privacy wetgeving: Gaat NL tever?

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-05-2011 11:29

Juda schreef:Hey Carel,
waar ik bang voor ben is dat mensen die dit probleem signaleren en er iets aan willen doen, straks in de gevangenis belanden.
we hebben wel een gedeeltelijk extreem rechts kabinet.
je krijgt in het ergste geval iets dat lijkt op dat het Internet een soort Stasi archief wordt, waar al je gegevens op te vinden zijn en alles verraadt je dan.
ook je mobiel id kaart en laptop zijn dan plots je vijanden geworden.

lijkt jou dit een reel gevaar?
Het is al zo dat mensen die problemen signaleren op een politieinval kunnen rekenen. Denk aan die journalisten van De Telegraaf (juni 2009): AMSTERDAM - „Het is ongehoord in een democratie dat een journaliste die gewoon haar werk doet, in haar eigen huis wordt overvallen door de overheid.” Dit zegt Arendo Joustra, voorzitter van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren donderdag in reactie op de inval in de woning van een journaliste van De Telegraaf. http://www.telegraaf.nl/binnenland/4195 ... ord__.html Dus daar is al wel bewijs van.

Deze plaat komt van Freedom http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=1 ) Die geeft precies aan hoe de vrijheid van meningsuiting zich ontwikkelt. We dalen zachtjes op de schaal en landen als Rusland knallen naar beneden

Afbeelding

Met je tweede deel ben ik het niet eens. Dit kabinet is niet (gedeeltelijk) extreem rechts. Het is een typisch middenkabinet, met een gedoger die voornamelijk een linkse koers vaart maar er enkele kwestieuze standpunten op na houdt. De PVV maakt regeren net zo lastig als het geval zou zijn geweest met bijvoorbeeld de SP.

In het geval van die journalisten was hun digitale informatie inderdaad het middel om ze op te pakken.

Nog even over bovenstaand plaatje: In het rijtje van landen van 'Vrije Meningsuiting' glijdt Nederland achteruit en daarover zouden we ons grote zorgen moeten maken. Natuurlijk is het lang geen Libie of Sudan (of noem maar op), maar de richting waarin we gaan is niet de goede. Ook het instellen van verklikkerlijnen is een slecht teken. Verklikken is iets in het geniep en dat moet je niet bevorderen. En al helemaal niet als je kijkt hoe schofterig er met zichtbare klokkenluiders zoals Ad Bos wordt omgegaan. De overheid plukt er lekker de vruchten van en Adje Bos kon mooi verrekken.

Ik deel je zorg dus.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 17-05-2011 17:17

carel schreef:
Juda schreef:Hey Carel,
[lap tekst]
lijkt jou dit een reel gevaar?
Ik deel je zorg dus.
dank je wel, ik loop hier al 4 jaar mee en ik ben blij dat mensen om me heen het ook beginnen te zien.
ook in mijn directe omgeving had ik het er nog met iemand over.
mensen zien het gevaar steeds meer.

de PVV.
Ik dacht echt dat de PVV
[en dus ook het kabinet dat van hen afhankelijk is] een extreem rechtse koers vaarde..
en dat de PVV het kabinet kon laten vallen als ze dat wilden.
als ze niet extreem rechts zijn, waar is dan al die ophef in de media om?
Is het waar dat de PVV het kabinet kan laten vallen of is dat een fabeltje?
ik ben hier niet goed genoeg van op de hoogte.

Groet Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 17-05-2011 21:32

Juda schreef:de PVV.
Ik dacht echt dat de PVV
[en dus ook het kabinet dat van hen afhankelijk is] een extreem rechtse koers vaarde..
en dat de PVV het kabinet kon laten vallen als ze dat wilden.
als ze niet extreem rechts zijn, waar is dan al die ophef in de media om?
Is het waar dat de PVV het kabinet kan laten vallen of is dat een fabeltje?
ik ben hier niet goed genoeg van op de hoogte.
Het probleem met de PVV, zoals ze zich presenteren, is dat ze een extreem standpunt hebben op laat ik het maar de 'buitenland politiek' noemen, in het bijzonder de opvattingen over de islam. Op dat vlak zitten ze óver de grens en zo zie ik dat ook. Wel zou het heel goed zijn als de islam kritischer naar zichzelf ging kijken, dat zou Wilders veel wind uit de zeilen nemen. Maar op vele andere punten zijn ze (de PVV) qua standpunten sterk vergelijkbaar met een partij als de SP. Links dus. Daarom kun je ze lastig in een enkel laatje schuiven.

Zeker kan de PVV het kabinet laten vallen. Ze hebben afspraken over kamermeerderheden gemaakt en eerlijk gezegd begrijp ik niet veel van dit gedoogakkoord, veel ruimte heeft het kabinet niet. Want Wilders gaat toch behoorlijk zijn eigen gang. We zullen zien hoe dat afloopt. Rutte doet het goed, maar zijn regeerbasis is heel delicaat en smal.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-05-2011 11:49

carel schreef:
Juda schreef:de PVV.
Ik dacht echt dat de PVV
[en dus ook het kabinet dat van hen afhankelijk is] een extreem rechtse koers vaarde..
en dat de PVV het kabinet kon laten vallen als ze dat wilden.
als ze niet extreem rechts zijn, waar is dan al die ophef in de media om?
Is het waar dat de PVV het kabinet kan laten vallen of is dat een fabeltje?
ik ben hier niet goed genoeg van op de hoogte.
Het probleem met de PVV, zoals ze zich presenteren, is dat ze een extreem standpunt hebben op laat ik het maar de 'buitenland politiek' noemen, in het bijzonder de opvattingen over de islam. Op dat vlak zitten ze óver de grens en zo zie ik dat ook. Wel zou het heel goed zijn als de islam kritischer naar zichzelf ging kijken, dat zou Wilders veel wind uit de zeilen nemen. Maar op vele andere punten zijn ze (de PVV) qua standpunten sterk vergelijkbaar met een partij als de SP. Links dus. Daarom kun je ze lastig in een enkel laatje schuiven.

Zeker kan de PVV het kabinet laten vallen. Ze hebben afspraken over kamermeerderheden gemaakt en eerlijk gezegd begrijp ik niet veel van dit gedoogakkoord, veel ruimte heeft het kabinet niet. Want Wilders gaat toch behoorlijk zijn eigen gang. We zullen zien hoe dat afloopt. Rutte doet het goed, maar zijn regeerbasis is heel delicaat en smal.

Carel...

Hoe denk jij eigenlijk over de Islam ?
zie jij dat als een bedreiging voor het Westen?

een man die bij de Mariniers gezeten heeft, zei dat ze een wereldregering willen opzetten.
of ze nu gematigd zijn, of radicaal, de meeste Moslims hebben hetzelfde doel voor ogen.
het frappante is dat veel waar de Koran voor is, iets is waar de Bijbel voor waarschuwt.

hoe kijk jij daar tegenaan?

Groet Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-05-2011 12:14

Hi Juda,

Jij weet je vragen wel te stellen 8)
Juda schreef:Hoe denk jij eigenlijk over de Islam ?
zie jij dat als een bedreiging voor het Westen?

een man die bij de Mariniers gezeten heeft, zei dat ze een wereldregering willen opzetten.
of ze nu gematigd zijn, of radicaal, de meeste Moslims hebben hetzelfde doel voor ogen.
het frappante is dat veel waar de Koran voor is, iets is waar de Bijbel voor waarschuwt.

hoe kijk jij daar tegenaan?
ik heb een tijd lang (2006-2011) les gegeven aan (onder andere) moslims. Mensen die in hun landen, het was een heel internationale club, vaak vooraanstaande posities innamen, mensen dus die wat verder konden kijken.

Ik heb precies jouw marinier-vraag aan enkele van hen gesteld. Dus: "wil de islam een wereld-dominantie bereiken?" Natuurlijk stelde ik die vraag pas toen ze mij wat beter kenden en wisten dat ik een nogal open visie hanteer. Dat was belangrijk, omdat ze heel goed weten dat er in het westen heel kritisch naar de islam wordt gekeken.

Ik heb erbij gezegd, wetend dat dit een principieel punt is waar men eens goed over moet denken, dat ik elk antwoord accepteerde, dat men zich dus helemaal vrij moest/kon voelen. Daar hebben we het allereerst even over gehad, want 'vrijheid' is een lastig begrip in veel landen en men verstaat er van alles en nog wat onder. We kwamen daar wel uit: vrijheid is persoonlijke keuzes kunnen doen, binnen geaccepteerde spelregels die geen enkele partij of groep bevoordelen. Ja, geen lekkere oneliner, maar dat was ook niet te verwachten.

Men kwam terug met (zowel gematigde als wat fanatiekere moslims) precies hetzelfde als jouw marinier zei: "Ja, de islam wil wereld-dominantie bereiken, omdat dit het enige ware geloof is en politiek ondergeschikt is aan religie". Aarzelend gevolgd door, ze zagen mij klaarblijkelijk wit wegtrekken: "maar we moeten wel ervoor zorgen dat andersdenkenden hun eigen weg kunnen volgen". Ik schrok hier toch nog behoorlijk van. Dit waren allemaal mensen die goed konden nadenken en relativeren. Dat hadden ze in mijn klas al duidelijk laten zien.

We hebben daar diepgaand over doorgepraat. En uiteindelijk kwam er uit dat het belangrijk is als de islam kritiek toelaat, dat men de dingen meer relativeert en niet denkt in termen van 'gelovigen en ongelovigen'. Meteen werd daarbij gezegd dat dit nog wel een hele weg is/was en dat het Westen zelf ook heel intolerant tegenover de islam was.

Je ziet dat lang niet iedereen jouw weg gevolgd heeft: tolerant zijn en toch geloven in God.

Tja :cry:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

privacy wetgeving: gaat NL tever?

Bericht door FonsV » 18-05-2011 15:36

Gewoon een verademing deze gedachtewisseling. Dat was dus het eerste dat ik dacht. :)

Tussendoor: ik had ineens veel Engels in de lay-out en de letters waren ook veel groter geworden. Zit dat bij de server of bij mijn pc? Toen bleek tot mijn verrassing dat ik opnieuw moest inloggen. Hoe kwam dát nu weer? (Weet je? Ik ben een cyberrund. ;))
Carel schreef:Natuurlijke selectie heeft dus de mensensoort die het beste in staat was om gezamenlijk de slag met de elementen in te gaan bevoordeeld, en daarom zijn wij er. Maar diezelfde eigenschappen, roddels, op elkaar letten, achter geheimen proberen te komen, de dingen die jij noemde dus, hebben een keerzijde en dat zie je nu.
De laatste jaren raak ik steeds meer geïmponeerd door de richting van de menselijke evolutie. Ik probeer me bewust te blijven van twee zaken:

1. dat het tempo van de evolutie dient gemeten te worden met een andere klok dan waarmee wij ons dagelijkse bestaan beleven. Gelovige mensen zeggen wel eens: 'Voor God zijn duizend jaren als een dag'. Hoe ze dat weten weet ik niet. Maar als je de geschiedenis van de aarde met alles wat daarop leeft aan je laat voorbijgaan zit je al gauw met periodes van duizend tot miljoen jaar. Onvoorstelbaar! :( Hier beneden is op de Afsluitdijk de maximum snelheid opgehoogd tot 130 KM per uur zodat een 'winst' van 74 seconden kan worden behaald. Ik bedoel maar. :?

2. dat de evolutie niet zonder horten of stoten gaat, geen ononderbroken of rechtlijnige groei of verbetering kent. Het is nogal eens gebeurd dat de mensheid een harde les nodig had om weer op het goed pad terug te keren. Nogal hardleers, zal ik maar zeggen. Zit er zoiets aan te komen? Kan het zijn dat Moeder Aarde straks geen genoegen meer neemt met de manier waarop wij de natuur wereldwijd geweld aan doen?

De mens is van nature een sociaal wezen. Dat wil toch zeggen dat hij alleen in een groep of als deel van een groep tot zijn volledige recht kan komen. Het kleinste natuurlijke groepje is het gezin en... zelfs over de taakverdeling dáár wordt al verschillend gedacht.
Dan zijn er de grotere groepen. Mijn vraag is: hoe groot kan een groep zijn om door de leden nog 'behapt' te kunnen worden? Wat moet ik verwachten van een 'natie' die uit dertig, veertig of nog meer afzonderlijke 'clans' bestaat? Speelt ook daar al niet het probleem van privacy, het leven en laten leven? Wat is de oorzaak van de ook daar vaak voorkomende spanningen? Ze kunnen meermalen alleen worden 'opgelost' door een oorlog.

Waar ik voor huiver is de nadruk die tegenwoordig wordt gelegd op de individualiteit en de onderlinge concurrentie. Alsof dat laatste geen mooi woord voor strijd/oorlog is. Die concurrentie zou een stimulans zijn voor de economie en een groeiende economie zou hetzelfde zijn als vooruitgang, als gewenste evolutie. Hoe waar is dat allemaal?

De laatste tijd heb ik nogal veel gelezen over het 'oosterse denken'. De auteurs raken maar niet uitgesproken over het NU! Het enige dat werkelijk IS is het NU en als dat niet goed genoeg is (waarom niet goed?), wat DOE je NU dan? We leven in een van de rijkste landen van de wereld, hebben het uitzonderlijk goed en besteden al onze tijd en energie aan het 'verbeteren' van ons leven tot leven dat er nog niet is. Nu levend in de droomwereld van straks katten we maar op de reële wereld van nu en natuurlijk zijn anderen de schuld dat die nog niet de gedroomde toekomst is.

Over dit onderwerp kun je uren praten maar... hebben we nog wel de mentaliteit die het ons mogelijk maakt MET elkaar te praten en niet alleen TEGEN elkaar? Je bent gauw te optimistisch of te pessimistisch.

Premier Rutte heeft vier jaar geleden in een interview tegen de Viva gezegd dat hij een moederkindje was en soms naakt door zijn eigen huis liep, uiteraard met de gordijnen dicht. Toevallig heeft iemand dat al lang vergeten interview onder in een la teruggevonden en maar weer eens gepubliceerd. Viva: Verliest Rutte glans?

OK, zo kan het wel weer. :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-05-2011 16:24

Hi Fons,
Fons schreef:Gewoon een verademing deze gedachtewisseling. Dat was dus het eerste dat ik dacht.
Precies. En hoe komt dat? Simpel, omdat Juda een open en directe stijl van schrijven heeft, hij schrijft wat hij denkt en dan kun je daar heel gemakkelijk op verder borduren. Juda is een aanwinst op ons forum.

Toch doe je (en ik) daarmee bijvoorbeeld posters als Dirk of Determinst, de anderen niet te na gesproken, tekort. Dirk heeft de afgelopen tijd goed doordachte posten geplaatst. Posten waarbij hij enige studie naar de teksten en het gebruik cq misbruik daarvan heeft moeten doen. Hij laat daarin precies zien waar een quote overgaat in een quote mine of waar teksten zijn aangepast, waardoor je een heel andere betekenis krijgt dan bedoeld is door de schrijver.

Ik kijk altijd naar 'the bright side', voor een stikdonkere kijk in de tijd ben ik nog wat te jong immers 8) 8)
Fons schreef:Tussendoor: ik had ineens veel Engels in de lay-out en de letters waren ook veel groter geworden. Zit dat bij de server of bij mijn pc? Toen bleek tot mijn verrassing dat ik opnieuw moest inloggen. Hoe kwam dát nu weer? (Weet je? Ik ben een cyberrund. )
En dat is goed voor de persoonlijkheidvorming Fons (moet je maar denken). Zie uitloggen en inloggen als het stoppen met het verkeerde pad en het kiezen van een nieuwe weg. Zo van 'je kunt elke dag een nieuw begin maken'. Zo bezien zouden we veel meer moeten 'uitloggen' en 'inloggen' :shock:

Jouw evolutionaire opmerkingen laten zien hoe fantastich evolutie als proces is en hoe bijzonder het is dat wij als mens in staat zijn gebleken onze eigen historie te achterhalen. Geen historie van koningen, despoten, goden en de Lidl, maar een geschiedenis waarin het leven zichzelf vorm en inhoud gaf. Het gekke is dat sinds ik de geologische tijdschaal uit mijn hoofd ken ik een beetje het gevoel heb dat ik me (mentaal natuurlijk) naar die tijden kan verplaatsen en dat geeft een rijk gevoel. Om wat te oefenen:

Afbeelding en bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Geologisch_tijdperk
je schreef:Mijn vraag is: hoe groot kan een groep zijn om door de leden nog 'behapt' te kunnen worden? Wat moet ik verwachten van een 'natie' die uit dertig, veertig of nog meer afzonderlijke 'clans' bestaat? Speelt ook daar al niet het probleem van privacy, het leven en laten leven? Wat is de oorzaak van de ook daar vaak voorkomende spanningen? Ze kunnen meermalen alleen worden 'opgelost' door een oorlog.
Hierin schuilt de kern van het probleem. Onze groepen / landen/ werelddelen zijn te groot geworden, ze zijn door ons niet meer te behappen, we zijn immers niet veel anders dan die mens die in kleine groepen leefden, duizenden en duizenden jaren achtereen. De laatste 2000, zeg 3000 jaar en in het bijzonder de laatste 10-15 jaar waarin het wel heel erg snel gaat, is er heel veel veranderd, maar evolutionair hebben we niet kunnen 'aanhaken'. Daarom gaat het zo vaak mis, krijgt een despoot een veel te groot land onder zich, kunnen religies uitgroeien tot wereldomspannende bewegingen, waar een veel kleinere omvang en dito impact veel en veel beter waren geweest. Daarmee richt de mensheid zich ten gronde, daarvan ben ik overtuigd.
je schreef:Het enige dat werkelijk IS is het NU en als dat niet goed genoeg is (waarom niet goed?), wat DOE je NU dan?
Goed dat je dit aanhaalt. Dit is een enorme misvatting naar mijn bescheiden mening. We kunnen, sterker, we moeten leren leven in het ooit-nu-straks, want wat we NU doen heeft een irreversibele invloed op het DAN. En dat lange termijn denken is iets waar we evolutionair niet voldoende voor zijn toegerust. Het is dom, vind ik, om het NU zo te benadrukken als die 'filosofen' doen, daarmee versterkt men onze tekortkoming. Deze 'sofen' zouden van mij gefileerd mogen worden :)

En, de aarde heeft ons niet nodig, WIJ hebben de aarde nodig. Getuige deze prachtige uitspraak: "als alle insecten verdwenen zouden zijn dan was alle leven over 50 jaar uitgestorven". En dan deze: "Als alle mensen vanaf NU van de aarde verdwenen waren zou het leven over 50 jaar floreren als nooit tevoren".
je schreef:Premier Rutte heeft vier jaar geleden in een interview tegen de Viva gezegd dat hij een moederkindje was en soms naakt door zijn eigen huis liep, uiteraard met de gordijnen dicht. Toevallig heeft iemand dat al lang vergeten interview onder in een la teruggevonden en maar weer eens gepubliceerd. Viva: Verliest Rutte glans?
Grappig dit. Ik vind dit juist een heel sterk punt van Rutte. Die man is echt en puur en dat laat dit artikel weer helder zien. Hij wint aan glans, glansrijk zelfs. Ik zit te wachten op een artikeltje waarin iemand als Cohen er als echt en puur uitkomt. Ik denk dat ik lang, héél lang kan wachten.

Ja, zo kan ie wel weer :?
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 18-05-2011 16:59

Zeg Carel,

de Islam wil dus een wereldsysteem opzetten..

dit dacht ik eigenlijk wel, maar wist het niet zeker.
je hoort wel eens wat en dan ga je puzzelen.

wist je dat de naam van Allah in de Bijbel staat?
Het zijn de 3 tekens die staan op de plek van 666 in Openbaring 13:18

het zijn letterlijk deze tekens:

Afbeelding

deze tekens zijn oudGrieks en ze betekenen in het O.G. 666.

deze tekens zijn ook Arabisch en betekenen in die taal In de Naam van Allah.

frappant :?
ik denk dat dit eens goed mis gaat en dat deze profetieën over een onbekende tijd eens echt zullen uitkomen.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Bericht door Dirk » 18-05-2011 17:08

Juda schreef:deze tekens zijn ook Arabisch en betekenen in die taal In de Naam van Allah.
Nu is mijn Arabisch niet heel goed, maar ik ben er toch vrij zeker dat dat er niet staat, en dat dit überhaupt geen Arabisch is...
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 18-05-2011 17:09

Hi Juda,

Dit is inderdaad heel frappant zeg. Zeker in relatie tot het getal 666 wat weinig goeds voorspelt. Hier kijk ik nogal van op.
je schreef:ik denk dat dit eens goed mis gaat en dat deze profetieën over een onbekende tijd eens echt zullen uitkomen..
Laten we hopen van niet. Ik denk dat ik het zeker niet red als ik voor Hem kom te staan. Daarvoor heb ik toch een beetje te veel eigenwijze dingen gedaan en zo.

Helaas deel ik wel je opmerking 'het kan wel eens goed mis gaan', zij het dan op andere gronden, in bovenstaande posten aangestipt.

Hoe heb je dit gevonden en is er meer over bekend? Je zou hier gemakkelijk de relatie tussen Allah en het getal van het beest kunnen leggen. Is dat zo bedoeld voor zover jij weet?

Interessant hoor.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie