Bhagwan

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Bhagwan 2

Bericht door FonsV » 21-06-2011 19:45

Dag Carel,

Bedankt voor je reactie. :)
Je schreef:Misschien is het goed als we deze beschouwing wat verbreden naar andere geestelijke leiders, de Boeddha, Jezus en Mohammed liggen redelijk voor de hand.
Dan mag jij ermee beginnen. Van de levensgeschiedenis van Mohammed weet ik niet zoveel, zeg maar: bar weinig. Nadat ik er het nodige over had gelezen vond ik het al niet meer te onderscheiden wat 'Dichtung' en wat 'Wahrheit' was en toen heb ik mijn schouders maar opgehaald. Ik ben ooit begonnen met het lezen van de Koran maar na een paar boeken had ik het wel gehad. :?
Je schreef:Als ik er iets over schrijf dan zal dat gaan over mijn verbazing dat dit soort leiders zo'n enorme invloed weten te verwerven.
Volgens mij moet je een schier uitputtende kennis hebben van de wereld waarin zij leefden om te kunnen inschatten zowel hóe populair als waaróm ze zo populair waren. En dat vaak niet bij alle tijdgenoten maar bij een bepaalde soort tijdgenoten. Dat geldt bijvoorbeeld ook al voor de popartiesten van vandaag.
Je schreef:Zeker tijdens hun leven, alhoewel dat bij Jezus niet echt overhield, en ook daarna.
Hoe 'populair' Hij was en bij wie wel en bij wie niet... moeilijk zeker te krijgen. Bij Hem heeft later zeker de invloed van keizer Constantijn meegespeeld die van Zijn boodschap (of wat daarvoor werd gehouden) de staatsgodsdienst heeft gemaakt.

Maar wie weet heeft iemand een of meer verlichtende gedachte(n). ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 21-06-2011 20:36

Hi Fons,

OK, dan schrijf ik iets over de Boeddha. Dat spreekt me veel meer aan dan Mohammed bijvoorbeeld. Over Jezus weet jij veel meer te vertellen, dus daar waag ik me niet aan.

Afbeelding

Ik heb in ieder geval al gemerkt dat het lastig is om iets over de Boeddha te schrijven, Gautama Boeddha, 6 eeuwen v Chr, omdat de leer voortdurend erbij gehaald wordt. En dat begrijp ik goed, want die leer is me er eentje, met heel veel wijsheid en inzicht en dat overstraalt als het ware de persoon van Gautama Boeddha. Daar kan het christendom echt een puntje aan zuigen. Mijn vertrekpunt is natuurlijk wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gautama_Boeddha. Iets anders is dat er vele Boeddha's zijn geweest en er nog vele zullen komen. Volgens overlevering zijn er voor Gautama Boeddha nog een aantal andere boeddha's geweest (een beroemde lijst noemt 28 Boeddha's). Boeddha werd geboren in een hindoe-familie. Ik verwacht dus dat al die verschillende Boeddha's uiteindelijk een ingewikkelde mengeling van personen en situaties heeft opgeleverd die sterke gelijkenis heeft met de welbekende Gordiaanse knoop.

Hoe dan ook, veel interessanter dan Mohammed. Daar kan ik sowieso al weinig inspiratie uit putten, uit de Boeddha wel.

Kom ik dus nog mee. Ik doe het gewoon in deze draad.

OK?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Bhagwan 3

Bericht door FonsV » 29-06-2011 18:15

BHAGWAN (deel 3)

De meester is gearriveerd bij de Boeddhahal, verlaat zijn Rolls, beklimt het podium en maakt, met tegen elkaar gelegde handen vóór zijn gezicht, een kleine reverence in de richting van het buigend teruggroetende publiek. Hij gaat in zijn stoel zitten en alle aanwezigen zetten zich op de grond. Behalve een paar figuren aan de rand van de verzamelde menigte. Die staan hun luchtjes af te geven aan de omliggende tuin. En de stilte daalt neer. Heel in de verte zijn gedempte stadsgeluiden hoorbaar. Soms komt er hoog in de lucht een vliegtuig over. Voor de rest alleen het getjilp van vogels en het geruis van blaadjes aan de bomen. Soms de schreeuw van een pauw. En de meester neemt het woord…

Hij heeft maar een klein stemmetje en hij spreekt bedachtzaam, zeg maar langzaam. Meestal in het Engels. Nou ja, Engels… laten we zeggen ‘steenkool’ Engels. Uitgebreide woordkeus, maar de uitspraak! Dat is wel even wennen. Het wonderlijke is dat hij bijna zonder stemverheffing kan donderen en fluisteren, geselen en liefkozen, ontroeren en terloops een mop vertellen zodat de hele ruimte galmt van de lach. En dat gaat zo anderhalf tot twee uur door (stel je vóór: een p-r-e-e-k v-a-n a-n-d-e-r-h-a-l-f u-u-r, dat is lang!) tot hij zegt ‘enough for today’. Dan staat hij op, groet op Indiase manier minzaam naar alle kanten, waar zijn leerlingen dankbaar staan te klappen. En die stomme Rolls brengt hem weer naar huis.

Men heeft er een gewoonte van gemaakt zijn toespraken op een band op te nemen. Als een onderwerp is ‘uitbehandeld’ wordt het vaak in boekvorm uitgegeven. In het Engels, want dan is de markt het grootst. Stelletje geldduivels! Ergens tussen de 300 en 400 boeken zijn er zo verschenen en er is materiaal voor 600 boeken. Een groot aantal is in verschillende talen vertaald. Zelf heb ik er in de loop der jaren een dertigtal gelezen.

Er zijn een paar dingen die je opvallen.
1) De man lijkt eindeloos belezen en te beschikken over eenzelfde geheugen. Hij citeert moeiteloos en uit het hoofd oude Chinese, Tibetaanse, Egyptische wijsheidsliteratuur, de Bijbel en de Koran. Maar ook de werken van de oude Griekse filosofen zijn hem bekend en Thomas van Aquino (rooms theoloog), Nietzsche, Schopenhauer, Kant, Hegel, Karl Barth, Calvijn, Luther, Krishnamurti en je kunt zo gek niet noemen of hij lijkt er weet van te hebben.
2) Hij weet het meestal zo simpel te zeggen. Op het boerse af. Maar het wordt daardoor wel erg duidelijk wat hij te zeggen heeft. En wát hij te zeggen heeft is niet mis. Niet altijd feilloos of niet mis te verstaan, maar vooral: niet mis! :-)

Van die oude wijsheidsboeken heb ik weinig verstand. Maar als hij over de Bijbel begint bevind ik me op tamelijk bekend terrein en dan wil ik echt wel horen wat hij, géén christen, te vertellen heeft.
* In GEZAAID IN GOEDE AARDE (vier delen van elk 200 pagina’s) mediteert hij over uitspraken van Jezus uit de evangeliën van Marcus, Mattheus, Lucas en Johannes. Zijn profeet heet toch Boeddha en hij is toch boeddhist of iets dergelijks! Wat krijgen we nóu?
* VOLG MIJ’: weer een boek van honderden pagina’s over hetzelfde onderwerp. Hij begint de serie met “Ik zal spreken over Christus, maar niet over het christendom’. En dan: hou je hart maar vast ! (“They call themselves ‘christians’. They shóuld call themselves ‘crossians”. Nou moe!).
* HET MOSTERDZAAD: twee delen over het Thomasevangelie. Apocrief boek, dat wel, maar tóch. Je moet je gelovige gemeente natuurlijk niet vertellen waar je je preek vandaan hebt, maar je kunt als dominee bijna met de letterlijke tekst de kansel op. Ze zullen het nog mooi vinden ook. De manier waarop die Indiase goeroe over Jezus praat lijkt de bedoeling van Jezus’ woorden opeens veel duidelijker te maken. En je hoort jezelf denken ‘Natuurlijk… dát heeft Jezus bedoeld. Dat me dat nooit eerder is opgevallen’. Gek dat ze geen concilie bij elkaar roepen om die teksten in de canon op te nemen!

Later bleek dat bij de Rajneesh-boot aan de Prins Hendrik-kade in Amsterdam bandjes met zijn toespraken te koop waren. Daarvan heb ik er van vrienden een stel gekregen op mijn verjaardag en na een paar keer oefenen kon ik ze letterlijk verstaan. Het levende woord is dan toch nét iets anders dan het gedrukte. Wat spreekt hij in een rustig tempo; zo hoor je het op TV en radio maar zelden. Eigenlijk nooit! Als hij het over Jezus heeft en hij zegt dan “I love that man” denk je te horen dat hij het meent. Gek eigenlijk dat een Indiër, NB een hindoe dat zegt. Hij is niet eens gedoopt! Een heidense christen? Kán dat eigenlijk wel? (Er zijn ruim 1700 van die bandjes, goed voor dik 3000 uur gesproken tekst).

Maar ja, hij laat zich in een Rolls Royce rijden en draagt een Rolex. En dat is weer niet zó christelijk. ;)

Wat me vooral begon te intrigeren is het volgende. In nog geen twee jaar tijd krijg ik – via een collega studente uit Saoedi-Arabië – informatie over een moslim goeroe (geen imam) en - via een aantal boeken en toespraken op tape - over een Indiase goeroe. Beiden hebben hun ‘wijsheden’ uit tal van bronnen. Sommige zijn eeuwen oud andere hedendaags. Dus niet alleen uit de Koran of Bijbel. En uit al die bronnen halen zij DEZELFDE wijsheid. En – verdomd als het niet waar is – die wijsheid zoek je vaak tevergeefs bij de ‘aanhangers’ van die verschillende bronnen. Die hebben van de boodschap van hun idool een ‘isme’ gemaakt en daarmee lijkt de boodschap naar de ratsmodee te zijn gegaan: met eindeloos gekrakeel, onderling geweld, moord en doodslag tot gevolg. Er is iets fundamenteel mis. Maar wat?

Wat me opviel is dat sommigen, stammend uit de joods-christelijke cultuur, even verbaasd zijn wanneer ze me over Bhagwan horen. “O ja, joh”? Anderen geloven mijn verhalen niet om de eenvoudige reden dat wat ik vertel in hun ogen onmogelijk is. Weer anderen worden tot nadenken gebracht en kondigen aan ook zelf eens aan het lezen te gaan. Er zijn er die wat geshockeerd ogen en me ernstig waarschuwen voor bedrog. Er zijn er zelfs die me vragen mijn mond te houden omdat ze zich ergeren. Op een christelijk forum brak een zekere mate van paniek los en werd ik domweg verbannen. Zoveel hoofden zoveel zinnen, zal ik maar zeggen. Of... de Heere heeft kostgangers in soorten. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 29-06-2011 20:37

Hi Fons,
Wat me opviel is dat sommigen, stammend uit de joods-christelijke cultuur, even verbaasd zijn wanneer ze me over Bhagwan horen. “O ja, joh”? Anderen geloven mijn verhalen niet om de eenvoudige reden dat wat ik vertel in hun ogen onmogelijk is. Weer anderen worden tot nadenken gebracht en kondigen aan ook zelf eens aan het lezen te gaan. Er zijn er die wat geshockeerd ogen en me ernstig waarschuwen voor bedrog. Er zijn er zelfs die me vragen mijn mond te houden omdat ze zich ergeren. Op een christelijk forum brak een zekere mate van paniek los en werd ik domweg verbannen. Zoveel hoofden zoveel zinnen, zal ik maar zeggen. Of... de Heere heeft kostgangers in soorten.  
Ik heb serieus geprobeerd om iets zinnigs te vinden over de Boeddha en dat is me niet gelukt. Reden? Fantasie, zijn opvattingen en levenswandel zijn vermengd met wat misschien zijn leven was of dat van al die andere boeddha's. Jezus is behoorlijk opgehemeld, waardoor het zelfs  lastig is om te determineren of er ooit wel een Jezus heeft bestaan. Bij de Boeddha is dat nog veel erger. Als de Boeddha een rustige plek in het bos zoekt, dan krijgt hij meteen een aantal elementen in zicht waaromheen hij zijn zingeving (want een religie is het niet echt) bouwt. En ook zijn extreme zelfkastijding. Op een gegeven moment zegt hij tegen zichzelf: 'dit werkt niet'. Kortom, zo kom je nergens. Die man zou zo nooit bestaan kunnen hebben. 

Daarom is het van belang wat je hier doet: het leven van de Bhagwan beschrijven. Feitelijk is hij op veel punten te vergelijken met Jezus en met de Boeddha, alleen... Hier weten we veel meer van de persoon zelve. De camera's stonden er bovenop. Vroeger was dat toch wat minder het geval en hebben vertellers ons kond gedaan van wie Jezus en de Boeddha waren. Voorbeelden als Jomanda werken niet, die waren veel kleiner en daar prik je meteen doorheen. Door de Bhagwan niet. Dat was een uiterst slimme en belezen man die ongetwijfeld goede dingen over Jezus of de uitleg van zijn teksten gegeven heeft. Jezus en de Bhagwan zitten echt dichter bij elkaar dan veel relies willen erkennen. Getuige jouw deconfiture met hen.

Ik denk dus even dit: Jezus was echt niet zo heilig als wij denken. Het was een helder denkende, goed formulerende man en hij zag er nog goed uit ook. Natuurlijk is hij duszeer regelmatig met een frisse meid het nest ingedoken. Kan niet anders. En natuurlijk heeft hij ook zijn spelletjes gespeeld. Een aantal daarvan is trouwens ook in de bijbel terecht gekomen, die tollenaars die hij de tempel uitwerkte, dat is ook te zien als de actie van een recalcitrante, ik weet alles- man. Rolexen en Rollsen waren er toen nog niet, maar misschien droeg hij wel goudbrokate kleding, wie zal het zeggen.

Ook die Boeddha zal best zijn trekjes gehad hebben. Hij wilde het kwaad in hem niet voor niets met zelfkastijding verdrijven. dat doe je echt niet als je brandschoon bent. Hij heeft zichzelf tot het uiterste geprangd, dus zijn zonden zullen  wel navenant zijn geweest.

Alleen, Fons, is dat niet meer te achterhalen. Precies wat ik zei over de Boeddha, je kunt zin en onzin echt niet meer van elkaar scheiden. Laten we dus goed naar die Bhagwan kijken, zijn werken en leven zullen ons wellicht meer kunnen vertellen over Jezus en de Boeddha dan we geneigd zijn aan te nemen.

Even iets heel anders.

Leuk: ik plaatste een vrij scherpe opmerking op Twitter, naar aanleiding van een stukje van Wim de Bie. En nu zit ik midden in een emaildiscussie met De Bie. Toch wel leuk eigenlijk.

Eigenwijze vent. Komt goed uit, want dat ben ik ook. :lol:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Bhagwan 3

Bericht door FonsV » 30-06-2011 13:26

Dag Carel,

Dank voor je reactie. :) Zou het weer een babbeltje tussen twee heren worden? ;)
Je schreef:Ik heb serieus geprobeerd om iets zinnigs te vinden over de Boeddha en dat is me niet gelukt.

Gelukkig want dat bespaart mij de moeite om 'wetenschappelijk' aan te tonen dat het bij Boeddha onbegonnen werk is Wahrheit und Dichtung uit elkaar te houden. Het kost me soms zelfs moeite om (juist door die opgeblazen verhalen) niet te denken dat zijn bestaan een pure mythe is.
Je schreef:Jezus is behoorlijk opgehemeld, waardoor het zelfs lastig is om te determineren of er ooit wel een Jezus heeft bestaan.
Je zou eens moeten lezen Alvar Ellegård: Jezus 100 jaar vóór Christus. Een recensie: In 'Jezus - Honderd jaar voor Christus' onderneemt prof. Alvar Ellegård een zoektocht naar de ware geschiedenis van Jezus. Zijn bevindingen zijn schokkend. Uit vroegchristelijke geschriften, de brieven van Paulus, de bijbel en andere bronnen leidt hij af dat geen van de schrijvers Jezus ooit in levenden lijve gezien had. Hij was voor hen iemand die lang geleden geleefd had, een spirituele, hemelse persoon en niet degene van wie nu algemeen wordt aangenomen dat hij Jezus is. Prof Ellegård constateert dat de evangeliën en het volledige beeld van Jezus zijn ontstaan door interne conflicten binnen de sterk groeiende christelijke Kerk rond het jaar 100 n.C. Ignatius, de machtige bisschop van Antiochië, was ervan overtuigd dat het beeld van een volledig menselijke Jezus die op aarde geweest is, het voor mensen makkelijker zou maken Jezus' wederopstanding als een model voor hun eigen 'leven na de dood' te accepteren. Het boek is bij verschijnen door 'de gevestigde orde' gewoon doodgezwegen en/of vanuit bepaalde hoek in de bepoefde stijl met louche verhalen verdacht en belachelijk gemaakt. (Denk aan de draaitoltoespraak van Maxim Verhagen! Er is niet zo veel nieuws onder de zon.) :-(
Je schreef: Jezus en de Bhagwan zitten echt dichter bij elkaar dan veel relies willen erkennen. Getuige jouw deconfiture met hen.
Dat ben ik met je eens d.w.z. zo denk ik er ook over. :) Hoe dicht bij elkaar precies is natuurlijk weer niet hard te maken. Jezus was een man met aura (zo zeg je dat tegenwoordig), hij bezat de 'gave van het woord', werd door zijn toehoorders op handen gedragen, had veel 'fans', vooral vrouwelijke. Mág dat?! Er stonden voornamelijk vrouwen onder zijn kruis, zij waren de eersten bij zijn graf en... De krijgsknechten dan, als zij Jezus gekruist hadden, namen Zijn klederen, (en maakten vier delen, voor elken krijgsknecht een deel) en den rok. De rok nu was zonder naad, van boven af geheel geweven. Zij dan zeiden tot elkander: Laat ons dien niet scheuren, maar laat ons daarover loten, wiens die zijn zal; opdat de Schrift vervuld worde, die zegt: Zij hebben Mijn klederen onder zich verdeeld, en over Mijn kleding hebben zij het lot geworpen. Dit hebben dan de krijgsknechten gedaan. (Joh 19:23-24) Geen goudbrokate kleding, maar toch. En aan wie had hij die te danken? Juist... aan de vrouwen die met hem meetrokken en in zijn dagelijks onderhoud voorzagen. En je kent de verhalen over de vrouw die zijn voeten kwam wassen en met haar haren afdrogen, over de apostelen die zich eraan ergerden dat hij Maria van Magdala kuste en dat hij zei dat ze naar haar moesten luisteren, dat hij zomaar op de rand van een put zat te praten met een vreemde vrouw etc. etc. etc. Dat hóórt toch niet!!!!! :(
Je schreef:Ik denk dus even dit: Jezus was echt niet zo heilig als wij denken. Het was een helder denkende, goed formulerende man en hij zag er nog goed uit ook.
Zoals mijn islamitische studiegenote uit Saoedi-Arabië het zo fraai formuleerde: "Jullie hebben hem ver weg het heelal in geprezen". In feite is de goede man, die zichzelf als 'mensenzoon' beschreef, volledig ontmenselijkt en dat heette dan heilig, zelfs goddelijk! Over Bhagwan doen ook allerhande minder kiese praatjes de rondte, allemaal komend uit dezelfde hoek. Als men daar zijn boeken heeft gelezen en zijn tapes heeft beluisterd (wat ik ten zeerste betwijfel) heeft men niets, maar dan ook niets van hem begrepen. :?

Bhagwan (11.12.1931 – 19.01.1990), was gewoon een tijdgenoot, die een overduidelijk en hoogst persoonlijk spoor heeft nagelaten. Wie ogen en oren heeft..... ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 02-07-2011 23:02

Gelukkig want dat bespaart mij de moeite om 'wetenschappelijk' aan te tonen dat het bij Boeddha onbegonnen werk is Wahrheit und Dichtung uit elkaar te houden. Het kost me soms zelfs moeite om (juist door die opgeblazen verhalen) niet te denken dat zijn bestaan een pure mythe is.
Precies wat ik al snel ontdekte. Misschien is het voor een religie wel juist heel handig als er allerlei mythes bestaan. Dat maakt het deste sterker om erin te geloven. Ook rond de Bhagwan bestaan natuurlijk allerlei mythes, kan niet anders. Misschien hield hij wel helemaal niet van al die poeha als rolls royces en rolexen, maar wist hij dat hij daarmee zijn volgelingen achter zich aan kon houden. Want slim was hij. Net als al die anderen, De Boeddha, Mohammed, Jezus...
Je zou eens moeten lezen Alvar Ellegård: Jezus 100 jaar vóór Christus. Een recensie: In 'Jezus - Honderd jaar voor Christus' onderneemt prof. Alvar Ellegård een zoektocht...
Precies wat ik bedoel. De mensen die over Hem schreven hadden hem nooit gezien en dat Jezus tot God verklaren kwam ze toen heel goed uit. Wonderen, ook al zoiets, of die wederopstanding. Ik ben ervan overtuigd dat dit soort dingen ook spelen rond de Bhagwan. Misschien nog niet zozeer nu maar wel over, zeg, 100 jaar. De gospels ontstonden ook ver na Jezus' dood. Logisch trouwens, want dan kun je er heerlijk op los fantaseren, niemand die nog precies weet hoe het allemaal zat. De werkelijkheid is een stuk 'soberder' dan de verhalen, reken maar.
Het boek is bij verschijnen door 'de gevestigde orde' gewoon doodgezwegen en/of vanuit bepaalde hoek in de bepoefde stijl met louche verhalen verdacht en belachelijk gemaakt. (Denk aan de draaitoltoespraak van Maxim Verhagen! Er is niet zo veel nieuws onder de zon.)
Wat Maxim Verhagen betreft: ik zou me pas echt zorgen gaan maken als hij helder en zonder omhalen iets zou vertellen. Rond Verhagen hangt toch altijd dat gevoel van 'wat probeert hij nu weer te verbergen'. Ik spreek van 'een verhagentje' als iets op een volkomen ontoegankelijke manier wordt uitgelegd, waarbij je in het voorbijgaan toch een poot is uitgedraaid. Een cohennetje is roepen dat je een bruggenbouwer bent en dit vervolgens logenstraffen met gedrag dat het tegendeel laat zien. Maar goed. Laatst schreef iemand op Twitter: God als je bestaat haal dan de politiek uit mij. Sluit goed aan bij mijn gevoelen in deze.
toehoorders op handen gedragen, had veel 'fans', vooral vrouwelijke. Mág dat?! Er stonden voornamelijk vrouwen onder zijn kruis, zij waren de eersten bij zijn graf en...
Dat 'er stonden voornamelijk vrouwen onder zijn kruis' is wel een hele leuke Fons. Die opmerking zul je op die andere fora wel ongestraft kunnen maken, relies lezen daar overheen. Die Jezus was gewoon een womanizer, wat Bhagwan ook was dacht ik. Vrouwen komen bij dat soort mensen gewoon prima aan hun trekken. De meeste mannen missen het vermogen om echt te communiceren en dat kon die Bhagwan uitstekend.
Zoals mijn islamitische studiegenote uit Saoedi-Arabië het zo fraai formuleerde: "Jullie hebben hem ver weg het heelal in geprezen". In feite is de goede man, die zichzelf als 'mensenzoon' beschreef, volledig ontmenselijkt en dat heette dan heilig, zelfs goddelijk! Over Bhagwan doen ook allerhande minder kiese praatjes de rondte, allemaal komend uit dezelfde hoek. Als men daar zijn boeken heeft gelezen en zijn tapes heeft beluisterd (wat ik ten zeerste betwijfel) heeft men niets, maar dan ook niets
Dat gebeurt de Bhagwan ook. Gewoon een kwestie van tijd. Dan groeien de mythes en is er niemand meer om ze te ontzenuwen. En mythes gedijen ook sterk onder juist de mensen die niet lezen, wat je niet weet kan uitgroeien tot nog veel meer 'niet weten' en zo hebben de grote religies zich kunnen verspreiden
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 04-07-2011 08:30

ik heb wel vaker het gevoel dat sommige mensen mij proberen te "verhagelen"..:P (ofwel dom houden)en dat is niet helemaal onterecht ;)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-07-2011 11:06

Juda schreef:ik heb wel vaker het gevoel dat sommige mensen mij proberen te "verhagelen"..:P (ofwel dom houden)en dat is niet helemaal onterecht ;)
Ja en bij dat verhagelen of 'het verhagentje' hoort ook nog: 'en vervolgens blijkt dat je toch een poot is uitgedraaid'. Zo werkt dat Juda...
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Bhagwan 3

Bericht door FonsV » 04-07-2011 14:43

Dag Carel,
Je schreef:Dat 'er stonden voornamelijk vrouwen onder zijn kruis' is wel een hele leuke Fons.
Leuk dat je hem doorhad! Maar jij hoort dan ook niet bij de relies. :)
Of Jezus en Bhagwan echte womanizers zijn geweest (in de betekenis van DSK b.v.) weet ik niet en betwijfel ik zelfs. Wie is er niet 'subjectief'?
Je schreef:Dat gebeurt de Bhagwan ook. Gewoon een kwestie van tijd.
Ik voorzie of verwacht dat Bhagwan in de vergetelheid zal raken. Zijn 'ideeën' zijn zoek geraakt en de 'beweging' is een stille dood gestorven. Dat is bij meer 'wijzen' gebeurd zoals Krishnamurti, Kahlil Gibran, Gurdjeff etc. Geen van hen 'had de tijd mee', zoals dat heet. ;)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-07-2011 17:20

Hi Fons,

Leuk dat je hem doorhad! Maar jij hoort dan ook niet bij de relies.  
Of Jezus en Bhagwan echte womanizers zijn geweest (in de betekenis van DSK b.v.) weet ik niet en betwijfel ik zelfs. Wie is er niet 'subjectief'?
DSK is een enorme viezerik en wat er nu gebeurt was te voorspellen, die schoonmaakster wordt helemaal afgemaakt. Leer mij de wereld kennen, ik heb genoeg met topmensen gewerkt en weet ten diepste hoe de hazen daar lopen.

Natuurlijk zijn Jezus en de Bhagwan womanizers geweest, in de enig juiste betekenis: begripvol, een luisterend oor, niet macho achtig. Vrouwen houden daarvan heb ik ooit ontdekt en als het bij je hoort ben je, zonder er ook maar een seconde op uit te zijn een womanizer. Dat hoeft echt niet te betekenen dat je met elke vrouw het bed wilt delen, juist niet. Jezus was zeker een womanizer, geen enkele twijfel dienaangaande Fons! Neem dat maar van dominee Carel aan...
Ik voorzie of verwacht dat Bhagwan in de vergetelheid zal raken. Zijn 'ideeën' zijn zoek geraakt en de 'beweging' is een stille dood gestorven. Dat is bij meer 'wijzen' gebeurd zoals Krishnamurti, Kahlil Gibran, Gurdjeff etc. Geen van hen 'had de tijd mee', zoals dat heet.  
Nee, nee Alfonsius. Je vergeet iets dienaangaande. De eerste gospels werden 90 jaar na de dood van Jezus geschreven. Dus door mensen die hem nooit gekend hebben, alles uit overlevering hebben vernomen. En, dat hoef ik jou niet uit te leggen, dan gaat de mystiek werken. Dat gebeurt vroeg of laat ook rond die Bhagwan. Die man had te veel charisma en wijsheid en met dat illustere tweetal kun je de tijden overleven. Als Rutte en vooral Cohen al lang vergeten zijn bloeit de boem van de Bhagwan.

Even doorbijten Fons, over zo'n 100 jaar weten we het...
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie