangrijk.
Juistum!!! Al te vaak denk ik omdat ik dat altijd heb gedacht, misschien omdat ik nooit anders heb gehoord. Zo zeggen we nog steeds dat de zon opkomt en ondergaat terwijl we weten dat dat niet letterlijk het geval is. ;)
Je schreef:Waarheid is een groot begrip.
En volgens mij getuigt het van een zekere lafheid (je mag van mij ook hoogmoed spreken) als je zegt: 'Als mijn hersens iets niet kunnen begrijpen is het niet waar'.
Je schreef:En mensen zien het op verschillende manieren...en sommige van die manieren, zoals creationisme, zijn volgens mij niet de beste manieren.
Als je met creationisme de invulling van de Bijbel bedoelt kan ik je alleen maar alle gelijk van de wereld geven. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-05-2011 11:52

Hey FonsV
ik ben het helemaal met je eens.
beter kun je het niet verwoorden:P

Groeten Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie