Monotheisme leidt tot superioriteitsdenken

Natuurwetenschappelijke kennis halen uit de Bijbel lijkt een verkeerd gebruik van de Bijbel in te houden. Welke passages lenen zich niet voor letterlijk gebruik
Plaats reactie
carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Monotheisme leidt tot superioriteitsdenken

Bericht door carel » 11-10-2010 15:05

Artikel Volkskrant van Rik Smits.

Monotheisme leidt tot superioriteitsdenken

NB: ik heb het eerder geplaatst, maar diep in een discussie. Vandaar dat ik er hier een nieuw item van maak, dan is het makkelijker te vinden. Stevig artikel, bruikbare argumenten. 8) Klik op de thumbnail en het artikel wordt leesbaar.

Afbeelding
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 04-07-2011 16:00

interessant artikel:
klopt helemaal als je de god van veel mensen ernaast legt.
creationisme spant hier natuurlijk de kroon.

Maar mijn God is niet zoals hij beschrijft.
en ik ben ook een soort van monotheïst.
Mijn God wil volgens mij juist dat je mensen helpt en accepteert zoals ze zijn, net als je eigen gevoelens, gedachten en ideeen.
Daarnaast wil Hij denk ik, dat je beseft, dat je allang gered bent van veroordeling.
je hoeft de Hemel niet te verdienen, dat kunnen we niet.
En God zorgt voor de Zijnen.
mijn God heeft mij juist verlost van de bekeringsdrang die ik vroeger had en die veel mensen hebben.

De man van het krantenknipsel beschrijft het falen van de gelovige, en kaart daarmee precies de vloek der wet aan.
( deuteronomium 27:26 vervloekt iedereen)
dit onderschrijft mijn Godsbeeld ook.( Galaten 3 vers 10 )
Daarom geeft Hij volgens mij de Hemel allang gratis kado aan hen die dit willen.
de rituelen mogen allemaal, zolang je er steun aan hebt. maar hoeven niet.
En ze moeten niet tot slavernij leiden.
Doen ze dat wel, dan moet de gelovige in kwestie zich volgens mij ernstig bezinnen en zich afvragen waarom hij ze nog doet.

zijn het dan geen geboden van mensen en heeft God het dan wel überhaupt gevraagd?
zo ja, dan is dit Godsbeeld een tiran en is dit godsbeeld bewezen vals.


zo denk ik er over...:P
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 04-07-2011 16:54

Hi Juda,

Helaas voor de discussie: wij zijn het helemaal met elkaar eens. Ik lees uit al jouw posten dat je er goed over nagedacht hebt. Zo te geloven is een steun voor jezelf en toeverlaat voor anderen.

Ja, dat is een compliment en dat kan ik nu eenmaal niet eenvoudig formuleren...

Jouw God had ook de Boeddha kunnen zijn, maar dat heb ik al wel meer gezegd. Daarmee neem je ten diepste afscheid van het O.T. en dan kan er ook weinig verschil van mening zijn. Wel denk ik dat crea's je zullen mijden, want jouw inzicht is een bedreiging voor ze.

Ik moet toch weer eens in de huid van CreaCarel kruipen, misschien vind ik dan iets waar we het niet met elkaar over eens zijn :shock: :)
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 05-07-2011 17:58

8)
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Artitu
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-07-2010 14:23

Bericht door Artitu » 21-09-2011 17:24

Als het Christendom superieur was, waarom was Jezus dan nederig onder de mensen?
Waarom claimt God dan niet dat hij de heerser is over alle gedierte? , maar laat het heersen van de gedierten aan de mensen over?

De oorzaak van de superioriteit moet je zoeken bij de mensen zelf, Net als de toren van Babel waarin de hoogmoed van de mens centraal staat.
"Een wereld waarin wij leven dient als zo nodig begrepen te worden, een God waarmee wij leven dient als zo nodig erkend te worden"

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 31-10-2011 14:53

precies.
ik ben het met je eens.
alleen neem ik zelf de Bijbel en dus ook Babel niet letterlijk, en toch komen we tot dezelfde conclusie.
ik vind wel dat je de les van Babel goed hebt opgepikt Artitu...
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

Plaats reactie