Parallellen met Openbaring van Johannes met: vandaag!

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 03-09-2011 21:33

Hi Artitu,
Openbaring zit zeer duidelijk structuur in.
Misschien ben ik hier wat te snel in mijn conclusies geweest wat betreft Openbaringen. Wellicht heb jij veel beter onderricht op dit gebied gehad dan ik, maar ik kan er niet goed wijs uit. Hetgeen natuurlijk ook weer iets over mij zegt.

Misschien is het handig als je iets van die structuur laat zien, dan wordt Openbaring misschien aan mij ook geopenbaard.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Parallellen met Openbaring van Johannes met: vandaag!

Bericht door FonsV » 06-09-2011 14:02

Een Frans gezegd luidt: "Histoire se répète". Leuk om eens te filosoferen over de vele betekenissen die dat 'histoire' kan hebben. ;)

Lekker cryptische opmerking van me, maar wat actueel gebeurt gebeurt zelden tot nooit voor de eerste keer. :D

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Re: Parallellen met Openbaring van Johannes met: vandaag!

Bericht door carel » 06-09-2011 16:23

FonsV schreef:Een Frans gezegd luidt: "Histoire se répète". Leuk om eens te filosoferen over de vele betekenissen die dat 'histoire' kan hebben. ;)

Lekker cryptische opmerking van me, maar wat actueel gebeurt gebeurt zelden tot nooit voor de eerste keer. :D

Groeten.

Fons.
op welke post heeft dit betrekking Fons?

En wat betreft het herhalen, de geschiedenis herhaalt zich zeker maar nooit precies hetzelfde. Nooit. En dat maakt dat je elke gebeurtenis toch weer als nieuw onder ogen zult moeten zien.

Van geschiedenis kun je de grote kaders ontdekken maar nooit de details. En op dat punt had ene Cruijff gelijk: het zit hem in de details.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Parallellen met Openbaring van Johannes met: vandaag!

Bericht door FonsV » 06-09-2011 18:13

Dag Carel,
Je schreef:* … onheilsboodschappen zijn van alle tijden.
* Bedenk hier dat men in oude tijden ook financiële crisissen gekend heeft, oorlogen maakten het geld dat men toen gebruikte ook niks meer waard, ook weer van alle tijden dus.
* ...natuurlijk komt er ooit wel een crisis, komt er een heerschappij aan zijn end, dat is met alle heerschappijen het geval geweest.
* Deze Kalpa wordt weer gevolgd door een nieuwe Kalpa.
Ik schreef:L'Histoire se répète.
Je schreef:...de geschiedenis herhaalt zich zeker maar nooit precies hetzelfde.
OK: l'histoire se répète partiellement. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 06-09-2011 22:16

Hi Fons,

OK: l'histoire se répète partiellement.
Hier zie je het probleem met krachtige quotes. Jouw toevoeging maakt de quote inhoudelijke juister, maar de kracht is er dan wel van af. Dat is de makke hier.
Helaas.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie