Christendom vs Christenisme 2

Natuurwetenschappelijke kennis halen uit de Bijbel lijkt een verkeerd gebruik van de Bijbel in te houden. Welke passages lenen zich niet voor letterlijk gebruik
Plaats reactie
FonsV
Berichten: 807
Lid geworden op: 20-07-2010 14:31

Christendom vs Christenisme 2

Bericht door FonsV » 24-09-2010 14:41

Cristendom-Christenisme 2

De teksten van de oude getuigen, die ik in mijn voorgaande bijdrage aanhaalde, betekenden een geweldig probleem voor de orthodoxe theologie. Maar dat probleem verdwijnt als je de tijd neemt om de bewijzen voor die getuigenissen op hun nauwkeurigheid te onderzoeken.

Die bewijzen zijn massief, gedetailleerd, specifiek en komen van over de hele wijde wereld: van de Veda wijsheid uit India tot de mythen uit de Scandinavische landen, de legenden van de Inca's en de originele spiritualiteit van de oorspronkelijk bewoners van Noord Amerika.

Hoe kan een feit een 'probleem' zijn?

Bijna ieder element van de zo geheten 'nieuwe' en 'unieke' en 'geopenbaarde' christelijke godsdienst bestond in allerhande tradities, praktijken en geschriften van vele andere volkeren vóór de eerste Christelijke eeuw.

De Spaanse conquistador Hernando Cartez (1485-1547) beklaagt zich in zijn dagboek erover dat 'de duivel aan de Mexicanen dezelfde dingen had geleerd als aan de Christenen'.

Toen Abbé Huc als eerst het gebied van Turkestan (1847) binnentrok, was hij stom verbaasd dat de Tartaren een godsdienstige maaltijd vierden met brood en wijn. Zijn verklaring was dat de 'duivel op die wijze vooruitliep op het Christendom om de mensheid te misleiden'.

Franzisco Pizarro (1471-1541) was verbaasd toen hij zag dat Azteken en Maya's 'op z'n Rooms Katholiek' geloofden en er dito plechtigheden op na hielden.

Niemand met enige nuchter verstand kan de honderden en honderden gelijkenissen over het hoofd zien tussen Bijbels materiaal en passages in vóór-christelijke boeken en rollen, in gebeitelde afbeeldingen op tempels en dan aannemen dat dit louter toeval is. Maar… moet dat verschijnsel dan 'verklaard' worden met 'voorafbeeldingen' of 'werk van de duivel'?

Kuhn formuleert het weer errug recht-toe-recht-aan: "Niemand kan onderzoekingen doen, vaststellen dat er ontelbare overeenkomsten zijn en dan niet tot de overtuiging komen dat Bijbelse teksten veelal overschrijvingen zijn (vaak niet begrepen en daarom verdraaid) van voorafgaande wijsheidsliteratuur".

Dit alles is minutieus gedetailleerd beschreven door de onwaarschijnlijk belezen Geoffrey Higgins (1771-1834) in zijn lijvig werk 'Anacalypsis': "Eén ding is duidelijk – de 'mythos' van de Hindoes, de 'mythos' van de Joden en de 'mythos' van de Grieken zijn in de grond allemaal hetzelfde; maar...wat men hun oude 'geschiedenis' noemt is niet de gewone geschiedenis van mensen. Het zijn eeuwige waarheden, in verhalen verborgen en wel op een manier dat de wijsheid alleen toegankelijk is voor hen die het geheim kennen of ervoor openstaan".

Gerald Massey(1828-1907), die zijn leven lang een studie maakte van oude mythen en symbolen en later Kuhn zeggen: "De menselijke geest heeft achttien eeuwen lang geleefd onder een verduistering en is klein gehouden in de schaduw van ideeën, waarvan de betekenis is verloren gegaan. Mythes en allegorieën werden ooit ontvouwd in de Mysteriespelen, maar ze zijn overgenomen zonder begrip en toen voorgesteld als 'gewoon' feit: God heeft zich verwaardigd om NU, in onze tijd, de waarheid voor de eerste maal 'persoonlijk' aan het mensdom mee te delen.
De oude religies verstonden hun mythen. Wij misverstaan de onze. En een groot deel van wat ons als Gods ware en enige openbaring wordt voorgehouden is een verzameling van door mensen binnenste buiten gekeerde en verkeerd begrepen mythen".


Ik heb geen idee hoe de lezers op dit alles reageren. Zelf denk ik: 'Als mij duidelijk is wat die deskundigen bedoelen, dan zal het een ander ook wel duidelijk zijn'. Of je hun beweringen voor waar overneemt is natuurlijk je eigen keuze. Vrijheid van denken!
Maar ik merk ook regelmatig dat dit soort onderwerpen een ander in de kortste keren de keel uit komt. Waarom eigenlijk?

Iemand, - ik weet natuurlijk al weer niet meer wie – wilde, alvorens te reageren, het eerst zelf gaan bestuderen want 'Waarom zou ik de schrijvers van dit alles vertrouwen? Is de kans niet groot dat zij die oude geschriften verkeerd hebben geïnterpreteerd'? (Ditmaal de duivel weer aan het werk?)

Om dat te controleren zul je een aantal vreemde talen moeten leren en bovendien de kunst machtig moeten worden van het ontcijferen van die vreemde manieren van 'schrijven' zoals o.a. hiërogliefen. Dat wordt dan een hele klus. Daar kom je in één leven niet mee klaar. :wink:

In een volgende bijdrage zal ik een exposé (mooi woord) geven van de overeenkomsten tussen Boeddhisme en Christendom.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet op de weg naar het atheïsme. Een agnost is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel, zo niet alle gods'voorstellingen' hun betekenis hebben verloren.

Juda
Berichten: 505
Lid geworden op: 20-04-2011 14:40

Bericht door Juda » 31-05-2011 01:12

Dit bevestigt mij meer en meer in mijn opvatting:

er is 1 allerhoogste God, hoewel er ook lagere Goden zijn.
De volken geven Hem vele namen.
En Christus is Zijn Zoon.
het Zelf is mijn God
het Zelf is Liefde, Het Zelf is Kracht.
Het is Rust, en het is Vrede.
Brahman is de Natuur en Atman is het Goddelijke Zelf dat wij allen in ons dragen.
www.arsfloreat.nl/downloads.html lees gita.pdf

carel
Berichten: 1569
Lid geworden op: 15-07-2010 10:40

Bericht door carel » 31-05-2011 11:06

Hi Fons,

Deze twee posten zijn volledig langs me heengegaan, en nog wel zo'n inhoudelijk sterke posten. Goed, nu dan.
Gerald Massey(1828-1907), die zijn leven lang een studie maakte van oude mythen en symbolen en later Kuhn zeggen: "De menselijke geest heeft achttien eeuwen lang geleefd onder een verduistering en is klein gehouden in de schaduw van ideeën, waarvan de betekenis is verloren gegaan. Mythes en allegorieën werden ooit ontvouwd in de Mysteriespelen, maar ze zijn overgenomen zonder begrip en toen voorgesteld als 'gewoon' feit: God heeft zich verwaardigd om NU, in onze tijd, de waarheid voor de eerste maal 'persoonlijk' aan het mensdom mee te delen. 
De oude religies verstonden hun mythen. Wij misverstaan de onze. En een groot deel van wat ons als Gods ware en enige openbaring wordt voorgehouden is een verzameling van door mensen binnenste buiten gekeerde en verkeerd begrepen mythen".
Dit is precies het gevoel dat mij bij het christendom in steeds hogere mate bekruipt, we begrijpen de mythen niet (meer). En eigenlijk is dat ook heel goed te begrijpen. Als je zelf een verhaal bedenkt, niet alleen maar met je stam, dan begrijp je die verhalen ten diepste. Ze maken deel uit van je cultuur, ze gebruiken symbolen die je kent. Vaak zullen die wat uitvergroot zijn, dat gebeurt in mythes nu eenmaal. Ik kan me zo voorstellen dat de mythe van de opstanding als volgt is ontstaan: een groot leider lag ooit op zijn ziekbed en niemand had nog de verwachting dat hij beter zou worden. De priesters bidden en smeken de Grote Geest ( wie anders) dat hij beter wordt en ja, op een dag staat hij voor zijn hut, stoer en fier, want dat kunnen grote leiders, ook als ze zich klote voelen. Hij is aan de dood ontsnapt, later aangedikt tot hij is opgestanden uit de dood. Dat volk begrijpt dit, ze kennen immers ook alle verhalen rond die leider en zijn charisma.

Later zijn die verhalen dus door anderen overgenomen. Niet langer ingebed in de cultuur, gewoon overgeschreven zonder het diepe besef waar die verhalen ooit vandaan kwamen. Hoe kun je die verhalen dan ooit echt begrijpen.

Er is een aflevering van Star Trek, The Next Generation die dit type probleem op een briljante manier laat zien. De aflevering heet Darmok. Gaat over een volk dat contact zoekt met de andere rassen maar er niet mee blijkt te kunnen communiceren. Dat komt doordat zij alles in verhalen, metaforen uitdrukken en met een of twee woorden een complexe situatie beschrijven. Totaal onbegrijpelijk voor een ander dus. Want die kent die verhalen niet. De gezagvoerder van dat ras plaatst Jean Luc Picard in een zo'n metafoor, sterk gelijkend op Gilgamesh.

Die aflevering moet je echt eens bekijken. Op YouTube, Darmok intypen.

Bij een onbegrijpelijk verhaal speelt er nog iets anders en dat noem ik 'inkleuring'. Dat houdt in dat je rond een onbekend verhaal allerlei dingen gaat weven en toevoegen waardoor het een beetje jouw eigen verhaal wordt.

Heel interessante materie dit.
groet
Carel

Er zijn twee oneindigheden, het universum en de menselijke domheid. maar van het eerste ben ik niet helemaal zeker. Albert Einstein. :wink:

Plaats reactie