Complexiteit en natuurlijke selectie

Naarmate de tijd verstrijkt komen er steeds complexere levensvormen voor. Ongetwijfeld zal er ooit wel eens een neergaande lijn zijn geweest. Hoe is die toename te verklaren?
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 10-09-2010 00:22

Hi Fons,
Fons schreef:Prachtverhaal (zondvloed) maar natuurlijk niet 'echt gebeurd'. Laat ze maar rustig blijven zoeken naar de fossiele overblijfselen van die ark. Vele culturen kennen een soortgelijk verhaal en allemaal hebben ze geprobeerd aan die bij overlevering bekende ramp een bovenmenselijke dimensie te geven plus een waardevolle les. Donar slingerde ook niet echt een hamer over de wolken.
Precies, een prachtverhaal. Hoef je maar een keer te horen en dat vergeet je dan dus niet meer. Volgens mij stamt het ook uit oudere geschriften en hebben vele van die culturen het daarvan overgeschreven of zijn daar door geinspireerd geraakt om ook een vloedverhaal te hebben.

En nou, dat van Donar moet je niet zeggen. Ik liep ooit buiten, het begon te stormen en te regenen en vooral te onweren. ik rende als een gek en struikelde toen over een grote voorhamer. 8) :lol: En ik hoorde vervolgens hard vloeken, een Noorse vloek meende ik te herkennen en vervolgens "Hvor er min hammer", waar is mijn hamer. Nou jij weer :)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Hoe is toenemende complexiteit te verklaren?

Bericht door FonsV » 10-09-2010 13:36

Dag Carel,

Alweer wat jaartjes geleden fietste ik blootshoofds op de Keizersgracht in Amsterdam toen ik voluit werd getroffen door het werpsel van een reiger. Ik hoorde ook een vloek(je). :wink:

Vanmorgen kreeg ik bericht dat iemand had gereageerd op Over de tijd 5. Toen ik ging kijken stond er niets. :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 10-09-2010 15:35

Hi Fons,

Ja, dat heb je met reigers. Die flatsen wat af. Ik heb een vijver en daar laten ze het niet bij flatsels maar daar bezondigen ze zich aan verboden bevisserij.

Snieleuk.
Vanmorgen kreeg ik bericht dat iemand had gereageerd op Over de tijd 5. Toen ik ging kijken stond er niets
Die zal dan wel over tijd zijn geweest 8)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 21-05-2011 00:05

zeg carel,

kun je me uitleggen waarom complexe wezens niet per se gemaakt moeten zijn?
Ik hoor van creationisten vaak het argument dat complexe systemen gemaakt moeten zijn.
Ze zeggen vaak dat een auto uit onderdelen is opgebouwd die niet zonder de andere onderdelen is gebouwd.
vervolgens zeggen ze: zie je, die auto ( Of dat organisme) Is direct geschapen.
Ik voel intuïtief dat dit niet klopt, maar ik krijg de vinger er niet achter..

Misschien weet je een link naar een site die dat duidelijk helder ( zoals de post:
natuurlijke selectie voor dummies ) Kan uitleggen?

Groeten Juda...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Determinist
Berichten: 193
Lid geworden op: 09-07-2010 18:36

Bericht door Determinist » 05-06-2011 22:24

Juda schreef:zeg carel,

kun je me uitleggen waarom complexe wezens niet per se gemaakt moeten zijn?
Ik hoor van creationisten vaak het argument dat complexe systemen gemaakt moeten zijn.
Ze zeggen vaak dat een auto uit onderdelen is opgebouwd die niet zonder de andere onderdelen is gebouwd.
vervolgens zeggen ze: zie je, die auto ( Of dat organisme) Is direct geschapen.
Ik voel intuïtief dat dit niet klopt, maar ik krijg de vinger er niet achter..

Misschien weet je een link naar een site die dat duidelijk helder ( zoals de post:
natuurlijke selectie voor dummies ) Kan uitleggen?

Groeten Juda...
Juda,

Wellicht geeft mijn laatste reactie (eh eigenlijk mijn eerste) in de discussie met Peter een aangrijpingspunt. De documentaire van de BBC (één van de laatste links naar youtube) is een mooi startpunt.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 05-06-2011 22:29

@Determinist.

in de debat rubriek bedoel je?Dat had ik al gelezen, maar is idd een goede uitleg.


Helder en duidelijk, wel een beetje ingewikkeld.
thnx voor me er op te wijzen.

Groet Juda.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie