foute regels en het gebruik van de Bijbel...

De meeste onderwerpen op dit forum varieren van serieus tot bloedserieus. In deze koffiehoek is het (eindelijk) eens tijd voor wat anders.
Plaats reactie
Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

foute regels en het gebruik van de Bijbel...

Bericht door Juda » 20-05-2011 18:17

http://youtu.be/KGjyrRrnnKY

een grappig tekenfilmpje over een aantal kinderen op school.
ze krijgen van hun koning nieuwe regels.
alleen zijn deze regels van een andere schoolplein-koning
uit 1935 rond de Grote Depressie..
het laat volgens mij treffend zien wat er gebeurt, als je verkeerd gelooft...

Vind ik best cool gedaan...
Helaas is het in het Engels...:(

hoe denken jullie hierover?
Ik vind dat Creationisten namelijk bijna exact dezelfde fout maken met de Bijbel..
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-05-2011 21:10

Hi Juda,

Goed filmpje inderdaad. Het heeft niet zozeer met 'verkeerd geloven' te maken, maar met:

- de 'leider' / verlicht despoot eigent zich de regels toe (ursupatie)
- vervolgens verklaart hij zichzelf tot 'uitlegger', dus als er iets gebeurt waar de regels niet in voorzien dan heeft hij het laatste woord
- dit houdt in dat de leider een zekere slimheid moet hebben, hij moet met regels kunnen spelen
- de taal waarin hij spreekt kan maar het beste orakel-taal zijn (groot, gedragen en vooral voor allerlei uitleg vatbaar)
- partijen tegen elkaar uitspelen 'je hebt het niet begrepen' helpt om jezelf in het centrum van de uitleg te houden
- verwijzen naar 'oud' en dus (??) 'bewezen' verheft de tekst tot mythische proporties
- op mythische zaken heb je geen kritiek, die vereer je
- vereer je die teksten/uitleg niet dan val je buiten de groep, een afvallige, ongelovige en dus wordt je uit de groep geknikkerd
- gebruik vooral de almacht van de angst
- hou ze dom: 'dat hoef jij niet te weten, ik weet het en dat moet voldoende zijn'
- dus is je aandacht als leider gericht op het onderwerpen van mensen aan de 'regels'/ teksten

Zo werkt het een beetje denk ik en dat hebben al die religies heel goed begrepen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 20-05-2011 21:15

hoi Carel..
Dat is juist. (volgens mij ! foei Juda!)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 20-05-2011 21:34

Hoi Carel,
je schreef iets dergelijks als:
verering van mythen [toevoeging van mij:
Genesis enzo doen me daaraan denken...]
wanneer je dat niet doet, val je buiten de groep....

volgens mij is dat een van de redenen dat ik die kerk zo een beetje uitgeknikkerd ben.
Ik ben zelf opgestapt, maar ik werd eigenlijk gedwongen door de druk van deze lieden.
Heb met nog iemand anders gezegd wat me dwars zat in een brief, die ik aan alle leden heb uitgedeeld en ben hem gesmeerd.
het is Wennen of Rennen.
Ik koos hier dan ook de enige keer in mijn leven voor: RENNEN!

Groeten Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 20-05-2011 22:40

Wat ik uit jouw posten lees is dat je een open stijl van opereren hebt in het debat. En dat is nou net precies wat men niet wil. Open stijlen wrikken nog wel eens verborgen kastjes en keldertjes open en dat kan natuurlijk niet. Denk aan het verhaal van de kleren van de keizer http://nl.wikipedia.org/wiki/De_nieuwe_ ... _de_keizer

Dat is precies wat jij - zo schat ik het in - daar in die gemeente deed. Dan gaat het er al lang niet meer om of je wel of niet gelooft, dan gaat het om de belangen van de leiders en hun positie. En dan werken ze je eruit.

Tissneu, het is niet anders. Inderdaad, dan kun je niet hard genoeg lopen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 20-05-2011 22:52

zeg carel,
wat vind je eigenlijk van mijn laatste post op het forum van "de wanpraktijken van het creationisme?"
Groeten Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie