Wat is het grootste dat de mens tot stand heeft gebracht?

Evolutie, creatie, religie, filosofie. De hoofdthemas van dit forum. Dat roept de vraag op wat de grootste prestatie van de mens is, nuchter beschouwd
Plaats reactie
carelvanheugten
Site Admin
Berichten: 36
Lid geworden op: 07-07-2010 12:57

Wat is het grootste dat de mens tot stand heeft gebracht?

Bericht door carelvanheugten » 20-07-2010 00:45

Dit forum biedt een interessante mogelijkheid, het maken van een poll. Laten we dat maar meteen eens proberen. U kunt hierboven uw keuze maken en toelichten in een post.

Oh ja, natuurlijk ben ik dingen vergeten, zet ze er maar bij.

Lijkt me interessant.
Carel van Heugten

Dirk
Berichten: 302
Lid geworden op: 16-07-2010 20:06

Bericht door Dirk » 20-07-2010 23:34

Van de dingen die hier staan; de speld natuurlijk. Als we geen lulverhalen konden doorprikken hadden we geen evolutie- en relativiteitstheorie gehad, aangezien die alle voorgaande theoriën tot lulverhaal hebben gereduceerd...
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further."
--Richard Dawkins

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 21-07-2010 07:14

Nou dat vind ik een lullige opmerking van je Dirk.

Je kan het verhaal van Newton toch niet zodanig doorprikken dat het een lulverhaal is geworden?

;)

Flight
Berichten: 150
Lid geworden op: 08-07-2010 13:24

Bericht door Flight » 21-07-2010 09:43

Determinist schreef: Je kan het verhaal van Newton toch niet zodanig doorprikken dat het een lulverhaal is geworden?

;)
Toch wel Deet...en nog wel door de Nederlander Erik Verlinde. Zie dit artikel van de NY Times: A Scientist Takes On Gravity
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”
- Homer Simpson

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

zwaartekracht

Bericht door carel » 21-07-2010 11:22

Hi Flight,

Interessant artikel post je hier

Deze
van Dr. Erik Verlinde. Uit jouw linkje
the force we call gravity is simply a byproduct of nature’s propensity to maximize disorder.
En onderaan de pagina:
Those exploding black holes (at least in theory — none has ever been observed) lit up a new strangeness of nature. Black holes, in effect, are holograms — like the 3-D images you see on bank cards. All the information about what has been lost inside them is encoded on their surfaces. Physicists have been wondering ever since how this “holographic principle” — that we are all maybe just shadows on a distant wall — applies to the universe and where it came from.
Voor mij zit dit stukje tekst op het scheivlak van hypothesevorming en filosofie. Ik ga er nog maar van uit dat met de vorming van een zwart gat alle informatie (kenmerken) van het oorspronkelijke object verloren gaan, net als een krant in het vuur.

Wel leuk dit soort speculaties aan de rand van wat we weten. Dit verhaal is, in de termen van mijn pollvraag nog niet echt doorprikkable, maar wie weet. :wink:
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Kees
Berichten: 32
Lid geworden op: 19-07-2010 21:27

Bericht door Kees » 28-08-2010 13:44

Haha, fantastische poll! Onmiskenbaar de speld :wink: Ik vraag me wel af wat de mensen die "anders" gestemd hebben voor ogen hadden...
...Dit verhaal is, in de termen van mijn pollvraag nog niet echt doorprikkable, maar wie weet.
Zeker wel: http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_falling :mrgreen:

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 28-08-2010 18:21

Hi Kees,

Intelligent Falling? Leuk!
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 05-05-2011 23:30

Ik ga direct voor de speld:
het beste dat er is, het maakt je helder, en scherp van geest, als je hem weet te gebruiken.
scheelt een hoop geouwehoer.:p
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Artitu
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-07-2010 14:23

Bericht door Artitu » 28-08-2011 21:10

Ik heb voor ;anders gekozen,

De grootste prestatie van de mens is dat wij met behulp van technologie onze eigen "mens" kunnen verbeteren, dat we steeds ouder worden, en dat we zelfs onze omgeving kunnen aanpassen aan onze behoeften.
"Een wereld waarin wij leven dient als zo nodig begrepen te worden, een God waarmee wij leven dient als zo nodig erkend te worden"

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 28-08-2011 23:43

Artitu schreef:Ik heb voor ;anders gekozen,

De grootste prestatie van de mens is dat wij met behulp van technologie onze eigen "mens" kunnen verbeteren, dat we steeds ouder worden, en dat we zelfs onze omgeving kunnen aanpassen aan onze behoeften.
Dat is zeker zo. Evolutionair heeft ons technisch vermogen veel gebracht. Maar het heeft geen gelijke tred gehouden met ons vermogen om daar een goed (ethisch verantwoord) gebruik van te maken. Wij kunnen onze omgeving inderdaad aanpassen, maar we kunnen de consequenties op de langere termijn van onze daden niet goed hanteren. Ik zie het daarom op termijn flink mislopen.

Om de een of andere reden heeft natuurlijke selectie mensen met verstand doen ontstaan, maar we gebruiken onze bedenksels wel vaak ram verkeerd. We missen een stevige ethische bagage. Ik kan hier wel meer van vertellen, maar bedenk dat een van de briljantste mannen ooit met e=mc2 kwam en binnen de kortste keren leidde dat tot de atoombom.

Wat wij echt missen dat zijn de goede ethische kaders en het vermogen om op langere termijn te kunnen denken en voelen.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie